Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3081575
Hopelijk heb ik binnenkort een grotere vriezer en wil ik van KVV overstappen naar Barf. Willen jullie even meekijken? Dan ben ik goed voorbereid als we echt kunnen beginnen.

Onix weegt 40 kg en eet 1000 gram KVV, als we veel sporten eet hij meer, dan pas ik zijn menu natuurlijk aan. Hij eet al jaren KVV met af en toe een barfhap. Kalkoennek krijgt hij bijv zonder problemen weg en verteert hij ook goed. Hij krijgt dagelijks kurkuma met zwarte peper, kokosolie, zeewier, brandnetel, omega 3 en vlierbes ivm gevoelige huid en darmen. Dat wil ik blijven doen.

Per week in grammen volgens de rekenhulp

Vleesbot 3150

Pens 700

Nier 233

Lever 233

Hart 233

Spiervlees 1750

Groente 700

Ik heb wat geschoven zodat ik niet met van die miniporties orgaan zit elke dag. De weekpercentages blijven natuurlijk wel gelijk. Van te veel pens in 1 keer gaat hij aan de dunne, dus dat verdeel ik in 2 keer en krijgt hij gewoon met vleesbot.

Weekmenu in grammen

Ma eendennek 450, rundernier 233, paardensukade 350                        1033

Di Kalkoennek 450, zalmsnippers 350, groente 150, eitje.                      950

Woe Parelhoenkarkas 450, paardenlever 233, hertenvlees 350.              1033

Do konijnenkarkas 450, lamspens 350, groente 200.                              1000

Vrij kippenrug 450, eendenhart 233, rundvlees 350.                              1033

Za eendenkarkas 450, lamsvlees 350, groente 150, eitje.                        950

Zo kipkarkas 450, lamspens 350, groente 200.                                      1000



Alvast bedankt voor het meekijken!
#3083929
[quote="Kim en Casper"]
Mooi menu!

2 tips rundernier zou ik alleen geven indien biologisch.
Paardenlever wordt afgeraden om te geven omdat een paard geen galblaas heeft.

Dit maakt rundernier en paardenlever opslagplaats voor afvalstoffen
[/quote]

Kun je dat uitleggen? Dat je liefst biologisch gebruikt ivm minder hormonen, ab en andere troep lijkt me logisch, maar wat het ontbreken van een galblaas met afvalstoffen te maken heeft is me niet duidelijk. In mijn leerboeken staat het volgende over de functie van gal:

galzouten verhogen de oplosbaarheid van cholesterol, vetten en vetoplosbare vitaminen en dragen zo bij aan de opname hiervan;
galzouten stimuleren de afscheiding van water door de dikke darm om het transport van de darminhoud te bevorderen;
bilirubine (de belangrijkste galkleurstof) wordt in gal uitgescheiden als een afvalproduct uit beschadigde rode bloedcellen en geeft de ontlasting een groenbruine kleur;
geneesmiddelen en andere afvalproducten worden in de gal uitgescheiden en later uit het lichaam verwijderd;
diverse eiwitten die een belangrijke rol spelen bij de opnamefunctie van gal worden in de gal uitgescheiden.

Voor zover ik weet wordt de galblaas vrijwel altijd verwijderd voor consumptie omdat de smaak vies is en de smaak van de lever kan verpesten.
#3084082
Gal wordt aangemaakt in de lever en daarna opgeslagen in de galblaas. Aangezien een paard geen galblaas heeft wordt alles opgeslagen in de galgang van de lever. Daarom niet gezond om te eten. Daarnaast krijgen alle paarden zoveel antibiotica, ontwormmiddelen etc dat het echt een grote opslagplaats is van alle zooi die uit het lijf moet. Geef liever lamslever bjvoorbeeld
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door