Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jennie61
#3051938
Twee weken geleden heb ik een volwassen kat uit het asiel gehaald. Ik probeer hem over te zetten op kvv (Carnivoer), maar hij heeft wel erg vaak diarree nu. Ik was eerst iets te enthousiast begonnen (met Carnibest vleesmix), met teveel, en hij had al snel erg dunne poep. Ik ben teruggegaan naar de brok die hij uit het asiel meegekregen had en toen de poep weer vast was, ben ik langzamer begonnen. Eerst een paar dagen ongeveer 30 gram per dag, daarna 70 gram en nu zou ik naar de 100 gram gaan. De rest brok. Maar hij heeft nu alweer twee dagen diarree. En hij eet op dit moment ook niet (ook nauwelijks brok), want blijkbaar voelt hij zich niet lekker.
Voordat ik hem meekreeg, heeft het asiel uitgebreid bloedonderzoek laten doen en hij was helemaal oké. Hij is ontwormd, ontvlooid en alles zou dus goed moeten zijn. En hij vond het kvv in het begin erg lekker.
Ik denk dat de diarree komt van het kvv, en ik weet dat dit bij het ontgiften kan gebeuren, maar hoe lang kan die diarree duren? Wanneer moet ik me zorgen gaan maken?

O ja, misschien dat dit ook nog een rol speelt: hij was/is een stress-eter: na een paar dagen afgepast eten (wat leidde tot spugen ivm lege maag 's nachts), hebben we hem onbeperkt brok laten eten (naast die kvv), zodat hij eraan went dat hij nooit tekort zal komen. Hij at de eerste paar onbeperkte dagen 140 gram brok per dag (voor zijn gewicht zou hij aan 66 gram genoeg moeten hebben), daarna twee dagen 110 gram, en nu nog maar 60 gram. Maar hij heeft zich dus ook een paar dagen flink overeten. In de overeetperiode waren zijn drolletjes vast, nu hij veel minder eet (en meer kvv) is er diarree.
En ik weet dus even niet wat wijsheid is.

Ik hoop dat mijn verhaal niet té chaotisch is ...
Gebruikersavatar
Door koekje
#3052399
Welkom!

Als je zeker weet dat hij niet ziek is, dan kun je 2 dingen doen;
1) even weer terug op brok, totdat zn drolletjes weer normaal zijn en dan weer carnivoer of een ander kvv voeren; al dan niet geleidelijk introduceren
2) ander merk kvv voeren en kijken hoe hij het er op doet

Er zijn katten met gewoon hele gevoelige ingewanden. Die reageren niet zo goed op de combinatie vers en brok. Meestal uit zich dit in overgeven en niet zo snel in diarree.
Ontgiften kan natuurlijk ook, maar ik heb dat nog nooit zo duidelijk bij een kat gezien (itt honden).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3052505
Als je kvv geeft, krijgt hij dan de hele dag door te eten? Of op bepaalde momenten?
Sommige katten kan je inderdaad niet laten wennen aan vaste eetmomenten en moeten de hele dag toegang hebben tot voer. Dat zit gewoon tussen de oren en ze hebben dat lichamelijk niet nodig, maar ze schieten als het ware in paniek als er geen eten staat.  Als dat het geval is, kan die stress zeker de oorzaak van de diarree zijn.  Dan zal je de hele dag door eten moeten kunnen laten staan.  Als je kvv in een bakje op een koelelement voert, op een koele plaats, kan je hem wel buiten de koelkast laten staan.  En dan vb 3 keer per dag aanvullen. Het droogt wat uit bovenaan, maar niet alle katten vinden dat erg.

Als bovenstaande voor je kat geldt, zou ik in eerste instantie gewoon cold turkey overgaan op kvv en zeker een week gewoon zoveel geven als hij wil eten. Zoals je aangeeft, mindert hij wel eens hij doorheeft dat hij steeds eten heeft staan. Bovendien gaan katten op vers minder honger krijgen omdat er geen koolhydraten in zitten. Dan zal hij langer een verzadigd gevoel hebben en dat zou de stress van zijn eetobsessie ook wat moeten verminderen.
Waarschijnlijk heeft hij ook gewoon stress van de verandering in voeding, maar dat is dan van overgaande aard.
Als je bang bent dat hij te veel vocht verliest, kan je wat extra vocht over de kvv doen. Dat helpt trouwens ook tegen overgewicht.  ;)
Door Jennie61
#3052595
Hij krijgt in ieder geval genoeg water, en hij drinkt genoeg. Ook zijn plassen zijn nog voldoende.

Hij is inderdaad volledig gestresst als zijn bakje voer leeg is, hij gaat dan op een gegeven moment spugen. En zodra je weer wat geeft, gaat het hap-schrok weg. Daarom staan er altijd véél brokjes, zodat hij leert dat er altijd wat te eten is. Dat is gemakkelijker met brokjes dan met kvv... Hij krijgt van mij applaws ( 12% KH) gemengd met de KH-rijke brok uit het asiel. Helaas is de applaws van samenstelling veranderd, dus een nieuwe zak heeft weer veel meer KH ... Reden te meer om over te stappen, maar dan moeten zijn darmpjes het wel aan kunnen.
Op dit moment eet hij het carnivoer niet echt meer van harte, dus cold turkey overstappen  is misschien een idee, maar dan moet hij het wel nog steeds lekker vinden. Hij krijgt trouwens 3 keer per dag carnivoer, met ongeveer gelijke tussenpozen. En hij eet dat veel rustiger dan brokjes. Maar het blikje almo nature (geen kvv, maar toch niet echt slecht) ging er weer heel snel in ...
Ik heb inmiddels ook barfmenu (geloof ik), prins en carnibest in de vriezer liggen.

Ik ga eerst eens kijken of hij het nog graag wil eten, en zo ja, dan toch proberen eens helemaal over te gaan, zonder brok ernaast.
Lust hij eht niet meer graag, dan andere merken en smaakjes proberen. En proberen zijn drollen weer vast te krijgen met brok. Helaas. Maar ja, 't jong moet natuurlijk wel gewoon eten ....
Door Jennie61
#3052720
Hij eet het kvv liever niet, dus nu heb ik er maar een blikje cosma nature doorheen gedaan. Hij smikkelt het nu helemaal op. Misschien is dat een idee om hem te laten wennen: kvv met blikvoer zonder KH en dan steeds minder blik erdoorheen.

Vandaag was de ontlasting trouwens weer redelijk (nog wel zacht, maar wel met vorm): tja, gisteren nauwelijks kvv, en vannacht heel veel brok....
Het is echt puzzelen met het diertje ....
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3052773
Jennie61 schreef: Hij eet het kvv liever niet, dus nu heb ik er maar een blikje cosma nature doorheen gedaan. Hij smikkelt het nu helemaal op. Misschien is dat een idee om hem te laten wennen: kvv met blikvoer zonder KH en dan steeds minder blik erdoorheen.

Vandaag was de ontlasting trouwens weer redelijk (nog wel zacht, maar wel met vorm): tja, gisteren nauwelijks kvv, en vannacht heel veel brok....
Het is echt puzzelen met het diertje ....
Klinkt goed. Kijk maar even een paar dagen hoe dat lukt om vol te houden en wat de ontlasting zegt. ;)
Door Jennie61
#3082440
Zes weken lang op hypoallergene brok .... en nog is zijn ontlasting niet stevig, het is té smeuïg, een brij met wel wat vorm, maar even wat vocht of regen buiten en het is een plak. Hij had ook wondjes boven zijn ogen en op zijn buik gekregen, dus er werd aan een voedselallergie gedacht, vandaar de brok. Dinsdag weer naar de (holistische) dierenarts, want dit is dus niet de oplossing. De wondjes zijn er ook nog steeds. En misschien ook bloedonderzoek naar andere allergieën dan voor voedsel laten doen.
En eigenlijk wil ik hem nu 'cold turkey' overzetten op kvv. Als hij dan toch ook op brok te zachte ontlasting heeft, dan geef ik hem liever iets gezonders dan brokjes met vooral veel rijst.

Weet iemand een reden om die overstap niet ineens te doen, gezien de symptomen die hij vertoont? Zal ik misschien eerst gekookt voer moeten proberen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3082492
Wat bedoel je met gekookt voer? zelf gekookt of commercieel? Het eerste bevat geen taurine en dat is niet goed voor een kat.

Ik zou gewoon cold turkey op graanvrij kvv overzetten. En dan na een maandje kijken oe het met de klachten is.
Door Jennie61
#3082570
Ik bedoelde eigenlijk dat ik het kvv even kort zou koken ... Zou de taurine er dan uit verdwijnen als ik het zou koken? Want dat is niet de bedoeling. Dan ga ik toch maar ineens om op rauwe kvv en dan zien wat er gebeurt.

En ik heb ook nog blikjes Thrive complete, dat is compleet voer, alleen gekookte kipfilet maar mét de nodige toevoegingen voor een kat. Schreeuwend duur, trouwens, ongeveer 1 euro per blikje van 75 gram. Maar het forum hier gaat niet over blikjes, dat weet ik.
Misschien af en toe lekker als tussendoortje.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door