Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
#3082680
Ben ik nu gek of heb ik altijd zulke energieke honden?

Jonge kerngezonde honden (2-6 jaar), zonder gedragsproblemen hebben genoeg aan 1x daags 1 uur wandelen + 2 x p en p. Ik praat over labradors, Duitse herders, Weimeraners, Ridgeback en dat soort rassen.

Jones heeft echt meer beweging en uitdaging/ training nodig. Die is anders druk. En dat voor een hond die niet te veel prikkels moet krijgen.

Leer ik mijn honden aan dat ze veel moeten lopen? Zijn al die andere honden echt tevreden met 1x 1 uurtje??
Gebruikersavatar
Door choopy
#3082685
Hier zitten dagen bij dat mijn borders nog niet eens een vol uur lopen.
Op dagen dat ik werk, moeten ze het met 4x 15-30 minuten doen. En dat vinden ze prima. In huis zijn ze netjes rustig, al willen de jongste 2 nog wel eens spelen met elkaar.

1 a 2x per week krijgen ze een grotere ronde in het bos, waar ze echt ff lekker kunnen rennen, rest van de rondes zijn in de wijk, aan de lijn. Alleen de jongste heeft af en toe haar privemomentjes en ga ik extra mee naar buiten met balletje, frisbee etc.

Hersenwerkjes doen we wel geregeld in huis of in de tuin, maar ook dat is niet dagelijks.

Hoe meer je loopt/ fiets met ze hoe meer conditie ze opbouwen. Als je dan eens wat korter met ze weggaat, zullen vast staan te kijken is dit nu alles??
Gebruikersavatar
Door Hope
#3082686
Lil schreef: Ben ik nu gek of heb ik altijd zulke energieke honden?

Jonge kerngezonde honden (2-6 jaar), zonder gedragsproblemen hebben genoeg aan 1x daags 1 uur wandelen + 2 x p en p. Ik praat over labradors, Duitse herders, Weimeraners, Ridgeback en dat soort rassen.

Jones heeft echt meer beweging en uitdaging/ training nodig. Die is anders druk. En dat voor een hond die niet te veel prikkels moet krijgen.

Leer ik mijn honden aan dat ze veel moeten lopen? Zijn al die andere honden echt tevreden met 1x 1 uurtje??
Zou ik met Nelson alleen 1 x per dag een uur lopen en 2 keer een klein rondje dan werdt hij gek.

Nelson gaat per dag 1,5 uur lopen. Liefst los. Daarnaast overdag trainen/spelen in de tuin. Dat wil zeggen: 2 of 3 keer per dag 20-30 minuten actief met hem bezig zijn.
Hij gaat regelmatig mee naast de scooter, maakt puzzels en is daarnaast ook nog de hele dag vrij om de tuin in te gaan waar hij dan echt loopt te snuffen of met zijn fietsband stoeit.
Door Martine-Tom
#3082689
Voor Tom ook te weinig hoor. Ik merk dan echt dat ie zich gaat vervelen en dat uit zich in reactief gedrag. sMorgens is het hier een rondje van 20 minuten ofzo, paar uur later uur loslopen en probeer dan ook zoveel mogelijk andere gebieden te zoeken, rond avondeten nog een half uur en voor het slapen gaan een korte p&p en eigenlijk merk ik dat ie wel meer zou willen, hersenwerk ed doen we niet structureel maar haalt wel iets energie weg idd.
En echt energie is het ook niet bedenk ik me nu, als we een uur op een grasveldje gaan zitten vind ie het ook al helemaal geweldig...als het maar niet elke dag hetzelfde veldje is.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3082690
Ik denk zeker dat je als eigenaar je hond veel lopen aan kunt leren. Het is voor hun ook een stukje gewenning, en als je dan eens minder geeft worden ze drukker ja. Maar het is uiteraard ook ras en hond gebonden.
Onze jongste spriet wil altijd lopen en doorlopen en doorlopen, gewoon aan de riem een doorstamp tempo, ik geloof gewoon dat ie dat werkelijk fijn vind. En lopen we te weinig wordt ie ook druk in huis en lastig. Maar ik kan dus wel 1x 1 uurtje doen, als ik af en toe in een week wat langer met hem wandel.
Door charmed
#3082692
Hier gaan ze 1x per dag en dan meestal 2 tot 3 uur. 's morgens liggen ze te pitten en daarna wandelen, 's avonds als we thuiskomen zijn ze nog druk en daarna slapen ze weer. Ga ik geen 2 tot 3 uur, dan zijn ze echt vervelend de hele dag. Kleine stukjes hoef ik hier niet te proberen, dan wil Whisper niet mee, die gaat hier echt niet in de straat lopen. die vind dat 100x nix. Die krijg ik dan ook niet verder dan 5 huizen verderop.
Door Martine-Tom
#3082693
Kaio schreef: Ik denk zeker dat je als eigenaar je hond veel lopen aan kunt leren. Het is voor hun ook een stukje gewenning, en als je dan eens minder geeft worden ze drukker ja. Maar het is uiteraard ook ras en hond gebonden.
Onze jongste spriet wil altijd lopen en doorlopen en doorlopen, gewoon aan de riem een doorstamp tempo, ik geloof gewoon dat ie dat werkelijk fijn vind. En lopen we te weinig wordt ie ook druk in huis en lastig. Maar ik kan dus wel 1x 1 uurtje doen, als ik af en toe in een week wat langer met hem wandel.
Dat denk ik ook, zit er zo eens even over te denken maar als ik 3 uur domweg met Tom zou gaan lopen haalt ie daar ook niet de voldoening uit, hij heeft 2 tot 3 uur aandacht nodig per dag, als ik 3 uur met hem in huis bezig zou zijn en daarnaast rondjes rond de kerk denk ik dat hij dat ook prima zou vinden.
Zo vind hij het ook geweldig om gewoon te slenteren door de stad, andere luchtjes, veel mensen, andere parkjes. Zijn hoofd moet gewoon 3 uur per dag echt iets te doen hebben zeg maar.

Nooit zo over gedacht eigenlijk, wel leuk om eens te doen  :)
Door smulpaap
#3082699
Hier is de Maandag een dag waarop ze het (inmiddels ) wat rustiger aan (moeten) doen (van mij )
Dan wordt er dus wat meer geslapen en gerust .
Dat hebben de oudere -jongeren nodig  :biggrin2: 
In de weekenden worden er extra lange tochten gemaakt , ze gaan uit hun panty aan zee enz

Op de doordeweekse dagen komen ze elke dag twee uur buiten . ( Ze zijn 9,5 en bijna 12 )
Dat is voor deze dames wandelen en zoekspel . Ik wil niet meer dat ze op hun leeftijd nog elke dag achter ballen enz aan gaan .
De routes worden wel veel afgewisseld . Verder is er ook quality-time voor de dames , dan gaan ze individueel mee .
Tessa gaat dan per fietskar naar de polder , daar hoopt ze muizen en mollen te scoren .
Amber vind het reuze om op ""koopjesjacht "" te gaan in de dierenwinkel , daar kroelen met de mevr in de winkel , en vogeltjes kijken

Verder hebben de dames plezier als er hersenwerk word gedaan in en om het huis
Amber is bv ook dol op grote dozen vermoorden
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3082700
Flow loopt s morgens 1,5 tot 2 uur, dan een ronde van minimaal 1 uur en dan nog een korte ronden van 30-40 minuten. En voor het slapen gaan nog eens 15-30 minuten dat hangt af van het weer/ mijn fysieke gestel/ haarzelf. Ze gaat overal mee naartoe, of nou ja bijna overal. Aan aandacht geen gebrek. :D
Door Lizzy
#3082702
Ligt dat er ook niet aan hoe je honden verder leven, behalve de wandelingen? Of ze alleen gehouden worden of met meerdere, dat soort dingen?

Ik heb er vier. En een super actief ras. Maar ik loop niet zo lang/veel hoor. Ik loop per dag 1 uur en 15 minuten tot anderhalf uur. Daar wandelen we niet alleen, we doen ook spelletjes en ik train wat met de kleintjes. En verder nog 1 klein rondje rond het huis in de avond. Verder hebben we een tuin van 400 m2. 's Morgens zijn ze standaard met elkaar aan het keten. En rennen ze door het huis, ze rennen keihard door de tuin en springen ze op en van de picknicktafels, jagen ze de kippen op, jagen op vogels, graven kuilen in de hondenzandbakken, hangen omstebeurt aan het speeltouw te sjorren en spelen ze dus vooral veel met elkaar. En buiten dat ze natuurlijk piesen en poepen in het bos en tijdens het rondje hier, piesen en poepen ze in de tuin wanneer ze zin hebben (en ruimen we de poep diverse keren per dag op en in de zomer spoel ik de pies weg met wat slootwater en bij alles wat ik doe, helpen ze natuurlijk mee ::) :biggrin2:).

Ik weet zeker dat als ik 1 Dalmaat zou hebben, die zich met dit ritme waarschijnlijk de pestpokken zou vervelen. Maar met elkaar en de hele dag in de gelegenheid om te klooien: is 1 uur en 15 minuten tot anderhalf uur per dag wandelen genoeg. Na de wandeling krijgen ze hun eten, dan liggen ze serieus minimaal 2 uur echt vast te pitten en als het een beetje aardig weer is, klooien ze 's middags weer in de tuin. 's Avonds liggen ze heerlijk allemaal op de bank te meuren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 06 mar 2015, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#3082703
Misschien is minimale aandacht een betere titel  :biggrin2:

Op grasveld hangen mits niet steeds hetzelfde voldoet hier ook.
Op dagen dat ik thuis ben kunnen ze met minder beweging toe, maar dan doe ik vaker tussendoor kort spelletje met ze.

Els, zo zag vroeger mijn schema er ook uit.

Smulpaap Boris krijgt ook meer rust, maar accepteert dat niet altijd  ::) Wel heb ik deze week ondekt dat als ik tempo aanpas de tijd langer kan (hij snuffelt dan veel ipv pas erin en doorlopen). 1 uur doorlopen lukt niet meer, maar 1,5 uur zijn gang laten gaan wel. Dus nu ga ik om den Jones tevreden te stellen vaker ipv 45 minuten 1,5 uur bejaardentempo.  Kan die jonge gast op en af rennen.
Door Lil
#3082705
Lizzy schreef: Ligt dat er ook niet aan hoe je honden verder leven, behalve de wandelingen? Of ze alleen gehouden worden of met meerdere, dat soort dingen?

Ik heb er vier. En een super actief ras. Maar ik loop niet zo lang/veel hoor. Ik loop per dag 1 uur en 15 minuten tot anderhalf uur. Daar wandelen we niet alleen, we doen ook spelletjes en ik train wat met de kleintjes. En verder nog 1 klein rondje rond het huis in de avond. Verder hebben we een tuin van 400 m2. 's Morgens zijn ze standaard met elkaar aan het keten. En rennen ze door het huis, ze rennen keihard door de tuin en springen ze op en van de picknicktafels, jagen ze de kippen op, jagen op vogels, graven kuilen in de hondenzandbakken, hangen omstebeurt aan het speeltouw te sjorren en spelen ze dus vooral veel met elkaar. En buiten dat ze natuurlijk piesen en poepen in het bos en tijdens het rondje hier, piesen en poepen ze in de tuin wanneer ze zin hebben (en ruimen we de poep diverse keren per dag op en in de zomer spoel ik de pies weg met wat slootwater en bij alles wat ik doe, helpen ze natuurlijk mee ::) :biggrin2:).

Ik weet zeker dat als ik 1 Dalmaat zou hebben, die zich met dit ritme waarschijnlijk de pestpokken zou vervelen. Maar met elkaar en de hele dag in de gelegenheid om te klooien: is 1 uur en 15 minuten tot anderhalf uur per dag wandelen genoeg. Na de wandeling krijgen ze hun eten, dan liggen ze serieus minimaal 2 uur echt vast te pitten en als het een beetje aardig weer is, klooien ze 's middags weer in de tuin. 's Avonds liggen ze heerlijk allemaal op de bank te meuren.
Dat scheelt inderdaad samen spelen en hele grote tuin!

Dat kan ik niet bieden, maar ik train wel ernaast nog (ok, met opa echt niet meer)
Door Martine-Tom
#3082706
Ik ben benieuwd of dat scheelt, morgen komt Tom zijn vriendje een week logeren, zal het eens uittesten of hij/ze dan genoeg hebben aan 4 korte rondjes  :)
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3082710
Je kunt best 3 uren met je hond lopen, tuurlijk beweging is belangrijk maar ik vind interactie en mentale uitdaging veel belangrijker voor mijn hond. Door de week lopen we niet veel met hem, in het weekend overigens ook niet. Ik ga in het weekend altijd met hem naar de weilanden zodat hij muisjes kan zoeken. Hij staat gerust een half uur te graven op een m2  :biggrin2:
In een uur kom je dan niet zo hele ver hoor, maar hij vind het prachtig.. daarna nog even rennen in de tuin en dan valt hij lekker in slaap. Dingen in uren en minuten uitdrukken zegt zo weinig. Het verschilt heel erg per hond wat je moet doen en hoelang je dat moet doen om hem voldaan te krijgen. Xavi 2 uren hier rond laten lopen is teveel, al die prikkels maken hem dan helemaal gek in zijn kop en dat merk je een aantal dagen lang. Dan is hij echt van zijn padje, dus doen we lekker andere leuke dingen.
Door Lizzy
#3082711
Martine-Tom schreef: Ik ben benieuwd of dat scheelt, morgen komt Tom zijn vriendje een week logeren, zal het eens uittesten of hij/ze dan genoeg hebben aan 4 korte rondjes  :)
Dat ligt er natuurlijk wel aan wat ze samen doen. Zou ik een van de "kleintjes" samen houden met Linga (die in juni 10 jaar wordt) is dat toch een heel ander verhaal als 2 hondjes van dezelfde leeftijd + een hondje van 5 jaar. Bisq en d'r kleintjes lopen de hele dag te spelen en te dollen samen. Linga dolt ook wel maar lang niet in die mate als de rest. Zij keuvelt en kuiert meer terwijl die jonkies echt door die tuin vliegen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door