Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ywa100
#3084253
Mijn honden krijgen al jaren KVV, maar omdat ik één gevoelige hond heb, ga ik steeds meer over op Barf, omdat ik het gevoel heb dat ik toch beter weet wat daar inzit en niet inzit ;).
Ik heb een beetje problemen met de groente, heb geprobeerd om al antwoorden te vinden, maar kan het niet vinden.
Welke groente moet je wel en welke niet koken voor de hond?
Ik heb altijd begrepen, dat ze rauwe groente niet kunnen verteren en dat je het daarom moet koken.
Maar hoe zit dat dan met het fruit?
Hebben ze echt zoveel groente nodig, ook als je 2x per week een lap vuile pens voert?
Graag jullie hulp!

Groetjes,
Yvonne
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3084271
volgens mij is de discussie over wel of geen groente één waar geen antwoord op te geven is, omdat verschillende mensen verschillende dingen vinden....De maag van de prooidieren die door wolven gegeten wordt, en hun aanvulling op vleesmenu met kruiden/bessen/zaden is een argument om het wel te doen.

Hier doe ik het wel, omdat ik denk dat het wel goed is, en zeker niet schaadt (bij mijn hond dan).
Niet alle honden verdragen alles even goed, met name koolsoorten kunnen last geven.

in de barfbieb is er een artikel over groente geven aan je hond, waar al je vragen wel in beantwoord worden!
Rauw geven betekent dat je het fijn moet maken, omdat ze er anders idd niets mee kunnen. Dit kan met keukenmachine, blender, staafmixer of sapcentrifuge.

ik geef alles rauw, behalve boontjes, die kook ik eerst.
Maar check de bieb, daar staat echt wel veel in!

succes!
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3084288
Ik kook de harde groentes eerst, omdat ik ze anders met de staafmixer niet stuk krijg. Dus bijvoorbeeld wortels, bloemkool, etc. En ook de boontjes.
Door Ruisje
#3084295
De micronutriënten en vezels in groenten zijn een belangrijke aanvulling op een rauw menu. Zeker bij een menu wat voor een groot deel uit bio-industrie-vlees bestaat.
Alleen als jij vuile (niet gespoelde) pens van natuurgrazers voert zou je misschien iets minder groenten kunnen geven, maar de meeste pensen mogen al blij zijn als ze gras hebben gehad. ;)
Ikzelf kook wortel en sperzieboontjes (2 minuutjes) en bataat (bijna gaar). Door alles te pureren (echt tot moes) kan het lichaam van de hond alle belangrijke nutriënten opnemen.
Behalve appels, kun je ander fruit beter niet door je groentenmix doen of samen met vlees voeren. Het fruit blijft dan te lang in de maag en gaat gisten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3084379
Papalou schreef: volgens mij is de discussie over wel of geen groente één waar geen antwoord op te geven is, omdat verschillende mensen verschillende dingen vinden....De maag van de prooidieren die door wolven gegeten wordt, en hun aanvulling op vleesmenu met kruiden/bessen/zaden is een argument om het wel te doen.

succes!
Die ze dus niet koken en ook niet pureren ... 
Door Ruisje
#3084406
pike schreef: Die ze dus niet koken en ook niet pureren ...
;D
Maar kruiden, bessen en zaden zijn geen bloemkool, broccoli, boontjes, andijvie, etc. Zaden zullen wel op een andere plaats ongewijzigd het poepgat verlaten om daar uit te groeien tot een plantje. ;) Bessen hetzelfde, wel nog wat vezel en het vruchtvlees (als ie kapot gebeten is) wordt wel opgenomen. Fruit verteert snel. En de kruiden zullen, op een kapot geknauwd stuk na, misschien ook grotendeels alleen als ruwvezel het verteringsgestel doorgaan.
Het zal vooral het half verteerde plantmateriaal zijn wat uit de maag van prooidier komt wat gedeeltelijk mee opgegeten wordt. Verder kunnen we een in het wild gevangen prooidier natuurlijk niet vergelijken met een stuk (bio-industrie) vlees uit een slachterij.
Door ywa100
#3084461
Dus eigenlijk is het niet zo makkelijk wat je nu wel of niet moet doen :S
Ik ga in ieder geval nog eens de bieb bestuderen!
Bedankt allemaal voor de antwoorden!

Groetjes,
Yvonne
Door Ruisje
#3084491
ywa100 schreef: Dus eigenlijk is het niet zo makkelijk wat je nu wel of niet moet doen :S
Ik ga in ieder geval nog eens de bieb bestuderen!
Bedankt allemaal voor de antwoorden!

Groetjes,
Yvonne
Wat bedoel je met wel of niet moet doen? Een groentenmix maken is niks moeilijks aan, de hardere groenten kook je eventueel kort en van fruit mag alleen de appel erdoor. Snijden, eventueel wat koken, pureren en porties maken en invriezen. ;)
Maar in de bieb staat alle info plus welke groenten je kunt gebruiken.
Door Lizzy
#3084525
ywa100 schreef: Mijn honden krijgen al jaren KVV, maar omdat ik één gevoelige hond heb, ga ik steeds meer over op Barf, omdat ik het gevoel heb dat ik toch beter weet wat daar inzit en niet inzit ;).
Ik heb een beetje problemen met de groente, heb geprobeerd om al antwoorden te vinden, maar kan het niet vinden.
Welke groente moet je wel en welke niet koken voor de hond?
Ik heb altijd begrepen, dat ze rauwe groente niet kunnen verteren en dat je het daarom moet koken.
Groenten kun je rauw geven maar dan moet je ze pureren of groenten kun je gekookt geven. Mijn voorkeur gaat uit naar rauw gepureerd.
Maar hoe zit dat dan met het fruit?
Fruit hoef je niet te pureren of te koken, dat eten ze zo
Hebben ze echt zoveel groente nodig, ook als je 2x per week een lap vuile pens voert?
Ja. Groenten bevat voedingsstoffen die niet in pens nog in iets anders dierlijks zitten. En nee, zonder gaat een hond niet dood. Maar met doet ie het nog net een tandje beter.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3084533
ywa100 schreef: Dus eigenlijk is het niet zo makkelijk wat je nu wel of niet moet doen :S
Ik ga in ieder geval nog eens de bieb bestuderen!
Bedankt allemaal voor de antwoorden!

Groetjes,
Yvonne
Niets moet, de menu's hier op BP verschillen onderling soms best wat. Het is aan jou om een goede invulling aan barf te geven en dat kan met en zonder groentes.

Ik vind veel voordelen aan groentemix. Ik merk aan Oscar dat zijn vacht schoner, frisser en zachter blijft als ik groentemix voer. Ik ga er van uit dat de vezels en nutrienten goed voor hem zijn. En hij vindt het een smakelijk hapje. De ene keer gekookte groente die hij zo op smult, de andere keer gepureerde groentes die gemend met een eitje of wat bouillon heerlijk opgelebberd word. Ik kan niets geen nadeel bedenken aan het geven van groenten, behalve dan dat het mij wat moeite kost. En er zijn honden die het helemaal niet lekker vinden, hoe zeer je het ook opleukt met pens, ei of wat dan ook. Ja, dan zou het voor mij ook niet hoeven. Maar als je hond het lekker vindt, kan ik geen nadeel bedenken.
Door fransbulletje
#3084700
Iedere dag maak ik een groene smoothie van groente met fruit en daar krijgen de bullen ook een paar eetlepels van.
Vandaag hadden we snijbiet, sinasappel en banaan, vinden ze heerlijk.
Soms krijgen ze ook wat gekookte groente van ons avondeten.
Door wakeupkitty
#3085371
Ik geef eigenlijk geen groente vind dat niet nodig. Wel af en toe 1-2 eetlepels havermout. Ik las een artikel dat wolven helemaal geen groente nodig hebben, volgens wolvenkenner zouden wolven ingewanden ed ook links laten liggen (wellicht niet bij erge honger het lijkt mij wat te kieskeurig als wild dier eet je als er eten is en lig je niet wakker van een procentueel verantwoord samengestelde maaltijd)?
Als je groente/fruit pureert/fijn maakt kan ik mij niet voorstellen dat dit hetzelfde is als half verteerd uit maag darmstelsel van een prooidier.  Hier hebben diverse spijsverteringssappen al hun werk gedaan en bepaalde processen zijn in werking gezet.
Ik denk niet dat ooit precies duidelijk zal zijn wat wel of niet goed/verantwoord is. In de loop der jaren is de (wetenschappelijke) mening al heel wat keren gewijzigd wat betreft dier volgens maar ook onze voeding.
Mijn oudste hond heeft van geen enkele brok of soort hondenvoer ooit normale ontlasting gehad. Haar zus overigens ook niet. Ook rijst en kip ed heeft nooit geholpen.
Ik ben toen ten einde raad haar gaan geven wat onze honden vroeger thuis kregen. Brood met een soeplepel hart in stukjes gesneden. 1x per week ipv hart een rauw ei.
Zij heeft nu normale ontlasting en poept nog niet in een week wat zij anders per dag poepte. 
Nu geef ik haar steeds wat andere soorten vlees en bot en dat gaat uitstekend.
Door ywa100
#3085894
Begrijp ik nou goed dat je jouw hond iedere dag brood geeft? Brood is het laatste wat ik aan mijn honden zou geven. Ten eerste zit er graan in en ten tweede zit er chemische gist in wat ook niet echt gezond is. Het is net als met mensen, er is een tvprogramma van iemand die leeft al 30 jaar op boterhammen met hagelslag, hij leeft maar of het gezond is? Dus je geeft geen groente maar wel graan?
Ik heb een oppashondje, deze weegt 11 kilo. Hij krijgt helaas brok van zijn baasje. Dit hondje poept 3x zoveel per dag als mijn honden samen, die ieder ongeveer 40 kilo wegen.
Zelf eet ik ook steeds meer dichter bij de natuur, dat doe ik ook met mijn honden. Ik heb nog nooit een boterham van nature aan de boom zien hangen.  ;)
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3085895
ywa100 schreef: Mijn honden krijgen al jaren KVV, maar omdat ik één gevoelige hond heb, ga ik steeds meer over op Barf, omdat ik het gevoel heb dat ik toch beter weet wat daar inzit en niet inzit ;).
Ik heb een beetje problemen met de groente, heb geprobeerd om al antwoorden te vinden, maar kan het niet vinden.
Welke groente moet je wel en welke niet koken voor de hond?
Ik heb altijd begrepen, dat ze rauwe groente niet kunnen verteren en dat je het daarom moet koken.
Maar hoe zit dat dan met het fruit?
Hebben ze echt zoveel groente nodig, ook als je 2x per week een lap vuile pens voert?
Graag jullie hulp!

Groetjes,
Yvonne
Wat noem jij eeen gevoeige hond? Wat zijn de problemen? Heb er zelf ook ééntje en ga volgende week barfen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door