Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door jaimymazzel
#3085488
Hallo allemaal,

Eerder schreef ik over mijn bordercollie die een te hoge ph waarde heeft van zijn urine.
Ik zat met mijn handen in het haar omdat ik dacht dat het aan de kvv lag. 
Nu ben ik net in een dierenzaak geweest waar ze ook erg voorstander zijn van kvv om nog eens met die meneer te babbelen over zijn mening.
Hij zei dat het niet aan de kvv kon liggen en dat het misschien nog afvalstoffen waren die zijn lichaam uit moesten.
Aangezien ik meteen een zak wortels meenam voor mijn paarden zei hij " ah daar is je andwoord" !
En idd mijn hond smult natuurlijk aan de paardenmest, want hij gaat dagelijks mee naar mijn geliefde veestapel.
En met een hoefsmid als partner eet hij veel vers geneden paardenhoefjes ( het liefst de zacht straal ;))
Nu is natuulijk mijn vraag of dit kan kloppen, kan hij hier idd zijn problemen vandaan hebben.

Groetjes Jaimy en spot
Door Jantina
#3085498
Of het invloed heeft op zijn urine weet ik niet, maar als je aan het elimineren bent voor jeuk dan moet het wel stoppen...In paardenmest zit een partij graan natuurlijk en dat is voor veel paarden edit: honden wel een bron voor allergie klachten.
Laatst gewijzigd door Jantina op vr 13 mar 2015, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3085519
Stukjes hoef verteren niet of nauwelijks. Ik zou dat toch wel willen voorkomen.

Mest bevat veel graan, zoals Jantina al zegt, en daarnaast bevat het soms restanten van ontwormmiddelen.

Welke kvv geef je?
Gebruikersavatar
Door jaimymazzel
#3085568
Ja ik ga zeker mijn best doen om dit te stoppen.  Dit is wel heel moeilijk en nu moet de hond heel heel heel erg gekort worden op zijn vrijheid. Hij loopt iedere dag minimaal 3 uur te crossen op de boerderij. En volgend jaar komen de pasrden naar huis. Ik weet idd dat dit nuet verteerd maar omdat hij alleen het zachte eruit piktben dit heel goed kauwd heeft hij nooit last van zijn maag gehad of zo, vandaar dat ik er nooit bij heb stilgestaan.  Ik geef naturis. :)
Door Jantina
#3085587
Ja maar het klinkt lullig maar je bent nu dus niet aan het elimineren he? Het heeft nu totaal geen zin om maar 1 diersoort te geven als hij wel paardenhoef en mest mag eten. Als je met een hond aan het elimineren bent dan houdt dat helaas ook een beperking van zijn vrijheden in - als het een snackgrage hond is. En als hij zo vrij loopt dan gaat een paardenbrokje er ook vast wel in  ;)
Geen enkel probleem als je hond het kan hebben maar bij jeukklachten zou ik toch wel oppassen en gaan kijken of het niet aan het graan ligt...

@ Hanna, een muilkorf heeft voor mest weinig zin, ze wroeten met korf en al door de hoop of in het stro en krijgen het alsnog te pakken, al is het in mindere hoeveelheid.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3085616
Paarden aan huis is ideaal, ook met een mest-etende-allergische hond.

Hier heb ik het namelijk ook met Nelson. Nelson kan niet bij de paarden. Alle omheiningen zijn verlaagd met een extra stroomdraad zodat hij er niet in kan. Heeft hij nog steeds heel veel ruimte, kan hij geen mest eten en ook niet onder de voet worden gelopen.
Verder eten mijn paarden graan-vrij. Beter voor de paarden en beter voor Nelson als hij toch eens wat te pakken zou krijgen.
De ervaring leert ook hier dat muilkorfjes en mest gewoon geen combinatie zijn.

Als je echt denkt dat dit een oorzaak van de problemen is zou ik hem toch eens een paar weken niet in de stal laten. Heel jammer van zijn vrijheid, maar gezondheid staat voorop.
Gebruikersavatar
Door jaimymazzel
#3085622
Het probleem van zijn jeuk is tot nu toe onder controle. Met elimineren ben ik er wel achter gekomen dat hij geen rund kan verdragen. ik heb natuurlijk nog niet alles soorten gehad. Het gaat mij nu dus enkel om die ph waarde. Nu is mijn hond geen die hele hopen mest eet en er alles aan doet om het te krijgen hoor. Ik heb hem wel eens een stukje zien eten. En ja de hoeven is hij idd gek op. Ook hier is het niet zo dat hij bergen op slokt, maar hij krijgt het wel eens binnen. Soms paar keer. Soms ook twee weken niet. 5 hectare afzetten met een draadje in natuurlijk geen optie. De staleigenaresse ziet me al aankomen! Ja een muilkorf kan een optie zijn. Hij gaat zeker niet wroeten om er iets door te krijgen, ze eetziek is hij echt niet. Maar daar moet ik wel eerst eens heel goed over denken.
Igg al heel erg bedankt voor jullie reacties :)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3085637
Ik bedoelde dat je het kan afzetten als je paarden volgend jaar naar huis komen  ;)

Ik geloof eigenlijk niet zo dat de ph waarde veranderd door zo weinig paardenmest.
Gebruikersavatar
Door jaimymazzel
#3085651
Ja dan zal ik ook zeker de boel goed afmaken :) ja mij lijkt dat ook raar. En dan zouden toch verl honden hier last van moeten hebben. De hoeven zou natuurlijk wel kunnen.  Dat eet hij meer en dat heb ik ook altijd toe gestaan. De meeste mensen proberen dat natuurlijk te hinderen omdat de honden er van spugen. En bij de meeste mensen is dat ook 1 x in de 8 weken dat de hoefsmid komt. En dat is bij ons natuurlijk veel meer. Maar ik denk dat ik wel kan verhinderen door altijd meteen bij iedere hoef dat mijn vriend kapt de boel op te ruimen. :)
Gebruikersavatar
Door doranto
#3085800
Hier ook een bordercollie die met vlagen wel eens mest wil eten. Een muilkorfje werkt dan perfect. Na een poos bij de stallen met een muilkorfje gelopen te hebben, gaat het weer een hele tijd goed zonder. Mest is niet zo gezond volgens mij. Als ze vaker wat mest eet krijgt ze last van jeuk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door