Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3085390
Hallo allemaal,
ik ben een hele tijd niet op bp geweest. Maar eerder een trouwe bezoeker ;)
Ik had altijd twee franse bulldoggen, 2,5 jaar terug is onze reu overleden aan de gevolgen van schildklierkanker. Ik had nog een teef Dirk, zij is nu 9,5 jaar oud. Al die tijd geen behoefte gehad aan een tweede hond, tot een paar maanden terug het weer begon te kriebelen..... :biggrin2:
Eerst in twijfel gestaan, weer een franse bull of niet, al die toestanden in het nieuws en niet onterecht!
Maar toch weer gekozen voor een franse bull, maar wel 1 via de club bij een erecode fokker vandaan.
Dus sinds afgelopen zondag loopt hier een reu genaamd Baron rond! Hij is geweldig! En wat heel mooi is, afgespeend op kvv! Dus daar ben ik ook heel blij mee!

Maar nu mijn vraag en ook gelijk weer dat gezeur bij de dierenarts....
Gisteren bij de dierenarts geweest, hij is heel meegaand met het entingsbeleid wat ik wil! Heb ik in een ander topic al over gereageerd, dus herhaal ik hier niet......
Toen de vraag, wat voer je... Ik voer kvv, is hij ook op afgespeend, doet het er super op. Ja dat was dus niet goed en kreeg een artikel onder de neus geschoven of ik dat wel goed wilde lezen, de laatste onderzoeken in een dierenartsblad, gepubliceerd februari 2015.
Een stuk staat omcirkeld, ik citeer;

Ten eerste bestaat er risico op het verstrekken van een incompleet dieet.
Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat zelf bereide dieten zoals o.a.(BARF) niet altijd het volledige nutrientenaanbod bieden, waardoor op termijn tekorten kunnen ontstaan. Voorla jonge groeiende dieren lopen hierbij risico. Ten tweede is er een risico voor zowel dier als verzorger met potentieel Pathogene(zoönotische) organismen.

Verder in het stuk over de risicos van rauw vlees als men er niet goed mee omgaat enz enz.(wil het stuk evt wel inscannen voor de liefhebbers)
Gezegd dat ik een kvv geef die goed bekend staan en niet wat je tegenwoordig ziet die van kleine bedrijfjes die er even mee gaan beginnen.

Ik zal ook kvv blijven geven, heb met de gulzige bulldogjes al teveel een reddingspoging moeten doen en de kleine baron is ook al gulzig! Maar goed ik voer dus diverse merken; Naturis, soms carnibest(maar vind dat ze daar veel van poepen!) Darf, TamRo, haaksbarf en heb ook nog wat groene weg liggen(maar bedrijf in assen is helaas gestopt)

Nu mijn twijfel weer, heb nog nooit een pup op kvv gehad, zit er nou een kern van waarheid in, zijn de dieten echt niet toereikend voor een pup.
Diep van binnen zeg ik "dat gelul" maar de dierenarts zegt een hond moet eten als een wolf, maar die worden gemiddeld niet ouder dan vijf jaar........

Is het toch verstandig iets van vitamines en mineralen erbij te gaan geven?
Kortom HELP!!!
#3085401
chery schreef: Hallo allemaal,
ik ben een hele tijd niet op bp geweest. Maar eerder een trouwe bezoeker ;)
Ik had altijd twee franse bulldoggen, 2,5 jaar terug is onze reu overleden aan de gevolgen van schildklierkanker. Ik had nog een teef Dirk, zij is nu 9,5 jaar oud. Al die tijd geen behoefte gehad aan een tweede hond, tot een paar maanden terug het weer begon te kriebelen..... :biggrin2:
Eerst in twijfel gestaan, weer een franse bull of niet, al die toestanden in het nieuws en niet onterecht!
Maar toch weer gekozen voor een franse bull, maar wel 1 via de club bij een erecode fokker vandaan.
Dus sinds afgelopen zondag loopt hier een reu genaamd Baron rond! Hij is geweldig! En wat heel mooi is, afgespeend op kvv! Dus daar ben ik ook heel blij mee!

Maar nu mijn vraag en ook gelijk weer dat gezeur bij de dierenarts....
Gisteren bij de dierenarts geweest, hij is heel meegaand met het entingsbeleid wat ik wil! Heb ik in een ander topic al over gereageerd, dus herhaal ik hier niet......
Toen de vraag, wat voer je... Ik voer kvv, is hij ook op afgespeend, doet het er super op. Ja dat was dus niet goed en kreeg een artikel onder de neus geschoven of ik dat wel goed wilde lezen, de laatste onderzoeken in een dierenartsblad, gepubliceerd februari 2015.
Een stuk staat omcirkeld, ik citeer;

Ten eerste bestaat er risico op het verstrekken van een incompleet dieet.
Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat zelf bereide dieten zoals o.a.(BARF) niet altijd het volledige nutrientenaanbod bieden, waardoor op termijn tekorten kunnen ontstaan. Voorla jonge groeiende dieren lopen hierbij risico. Ten tweede is er een risico voor zowel dier als verzorger met potentieel Pathogene(zoönotische) organismen.
Ja, ik ken het artikel. Het is van Esther Plantinga, Ronald Corbee, Rolf Nijsse, Paul Overgaauw. En het is hun standpunt. Standpunt rauwvleesvoeding voor hond en kat. Ja ja. En verspreid aan alle dierenartsen. Jaaa, ze hebben het er maar druk mee, met de rauw/vers voer beweging ::)

Hier heeft Plantinga pas nog geschreven (nadat ze wat menu's had berekend van mensen die serieus barfen) dat het volledige nutrientenaanbod niet meer haar grootste zorg was, als mensen maar wisten wat ze deden. Maarrrr, nu waren het de pathogene die haar grote zorgen baarde. En ze beroepen zich op wetenschappelijke onderzoeken waarbij stuk of 100 honden rauw te eten kregen dat besmet was met salmonella en waarvan 30% van deze honden nog salmonella in de ontlasting hadden zitten. Ja, over die 70% die salmonella vrij waren: daar gaan we het NIET over hebben, want dat komt ze niet zo goed uit. Dus ja, 30% van de rauw met salmonella besmet gevoerde honden scheiden salmonella uit via de ontlasting. Ja? Dus? Alsof wij de stront van onze honden opeten of met blote handen oppakken en daarna onze vingers aflikken ::). Oh ja nee, de angst is: de hond heeft vast ook bacterieen op zijn tong want hij heeft zojuist zijn eigen poepert gelikt, likt dan zijn vacht, de baby of zieke medemens aait hond, raakt daarna zijn eigen voedsel aan, eet voedsel op en gaat dood.

Zo lust ik er ook nog wel een paar. Ik kan mijn hond steriel te vreten geven (lees brokjes - die overigens met regelmaat worden teruggeroepen omdat ze weer eens onder zitten met enge pathogenen) maar helaas eten ze op een wandeling: dooie muizen, konijnenschijt, paardenpoep, hondendrollen, mensendiarree, volgekakte babyluiers, ruiken aan konten van andere honden, eten dooie konijnen, hazen, likken aan lang overleden karpers. Maar krijgen steriele brokken! Dus mogen zij (die broketende honden) wel de baby in de snoet likken en zich door bejaarden laten aaien!

Laten ze wat nuttigs gaan doen met hun tijd zeg ::)
Verder in het stuk over de risicos van rauw vlees als men er niet goed mee omgaat enz enz.(wil het stuk evt wel inscannen voor de liefhebbers)
Gezegd dat ik een kvv geef die goed bekend staan en niet wat je tegenwoordig ziet die van kleine bedrijfjes die er even mee gaan beginnen.

Ik zal ook kvv blijven geven, heb met de gulzige bulldogjes al teveel een reddingspoging moeten doen en de kleine baron is ook al gulzig! Maar goed ik voer dus diverse merken; Naturis, soms carnibest(maar vind dat ze daar veel van poepen!) Darf, TamRo, haaksbarf en heb ook nog wat groene weg liggen(maar bedrijf in assen is helaas gestopt)
Ja, mijn twijfel ligt ook eerder bij al die KVV bedrijfjes die de afgelopen 10 jaar mee willen eten uit de ruif en ook prakkies in mekaar zijn gaan draaien. Sommige volgens mij niet gehinderd door veel kennis van zaken. Maar gut, al die wildvreemde-witte-merk-brokjes-in-mekaar-geflanst-door-ome-Piet: daar horen we niemand over. Dat mag allemaal wel ::)
Nu mijn twijfel weer, heb nog nooit een pup op kvv gehad, zit er nou een kern van waarheid in, zijn de dieten echt niet toereikend voor een pup.
Diep van binnen zeg ik "dat gelul" maar de dierenarts zegt een hond moet eten als een wolf, maar die worden gemiddeld niet ouder dan vijf jaar........

Is het toch verstandig iets van vitamines en mineralen erbij te gaan geven?
Kortom HELP!!!
Nee! Geef noooit vitamines en mineralen bij! Nooit! Dat doet meer kwaad dan goed, zeker bij pups!

Als je mijn advies wilt (ik neem aan dat zelf samenstellen met gemalen bot ook geen optie voor je is?): neem een paar merken KVV die zich al langere tijd op de markt bewezen hebben. Dus geen nieuw prakje X door slager Y in mekaar gedraaid. Maar door bedrijven die zich serieus bezig houden met hondenvoeding. Probeer er stuk of 2 of 3 of 4 te bemachtigen. En geef zoveel mogelijk afwisselende diersoorten. En heus, dan komt het echt wel goed. Je zou de mensen met een Duitse Dog pup de kost moeten geven die allemaal groot zijn geworden op KVV.

Weet je wat ik zo walgelijk vind? Dat die bovenstaande lui net doen alsof brokjes wel allemaal vol zitten met de geschikte juiste nutriënten. Je mag dus wel je pup op laten groeien op Lidl brokken. Maar niet op Carnibest, dat al 20 jaar bestaat. Oh echt he, ik erger me wezenloos aan die lui.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 13 mar 2015, 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
#3085406
Dank je wel Lizzy voor je humoristische en zeer scherpe kijk op het artikel!! En duidelijk over vitamines en mineralen!
Ik neem deze uiteraard mee met het volgende bezoek aan mijn dierenarts, waarbij ik zeg GEEN lepto te spuiten. Want als ik dat lees krijg ik ook de kriebels.
Nu is mijn puppermans gister al in overtreding geweest, hij heeft in een vieze prutplas gestaan!!! Moet in nu rennen omdat hij weil kan krijgen??? ;D
En ja ik wil wel weer zelf samenstellen, graag zelfs, maar moet me er weer even in verdiepen. Er is nu ook veel meer materiaal aanwezig dan toen jaren terug! Toen was er geen gemalen bot te krijgen.
Dus hierin is alle hulp ook welkom!

Nee geen lidl brokken werd geadviseerd! Royal Canin!! Met proefzakjes en al!
Laatst gewijzigd door chery op vr 13 mar 2015, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#3085412
[quote="chery"]
Dank je wel Lizzy voor je humoristische en zeer scherpe kijk op het artikel!! En duidelijk over vitamines en mineralen!
Ik neem deze uiteraard mee met het volgende bezoek aan mijn dierenarts, waarbij ik zeg GEEN lepto te spuiten. Want als ik dat lees krijg ik ook de kriebels.
Nu is mijn puppermans gister al in overtreding geweest, hij heeft in een vieze prutplas gestaan!!! Moet in nu rennen omdat hij weil kan krijgen??? ;D
En ja ik wil wel weer zelf samenstellen, graag zelfs, maar moet me er weer even in verdiepen. Er is nu ook veel meer materiaal aanwezig dan toen jaren terug! Toen was er geen gemalen bot te krijgen.
Dus hierin is alle hulp ook welkom!

Nee geen lidl brokken werd geadviseerd! Royal Canin!! Met proefzakjes en al!
[/quote]

En nou moet jij wel Franse Bulldogbrokkies hebben hoor! En dit zit er in:

Samenstelling:
rijst, tarwe, dierlijk vet, gedroogd varkensvlees, plantenproteïne-isolaat*, gevogelteproteine, dierlijk eiwit (gehydrolyseerd), gedroogde bietenpulp, mineralen, sojaolie, visolie, fructo-oligosaccharide, hydrolysaat uit schaaldieren (bron voor glucosamine), Afrikaantjesbloemmeel (bron voor luteïne), druivenpitten en groene thee (bron voor polyfenolen), hydrolysaat uit kraakbeen (bron voor chondroïtine).
* L.I.P.: geselecteerde, licht verteerbare proteïnen met hoge biologische waarde.

Toevoegde stoffen:
Voedingsfysiologische additieven:
vitamine A (30.400 IE/kg), vitamine D3 (800 IE/kg), E1 [ijzer] (52 mg/kg), E2 [jodium] (5,2 mg/kg), E4 [koper] (10 mg/kg), E5 [mangaan] (67 mg/kg], E6 [zink] (201 mg/kg), E8 [selenium] (0,11 mg/kg).
Technologische additieven: pentanatriumtrifosfaat (3,5 g/kg), conserveringsmiddelen, anti-oxidanten.

=========

Kan ik jou vertellen dat hier chemische conserveringdmiddelen en anti-oxidanten in zitten. Ik zeg "eet smakelijk" :-X. Dit is toch potverdorie geen hondeneten joh :-X
#3085418
[quote="Lizzy"]
Ik zeg je eerlijk: ik ent mijn hond nog liever tegen Weil dan dat ik 'm deze vieze troep te eten geef.
[/quote]

HAHA! Ja daar is bij mij ook nog de twijfel over, wat te doen met die weil???? Maar dat is een ander topic, heb ik al even in zitten spitten.
#3085427
Weet je waar ik groeiend boos over word? De hele voedsel industrie is 1 pot nat. Je baby/peuter kun je niet meer zelf te eten geven, daar heb je Olvarit voor nodig (want daar, daar zit alles in). En als je naar de supermarkt gaat, dan is 90% van het aanbod aan voeding bewerkte voeding.

En weet je wie daar beter van wordt?

De Unilever's en de Nestle's. En daardoor ook de Corbee's van deze wereld. Worden jij en ik en jou en mijn hond er beter van?
#3085436
Mijn jongste fransje Baco was ook afgespeend op kvv . Heeft dus nooit anders dan diverse merken kvv en barf gehad . Is inmiddels zonder enige problemen ( behalve neus keel operatie op 7 maanden) 3,5 jaar en zal bij mij net als de andere 3 fransjes altijd vers eten voor ze neus krijgen .
Als ik dit artikel lees zouden ik , mn vriend, mijn 2 dochters , 4 fransjes en de katten al lang dood omgevallen moeten zijn of ten minste doodziek ..... niks Is minder waar
#3085448
Luuntje op brok pff, die is gek.
Op brokken krijgt ze kale plekken, rafelige oren en alsof dat nog niet genoeg is heeft ze op brokken dusdanig last van dr heupen (hd) dat ze geen 10 minuten meer lopen kan zonder veel pijn, dat terwijl ze dan fultime pijnstilling gebruikt.
Op vers (oke wel barf en heel soms kvv) loopt ze zo 2 uur mee zonder pijn, is het haalbaar af en toe met de bal te spelen en daarbij ligt de pijnstilling maar in de kast want we zijn het vrijwel nooit nodig..
Vraag ik me toch af wat voor troep er in die brokken zit dat er zoveel verschil te merken is.
Door fransbulletje
#3085552
Onze Hugo is ook groot geworden op kvv en nooit problemen gehad.
Onze Pierre heeft 10 jaar mogen worden en zag er beter uit dan menig fransje van 10 jaar die brokken eet.
Lekker kvv geven en afwisselen in merken die zich bewezen hebben.
Veel plezier met de kleine Baron!
#3085558
[quote="Lizzy"]
Ik dacht te lezen dat je al een besluit had genomen over Weil?
[/quote]
Nee nog niet helemaal. Als ik hem wil laten zetten, dan pas als hij 16 weken is. Maar twijfel gewoon heel erg. Hoe vatbaar is zo'n kleine ervoor. Als hij het water in gaat al dat hetzelfde water zijn als een zwemplas voor mensen. Kom wel veel bij de paarden en daar wil nog wel eens vieze prut zijn..... Maar als ik lees wat er al gebeurd is na de entingen......
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door