Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3082630
Op zoekjacht naar een goede vleesmolen waar ik 1 x per week ongeveer 30 kilo vlees en vleesbot wil vermalen, hebben 2 merken vleesmolens mijn interesse

A de Diamond vleesmolen, WEL raderwerk in oliebad, maalt 50 kg per uur, 380 watt, gewicht 8 kilo.
B de Maxima vleesmolen, GEEN raderwerk in oliebad, maalt 250 kilo per uur, 850 watt, gewicht 31 kilo.

Ter vergelijking:
De Jupiter maalt 80 kilo per uur, 320 watt , gewicht 8,5 kilo en wat ik begrijp uit de verhalen zijn de eigenaren zeer tevreden over deze vleesmolen.

Welke vleesmolen zou sterker zijn, is dat gelet het raderwerk in oliebad maar minder kg per uur kunnen malen en minder Watt of.... geen raderwerk in oliebad maar wel meer kg per uur malen en meer Watt?
De prijzen van de machines liggen redelijk bij elkaar.
#3082750
Kilo per uur is berekend aan de hand van vlees, vermoed ik, omdat je niet geacht wordt botten te malen met een vleesmolen. Dus aan die kilo's per uur zou ik niet zoveel waarde hechten. Als je geen duizenden kilo's moet verwerken, is dat gewoon niet zo interessant.

Voor zover ik weet zijn molens met een oliebad beter dan zonder oliebad, omdat die constant afkoelen en dus langer achtereen kunnen draaien (en groter botwerk aankunnen, omdat ze niet zo heet worden). Maar dat is een klein beetje klok-en-klepel van mijn kant.

Ik zou de machine met oliebad nemen, maar nogmaals, check nog even op google of zo wat daar het voordeel ook alweer van is. :biggrin2:
#3083013
Het aantal kilo's per uur is inderdaad voor vlees, niet voor bot. Maar of het veel uitmaakt? Als hij goed maalt denk ik niet. Maar met bot wil zich nog wel eens wat veel ophopen achter het mes waardoor je hem uit elkaar moet halen. Dat kost tijd. Maar wat bij botten malen de meeste tijd kost (bij mij althans) dat is het vooraf kleiner knippen/meppen van de botten.
#3083691
miik schreef: Tja en het aantal watt,... dat hangt dan ook weer af wat je erin stopt of dat belangrijk is en wat voor maat schijf je erachter heb zitten.... (bv een heel hoog watt met een fijne schijf maalt nog voor geen meter....)
Met name dát is cruciaal! De sterkste motor helpt je niets als het vlees achter de schijf blijft plakken. Ik heb Hobart Buffalo Chopper op krachtstroom, maar die slaat ook gewoon af op het moment dat de wokkel niet meer kan draaien vanwege vastzittende vellen en pezen. Heb er nu twee schijven met grotere gaten bij gekocht, en nu snort hij als een trein.

Let er dus inderdaad op dat je er de juiste schijven bij koopt!
#3083706
Anne in Duitsland schreef: Met name dát is cruciaal! De sterkste motor helpt je niets als het vlees achter de schijf blijft plakken. Ik heb Hobart Buffalo Chopper op krachtstroom, maar die slaat ook gewoon af op het moment dat de wokkel niet meer kan draaien vanwege vastzittende vellen en pezen. Heb er nu twee schijven met grotere gaten bij gekocht, en nu snort hij als een trein.

Let er dus inderdaad op dat je er de juiste schijven bij koopt!
Dat is een goede tip Anne! Welke minimum maat schijf raad je aan?
#3083745
Marpa schreef: Dat is een goede tip Anne! Welke minimum maat schijf raad je aan?
Ik had er een met 16 gaten van 9 mm, daar liep het vlees achter vast, en nu heb ik er een met 6 gaten van 16 mm, en daarachter hoopt zich tot op heden niets op.


Zo zag de oude schijf eruit:
Afbeelding

Dit is de nieuwe schijf:
Afbeelding



Deze heb ik er ook nog bij gekocht, voor echt lastig bot. Dat doe ik daarna dan nog een keer door die schijf met 6 gaten. Maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Afbeelding
#3084081
Anne in Duitsland schreef: Ik had er een met 16 gaten van 9 mm, daar liep het vlees achter vast, en nu heb ik er een met 6 gaten van 16 mm, en daarachter hoopt zich tot op heden niets op.


Zo zag de oude schijf eruit:
Afbeelding

Dit is de nieuwe schijf:

Afbeelding



Deze heb ik er ook nog bij gekocht, voor echt lastig bot. Dat doe ik daarna dan nog een keer door die schijf met 6 gaten. Maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.
Afbeelding
Dus het is belangrijk dat de diameter van de gaten zo groot mogelijk zijn.
Waar zijn deze schijven te bestellen en welke vleesmolen heb jij? Ik zal t vast en zeker gelezen hebben ( vlg mij heb je diverse molens gehad waaronder een Moulinex) maar kan t allemaal niet onthouden :-[
#3084145
Marpa schreef: Dus het is belangrijk dat de diameter van de gaten zo groot mogelijk zijn.
Waar zijn deze schijven te bestellen en welke vleesmolen heb jij? Ik zal t vast en zeker gelezen hebben ( vlg mij heb je diverse molens gehad waaronder een Moulinex) maar kan t allemaal niet onthouden :-[
Ja, hoe groter de gaten, hoe makkelijke de wokkel het vlees(bot) erdoorheen kan drukken. Maar ook: hoe grover je kvv is, natuurlijk. Maar daar ben ik persoonlijk alleen maar happy mee, dan hebben de katterds ook nog iets te kauwen.

Ik heb een Hobart Buffalo Chopper op krachtstroom, overgenomen van iemand van BP. De schijven heb ik besteld bij smokehousechef.com, na een zoektocht op google. In NL schijnt Vuur en Rook (of Rook en Vuur?) veel schijven te kunnen leveren.

De molen die ik hiervoor gebruikte was inderdaad een Moulinex. Die kan ook veel soorten vleesbot aan, maar heeft daar wel meer moeite mee; bij zo'n machine moet je regelmatig even het maalgedeelte uit elkaar halen om de wokkel en het mesje te bevrijden van vastgedraaide pezen en stukjes vet en bot, ook met grotere maalschijven erbij. Overigens kreeg ik van iemand van BP de tip dat ook de schijven van Porkert op die Moulinex passen, dus gelukkig kon ik er grotere maalschijven bij kopen. Moulinex zelf biedt die volgens mij niet.
#3084217
Ik gebruik een maalschijf met gaten van 12/13mm en het loopt ook nooit vast! Ook de grootte van de brokken die je in de vulopening doet (of duwt) bepaalt hoe soepel het gemalen wordt.
Een maalschijf met grotere gaten geeft een grover maalsel, zoals Annemarie ook al zei. Toch is mijn ervaring met grover gemalen minder -- toen ik nog kvv voerde had ik ook eens een grover gemalen merk, maar regelmatig bleven er stukjes bot op tanden en kiezen vastzitten waardoor de katten in paniek raakten.
#3084307
Ruisje schreef: Toch is mijn ervaring met grover gemalen minder -- toen ik nog kvv voerde had ik ook eens een grover gemalen merk, maar regelmatig bleven er stukjes bot op tanden en kiezen vastzitten waardoor de katten in paniek raakten.
Dat herken ik, dat gebeurt bij mijn katten ook wel eens en sommigen gooien/spugen grotere stukjes gemalen bot naast hun bakje.
Ik ben er nog steeds niet uit of ik KVV wil geven aangevult met gemalen spiervlees en wat orgaan of barfen en dat malen.
Voor de 1ste optie kan ik volstaan met een goedkope vleesmolen om enkel vlees te malen. De 2de optie vereist, vind ik, een duurdere vleesmolen met grotere gatenschijven.
#3084375
Marpa schreef: Dat herken ik, dat gebeurt bij mijn katten ook wel eens en sommigen gooien/spugen grotere stukjes gemalen bot naast hun bakje.
Ik ben er nog steeds niet uit of ik KVV wil geven aangevult met gemalen spiervlees en wat orgaan of barfen en dat malen.
Voor de 1ste optie kan ik volstaan met een goedkope vleesmolen om enkel vlees te malen. De 2de optie vereist, vind ik, een duurdere vleesmolen met grotere gatenschijven.
Waarom zou je kvv, dat dus al compleet is, gaan aanvullen met gemalen spiervlees en orgaan????
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door