Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Muurtje87
#3081445
Hallo mede-BARFers!

Ik ben een paar dagen geleden begonnen met het overzetten van brok naar KVV. Hij krijgt nu s'ochtends KVV en s'avonds brok. Dit gaat supergoed, hij staat er echt van te smullen en tot nu toe nog geen diareetjes waargenomen! :D Wel heb ik een paar vraagjes:

1.) Op de verpakking van de KVVworsten staat dat de inhoud 500 gram is. Nu ben ik van de week ook aan het portioneren gegaan met de BARF producten, maar toen mijn porties klaar waren leek het me zo weinig. 2x, 3x nagewogen maar het gewicht klopte toch echt! Toen heb ik vandaag een KVV worst op de weegschaal gelegd en die bleek 1,1 kilo te wegen. Ingredienten nagekeken: 60% vocht. Nu is mijn vraag: Als ik de BARF-producten afweeg (dit doe ik niet tot op de gram, de ene keer is het iets meer, de andere keer iets minder) moet ik dan ook nog rekening houden met evt. vocht wat erin zit? Of is dit al meegerekend in die 2% van het lichaamsgewicht wat je moet voeren?

2.) Tijdens het portioneren viel het me op dat sommige botten die ik geknipt/gehakt had behoorlijk scherpe puntjes hadden. Pijnlijk voor mijn vingers, maar moet ik me ook druk maken om ons hondenmaagje, of is dat voor hem appeltje-eitje?

Ik wacht jullie antwoorden weer af!  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3081446
Ik zou, voor mijn hond overging op BARF, stoppen met brokken. Vlees en brok verteren anders.

Wat voor botjes heb je geknipt dan?

Edit : gewichten zijn altijd inclusief vocht, daar zitten ook vitaminen en mineralen in.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3081450
Als er op een worst staat dat hij 500gr zou moeten wegen en hij weegt een kg, dan is dat wat erop staat verkeerd...
Andersom zou ik wel kwader zijn...  8)

Grammen weeg je dus gewoon af. Het is normaal dat er in vlees 60% vocht zit, zowel in kvv als in barf.  Dat kan een beetje schelen, maar niet erg veel normaal.

Wat heb je precies staat knippen?
Als je hond goed kauwt, zijn die botstukjes heel klein voor ze in de maag komen en niet meer scherp.  Het is natuurlijk wel best dat je bij het knippen even oplet hoe je knipt zodat er niet meer scherpe stukjes ontstaan dan nodig. Maar als ze goed fijngekauwd zijn, zijn ze dus niet erg scherp. Tanden geven bottere stukjes dan je met je schaar voor elkaar kan krijgen, want de tanden crushen het bot fijn.
Bovendien hoor je mooi bevleesd bot te voeren, zodat er voldoende vlees rond hangt en het bot ingepakt is. 
Als je je zorgen maakt of je hond voldoende kauwt, kan je in het begin de botten wat platmeppen. Maar bij goede beginnersbotten is dat normaal dus niet nodig (alhoewel de brokken de vertering van bot wel wat kunnen bemoeilijken... ).
Door Muurtje87
#3081463
Fenixjuh: Ja dat dacht ik eerst ook, maar toen ik in mijn vorige post zei in één keer over te gaan stappen (eerst ineens op KVV en dan langzaam naar BARF) werd er gezegd dat ik beter langzaamaan over kon stappen. Eerst half brok/half KVV, zodat hij eraan kon wennen, dus dit heb ik gedaan. :-\ Ik zorg wel dat er echt voldoende tijd tussen de brokken en het vlees zit. Vaak krijgt hij rond 6-7 uur s'avonds zijn avondeten en dan rond 10 uur s'morgens pas de KVV. Ik had parelhoenkarkassen... Daar zaten hier en daar best scherpe stukjes aan!

pearlsofpassion: Oh, okee dus dan moet ik de worst in vieren delen ipv half haha! Hij vond het vast niet erg... Hij kauwt wel supergoed, dat was me al vaker opgevallen, maar hij heeft hier en daar tijdens het portioneren al een beetje meegesnoept en als hij iets kreeg met een stukje bot erin hoor je het inderdaad meer dan eens kraken dus dan ga ik er maar vanuit dat het klein genoeg is. :) Ik had parelhoenkarkassen, die zijn op zich best goed bevleesd maar op de plek van het knippen, daar steekt dan toch een stukje bot uit, en die waren naar mijn idee best scherp. Maar als 'ie dat nog helemaal fijn gaat malen zal het denk ik wel goedkomen!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3081813
Normaal valt dat goed mee ja.  Ik heb zelf al gemerkt dat de botjes rond de schouder wat harder zijn en wat sneller splinters geven, maar die zijn doorgaans ook mooi ingebed in het vlees.  Probeer ze zelf niet middendoor te knippen, maar enkel door het gewricht (als het nodig is), en dan komt dat wel goed. Zelfs mijn kater eet dat gewoon zo (of platgemept als het wat te hard is), dus zal je hond ook geen last hebben.  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door