Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3081417
Mijn wok en koekenpannen zijn aan vervanging toe. Ik hoorde vanmorgen van een vriendin dat zij pannen heeft met een witte binnenkant omdat dat gezonder zou zijn dan een anti-aanbaklaag. Wie kan me daar wat meer over vertellen en wie heeft er ervaring met zo'n pan? Ik kook op gas.

En welke wok gebruiken jullie graag? Gietijzer, gewoon, met deksel, zonder deksel? Ik zie door de bomen het bos niet meer op pannengebied.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3081418
Van die keramische pannen kan ik je niet mee helpen.
Ik neem aan dat je op gas kookt. In dat geval zeg ik voor wok een plaatstalen Chinese met ronde bodem. Even goed inbakken (filmpjes op yt te vinden) en je hebt een geweldige wok voor de rest van je leven.
Vind je dat allemaal te ingewikkeld, dan een Ken Hom.
Door - pien -
#3081443
Qua koekenpan : een gietijzeren  :D Goed inbakken en alleen met heet water afwassen, af en toe opnieuw invetten maar hoe langer je 'm hebt hoe beter de 'anti-aanbaklaag' wordt. En je kunt er een leven mee doen (bij goed gebruik). Meneer -pien- heeft er 2 van zijn huis meegenomen en we gebruiken alleen nog maar deze.

Qua wok heb ik een anti-aanbakwok van de Appie, van het merk Berndes, waar ik erg tevreden over ben. Wel kreeg ik ooit van iemand die er verstand van had de tip om pannen met zo'n laag alleen met de hand af te wassen, dan gaat 'ie langer mee. Dus dat doe ik ook met deze wok.
Voor als we buiten koken (op houtskool) hebben we een plaatstalen Chinese wok, die kun je echt gloeiend heet stoken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3081453
Hier goede ervaringen met die ceramische pannen.
Je hebt er van verschillende maten, maar de echte Ceramicore, met inderdaad witte binnenzijde, is toch de beste.  Ze bakken echt niet aan (of je moet al heel gekke dingen gaan doen), en je kan ze niet zo stuk krabben als bij een tefal.  Schoonmaken is ook een eitje...
We hebben onlangs nog in promotie een aantal pannen bij gekocht, omdat ze we zo goed vinden.

Wij hebben ook een ceramische wokpan, maar als ik op gas zou koken, zou ik ook voor gietijzer gaan.  Zeker als je een groot wokvuur hebt met verschillende ringen.  Ideaal.
Door Ruisje
#3081455
pearlsofpassion schreef: Hier goede ervaringen met die ceramische pannen.
Je hebt er van verschillende maten, maar de echte Ceramicore, met inderdaad witte binnenzijde, is toch de beste.  Ze bakken echt niet aan (of je moet al heel gekke dingen gaan doen), en je kan ze niet zo stuk krabben als bij een tefal.  Schoonmaken is ook een eitje...
We hebben onlangs nog in promotie een aantal pannen bij gekocht, omdat ze we zo goed vinden.

Wij hebben ook een ceramische wokpan, maar als ik op gas zou koken, zou ik ook voor gietijzer gaan.  Zeker als je een groot wokvuur hebt met verschillende ringen.  Ideaal.
En blijft die pan wit van binnen? Want ik heb al heel wat keramische koekenpannen gezien die niet schoon te krijgen waren en de witte werden nooit meer wit.
Door judith1967
#3081460
Als je de pan te heet laat worden gaat het inbakken,heb ik nml ook gehad.
Je krijgt het er niet meer af.
Wat wel fijn is aan dat keramisch,je kan ze gewoon met brillo schoonmaken,dat moet je niet doen bij een pan met een antiaanbaklaag,want die schraap je er dan zo vanaf. ;D

Ik heb nu de  gehele koekenpannenserie van Tefal(de talentserie)Ideaal .Voor mij geen keramische pannen meer.
Door Roef & Hidde
#3081473
ik heb de wok van BK en dan uit de balance + serie,echt een super pan!keramisch(grijs en niet wit)
en de koekepan een tefal keramisch,wel wit althans hij was wit  >:(  hopeloze rotpan!! hij was iets goedkoper dan de BK,maar als hij het echt begeeft ruil ik hem in voor een BK!
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3081475
Gietijzeren pannen zijn inderdaad loeizwaar.  :-X

Zo'n keramische pan, ik lees inderdaad op internet niet al te beste recensies, dat ze snel onherstelbaar vuil worden en sommigen ook problemen hebben met aanbakken. Het gaat dan wel om voordelige varianten, daar zal ongetwijfeld verschil in zitten.
Straks even googlen op de tip van PoP en anders word het toch een chinese Koekje-wok. :D

Voor koekenpannen ben ik er nog helemaal niet uit.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3081476
Voor mij nooit meer teflon pannen. Op den duur laat het toch los en dat komt dan in je eten  :P
Ik heb nu een platte koekepan en een hoge (wokpan) van BK met ceramische binnenkant (grijs/blauw) die bevallen tot nu toe goed. Ik was ze alleen af met heet water of neem ze af met een stuk keukenrol.
Ook hebben we een gietijzeren wok. Die is ook fijn.
Door *Marieke*
#3081483
Wij hebben meerdere pannen van het merk Greenpan en dan de Siena collectie! Dit zijn keramische pannen.

We Zijn er onwijs tevreden over! Sinds we deze hebben doen we ze alleen niet in de vaatwasser... Afwassen is ook stik simpel.. Met wat warm water alleen spoelt alle viezigheid er gewoon af.. Niets boenen ofzo!

Ze zijn prijzig, maar hier geen andere koekenpannen meer! Qua wok.. Als ik op gas zou koken zou ik een zware gietijzeren wok kopen.. Zonder antiaanbak oid!
Gebruikersavatar
Door nova
#3081488
Ruisje schreef: En blijft die pan wit van binnen? Want ik heb al heel wat keramische koekenpannen gezien die niet schoon te krijgen waren en de witte werden nooit meer wit.
+ 1.
Ik heb er al 3 weggegooid  en daar blijft het bij want ik wil er gewoon geen meer. daarbij vind ik dat de beloftes van zonder ver bakken of braden, ook onvoldoende waar gemaakt worden.  :-\
Door BusKay
#3081492
Hier ook een grote gietijzeren wok... bevalt al jaren prima..

Keramisch hier twee stuks waarmee de ervaring niet geweldig is.. idd na wat gebruiken gewoon aanbakken.
Ga nu rustig terug op de oude Tefal antiaanbaklaag.

Ik heb in mijn jaren als kookoloog wel met gietijzeren koekenpannen gewerkt. Als ze goed ingebakken zijn, zijn het fijne pannen maar het wil niet zeggen dat gietijzer niet aanbakt.

Inderdaad alleen met water schoonmaken en dit geld voor iedere pan of dit nu keramiek of Tefal of gietijzer is..
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3081495
Els&Flow schreef: Mijn wok en koekenpannen zijn aan vervanging toe. Ik hoorde vanmorgen van een vriendin dat zij pannen heeft met een witte binnenkant omdat dat gezonder zou zijn dan een anti-aanbaklaag. Wie kan me daar wat meer over vertellen en wie heeft er ervaring met zo'n pan? Ik kook op gas.

En welke wok gebruiken jullie graag? Gietijzer, gewoon, met deksel, zonder deksel? Ik zie door de bomen het bos niet meer op pannengebied.
Anti-aanbak als in Teflon: nooit te heet stoken! Geen scherpe spatels gebruiken. Beschadigde anti aanbakpannen meteen wegdoen.

Wij hebben een Aga, dus eigenlijk niet te vergelijken.
Ik merk dat ik alleen maar goed kook met pannen waarvan de bodem helemaal vlak is en niet vervormt. Niet vlak = geen goed contact = niet goed warm worden. Ik kan me voorstellen dat het met elektrisch of inductie ongeveer hetzelfde werkt.
Daar heb je met een gaspit minder last van. Dan zou je dus heel goed een keramische pan (witte binnenkant) kunnen gebruiken.

Ik gebruik veel gietijzer, ook omdat dat zó de oven in kan en de warmte goed geleidelijk verdeeld.
Vanwege het gewicht is gietijzer niet voor iedereen handig.


V.w.b. wokken: eigenlijk kun je op je gasfornuis (of Aga/elektrisch/keramisch) niet goed wokken want dat wordt niet heet genoeg. Tenzij je de pan en olie heel heet stookt, en de portie zo klein houdt dat het water meteen verdampt als je roerbakt. Aders wordt het gewoon koken in een wokpan.
Sowieso een wokpan en gietijzeren pan nooit afwassen met afwasmiddel. Alleen als de pan nog heet is, met heet water dan blijft de natuurlijke anti-aanbaklaag bestaan.


Ter lering ende vermaak een leuke van 'de wilde keuken' over koekepannen / wokken: http://programma.ntr.nl/10021/de-wilde- ... /KOEKENPAN
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door