Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rebekka
#3082261
:-[

Ik stop met barf, ik ga nog wel voorlopig door op KVV (lotgering, en dan alleen totaalvoer, niet de verschillende smaken)

Onze poes doet het niet lekker. Ik ben heel erg bang dat ze de ziekte van cushing heeft, maar weet het nog niet zeker. Ik heb de poes een paar weken geleden verzekerd en wil de tijd nog even uitzitten voor de verzekering in gaat (nog anderhalve week)

Ondertussen wil ik andere dingen uit gaan sluiten. Ik ga een goede wormenkuur geven en ga dus stoppen met BARF. De kvv eet ze redelijk op, maar met BARF is ze behoorlijk kieskeurig. Vaak laat ze bepaalde dingen staan met name het vleesbot, waardoor ze toch (ben ik bang) voedingsstoffen mist.

Pip is erg veranderd kwa gewicht, ze heeft nu echt wel een plofbuik (door voer of door cushing???) en ze is kaal op haar binnenkant van haar poten en buik. Ze heeft van de week spontaan op mijn bed geplast (of all places  ::) ) wat ze nog nooit eerder heeft gedaan.
Vanmorgen vond ik heeeeel veel braaksel. Ik denk wel 3 "drollen" van 15 cm, wat toch bijna 50 cm is. Ik ga ervanuit dat het van onze kat is. Ik heb wel gekeken wat erin zat (getverrrrr)  ik zag een paar brokjes (vast ergens gesnaaid, niet van thuis) een dooie prooi, dat ze vast ergens gevangen heeft en verder veel grijze brei. Ik schrok van de hoeveelheid.
Verder oogt ze loom, maar ze vangt kennelijk dus nog wel muisjes e.d.

Ik moet nu goed in beeld krijgen wat ze eet en dat ze voldoende eet, en dat lukt dus niet met de Barf... Helaas dus helemaal terug op KVV. Ik baal ervan en maak me ook erge zorgen om de poes... Tegen beter in hoop ik dat ze hiervan opknapt.

(Ze kreeg altijd in de ochtend BARF en in de avond KVV)
Gebruikersavatar
Door Neally
#3082300
Heb je je poes laten testen op suikerziekte?
Zou nu even zeker geen wormenkuur geven. Je schrijft zelf dat ze niet in orde is.
Door Rebekka
#3082387
nog geen testen gedaan... ik wacht even die anderhalve week af (verzekering)

Ik wil voorkomen dat de dierenarts de "schuld" van haar problemen gaat zoeken bij versvoer, dus dat moet zo goed mogelijk gaan. BARF eet ze dus niet zo goed.

Maareuh geen wormenkuur? Zouden wormen niet een mogelijke oorzaak zijn? Zeker dat vele spugen. Ze eet namelijk ontzettend veel zelf-gevangen wild. Volgens mij is de kans op wormen dan groter, omdat die muisjes ze zo veelvuldig bij zich dragen.
Door Chris19008
#3082404
Wormkuur zou ik nu ook even niet hebben. Het is tenslotte wel vergif wat je er in stopt. En de problemen die jij beschrijft lijkt mij ook geen oorzaak van wormen. En de kaalheid kan wellicht ook komen door een eventuele allergie. De kat van een vriendin van mij begon ook kale plekken te krijgen en de oorzaak hier van was dat mensen hem regelmatig wat koffiemelk gaven en hiet bleek hij niet tegen te kunnen.
Gebruikersavatar
Door Neally
#3082418
De ziekte van Cushing komt niet vaak voor bij katten. Wat je schrijft over dat plassen wat ze normaal nooit doet, daar gaat bij mij een belletje af.
Wat is de reden dat je geen onderzoek laat doen naar je zieke kat? Ik zou zelf niet wat maar gaan zitten proberen.
Kale plekken in lies en op haar buik kan inderdaad duiden op allergie. Maar nogmaals: laat haar nakijken door de da.
Voedseltekorten: het is puzzelen maar voor haar noodzaak dat ze alles binnenkrijgt. Op zoek naar alternatieven dus.  :)
Het is ook wel vreemd dat je brokjes nog herkend in haar ontlasting.
Door Rebekka
#3082508
Vandaag eenmalig, maar wel veel braaksel gevonden (dus geen ontlasting waar ik een brokje in herkende) waarvan ik vermoed dat het van onze poes is. Dit weet ik dus niet 100% zeker. Sinds ik vers voer heb ik veel meer katten in mijn tuin  ::).  Maar goed....verder oogt ze dus niet ziek.

Het is dat ze Symmetrisch kaal  is. Meestal naar mijn weten is dit niet bij een allergie. Ook ziet haar huid er gewoon perfect uit en jeukt, bijt of likt ze niet overmatig op deze plekken. Met Googlen kom ik steeds  uit bij hormonale kaalheid met deze symptomen. Als ze daarbij ook nog noemen dat de romp groter wordt t.o.v. het lijf en ik zie dat ook duidelijk bij de poes, dan wordt mijn vermoeden sterker. Nogmaals: ze is niet ziek, ze veranderd alleen.
Ze is nog volop op jacht en zag ik haar vanavond nog heerlijk spelen met een lipje van de siroop.

Ik wacht nog anderhalve week ivm de verzekering. Stel dat er uitkomt dat het cushing is, waarvan ik de kans dus aanwezig acht, dan komen er hele grote kosten aan, die vervolgens niet meer gedekt worden.
Als ze erg ziek zou zijn, is het een ander geval. Ik geloof dat als ik onze poes zou zijn, dat ik ook niet echt haast zou hebben. (ben er voor mezelf ook niet zo iemand die zich snel haast naar de dokter)

ALs ik verder google over kaalheid dan kom ik deze tekst tegen:
Het kan echter voorkomen dat bepaald voeder niet volledig verteerd wordt en zodoende de voedingsstoffen onvoldoende of slecht worden opgenomen. Op lange duur kan dit aanleiding geven tot huid- en vachtproblemen.
Ook wanneer je het eten zelf maakt, kunnen tekorten aan voedingsstoffen voorkomen. Koken voor de kat is niet gemakkelijk. Heel vaak zal de kat alleen het vlees uit het zorgvuldig samengestelde diner oppeuzelen. Op deze manier kunnen tekorten ontstaan van vitaminen en mineralen. Deze tekorten kunnen dan weer van invloed zijn op de huid.


Als ik zo de ervaringsverhalen van hier hoor wat betreft dierenartsen en versvoer, en als ik dan kijk dat ze idd niet goed eet, wil ik dat om te beginnen uitsluiten. Kan ik mooi in de anderhalve week doen... :biggrin2:
Door Martine-Tom
#3082550
[quote="Rebekka"]
Vandaag eenmalig, maar wel veel braaksel gevonden (dus geen ontlasting waar ik een brokje in herkende) waarvan ik vermoed dat het van onze poes is. Dit weet ik dus niet 100% zeker. Sinds ik vers voer heb ik veel meer katten in mijn tuin  ::).  Maar goed....verder oogt ze dus niet ziek.

Het is dat ze Symmetrisch kaal  is. Meestal naar mijn weten is dit niet bij een allergie. Ook ziet haar huid er gewoon perfect uit en jeukt, bijt of likt ze niet overmatig op deze plekken. Met Googlen kom ik steeds  uit bij hormonale kaalheid met deze symptomen. Als ze daarbij ook nog noemen dat de romp groter wordt t.o.v. het lijf en ik zie dat ook duidelijk bij de poes, dan wordt mijn vermoeden sterker. Nogmaals: ze is niet ziek, ze veranderd alleen.
Ze is nog volop op jacht en zag ik haar vanavond nog heerlijk spelen met een lipje van de siroop.

Ik wacht nog anderhalve week ivm de verzekering. Stel dat er uitkomt dat het cushing is, waarvan ik de kans dus aanwezig acht, dan komen er hele grote kosten aan, die vervolgens niet meer gedekt worden.
Als ze erg ziek zou zijn, is het een ander geval. Ik geloof dat als ik onze poes zou zijn, dat ik ook niet echt haast zou hebben. (ben er voor mezelf ook niet zo iemand die zich snel haast naar de dokter)

ALs ik verder google over kaalheid dan kom ik deze tekst tegen:
Het kan echter voorkomen dat bepaald voeder niet volledig verteerd wordt en zodoende de voedingsstoffen onvoldoende of slecht worden opgenomen. Op lange duur kan dit aanleiding geven tot huid- en vachtproblemen.
Ook wanneer je het eten zelf maakt, kunnen tekorten aan voedingsstoffen voorkomen. Koken voor de kat is niet gemakkelijk. Heel vaak zal de kat alleen het vlees uit het zorgvuldig samengestelde diner oppeuzelen. Op deze manier kunnen tekorten ontstaan van vitaminen en mineralen. Deze tekorten kunnen dan weer van invloed zijn op de huid.


Als ik zo de ervaringsverhalen van hier hoor wat betreft dierenartsen en versvoer, en als ik dan kijk dat ze idd niet goed eet, wil ik dat om te beginnen uitsluiten. Kan ik mooi in de anderhalve week doen... :biggrin2:
[/quote]Een kat die ziek toont is meestal ook echt ziek, ik vind het onverantwoord dt je zolang gaat wachten. En dat je zelf pas laat naar de huisarts gaat moet je zelf weten, je kat kan niet praten en kan alleen maar hopen dat jij snel genoeg ingrijpt, zij is volledig afhankelijk van jou.
Je kan googlen wat je wil maar je bent geen dierenarts en als je denkt dat ze ziek is moet je gewoon naar de da en niet gaan lopen klungelen.
Door Rebekka
#3082569
Nogmaals: ze toont niet ziek, heeft alleen een kale plek. Geen jeuk of beschadigingen, ze heeft er geen last van. De ziekte kenmerken die ik nu zie classificeer ik als: ik moet een keer naar de dierenarts, maar is zit geen spoed of haast bij. Dus ik wacht tot de verzekering in werking treed.

Nee ik ben geen dierenarts, maar ik vind het niet slim om blanco naar de dierenarts te gaan. Ik vind het slim om jezelf al wat in te lezen, want 100% vertrouwen in dierenartsen heb ik niet. (zou niemand moeten hebben, ook trouwens niet in mensen-artsen, Je moet zelf blijven nadenken...maar dat terzijde)  En zeker als het gaat om een kat die vers eet, wat toch niet regulier is. Niet alle dierenartsen zijn goed op de hoogte van de voordelen. Het internet staat vol met informatie, waarmee je je kennis kan vergroten, dus ja ik google.... En daar ben ik trots op

Tja... jij vind het kennelijk klungelen als ik erop bedacht ben dat ze al haar voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik vind dat niet. Ik vind het zelfs dom, als je daar niet op bedacht bent. Zeker als je kat een kale plek krijgt.... Dan zou voeding het eerste moeten zijn waar je naar kijkt.

En zo heeft iedereen een andere visie:...

Grappig is dat me bijstaat dat ik elders een discussie heb gehad die andersom was. (ging over een hond) Dat iemand een dierenarts totaal niet vertrouwde omdat ze vers voerde...En dat ik vond dat een bezoek aan de dierenarts toch wel nodig is, al is het alleen maar om zijn/haar visie te horen.  ::)
Door Martine-Tom
#3082583
[quote="Rebekka"]
Nogmaals: ze toont niet ziek, heeft alleen een kale plek. Geen jeuk of beschadigingen, ze heeft er geen last van. De ziekte kenmerken die ik nu zie classificeer ik als: ik moet een keer naar de dierenarts, maar is zit geen spoed of haast bij. Dus ik wacht tot de verzekering in werking treed.

Nee ik ben geen dierenarts, maar ik vind het niet slim om blanco naar de dierenarts te gaan. Ik vind het slim om jezelf al wat in te lezen, want 100% vertrouwen in dierenartsen heb ik niet. (zou niemand moeten hebben, ook trouwens niet in mensen-artsen, Je moet zelf blijven nadenken...maar dat terzijde)  En zeker als het gaat om een kat die vers eet, wat toch niet regulier is. Niet alle dierenartsen zijn goed op de hoogte van de voordelen. Het internet staat vol met informatie, waarmee je je kennis kan vergroten, dus ja ik google.... En daar ben ik trots op

Tja... jij vind het kennelijk klungelen als ik erop bedacht ben dat ze al haar voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik vind dat niet. Ik vind het zelfs dom, als je daar niet op bedacht bent. Zeker als je kat een kale plek krijgt.... Dan zou voeding het eerste moeten zijn waar je naar kijkt.

En zo heeft iedereen een andere visie:...

Grappig is dat me bijstaat dat ik elders een discussie heb gehad die andersom was. (ging over een hond) Dat iemand een dierenarts totaal niet vertrouwde omdat ze vers voerde...En dat ik vond dat een bezoek aan de dierenarts toch wel nodig is, al is het alleen maar om zijn/haar visie te horen.  ::)
[/quote]Als jij vermoed dat ze cushing heeft is ze dus ziek, cushing is geen verkoudheidje dus als jij dat denkt zal ze symptomen geven die je dat doen denken. Zelf nadenken is prima en daar heb ik het ook niet over, maar als jij denkt dat je kat echt ziek is, en cushing is echt ziek....dan ga je naar de da.
Qua voeding is het voor mij al volkomen logisch dat je daaraan denkt, zeker bij katten en daar heb ik het ook niet over.

Ik krijg hier het gevoel dat je denkt dat de kat echt ziek is, maar gewoon nog neit wil ivm de kosten en nu andere dingen zoekt die het mogelijk kunnen verklaren. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat je niet te laat bij de da komt over 10 dagen.
Door Martine-Tom
#3082708
Overigens voor de verzekering hoef je niet te wachten waarschijnlijk cushing is een aandoening die al bestond voor je verzekering in gaat en dan word het ook niet vergoed.
Mijn vorige kat had oa diabetes, ik had ze net verzekerd, op zaterdag werd hij ziek en op vrijdag was de wachtmaand over, ik naar de da gegaan en toen werd dus vastgesteld dat hij diabetes (oa) had, heeft een heel gedoe gegeven waarbij de verzekerking meerdere malen contact met de da heeft gezocht om zeker te weten dat ik niet eerder had kunnen weten dat mijn kat ziek was, in mijn geval gelukkig niet, op vrijdag nacht is ie begonnen met veelvuldig drinken en apatisch gedrag en ben gelijk de dag erna naar de weekendarts gegaan en daardoor besloten ze dat het vergoed werd.
Dus denk niet dat je na die maand zomaar alles vergoed krijgt, zo werkt het dus niet, aandoening die al langer bestaan en waarvan je had kunnen weten dat de kat het had zijn alsnog uitgesloten....
Gebruikersavatar
Door Neally
#3082714
ts heeft eerder een topic geopend over het kaal worden van Pip.
En waarschijnlijk toen besloten een verzekering te nemen. Nu is Pip dus al een tijdje niet lekker maar moet de maand maar uitzingen.
Door Rebekka
#3082747
Er wordt nu OVER me gepraat ipv met me gepraat.

Weet je ik ben er een beetje klaar mee. Ik heb elke keer dat ik reageer gezegd dat de poes niet ziek is, maar slechts kaal is geworden. Dit komt op een of andere manier niet door  bij sommigen (lezen is soms zo moeilijk)... Ik heb een andere visie. Ik vind alleen kaal worden geen indicatie om zo snel mogelijk naar de d.a. te gaan en vind dat ik dan tijd heb om op de verzekering te wachten. Als ze ZIEK wordt, dan zou ik alsnog eerder gaan. Heb maar gewoon respect voor mijn visie.

Ja Neally, heel goed gezocht: ik heb toen er een kale plek ontstond een verzekering afgesloten, dit is absoluut geen geheim, maar applausje voor jou hoor. :o (wat je doel met die opmerking ook mogen wezen) Onze hond was toen overigens al verzekerd en we waren al een tijd aan het twijfelen of we de kat ook wilde verzekeren. De kale plek gaf de doorslag. Ik weet niet wat dat met "vers voer" te maken heeft.

Ik hoopte hier expertise te vinden wat betreft vers voer. Ik dacht ook dat het forum hiervoor bedoeld was.  De topic mag wat mij betreft gesloten worden, want dit gaat nergens meer over.

((@chris19008: geldt natuurlijk niet voor jou, jij bedankt voor je reactie.))
Laatst gewijzigd door Rebekka op vr 06 mar 2015, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3082762
Prima, neem dan ook gelijk en beter kvv merk as je vind dat je kat het niet goed doet, zeker katten hebben behoefte aan goed vlees zoals je weet en Lotgering voldoet daar mi gewoon niet aan. Dus als je dan denkt dat je kat niet ziek is, maar het niet goed doet ( ::)) neem dan gelijk een beter merk kvv.
Overigens gaat het stukje wat je kwoote over gekookt voer en daar zitten idd wat meer haken en ogen aan.

Ik vraag me dan wel af wat je met "onze poes doet het niet lekker" bedoeld.
Gebruikersavatar
Door luuntje
#3082770
Ik weet niet of je net zo gek zult zijn als ik maar wie weet is het een optie voor je.

Toen mijn kat floortje zo kaal en ziek was bleef dat op lotgering ook zo.
Net als jouw kat ging barf er niet goed in en ik had niet de middelen een molen te kopen.
Ik sloeg dus alle botten voor haar tot moes en trok het met mes en vork uitelkaar.
Het spiervlees en orgaan deed ik ook in mini stukjes en dat werd in een grote kom goed gemengd.
Ja het is heel veel werk, maar het heeft haar nog wel een tijd klachtenvrij laten rondlopen terwijl we in het begin dachten dat ze geen maand meer had.

Ik snap je keuze met de dierenarts, ik hoop dat je wat met mijn tip kunt. Want lotgering, tja mijn kat hield niet voor niet dr klachten denk ik.

Ik hoop echt voor je dat het straks beter gaat met je kat.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door