Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3083776
porza schreef: klopt het dat rood vlees calcium onttrekt bij een zogende teefje en dat daar door mede eclampsie kan onstaan.
Nooit van gehoord.

Bron?
Gebruikersavatar
Door porza
#3083788
dit werd gezegd op fokkers voor fokkers , we hier af en toe te maken met eclampsie .
en voer zo goed mogelijk , de laatste keer was vorige jaar bij een nest van 9 .
nou vroeg ik mij af dat te maken zou kunnen hebben met rood vlees.
voer nu volgens  mij wel goed , lever , vette vis eitjes pens , klein gedeelte spiervlees , kippen karkas , zalmkarkas , lambotten .
probeer zo veel mogelijk te variëren . en enige wat ik nog niet geef is levertraan.

Bij een eclampsie gevoelige teef beslist geen rood vlees voeren, in vlees zit veel fosfor en dat onttrekt juist (!!!) calcium aan een teef. Pas een week of anderhalf voor de geboorte voer ik de teef iets meer, maar na de geboorte krijgt een teef bij mij ad libitum. Waar een teckelteef normaal bijv een bak pens/vlees compleet van 400 gr krijgt, krijgt ze na de geboorte 4x deze hoeveelheid. Verschilt wel iets per teef en nestgrootte. Met de pens/vlees compleet versie van smuldier heb ik op deze wijze geen eclampsie problemen. Met de vlees compleet wel!!!
Door Lizzy
#3083797
porza schreef: dit werd gezegd op fokkers voor fokkers , we hier af en toe te maken met eclampsie .
en voer zo goed mogelijk , de laatste keer was vorige jaar bij een nest van 9 .
nou vroeg ik mij af dat te maken zou kunnen hebben met rood vlees.
voer nu volgens  mij wel goed , lever , vette vis eitjes pens , klein gedeelte spiervlees , kippen karkas , zalmkarkas , lambotten .
probeer zo veel mogelijk te variëren . en enige wat ik nog niet geef is levertraan.

Bij een eclampsie gevoelige teef beslist geen rood vlees voeren, in vlees zit veel fosfor en dat onttrekt juist (!!!) calcium aan een teef. Pas een week of anderhalf voor de geboorte voer ik de teef iets meer, maar na de geboorte krijgt een teef bij mij ad libitum. Waar een teckelteef normaal bijv een bak pens/vlees compleet van 400 gr krijgt, krijgt ze na de geboorte 4x deze hoeveelheid. Verschilt wel iets per teef en nestgrootte. Met de pens/vlees compleet versie van smuldier heb ik op deze wijze geen eclampsie problemen. Met de vlees compleet wel!!!
Met alle respect voor diegene die dit neer heeft getikt: alle vlees bevat altijd veel fosfor. En daarom voeren we vleesbotten, om de hond ook met calcium te voorzien. Tijdens de dracht moet je, zoals je weet, een verlaagd vleesbotten percentage voeren. Na de dracht moet je veel vleesbotten voeren. En eclampsie is ook nogal erfelijk.

100 gram rundvlees bevat gemiddeld 175 mg 209 mg fosfor
100 gram kip bevat 190 mg fosfor
100 gram kalkoen bevat 200 mg fosfor


100 gram pens bevat 112 mg calcium terwijl 100 gram vlees ongeveer 4 mg calcium bevat.

Misschien is het handig voor deze mevrouw om te weten dat pens minder fosfor bevat dan een gemiddeld stuk vlees (ook kip en dat is geen rood vlees) en aanzienlijk meer calcium bevat dan spiervlees. En verder voert ze zelf kennelijk KVV. Dus BARF en KVV vergelijken is sowieso een appel en een banaan vergelijken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3083802
Maar los van of het van toepassing is om eclampsie te voorkomen of niet, klopt de stelling dat fosfor calcium onttrekt?
Werkt dat dan ook in de tegenovergestelde richting? En hoe werkt dat dan? 
Ale, ik weet van de calcium-fosfor-balans, maar hoe houden deze elementen elkaar dan in praktijk in evenwicht in een lichaam?
Mijn vraag komt voort uit het idee van een nierdieet.  Daar wil men de fosforinname beperken, omdat dit de nieren belast.  Maar zou meer calcium voeren dan helpen voor en fosfor eenvoudiger afvoeren? Of gaat dat vooralsnog via de nieren en dus geen beperking in de nierbelasting? Of is het gewoon een verhaal dat nergens naartoe leidt?

Want in een nierdieet wordt net het vleesbot beperkt (als ik het goed onthouden heb), dus wat is daar dan het idee achter?  In nierdieet wordt ook orgaanvlees beperkt, en ik dacht dat dat ook omwille van het fosforgehalte was. Is dat zo?
Of moet ik me gewoon wat beter inlezen in de waarom wat en hoe van een nierdieet?  ::)
Ik moet eerlijk toegeven dat ik er nog niet zo in detail naar gekeken heb.  Heb ook nog geen dier met nierproblemen, maar bereidt me er wel op voor dat dat binnen dit en een aantal jaar kan gebeuren (Kleintje wordt al een dagje ouder en vele katten krijgen nierproblemen). Vandaar...  ;)

Enfin, het was gewoon een vraag die ik me dan meteen stelde, bij het lezen van dit topic...
Gebruikersavatar
Door porza
#3083853
dit heb vlug even kunnen vinden op internet:dit gaat niet over voeding van honden maar van mensen


Fosfor
Het botweefsel bestaat voornamelijk uit hydroxy-apatiet. Dit is een combinatie van calcium en fosfor.
Het ideale dieet zou moeten bestaan uit gelijke hoeveelheden calcium als fosfor.  Ons voedsel bevat helaas vele malen meer fosfor dan calcium. In plaats van de goede verhouding van 1:1 krijgen wij wel 2 tot 4 keer zo veel fosfor binnen als calcium. Bij deze verkeerde verhouding kan zich osteoporose ontwikkelen. Fosfor ontwikkelt de activiteit van de schildklier waardoor calcium aan de botten wordt onttrokken. Een hoge fosforinname kan tevens leiden tot een lagere activiteit van vitamine D, waardoor de opname van calcium uit het spijsverteringskanaal afneemt. Fosforrijk voedsel is in het algemeen zuurvormend. Bronnen uit de voeding: o.a  zuivelproducten, eieren, volkoren producten, vlees, vis  .

bron :http://www.osteoporose-info.nl/site/pag ... iek_id=110
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3084609
porza schreef: dit heb vlug even kunnen vinden op internet:dit gaat niet over voeding van honden maar van mensen


Fosfor
Het botweefsel bestaat voornamelijk uit hydroxy-apatiet. Dit is een combinatie van calcium en fosfor.
Het ideale dieet zou moeten bestaan uit gelijke hoeveelheden calcium als fosfor.  Ons voedsel bevat helaas vele malen meer fosfor dan calcium. In plaats van de goede verhouding van 1:1 krijgen wij wel 2 tot 4 keer zo veel fosfor binnen als calcium. Bij deze verkeerde verhouding kan zich osteoporose ontwikkelen. Fosfor ontwikkelt de activiteit van de schildklier waardoor calcium aan de botten wordt onttrokken. Een hoge fosforinname kan tevens leiden tot een lagere activiteit van vitamine D, waardoor de opname van calcium uit het spijsverteringskanaal afneemt. Fosforrijk voedsel is in het algemeen zuurvormend. Bronnen uit de voeding: o.a  zuivelproducten, eieren, volkoren producten, vlees, vis  .

bron :http://www.osteoporose-info.nl/site/pag ... iek_id=110

Bedankt.

Hmmm, er zit dus waarschijnlijk toch iets van waarheid in de stelling.
Nu nog kijken wat je daar dan praktisch mee doet... Das minder eenvoudig, lijkt me...
Door Lizzy
#3084961
pearlsofpassion schreef:
Bedankt.

Hmmm, er zit dus waarschijnlijk toch iets van waarheid in de stelling.
Nu nog kijken wat je daar dan praktisch mee doet... Das minder eenvoudig, lijkt me...
Want? In vlees zit fosfor. In alle vlees. En daarom voeren we OOK vleesbot. En met tussen de 40% en 50% vleesbot voer je zeker meer calcium dan fosfor en dus vind ik het bovenstaande verhaal werkelijk broodje aap.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 12 mar 2015, 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3084966
porza schreef: dit heb vlug even kunnen vinden op internet:dit gaat niet over voeding van honden maar van mensen


Fosfor
Het botweefsel bestaat voornamelijk uit hydroxy-apatiet. Dit is een combinatie van calcium en fosfor.
Het ideale dieet zou moeten bestaan uit gelijke hoeveelheden calcium als fosfor.  Ons voedsel bevat helaas vele malen meer fosfor dan calcium. In plaats van de goede verhouding van 1:1 krijgen wij wel 2 tot 4 keer zo veel fosfor binnen als calcium. Bij deze verkeerde verhouding kan zich osteoporose ontwikkelen. Fosfor ontwikkelt de activiteit van de schildklier waardoor calcium aan de botten wordt onttrokken. Een hoge fosforinname kan tevens leiden tot een lagere activiteit van vitamine D, waardoor de opname van calcium uit het spijsverteringskanaal afneemt. Fosforrijk voedsel is in het algemeen zuurvormend. Bronnen uit de voeding: o.a  zuivelproducten, eieren, volkoren producten, vlees, vis  .

bron :http://www.osteoporose-info.nl/site/pag ... iek_id=110
Een hond is toch nog steeds niet een mens?? Waarom die 2 altijd vergelijken??...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door gwendolineken
#3085141
dit toppic komt goed uit  ::) ik zag deze week iemand die een nieuw product gebruikt bij de bevalling en erna ik ben erover gaan lezen maar weet niet wat ik ervan moet denken


Calci63 tijdens de bevalling
Calci63 is aangewezen voor gebruik tijdens de bevalling van de teef. De baarmoeder werkt tijdens de contracties als een soort motor en kan niet samentrekken zonder calcium, daardoor zal de teef te zwakke of te weinig contracties hebben om de pups natuurlijk te baren. De pups blijven dan ook veel langer in het geboortekanaal zitten, zijn uitgeput en gestrest, waardoor het risico op dood geboorte veel groter is.
Het is een algemene misvatting te denken dat de baarmoeder enkel kan samentrekken door toediening van het hormoon “Oxytocine”. Ondeskundig toedienen van Oxytocine is vaak de oorzaak van een te actieve baarmoeder. Dit geeft, in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, problemen met de uitdrijving van de pups, omdat de activiteit van de baarmoeder ongecoördineerd verloopt. De baarmoeder gaat onregelmatig en krampachtig samentrekken, daardoor kan men zuurstofgebrek krijgen in de placenta’s, met een slechte doorbloeding tot gevolg waardoor de foetussen ernstig in de problemen kunnen geraken. Het leven van de ongeboren pup komt ernstig in gevaar, maar dit is trouwens heel belastend en zelfs gevaarlijk voor de teef!
Calci63 geeft een constante dosis calcium aan de teef, hetgeen de baarmoeder nodig heeft voor regelmatige en sterke contracties. Een constant niveau van calcium in het bloed is daarom van groot belang om optimale contracties te garanderen. Calci63 wordt toegediend vanaf het moment waarop de teef volop weeën heeft tot de geboorte van de laatste pup. Het geeft trouwens een vlottere uitstoting van de placenta, de teef is veel minder vermoeid en fit genoeg om de andere pups natuurlijk te baren. De pups zijn levendig en minder afgemat, daar de geboorte op zich veel korter is.
Uit onderzoek is gebleken dat door het gebruik van Calci63, er tot 80% minder kans op een keizersnede is !
Dosis Calci63 : 1-2 ml/10 kg lichaamsgewicht/uur, per orale gel.

Calci63 na de bevalling
Calci63 is uiterst aangewezen bij “eclampsie”, ook zwangerschapsstuipen” genoemd. Het heeft echter niets te maken met epilepsie of vallende ziekte, maar wordt veroorzaakt door een plotse daling van het calcium gehalte in het bloed. Door een te grote calcium afgifte aan snelgroeiende pups tijdens de dracht, maar vooral tijdens de zoogperiode, kan er een acuut tekort van calcium optreden bij de teef. Men ziet dan een toenemende stijfheid van de spieren, krampen, onstabiele gang en omvallen. Uiteindelijk krijgt de teef stuiptrekkingen, die 5-10 min. kunnen duren.
Eclampsie is zonder behandeling levensbedreigend, de teef krijgt ademhalingsmoeilijkheden, hoge koorts, oververhitting en kan leiden tot hersenoedeem, met vaak dodelijke afloop.
Calci63 geeft een perfecte onderhoudsdosis ter voorkoming van eclampsie en wordt aangeraden voor toediening aan de teef gedurende de volledige zoogperiode van de pups. Let wel op : GEEN Calci63 geven tijdens de dracht, dit geeft een te vlugge verbening van de skeletten, de schedels worden harder en dit kan moeilijkheden veroorzaken tijdens de bevalling!
Eclampsie komt vaak voor bij kleinere rassen, maar kan ook grotere rassen treffen. Eénmaal de teef eclampsie heeft gehad, zal ze hoogstwaarschijnlijk bij een volgende dracht/bevalling terug problemen hebben.
Dosis Calci63 : 1-2 ml/10 kg lichaamsgewicht/ 3x daags per orale gel.


dit is de uitleg die ze eraan geven wat denken jullie ervan ? ook omdat het gaat over eclampsie
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3085154
gwendolineken schreef: dit toppic komt goed uit  ::) ik zag deze week iemand die een nieuw product gebruikt bij de bevalling en erna ik ben erover gaan lezen maar weet niet wat ik ervan moet denken

....
Calci63 geeft een perfecte onderhoudsdosis ter voorkoming van eclampsie en wordt aangeraden voor toediening aan de teef gedurende de volledige zoogperiode van de pups. Let wel op : GEEN Calci63 geven tijdens de dracht, dit geeft een te vlugge verbening van de skeletten, de schedels worden harder en dit kan moeilijkheden veroorzaken tijdens de bevalling!
Eclampsie komt vaak voor bij kleinere rassen, maar kan ook grotere rassen treffen. Eénmaal de teef eclampsie heeft gehad, zal ze hoogstwaarschijnlijk bij een volgende dracht/bevalling terug problemen hebben.
Dosis Calci63 : 1-2 ml/10 kg lichaamsgewicht/ 3x daags per orale gel.


dit is de uitleg die ze eraan geven wat denken jullie ervan ? ook omdat het gaat over eclampsie
Zou je met zo'n teef nog met gerust hart fokken?  ???
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door