Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MarjoleinM
#3081997
Ben afgelopen 11 dagen drie keer naar de DA geweest ivm diarree en de laatste keer ook omdat ze daarnaast spuugde, niet meer dronk en at.
Ze wordt nu behandeld alsof het giardia is omdat drie dagen monsters sparen te lang duurde. Ze was te ziek om niets te doen.
Ze heeft sinds ze 8 weken is alleen KVV gehad maar heb nu speciaal voer van Royal Canin (brokjes) meegekregen om 2 weken te voeren om darmen rust te geven. Met het advies om daarna weer op eigen voer over te gaan.
Ze knapt wel op maar vindt de brokjes maar niks ( ook niet geweekt met gekookt kipfilet).
Ik ben geneigd weer KVV te geven want ik vermoed dat ze dat wel wil eten.
Wat is wijsheid? Ze is 6 maanden. Ik gaf carnivoer, tammenga, Tinlo Barfmenu en dat in verschillende diersoorten.
Ook heeft de DA me niet geadviseerd te ontsmetten in huis. Geldt dat advies nog? Kan dat met Dettol?
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3082049
Persoonlijk zou ik der liever met kokend water overgoten kip en wat rijst zetten, dat is allicht beter dan brok :S als je ze nu brok gaat geven, lijkt het me niet dat de darmen er "tijdelijk" van zullen opknappen??... Ontsmetten met giardia is heel erg belangrijk! Zeker alle kleden regelmatig wassen, de slaapplekken etc. goed schoonhouden. Speelgoed wassen of afwassen...En de ruimte waar ze komt ook goed schoonhouden. Ik weet niet waar je haar uitlaat, maar probeer even druk bezochte wandelplekken te vermijden, i.v.m. Verspreiden.. Ontsmetten met dettol is een optie, maar volgens mij helpt dat niet helemaal tegen giardia ( al ben ik niet geheel zeker). Indien er andere huisdieren zijn proberen om hun zo min mogelijk contact te laten leggen. En uiteraard zelf ook goed en regelmatig na aanraken  de handen wassen!.. De verspreiding kan namelijk ook met likken aan de vacht. Heb zelf enkele weken geleden kitten van 4-5 maand gehad met giardia. Heeft ook de behandeling daarvoor gekregen, maar die knapte eigenlijk helemaal op na 3 dagen...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Inouchka op wo 04 mar 2015, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3082052
Inouchka schreef: Persoonlijk zou ik der liever op met kokend water overgoten kip en wat rijst zetten, dat is allicht beter dan brok :S als je ze nu brok gaat geven, lijkt het me niet dat de darmen er "tijdelijk" van zullen opknappen??... Ontsmetten met giardia is heel erg belangrijk! Zeker alle kleden regelmatig wassen, de slaapplekken etc. goed schoonhouden. En de ruimte waar ze komt ook goed schoonhouden. Ik weet niet waar je haar uitlaat, maar probeer even druk bezochte wandelplekken te vermijden, i.v.m. Verspreiden.. Ontsmetten met dettol is een optie, maar volgens mij helpt dat niet helemaal tegen giardia ( al ben ik niet geheel zeker). Indien er andere huisdieren zijn proberen om hun zo min mogelijk contact te laten leggen. En uiteraard zelf ook goed en regelmatig na aanraken  de handen wassen!.. De verspreiding kan namelijk ook met likken aan de vacht. Heb zelf enkele weken geleden kitten van 4-5 maand gehad met giardia. Heeft ook de behandeling daarvoor gekregen, maar die knapte eigenlijk helemaal op na 3 dagen...


Sent from my iPhone using Tapatalk
oeps ging even wat fout xD


Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Inouchka op wo 04 mar 2015, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#3082082
Inouchka schreef: Persoonlijk zou ik der liever met kokend water overgoten kip en wat rijst zetten, dat is allicht beter dan brok :S als je ze nu brok gaat geven, lijkt het me niet dat de darmen er "tijdelijk" van zullen opknappen??...
Die rijst lijkt me nou juist niet zon goed idee, giardia gedijt uitermate goed op koolhydraten
En als t geen giardia is zou rijst bij diarree ook niet mijn keuze zijn. .
Wordt er nog wel ontlastingsonderzoek gedaan, kan me voorstellen dat je wel wilt weten waar je mee te maken hebt

Zal s kijken of de half overleden laptop nog wat info bevat. . mooi Duits artikel over giardia, vervoeren en kokosolie, ik ga morgen even speuren.


Succes met je puppekind
Laatst gewijzigd door Too op wo 04 mar 2015, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MarjoleinM
#3082121
Fijn dat jullie meedenken!
Gisteravond weer dunne diarree. Vannacht is het goed gegaan. Niet gebraakt en geen diarree.
Vanmorgen heeft ze de gekookte kip tussen de geweekte brokjes uitgehaald en gegeten.
Verder is ze nog te rustig voor haar doen.
Ben weer wat kip aan het koken want ze eet wel erg weinig als ze alleen wat stukjes gekookte kip eet.
Kan een paar dagen alleen gekookte kip een menu voor haar zijn?
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3082122
MarjoleinM schreef: Fijn dat jullie meedenken!
Gisteravond weer dunne diarree. Vannacht is het goed gegaan. Niet gebraakt en geen diarree.
Vanmorgen heeft ze de gekookte kip tussen de geweekte brokjes uitgehaald en gegeten.
Verder is ze nog te rustig voor haar doen.
Ben weer wat kip aan het koken want ze eet wel erg weinig als ze alleen wat stukjes gekookte kip eet.
Kan een paar dagen alleen gekookte kip een menu voor haar zijn?
Bumbleblee heeft hier toen 2 dagen met kokend water overgoten kip gekregen. De 3de dag voegde met kokend water overgoten KVV erbij. Kleine beetjes en elke dag er wat meer bij, wanneer ze dit inhield en niet meer aan de platte ging elke keer wat meer KVV en minder kip...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3082123
Too schreef: Die rijst lijkt me nou juist niet zon goed idee, giardia gedijt uitermate goed op koolhydraten
En als t geen giardia is zou rijst bij diarree ook niet mijn keuze zijn. .
Wordt er nog wel ontlastingsonderzoek gedaan, kan me voorstellen dat je wel wilt weten waar je mee te maken hebt

Zal s kijken of de half overleden laptop nog wat info bevat. . mooi Duits artikel over giardia, vervoeren en kokosolie, ik ga morgen even speuren.


Succes met je puppekind
Rijst is misschien niet de eerste beste keus.. Maar een hondje die zo ziek is heeft zeker wel koolhydraten nodig!! Is het ook wetenschappelijk bewezen dat giardia wordt gedijt door koolhydraten??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Door Lizzy
#3082125
Inouchka schreef: Rijst is misschien niet de eerste beste keus.. Maar een hondje die zo ziek is heeft zeker wel koolhydraten nodig!! Is het ook wetenschappelijk bewezen dat giardia wordt gedijt door koolhydraten??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Is het wetenschappelijk bewezen dat een ziek hondje koolhydraten nodig heeft?
Door Lizzy
#3082129
Ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk verbaast ben dat een dierenarts niet weet wat de problemen zijn en er dan voor kiest om een giardia behandeling in te zetten. Ik snap dat er wat moet gebeuren hoor, maar hier zie ik (zonder dat bewezen is dat er giardia in de ontlasting aanwezig is) totaal het nut niet van. Je kunt dan nog beter een Elisa snaptest laten doen door het Woud op Giardia, hij neemt gewoon een mestmonster van 1 dag. Ja ja, ik ken de verhalen over mest van 3 dagen, maar zonder iets te weten met een kanon wat in de rondte te gaan schieten.....? Deze test geeft overigens met een mestmonster van 1 dag een 85% nauwkeurig resultaat. Je kunt dan de dag erop weer een monster insturen. En eventueel de dag erop weer.

Ik zou haar gewoon weer terug op de KVV zetten ja. En dit of een paar tellen koken of gekookt water overheen gooien. Misschien beginnen met het eerste. En dan met het 2de. En dat doe je dan alleen om bacterieen te doden (waar alleen zieke, verzwakte dieren niet lekker van zouden kunnen worden), want verder verteerd gekookt voer slechter dan rauw voer. Ik zou dit dan af laten koelen en er probiotica overheen gooien. Solgar Advanced 40+ Acidophilus.

En gedurende de dag kun je Okugest geven van VSM.

En verder moet er naar de oorzaak van de diarree gezocht worden. Als de diarree aanhoud.
Door Lizzy
#3082134
Als er giardia zit, helpt het natuurlijk niet maar als er geen giardia zit : Psyllium Husk, ook een heel fijn middel bij diarree!
Door Martine-Tom
#3082162
Ontsmetten met Dettol heeft mocht het giardia zijn geen nut, dan heb je een quarternaire verbinding van ammoniak nodig (Sumabac 10) voor ik daarmee aan de slag zou gaan zou ik eerst uitzoeken of het idd giardia is.

Om me heen een aantal katten die doordat ze heel jong giardia gehad hebben last van hun darmen hebben, en daarbij zie ik toch wel dat ze heel veel moeite met rauw hebben, wat daar tot nu toe het beste werkt is goed blikvoer of koken tot de ontlasting goed stabiel is voor een aantal dagen en daarna langzaam weer rauw introduceren (elke dag een lepeltje meer rauw door het gekookte of blik) en idd iets ter ondersteuning van de darmen als husk of de nieuwste rage  :P silicea.
Gebruikersavatar
Door MarjoleinM
#3082226
Heb intussen toch maar wat KVV gegeven en met kokend water overgoten. Ze wist niet hoe snel ze het op moest eten. Rond 10.00 vanmorgen zachte ontlasting maar net toch weer diarree.
Heeft het nog zin om ontlasting in te sturen als ze haar 3 daagse kuur Panacur op heeft ( moeten we herhalen na twee weken)?
Ze krijgt nu nog Metrazol en Emeprid (tegen misselijkheid).
Ze maakt nu geen echt zieke indruk meer maar ze is wel rustiger en slaapt meer.
De DA is begonnen met behandelen tegen Giardia omdat ik aangegeven heb dat een pup in de buurt dat heeft.
Wat is een goed merk blikvoer? Ben helemaal niet bekend met blikvoer.
Waar haal ik Solgar advanced 40+ Acidophilus? Okugest haal ik vanmiddag, hoeveel moet ik geven? Ze is nu bijna 8 kg.
Gebruikersavatar
Door MarjoleinM
#3082235
Heb net Woud een mail gestuurd of het zin heeft nu nog ontlasting op te sturen omdat ze al drie dagen Panacur heeft gehad.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3082255
Zag dat je in De Rijp woont. Heb even gekeken op Solgar.nl: DA drogist Rijkes verkoopt Solgar.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door