Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Manonn
#3084860
Goedeavond allemaal,

vriendin van mij heeft een Boerboel met een tussenteen ontsteking, tussen zijn tenen is het vaak open en het bloed vaak.
Hier heeft haar hond al een geruime tijd last van en wij zijn eigenlijk ten einde raad, want ze heeft echt al van alle geprobeerd en gekregen van haar dierenarts.
Op dit moment krijgt haar hond clindamycine. Haar hond eet brokken, maar ze wilt graag overstappen naar vers vlees.

Nu is haar vraag, is iemand bekend met een tussenteen ontsteking? Zijn er ook natuurlijke middelen waarmee deze ontsteking opgelost kan worden?

Afbeelding
Afbeelding


En nog een vraag die ik stel puur voor mijzelf..
Zou het voeren van vers vlees helpen? Laat mij duidelijk zijn, ik ben een HELE GROTE voorstander van het voeren van rauwe verse zelf samengestelde voeding,
maar ik wil graag weten of brok en zo'n tussenteen ontsteking verband met elkaar kunnen hebben of dat het gewoon een fok fout is, of een ras probleem etc etc etc. (ik hoop dat jullie mij begrijpen)
Ik ben onbekend met een tussenteen ontsteking en ik ben er erg nieuwsgierig naar hoe zoiets ontstaat. Alvast bedankt!  :biggrin2:
Door fransbulletje
#3084873
Wij hadden een franse bulldog die hier vaak last van had.
Hij had last van allergieën en kreeg brokken en prednisolon tegen de jeuk aan zijn poten.
Toen we overgingen op een brok zonder chemische toevoegingen ging het wel beter maar niet over.
Als ik toen van kvv had geweten had ik hem zeker daarop overgezet.
De bullen van nu krijgen kvv en heb nooit last van tussenteen ontstekingen.
Door hamada
#3084907
Sam had vorige week plotseling jeuk en rode huid tussen zijn tenen. Hij likte er veel aan en liep ook wat kreupel. Ik mocht ook niet aan zijn voetzooltjes komen.
Als eerste heb ik 2x per dag zilverwater tussen zijn tenen en voetzooltjes gespoten met een spuitje. Dat leverde al snel een vermindering van jeuk, smetten en gekreupel op. Het verbeterde zo snel dat ik niet meer naar de dierenarts ben gegaan. Nu is zijn voet weer rustig, nog een klein beetje gevoelig.
Maar ik weet dus niet waardoor de jeuk veroorzaakt werd. Restje pekel dat vorige week nog werd gestrooid, of iets anders?
Sam eet normaal kvv zonder granen.
Door Laura2004
#3084987
Hier een hond met chronische tussenteenontstekingen en flinke gaten in zijn poten, heel extreem is het bij hem. En daarvoor heb ik hem laatst dus weer vol laten spuiten met ab en prednison.  Dit is al 3 weken geleden en daarvoor van alles geprobeerd aan natuurlijke middelen (tee trea, propolis, zeewater, groene leem, aloe vera, calendula, zilverwater en ik vergeet vast een hoop) maar niets werkte. Wat ik nu doe, omdat ik weet dat hij allergisch is, na iedere wandeling zijn pootjes afspoelen met water en heel goed afdrogen, zodat er geen pollen op zijn  huid zitten. Ook een vochtig washandje over de rest van zijn lichaam.  En voorlopig is het super goed onder controle nu. Als ik een ontsteking op zie komen was ik zijn poten met een jodiumzeep (hier in Spanje gewoon bij de apotheek verkrijgbaar).
Verder krijgt hij een berg natuurlijke suplementen,  kurkuma met kokosolie en zwarte peper, efaskin, groenlipmossel (dit meer vanwege zijn heup),  msm (msm ga ik denk ik mee stoppen,  volgens mij is het een onzinnig middel) en dagelijks chlorella en glutenvrije probiotica. Een vriend heeft mij aangeraden om hem verdund zeewater te drinken te geven dagelijks,  daar ben ik mij nu over aan het inlezen.  Ik denk dat het goed is om er rekening mee te houden dat tussenteenontstekingen soms onmogelijk helemaal op te lossen zijn. Mijn hond krijgt alleen zelf samengesteld eten en alles wat hij binnen krijgt is door mij gemaakt en ik weet dus precies wat er in zit, maar nog blijft het terugkomen en een zwak punt.
Overigens betekent dit niet dat allerlei natuurlijke middelen bij deze hond niet zouden kunnen werken
Laatst gewijzigd door Laura2004 op do 12 mar 2015, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#3084992
Om antwoord te geven op je vraag, ik denk dat industriële voeding een onnodige ballast is voor een hond en zeker als een hond allergisch is voor granen, zoals mijn hond blijkt te zijn, maar zelfsamengestelde voeding is natuurlijk geen wondermiddel, maar het kan bij sommige honden wel wonderbaarlijke effecten geven.  Ik zou het alleen nooit als 'de' oplossing 'verkopen'.
Hier twee pitbullachtige honden die beiden toevallig genoeg last hebben/hadden van tussenteenontstekingen,  alleen bij mijn Ziggy was het lang niet zo erg als bij Tequila.
Door Lizzy
#3085012
Manonn schreef: Goedeavond allemaal,

vriendin van mij heeft een Boerboel met een tussenteen ontsteking, tussen zijn tenen is het vaak open en het bloed vaak.
Hier heeft haar hond al een geruime tijd last van en wij zijn eigenlijk ten einde raad, want ze heeft echt al van alle geprobeerd en gekregen van haar dierenarts.
Op dit moment krijgt haar hond clindamycine. Haar hond eet brokken, maar ze wilt graag overstappen naar vers vlees.

Nu is haar vraag, is iemand bekend met een tussenteen ontsteking? Zijn er ook natuurlijke middelen waarmee deze ontsteking opgelost kan worden?

Afbeelding
Afbeelding
Je hebt hier foto's geplaatst he? Ik kan ze helaas niet zien. En ik zou ze wel graag willen zien.

Want nu vraag ik me af hoe ze eruit zien? Zijn het bulten gevuld met pus? Zijn het een soort eczeem-achtige plekken? Likt hij er veel aan?

Dit is wel een probleem dat past bij het ras. En wat de dierenarts tot nu toe kennelijk heeft gedaan is het symptoom bestrijden. Maar daarmee is de oorzaak nog niet achterhaalt. En dat is nou weer vervelend....

Meestal worden dit soort dingen veroorzaakt door een combinatie van dingen. De vorm van de poten (en dat is natuurlijk erfelijk) in combinatie met een voedselallergie of een omgevingsallergie. Een voedselallergie is het makkelijkst uit de sluiten door een eliminatie dieet (en daarom schrijven dierenartsen zo graag een hypo-allergene brok voor) maar voedsel-allergieen zijn niet echt veel voorkomend. Het kan ook een combinatie zijn van voedselallergie en omgevingsallergie. En bij een omgevingsallergie moet je denken aan een allergie voor grassen, pollen, mijten (huisstof of voorraadmijt bijvoorbeeld), etc.

En feit blijft dat onnatuurlijke belastende voeding (lees brok) de boel niet beter maakt. Maar, het is ook niet gezegd dat de problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen op verse voeding. Was het maar zo. Maarrrr, het kan natuurlijk wel. Stel de hond is allergisch voor granen of krijgt door teveel koolhydraat (in brok) gisten op zijn huid: dan verdwijnen de problemen op een graanvrij vers rauw voer de problemen wel als sneeuw voor de zon. En stel hij is allergisch voor voorraadmijten, dan kunnen de problemen ook zomaar verdwijnen aangezien brok stijf staat van deze mijt en verse rauwe voeding niet.

Maar stel hij is allergisch voor huisstofmijt, dan kun je hem 10 keer op verse voeding zetten: dat gaat het probleem niet oplossen.

Het is jammer dat jullie geen idee hebben wat de problemen zijn. Maar mijn aanpak zou de volgende zijn:

1)De hond over zetten op rauwe verse voeding. Dat is de beste basis voor een goede gezondheid.
2)Als de hond op vers staat en het gaat goed, een kuur doen om hem te ontgiften.
3)Geen fruit aan de hond geven en ook geen troep in de vorm van snacks uit de dierenwinkel geven.
4)De hond heeft antibiotica gekregen en zijn darmflora werkt niet optimaal. Ik zou de hond langdurig op probiotica zetten. Solgar Advanced 40+ Acidophilus vind ik echt heel goed spul.

Als dat de problemen niet oplost, zou ik zelf meerdere keren per dag de poten gaan inspuiten (plantenspuit) met een oplossing van groene thee en biologische appelazijn (50:50). Dit helpt heel goed tegen gisten, schimmels en verhoogd plaatselijk de weerstand. Op zich kan ze dit natuurlijk sowieso gaan doen, alleen: als je van alles tegelijkertijd inzet en de problemen verdwijnen: weet je nooit waar dat aan gelegen heeft. Dus dat is een nadeel.

Mocht dit nou allemaal geen soelaas gaan bieden (en laten we hopen dat de hond met bovenstaande maatregelen gewoon geneest/opknapt), dan zou ik een eliminatie dieet gaan doen. En daarvoor moet ze een rauw vers diersoort nemen die de hond nog nooit eerder gegeten heeft. Dus het lijkt me in deze raadzaam om 1 diersoort achter de hand te houden, bijvoorbeeld eend, en dat nu niet te gaan voeren. De hond mag dan 6 tot 9 weken niets anders eten dan dit ene diersoort. Geen tussendoortjes, niks.

Als het probleem niet in de voeding zit, dan bestaat dus altijd de mogelijkheid dat de problemen worden veroorzaakt door iets van buitenaf. Kun je me zeggen of de hond het hele jaar door kampt met deze problemen. Of alleen in specifieke jaargetijden? Als het het hele jaar door is, dan zijn pollen wel onwaarschijnlijker dan bijvoorbeeld een allergie voor huisstofmijt. Hoe dan ook, het wassen en spoelen en inspuiten van de poten met bovenstaande oplossing (na elke wandeling poten wassen in geval van mogelijke allergie voor pollen en anders gewoon 2 keer per dag de poten wassen eventueel met een anti allergische shampoo als Allermyl) kan in die gevallen zeker een oplossing bieden.

Er bestaat ook een kans dat de hond dit probleem van tijd tot tijd terug krijgt. Ik zou dit zelf toch zoveel mogelijk natuurlijk proberen te behandelen met dingen als Echinacea Extra Forte druppels van Bloem (weerstandsverhogend, ontstekingsremmend), zilverwater. Dit moet lokaal gebruikt worden en kan daarnaast ook inwendig gebruikt worden. Verder zou ik extra vitamines en mineralen (bijvoorbeeld van Puur) geven om de weerstand ook van binnenuit op te peppen.

Ze zou ook naar een holistisch dierenarts kunnen gaan.
Door Laura2004
#3085048
Maar is dat niet pijnlijk azijn bij ernstige ontstekingen? Ook al is het een oplossing,  Tequila heeft echt open wonden en ik denk dat zo'n azijnoplossing behoorlijk zou branden.

Ik ga die azijnoplossing wel proberen nu, want hij heeft nu geen open wonden. Ben benieuwd! 

Goede adviezen Lizzy!
Door smulpaap
#3085057
Er zijn al vele goede tips voorbij gekomen
Wat Lizzy beschrijft daar sluit ik me geheel bij aan

Mijn Engelse Bull heeft de eerste twee jaar van haar leven brok gegeten . Ik had in die tijd een strippenkaart bij de d.a
Ze had zo ongeveer elke maand een flinke tussenteen ontsteking , hele rode eieren waren het .
Ze heeft in die periode heel wat A.B kuren en cortisone zalf gehad ( symptoombestrijding )
Ze eet nu 7 jaar vers en ik heb nooit een tussenteen ontsteking meer gezien
Gebruikersavatar
Door Manonn
#3085148
Jammer dat jullie de foto's niet kunnen zien, ik zie ze namelijk wel  :biggrin2: eens even bedenken hoe ik dit ga oplossen..

Maar als eerst hartstikke bedankt voor jullie snelle reacties, ervaringen, etc. Super tof!
Ik heb haar deze link gegeven met het forum onderwerp zodat ze alles mee kan lezen.
Ik zal de vragen die Lizzy stelt nog even navragen aan haar, daar kom ik later nog op terug.
Door Lizzy
#3085224
Laura2004 schreef: Maar is dat niet pijnlijk azijn bij ernstige ontstekingen? Ook al is het een oplossing,  Tequila heeft echt open wonden en ik denk dat zo'n azijnoplossing behoorlijk zou branden.

Ik ga die azijnoplossing wel proberen nu, want hij heeft nu geen open wonden. Ben benieuwd! 

Goede adviezen Lizzy!
Je mag ook 75% groene thee en 25% appelazijn proberen. Even kijken wat niet brand en toch zuur genoeg is om het de gisten moeilijk te maken. Gisten houden niet van zuur.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3085265
Ik heb er eentje, en het is voor hem helemaal niet rastypisch omdat newfs bolle gesloten kattevoeten hebben. Maar toch heeft hij ze vaak. Maar hij heeft ook allergien en ook een schildklier afwijking. Hij staat sinds augustus op schildkliermedicatie en heeft nog masr 1x gehad toen er sneeuw lag. Eerst had ie het iedere maand.
Hij heeft dus wel rode geirriteerde voetkussens aan de onderkant, weet niet of de hond van je vriendin dat ook heeft?
Door Tabitha
#3085266
Ok.. Allereerst super dat er zoveel reacties zijn!
Ik zal maar bij t begin beginnen.
Mijn Hond Capo heeft al zo'n 2 jaar last van tussenteenontstekingen. In het begin viel het wel mee was te behandelen en zette niet door. Nu laatste 3 maanden is het erger geworden. Zie foto's, moet wel zeggen dat eerst erger was.
het begon bij zijn voorpoten nu ook zijn achterpoten.
allemaal dik, rood en opgezwollen.
tussen zijn tenen is het ook rood met bulten wat ook regelmatig kapot knapt dus allemaal open wondjes. Er komt geen pus uit wel bloed en vocht.
En hij likt er heel veel aan.
Daarvoor had hij ernstige hotspot plekken op zn kop en achterpoten. verschillende antibiotica kuren voor gehad, maar niets werkte.  Toen heb ik Derma Formule tabletten gegeven. Dat is homeopathies. Superspul! Plek is weg.
Hij heeft nog wel kleinere plek op zn hiel.
daarna zijn die tussenteen ontstekingen begonnen.
Weer antibiotica, moet zeggen dat de plekken iets rustiger zijn máár nog niet weg, eerst de kuur afmaken..
Wat doe ik?
Elke dag na de wandeling tenen ontsmetten met betadine shampoo daarna goed droogmaking. Verder spuit ik er colodiaal zilver water op en ook via spuitje in zn bek.
Hij kreeg eerst Cavon ben nu sinds 2 maanden overgestapt naar biologisch voer (brok) waarom? Dacht dat t mischien aan de Cavon lag.. De dierenarts adviseerde mij om hypoallergeen voer te geven.
en als dat niet zou werken een allergie test laten doen of een biopt van zn plekken.
Ik zelf wil nu beginnen met vers vlees omdat ik daar een beter gevoel bij heb wil afstappen van de brokvoeding ook om te kijken hoe Capo erop reageerd en t lijkt me gezonder voor ze.
Als zn antibiotica kuur klaar is begin ik met probiotica
En ga zeker informeren naar een holistische dierenarts, bedankt voor de tip!
Wat betreft de allergie huistofmijt ed zou kunnen alhoewel ik overal zeil heb liggen en elke dag de vloer schoonmaak met Dettol hun dekentjes was ik elke 2 dagen.
maargoed een allergie test zou dat kunnen uitwijzen.
Wil niet alles in 1 keer doen.
Wil nu eerst beginnen met vers vlees, werkt dat niet dan een test laten doen. 
Nogmaals bedankt voor alle tips en reacties! Ga er zeker mee aan de slag!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door