Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#3081629
Balou heeft een dubbele Hernia Perinealis, waaraan hij volgende week geopereerd wordt, hij wordt dan ook meteen gecastreerd.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze operatie bij hun hond.

Hoe gaat het verloop? Kunnen ze hierna weer gewoon poepen? Wat moet ik de eerste weken voeren?

Ik wordt al misselijk bij de gedachte over deze zware operatie. Twijfel of ik er wel goed aan doe, wat kan er allemaal fout gaan. En zo maal ik maar door.
Door patt
#3081640
Nu bijna jaar terug.2 jaar terug een grote darmtumor verwijderd en exact een jaar later deze operatie.Het poepen blijft lastig maar dat kan dus ook met z'n darmoperatie te maken hebben.Hij krijgt geen karkassen,bot meer want het gaat niet goed,gaat kreunen,moeizame stoelgang.Hij krijgt dus gemalen bot en minimaal,hij is 11 jaar dus we hopen het zou wel uit te zingen maar ideaal qua verhouding is het niet.Wij geven isogel over z'n voeding.Waarschijnlijk krijg je dat na de operatie mee het houdt de ontlasting vloeibaar en smooth :).Geen diarree btw maar wij staan er met voldoening naast te kijken na jaren moeizame toestandjes.De eerste dagen na de operatie vielen mee en we liepen eigenlijk nogal snel weer behoorlijke stukken(we hebben aussie's en zijn zelf ook nogal grenzeloos) en toen kwam de terugklap.Het is ons honderd procent niet meegevallen,pijn,stress.De meegeleverde pijnstilling was bij lange na niet voldoende,nog 2 x teruggeweest want ik kon mij niet voorstellen dat ie er nog bovenop kwam maaaaaaaaaar back on track maar duidelijk een jas uitgedaan.Hij is van plan de 15 te halen dus we gaan het meemaken.We hebben hier wel de afspraak gemaakt dat deze operatie bij deze hond niet meer gedaan wordt.Wens je succes en in principe heb je weinig keus.Sterkte
Door tt-tjes
#3081676
Had jouw hond het ook aan 2 kanten tegelijk?

:-X Hoezo terugklap?  Jij schrijft het is ons 100% NIET meegevallen? Wat voor pijnstilling kreeg jij mee? Balou is namelijk niet zo'n grensverlegger en is vrij kleinzerig.
Balou wordt 11 in september.

Ik weet dat ik geen keus heb maar ik heb er wel een hard hoofd in als ik dit zo lees of ik wel de goede beslissing neem. Alternatief is afwachten en in laten slapen als het fout gaat  :(

Wat bedoel je met duidelijk een jas uit gedaan? Dat ie er veel mee geleden heeft?
Door patt
#3081710
De naam van de pijnstilling weet ik niet meer maar ik heb via Tannetje toen bij iemand uit de buurt nog 2 strippen gehaald.Ik zou Tannetje alvast contacteren altijd handig mocht het nodig zijn want ze was toen ook net door haar voorraad.
Hij is echt een stapje ouder geworden dat bedoel ik ermee.Hij heeft een aantal nachten echt rechtop gestaan met kwijlen,hijgen en de goede conditie die hij had is eigenlijk niet terug gekomen.Hij gaat nu 1 dag de grote wandeling mee en de andere dag doet ie zn zwaai in de buurt ronde.Kan natuurlijk ook de leeftijd zijn of 2 zware operaties in een redelijk kort tijdsbestek.Moeilijk om je vinger er precies op te leggen maar hij is gewoon duidelijk kwetsbaar.
Jouw hond is dus ook geen jongeling meer.De vraag net voor de operatie was om bloed af te nemen ivm narcose en wij hebben ook door een mega snelle reactie van Tannetje besloten om het niet te doen omdat het toch moest gebeuren.
Wij zijn met de hond eerst voor scan naar de 2e lijn geweest en wilde hem daar ook laten opereren omdat ze daar de kennis en opleiding hebben.Ik twijfelde over een operatie omdat zn leeftijd en zn darmoperatie maar ze zeiden toen dat er weinig keus was omdat ie gewoon iedere dag moet ontlasten.De operatie hebben we toch ergens anders gedaan simpelweg om de financiën.Een eerstelijnspraktijk en dezelfde dierenarts van de darmtumor.Was hij jonger geweest had ik hem daar niet laten opereren.Ik vond de keuze van de kliniek heel moeilijk want het is geen appeltje,eitje.
Die terugklap bedoel ik dat ie eigenlijk prima ging,was vrolijk en zn favoriete speeltje was leuk etc maar hij is na de eerste 3 a 4 dagen gewoon een week van de wereld geweest.Bij de darmoperatie moesten we vantevoren afscheid nemen maar dat was naderhand zoveel makkelijker dat we iets soortgelijks qua revalidatie verwachtte.Het was trouwens geen dubbele.Wat ik wel fijn vond trouwens is dat ik samen zeg maar mocht recoveren,het duurde heeeeeeel lang voor hij op temperatuur kwam maar ik heb die temperatuur omhoog gewreven :)
Ik lees dat Balou ook 10 is en dat was Remi toentertijd ook.Ik begrijp je twijfels en hebben ook dat proces gehad.Nu na alles ben ik blij natuurlijk maar misschien valt het met Balou mee maar wij waren gewoon niet voorbereid op deze heftigheid.Het ontlasten heeft nog even op zich laten wachten en wat ik had verwacht dat het Remi nu al lachend en probleemloos gaat poepen is niet gebeurd.Er moet gewoon dagelijks isogel over zn eten en of dat zn darmen zijn of wat dat is ons niet duidelijk.
Door tt-tjes
#3081778
Balou wordt door Maarten Kappen in Eersel geopereerd. Ik vind Maarten een heel kundige DA en heb alle vertrouwen in hem. In eerste instantie zijn we naar Kliniek den Heuvel gegaan in Best, maar deze DA opereerde de HP op een andere manier dan de bekkenbodemspier omhoog halen. Daardoor ging ik toch weer twijfelen en heb besloten om hem bij Maarten te laten opereren. Je leest zoveel horror verhalen dat honden mank gaan lopen of incontinent worden. Misschien is de methode van de DA in Best net zo goed, maar daar durf ik niet op te gokken.

Waar ik het meest bang voor ben is wond en de pijn die Balou gaat krijgen, temeer omdat hij ook nog gecastreerd wordt. Dat zijn dan wonden aan beide kanten.

Verder is Balou allergisch voor bepaalde hechtmaterialen en wordt ziek van Metacam en antibiotica, waardoor hij niet meer wil eten. Ik denk dat ik ga overleggen of hij Tramadol mag hebben.

Ik heb een aantal dagen vrij gepakt om hem zeker de eerste 4 dagen in de gaten te kunnen houden.
Ik weet niet hoe lang de operatie duurt, maar bij Maarten mag ik er altijd bij gaan zitten als ik dat wil.
Door patt
#3081794
:)ook maar even hier.Idd tramadol.Die pijn is echt niet leuk om te zien maar eens gaat dat weer afnemen dat is dan een zekerheid die je hebt.Niet dat het meteen leuk is maar je hebt je echt goed voorbereid en weet wat je kan verwachten.Ik hoop echt dat het meevalt.Die verhalen zullen er vast en zeker ook zijn.De pijn die er nu is kan ook niet doorgaan.Fijn dat je erbij mag zijn,scheelt een hoop voor jou en Balou.
Door tt-tjes
#3081800
Het stomme is dat hij nu dus geen pijn heeft, alleen als hij zijn ontlasting niet kwijt kan, dan gilt hij het uit. Verder is hij gewoon lekker vrolijk en speelt en rent met Chendo.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door