Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3084771
Ik heb mijn vingers verbrand aan mijn stomer. Nu doen ze pijn. Kan ik daar iets opsmeren wat helpt?
Door Mandarijn
#3084773
Ik zou zeggen "brandzalf", maar daarboor moet je tegenwoordig bij de dokter/doktersassistente zijn. Die is niet meer bij de drogisterij te krijgen.
Ik spreek namelijk uit ervaring. (Ik had een vinger verbrand toen ik een eitje wou bakken. Had een heel domme actie)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3084774
Je had minimaal een kwartier moeten koelen met lauw water....
Dat is zeker te laat nu?

Heel vaak zeggen ze vooral niks opsmeren en niet bedekken.
Hoe erg is het? Heb je blaren?

( heb nog niet zo lang geleden hete thee over mijn arm heengegoten  ::) heb toen wat ervaring opgedaan zeg maar, en na wat extra gegoogle was de conclusie beter niet smeren, ook daar kun je reactie op krijgen)

Oja eerste graads, flink rood, trekt meestal na een dag al weg, ook de pijn.
2e graads heb je blaren dat is wat bewerkelijker.
Laatst gewijzigd door Kaio op wo 11 mar 2015, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#3084781
Ik heb gekoeld tot mijn vingers heel pijn deden van de kou. vijf minuten ofzo denk ik. Daarna gekoeld met een zak erwten. Ik denk eerste graad. Tot nu geen blaren.
Door Anne in Zweden
#3084783
Ik zou er niets opsmeren. Een aantal maanden geleden had ik een stuk huid bij mijn duim verbrand, na even (te kort) onder de koude kraan dacht ik: kom, ik probeer het eens met wat vettigs erop (weet even niet meer wat). Nou, dat heb ik geweten. Die plek is maandenlang gevoelig gebleven, en een stuk groter geworden, alsof de 'brand' onder de huid doorging. Steeds als ik met iets te warm water mijn handen waste, begon het weer te fikken.

Ik denk dat je nu niet veel meer kunt doen dan de boel even wat rust gunnen. Of brandzalf een optie is, weet ik niet, heb ik nooit geprobeerd.

Beterschap voor  't knuistje! :-*
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3084784
Koelen moet je niet met kou doen, maar met lauw!
Als je nl. te koud gebruikt gaan je porien dicht en koel je dus niet meer. Vandaar koelen met lauw water  ;)
Snap het mijn eerste reactie was dat ook, gelukkig had ik wat collega's in de buurt.
Gebruikersavatar
Door Neally
#3084793
Auw.
Dat kan een tijdje zeerdoen. *ervaringsdeskundige*

Ik smeer er niets op, net als jij kou. Erwtjes uit de 'vriesert' vind ik wel een strak plan.
Misschien is met lauw wel beter....maar ik heb het zo geleerd. Lekker koel water en verder niet.
Door Lil
#3084834
brand zalf is echt een wonder middel. Ik heb dat in het ziekenhuis gekregen en wow wat een verlichting. Moet je afspoelen met zout water en dat is nogal onprettig. Bij lichtere wonden doe ik niets en eigenlijk ben ik ook niet meer van plan het ziekenhuis ervoor nodig te hebben. Dacht wel dat je zalf bij apotheek kon kopen, maar dat is niet meer?

Gewone zalf is vet en vet verbrand erger en dieper, nooit erop doen.
Door boskat
#3084841
Honingzalf ,heb ik gebruikt toen ik aan het gehakt bakken was,eentje omdraaide en die vervolgens van de vork losschoot en een straal vet over mijn pols kreeg.
Het heeft heel goed geholpen, geen pijn gehad,later had manlief ook zo'n akkeftietje ,ook honingzalf erop gesmeerd,die heeft er ook geen last van gehad .
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3084861
Brandwonden zijn naar!  :(


Inderdaad nooit vet op smeren, dat houdt de warmte binnen. Koelen met lauw water. Of een (plastic) ijsklontje in een washandje en dat vasthouden. Als het echt heel zeer doet een pijnstiller slikken.  Sterkte.  :bigarmhug:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door