Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Chocomelk
#3083904
Mijn honden zijn gewend om elke dag smuldier te eten. Ik wil nu lotgering daarbij gaan bestellen en deze 2 gaan afwisselen, alleen de compleet varianten voer ik. Mijn keuze van lotgering en smuldier is vanwege mijn budget. Ik kan gewoon geen duurdere varianten betalen. Herbie heb ik ook interesse in gehad (en eigenlijk nog steeds), maar daar moet ik voor minimaal 100,- bestellen ik weet niet of ik dat wel kwijt kan in mijn vriezer.

Wat ik me nu eigenlijk echt af vraag is het volgende. Ik wil mijn honden graag naast hun dagelijkse portie smuldier/lotgering ook iets anders van vlees bijvoeren als soort van tussendoortje, eigenlijk als vervanging van de standaard kluifrollen zeg maar die je in de dierenwinkel koopt (vaak buffelhuid rollen ed). Ik zag op de site van lotgering dat je daar ook hele zee forellen kan bestellen en diamant duifen enzo. Hoe gaat dit in z'n werk?

Mijn honden hebben dit soort dingen nog nooit gehad, zijn overigens wel rustige en geduldige eters. Kan ik gewoon zo'n hele vis of duif geven als "tussendoor" of moet ik dit dan eerst versnijden ofzo? Of is zo'n heel dier niet goed voor mijn honden naast hun dagelijkse portie enz enz? En hoe zit het dan met kippennekken, lamsharten, penslappen enz enz? Zijn er bepaalde dingen die ik beter niet kan geven in combinatie met hun voer en bepaalde dingen die ik juist wel heel goed kan bijvoeren?

Mijn honden krijgen nu 1 x per dag een portie kvv, maar ik vindt het eigenlijk niks dat ze maar 1 x per dag eten omdat ik merk dat mijn huidige 2 honden het minder prettig vinden en ik zelf vindt het lastig combineren in mijn dag om de portie in 2 te verdelen. Ik wil dus eigenlijk graag ergens in de ochtend dan zo'n vis ofzo kunnen geven en dan eind middag/begin avond hun vaste portie zeg maar. Ik weet alleen niet of ik dit zomaar zo kan gaan doen?

Aub geen verhalen over dat ik dan van alles rondom hun voer moet gaan aanpassen enzo want dit is nu even lastig genoeg voor me, dus ik wil het voorlopig even zo simpel mogelijk houden nog.

Alvast heel erg bedankt voor jullie tijd!
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3083966
Kun je dan niet beter pensstaafjes of gedroogd geelhaar geven? Dat zijn echt 'tussendoortjes'. Een vis is in mijn ogen meer BARF en dan zou ik nadenken over een volledig menu mét voldoende afwisseling en goed spiervlees.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3084035
Ja kan best naast kvv extra hapjes als een visje, een klein karkas zoals een duifje en pens geven. Maar wissel dan wel af. Elke dag een duifje kan krijtpoep geven, elke dag vis is teveel vis en elke dag pens kan slappe ontlasting geven. En als je graag elke ochtend zo'n soort hapje wil doen, doe dan ook af en toe een goede kwaliteit spiervlees. Dat is wat mij betreft een hele waardevolle aanvulling op je menu.

Ik weet niet hoe groot jou honden zijn, maar zorg er voor dat ze niet meer dan 10% van hun menu aan vis krijgen en de teveel vis in 1 keer kan misselijkheid geven. Qua vis voer ik zelf graag een haring of sardien, omdat dat voor mijn mechel echt een extra hapje is en geen hele maaltijd.

Om er voor te zorgen dat het makkelijk blijft, zou ik heel simpel kijken naar hoeveel kvv je honden krijgen per dag. Stel ze krijgen 500 gram per hond per dag, dan zou ik 400 gram kvv blijven geven in de avond en 100 gram per dag aan een leuk hapje in de ochtend (dus 80% van je menu kvv in de avond en 20% van je menu afwisselende hapjes in de ochtend). En als je die hapjes een beetje afwisseld, zit je veilig met je menu. Met afwisselen hoef je niet al te moeilijk te doen hoor. Hou de ontlasting van je honden in de gaten en als dat goed gaat en je wisselt bijvoorbeeld over een week of 2 a 3 de verschillende dingen af, dan zit je heel mooi. Zo zou je bijvoorbeeld steeds 1 kilo (veel leveranciers leveren kiloverpakkingen, vandaar dat ik dit noem) karkas op kunnen voeren en dan een kilo pens en dan een kilo spiervlees. Bijvoorbeeld, net wat voor jou makkelijk is.

Nog wat ideetjes:

Duif lusten veel hondjes niet, kwartelkarkas is ook betaalbaar en mooi kleine zachte karkasjes. Hele kwartel is vrij prijzig, maar wel een heel mooi compleet hapje. Misschien voor af en toe geschikt.
Een rauw eitje is erg gezond en vinden ze vaak lekker. Per 10 kilo lichaamsgewicht 1 ei per week.
Je mag ze ook wat gekookte of gepureerde groente geven. Wij geven meestal wat groente die we over hebben als we gewoon normaal groente gekookt hebben. Ongeveer 10% van hun menu mag groente zijn, kan ook weer leuk bij de ochtendportie. Opvoeren is weer goedkoper dan weggooien.

Hopelijk heb je hier iets aan!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door