Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door mandyy
#3083733
Beste BARF-ers!

Mijn hondje Bratis (Amerikaanse Cocker Spaniël; bijna 9 jaar; gecastreerd) staat al zeker 6 jaar op KVV. Een paar jaar geleden heb ik met hem geprobeerd om te gaan barfen. Helaas kwam ik er achter dat mijn hondje nogal problemen heeft met het wisselende dieet. Ik heb het barfen zeker 3 maanden vol gehouden, maar toen vond ik het wel genoeg geweest. Hij kreeg onwijs last van zijn darmen, waardoor hij last kreeg van diarree.

Sindsdien staat hij op KVV. Nog wel wat geëxperimenteerd met wisselen van smaken, maar ook daar krijgt hij last van. Daarom krijgt hij nu altijd een combinatie van 2 vleesmixen met en groentemix.

Toch zou ik weer met hem willen gaan barfen. Kan iemand mij hier mee helpen, of zeggen jullie blijf lekker op de KVV?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3083736
Als je het zelf graag wil, kan je het altijd nog eens proberen uiteraard.  ;)

Maar misschien is het goed eerst even je menu onder de loep te nemen. Misschien zijn er daar dingen die je lichtjes kan aanpassen zodat het risico op wisselende ontlasting wat verminderd wordt.
Dus kan je hier even opschrijven wat je zoal op een dag voerde? Wat je percentage's waren?  En dan vooral welke combinatie's je op dagen maakte?
Gaf je elke dag vleesbot, spiervlees en orgaan of verdeelde je dat anders over de week?
Gaf je vis en zo ja welke onderdelen en rekende je die als vleesbot, of spiervlees of compleet? Waar combineerde je dat concreet mee op een dag?
Gaf je je pens op 1 dag of verdeeld over de week? Gaf je groenten, en wanneer?
Gaf je nog andere extra's (eitjes, melkproducten of andere zaken)?

Voerde je 1 of 2 maaltijden op een dag? Indien meer dan 1, hoe verdeelde je de onderdelen van je menu dan?
Gebruikersavatar
Door mandyy
#3083990
Phoe daar vraag je me wat! Dat is even terug denken. Dat er iets niet goed ging (voor hem) is in elk geval duidelijk!

Dus kan je hier even opschrijven wat je zoal op een dag voerde? Wat je percentage's waren?  En dan vooral welke combinatie's je op dagen maakte? Ik voerde ongeveer 70% spiervlees; 10% bot vlees; 10% organen en 10% overig. Overig was onder andere ei, honing, etc. Met orgaan voeren merkte ik dat hij meer last had van diarree, op advies ben ik daarom orgaan icm bot gaan voeren. Daar werd t iets beter van, maar nog steeds niet helemaal.
Ik had onder andere hert, rund, zalm, schaap, geit, kip, eend, paard in de vriezer liggen. Daarmee afwisselen spier- orgaan- en botvlees.

Gaf je elke dag vleesbot, spiervlees en orgaan of verdeelde je dat anders over de week? Alles werd afwisselend gevoerd, in elk geval geen 2 dagen achter elkaar botvlees en orgaan vlees.
Gaf je vis en zo ja welke onderdelen en rekende je die als vleesbot, of spiervlees of compleet? Waar combineerde je dat concreet mee op een dag? Als ik vis gaf (meestal 1x per week) gaf ik zalmkop of pangiusfilet. Dan gaf ik alleen de kop, omdat dat qua grootte genoeg was. De pangiusfilet kreeg hij vaak ook apart. De kop rekende ik tot bot vlees en pangius tot spiervlees
Gaf je je pens op 1 dag of verdeeld over de week? Gaf je groenten, en wanneer? pens gaf ik ongeveer 2x per week. Kon ik niet al te veel in 1x van voeren omdat hij dan erg last kreeg van zijn darmen. Groenten gaf ik er toen nog niet bij. Achteraf gezien had ik dat er wel bij moeten doen! Maar als we thuis iets over hadden wat hij kon eten dan kreeg hij dat gewoon
Gaf je nog andere extra's (eitjes, melkproducten of andere zaken)? ei, eendagskuikens, honing soms wat yoghurt, wel een aantal keer in de week

Voerde je 1 of 2 maaltijden op een dag? Indien meer dan 1, hoe verdeelde je de onderdelen van je menu dan? ik voerde 1x per dag. In het begin 2x, maar dan 's ochtends alleen een ei of wat honing oid
Door Lizzy
#3084010
mandyy schreef: Beste BARF-ers!

Mijn hondje Bratis (Amerikaanse Cocker Spaniël; bijna 9 jaar; gecastreerd) staat al zeker 6 jaar op KVV. Een paar jaar geleden heb ik met hem geprobeerd om te gaan barfen. Helaas kwam ik er achter dat mijn hondje nogal problemen heeft met het wisselende dieet. Ik heb het barfen zeker 3 maanden vol gehouden, maar toen vond ik het wel genoeg geweest. Hij kreeg onwijs last van zijn darmen, waardoor hij last kreeg van diarree.

Sindsdien staat hij op KVV. Nog wel wat geëxperimenteerd met wisselen van smaken, maar ook daar krijgt hij last van. Daarom krijgt hij nu altijd een combinatie van 2 vleesmixen met en groentemix.

Toch zou ik weer met hem willen gaan barfen. Kan iemand mij hier mee helpen, of zeggen jullie blijf lekker op de KVV?
En waarom wil je dat?
Gebruikersavatar
Door mandyy
#3084119
Lizzy schreef: En waarom wil je dat?
Omdat ik nog steeds van mening ben dat BARF het gezondst is voor de hond.
Daarbij vind ik het erg leuk om er mee bezig te zijn, en vind mijn hond het veel leuker eten. Maar, het mag nooit ten koste gaan van de hond als hij er gewoon niet tegen kan. Daarom vraag ik hier nu advies ;)
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3084140
Ik pik deze er even uit;
Dus kan je hier even opschrijven wat je zoal op een dag voerde? Wat je percentage's waren?  En dan vooral welke combinatie's je op dagen maakte? Ik voerde ongeveer 70% spiervlees; 10% bot vlees; 10% organen en 10% overig. Overig was onder andere ei, honing, etc. Met orgaan voeren merkte ik dat hij meer last had van diarree, op advies ben ik daarom orgaan icm bot gaan voeren. Daar werd t iets beter van, maar nog steeds niet helemaal.
Waar komen deze percentages vandaan?  :) Mijn honden deden het fantastisch op barf, maar als ik ze deze percentages had gevoerd, hadden ze ook heel flink diarree gehad....
Gebruikersavatar
Door mandyy
#3084198
Inge en Bono schreef: Ik pik deze er even uit; Waar komen deze percentages vandaan?  :) Mijn honden deden het fantastisch op barf, maar als ik ze deze percentages had gevoerd, hadden ze ook heel flink diarree gehad....
Deze percentages zijn mijn toen de tijd geadviseerd op fora. Kan je me uitleggen waarom deze percentages niet goed zijn en welke percentages dan beter zouden zijn?
Door Lizzy
#3084203
mandyy schreef: Omdat ik nog steeds van mening ben dat BARF het gezondst is voor de hond.
Daarbij vind ik het erg leuk om er mee bezig te zijn, en vind mijn hond het veel leuker eten. Maar, het mag nooit ten koste gaan van de hond als hij er gewoon niet tegen kan. Daarom vraag ik hier nu advies ;)
Super!!

Als ik heel eerlijk ben? Dan denk ik toch dat je wat aan je percentages moet gaan knutselen.

Je gaf:  ongeveer 70% spiervlees; 10% bot vlees; 10% organen en 10% overig.

Ik zou gaan geven: 45% vleesbot (de helft vlees en de helft bot), 10% groenten, 10% pens, 10% organen als hart, lever, nier en eventueel hersenen, tong, en dergelijke. En 25% spiervlees.

En dat zou ik echt zoveel mogelijk gelijkmatig gaan verdelen. Dus elke dag vleesbot, elke dag groenten en om te beginnen even ook elke dag orgaan en spiervlees.

En dan zou ik eens kijken hoe hij het daar op doet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3084605
Ja, dat zou ik ook doen.

En verder zou ik goed opletten als hij slappe ontlasting heeft, wat hij de dag ervoor gehad heeft. Daar kan je heel wat uit leren.
Vis werkt vaak laxerend en dus kan zelfs een zalmkop diarree tot gevolg hebben, ookal is het in principe vleesbot.  Ten eerste is het heel erg bevleesd vleesbot om nog eens spier bij te geven, en ten tweede is vis dus laxerend (vetgehalte).  Heel wat barfers voeren dus nog vleesbot bij een zalmkop, om dat laxerende tegen te gaan.  Niet bij alle honden is dat nodig, maar bij sommige wel, en dat is dus gewoon iets om in het oog te houden bij jouw hond en te kijken hoe hij erop reageert. 

Pens werkt heel wisselend op de ontlasting, sommige honden reageren neutraal, andere werkt het stoppend maar bij een aantal inderdaad laxerend.  Een oplossing kan zijn je pens gewoon ook bij het andere orgaan te voeren.  Je kan een orgaanmix maken en daar dan elke dag een vast gewicht van voeren (de ene keer wat meer van vb nier en de andere keer wat minder, kan geen kwaad), of je kan elke dag een ander orgaan voeren (de ene dag lever, de andere hart enz...).  Persoonlijk zou ik in jouw geval eerst een kijken hoe hij op een orgaanmix reageert. Aangezien lever een stuk meer laxerend werkt dan hart, sluit je daarmee ook weer verschillen in ontlasting uit.  Later kan je eventueel nog testen of 1 orgaan per dag of niet elke dag orgaan voeren, ook kan voor hem of niet.

Yoghurt en andere melkproducten zou ik ook eerst niet geven.  Je weet nooit dat hij lactose-intolerant reageert en daardoor diarree krijgt.  Dat kan al van een klein beetje en je zou het dan aan iets anders uit je menu kunnen gaan linken terwijl het aan de melk ligt.
1 voor 1 eventuele risico's uittesten is een beter idee.
Alhoewel dat ik denk dat met de nieuwe percentage's, en elke dag hetzelfde voeren, het probleem wel van de baan of toch veel beter zal zijn. En dan kan je van daaruit kijken wat je kan veranderen zonder dat hij problemen krijgt, en wat niet.  ;)


Oh, en nog een laatste kleine opmerking: pangasius zou ik niet meer geven (en ook zelf niet eten).  Het is een ontzettend vervuilde vis en echt niet gezond. ;)
Gebruikersavatar
Door mandyy
#3084770
Bedankt voor de tips!

Ik was inderdaad al van plan om een soort dagboek bij te houden, zodat ik precies weet hoe en wat. Zeker omdat mijn moeder hem ook regelmatig voert en uitlaat, zo is het dan het beste in de gaten te houden.

Melkproducten ben ik sowieso niet zo'n fan van, dus dat laat nog wel even op zich wachten.
Voor zover ik weet reageert hij nergens allergisch op, heb in de loop der jaren veel gevoerd. Toch inderdaad even met een soort eliminatie dieet uitzoeken of hij echt nergens raar op reageert. Eerst maar eens kijken hoe hij op dit gaat reageren!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3085136
Ik had het ook niet over allergisch hoor.
Maar sommige honden zijn gevoelig om diarree te krijgen  van vis, sommigen van  pens, enz...  Dus ik bedoelde, daar even op letten hoe jouw hond op die zaken reageert zodat je weet met wat je het best combineert.
Door wakeupkitty
#3085370
Mijn jongste pup heb ik ziek gekregen diehard dus moeite met barf.  Dank ook kauwen. Hij was ook erg mager met ca 10 weken slechts 2.4 kilo. Die moest ik flink bijvoeren.  Dit heb ik oa met lever gedaan en kippennek (met schaar in stukjes geknipt erdoor). Later lever afbouwen en diverse soorten vlees erdoor. Diarree was hier ook.en poos geel en slijmerig maar na 1.5 week over.  Toen was zijn gewicht ook met 2 kilo toegenomen en hij werd met de dag speelser.
Misschien kun je door kvv mengen en alleen dat wat nu ook in kvv zit?
Wat kleinere hoeveelheden zodat het gegeten wordt en maag darmstelsel tijd heeft om om te schakelen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door