Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door MirjamP
#3082986
Hallo allemaal,

Dit is eigenlijk een simpel berichtje om iedereen die nieuw is met kvv of barf even een hart onder de riem te steken.
afgelopen weken waren hier totaal choas en ik kwam er in de avond ineens achter dat ik niet meer genoeg kvv had voor mijn katten en de winkels waar ik kvv zou kunnen halen waren al gesloten.
enige optie voor mij was de supermarkt.

toen heb ik ja ja blikvoer voor ze gehaald....duurste merk waarop staat dat er stukjes vlees in zit. Als je het blikje open maakt is dit ook inderdaad zo......
inderdaad ging het heeeeeeeel erg goed naar binnen bij mijn oudste kat (aanloper en heeft eerder ook uit vuilnis moeten eten straatkat)....en die kotste het binnen een uur allemaal weer uit.
De jongste kat die wilde het niet eens aanraken...trok haar neus op en liep erbij weg....

uiteindelijk heb ik maar kipfilet ontdooit voor ze...

Voor mij geeft dit alleen maar aan hoeveel zooi er moet zitten in het blikjesvoer wat je kan kopen, of het nou duur is of niet.
een kat die kvv of barf gewent is kan er bij mij in iedergeval niet meer tegen, de jongste moet het niet, de oudste eet door zijn achtergrond alles maar spuugt het dus weer uit.

voor mij was deze ervaring dus weer een punt om zoveel mogelijk mensen versvoer te adviseren...wil je niet malen en samenstellen neem dan in iedergeval een kvv.
het is echt het beste voor je dier en je kan dit dus soms ook gewoon echt aan ze merken  ;D
Door Martine-Tom
#3082993
Mijn kat vreet alles, ook blik, brokjes snapt hij gelukkig niet maar blik en kvv/barf gaat er allemaal in, wees dus iig blij dat die van jou dat niet hebben  :D
Mijn hond is wat lastiger wat dat betreft, die blieft echt alleen maar vlees, blikvoer is leuk voor 1 of 2 hapjes en brokjes als eten leverd deze blik op:  ???
Overigens heb je in de supermarkt meestal wel smuldier, en ik geloof dat het de blauwe is die ook voor katten kan, zou het niet structureel geven maar voor nood is het wel eens handig, Rodi heeft ook een paar smaken die voor katten kunnen maar die heb ik zelf nooit gekocht dus weet niet welke dat zijn, de Rodi is wel wat minder in verhoudingen duszou zelf eerder voor smuldier gaan  ;)
Door kakocavi
#3083064
Sorry, maar dat je kat het uitkotste vind ik niet echt een argument. Dat heeft eerder te maken met het te snel eten. En mijn katten wilden in het begin ook niets met rauw voer te maken hebben, er gingen dagen overheen voordat ze er zelfs maar aan durfden te ruiken. Dat zegt gewoon bar weinig.
Door frodo quin
#3085882
Hier lijft het er wel in, maar wat er uit komt  :-X Ze krijgen wel is blik als ik iets vergeet te ontdooien, eten het met smaak en kwaliteits blikvoer gaat als het voor één keer is redelijk. Wel wat platten en stinkende ontlasting, maar te doen voor die keer. Langere tijd is geen goed idee, dan wordt het echt erg en als er iets van granen durft in zitten gaat het echt mis. Mijn katten konden hier vroeger wel tegen (aten ooit brok en blik), maar hun lijfje verdraagt dat nu niet meer.
Door frodo quin
#3086240
De stank is echt erger, vroeger rook ik nooit de baken en bezoek ook niet, nu als ze natvoer krijgen wel, maar zolang het één keer is valt het wel mee, wat platter, maar nog net drolvorm. Een tijdje terug heeft cyc even op niernatvoer gestaan, hij wou even geen vers meer na zijn nierbekkenontsteking en wolf had een accident met een stuk bot gehad waardoor hij even op natvoer moest. Bij wolf had het nog net vorm en het stonk (hij kreeg granenvrij natvoer), bij cyc leek het op een koeienvla en de geur, ik dacht toen ik thuis kwam dat iemand chemisch spul in de buizen had gegoten, echt om van over je nek te gaan. Door een kvv levering die er niet door kwam hebben ze een paar weken op natvoer gestaan en het werd trouwens niet beter.

Een paar jaar geleden een opvangertje gehad en aangezien ik niet wist of ze vers zou eten wat brokjes van mijn moeder mee genomen, de brok die zij aten voor ze overstapten. Opvangertje luste kvv, de brok was niet nodig, dus ik wou ze als snoepjes geven. Ze hadden er een paar gekregen en toen ik later weer thuis kwam vond ik diaree in de bak en over de hele vloer. Dit was vroeger echt niet.

De brok blik strontjes waren vroeger iets zachter dan de versdrollen, maar wel mooi stevig en de geur was ook sterker, maar ik rook ze niet tenzij bij het uitscheppen.

Ik denk dat het niet alleen een kwestie van gezonder is, al speelt dat volgens mij een grote rol (overstappen naar beter voer heeft nooit problemen gegeven, naar mindere kwaliteit wel, ook tijdens de brokkenperiode), het is ook een totaal ander type voeding dat anders verwerkt wordt door het lichaam.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3090351
Andere vertering in de maag.
Die maag heeft dan wat aanpassingstijd nodig om de verschillende vertering aan te kunnen.
Niet alle katten hebben er last mee, maar er zijn er wel meer waar dat toch problemen geeft.
Door hannabelgje
#3094246
Fleur gazt standaard aan de diarree na het eten van brokjes. Blikjes kan ze wel tegen, maar ook hier stinken ze de kattenbak uit als ze iets anders krijgen dan vers.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door