Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3081146
Ivm de operatie gaat Balou zijn prachtige vacht er van af dit weekend. Ik ga hem kort knippen. Heeft iemand van jullie misschien tips voor mij zodat hij er een beetje toonbaar uit gaat zien.
Ik wil hem niet naar een trimmer brengen omdat hij dan geschoren wordt. Ik wil dat hij een soort van puppylook krijgt.
#3081148
Waarom zou hij dan geschoren worden bij een trimsalon dan? Als hij niet overmatig geklit is dan kunnen ze hem toch gewoon inkorten.
Als he het zelf wil doen moet je hem eerst ontklitten, wassen en föhnen,  daarna met een effileerschaar inkorten,  voor ee zo natuurlijk mogelijke look. Met een gewone schaar wordt het erg happerig. Voetjes kun je wel rond knippen met een gewone schaar.
#3081163
De trimster hier in het dorp knipte Tilly wel altijd netjes met een schaar, maar bij Chispa gebruikte ze inderdaad (deels) de tondeuse. Ze vond het te veel werk om die hele hond met de schaar te knippen, al gaf ze zelf al aan dat daardoor het haar op zijn rug ging pluizen.
Dat pluis vond ik op zich niet zo'n probleem, maar met die tondeuse kreeg hij wel elke keer een hotspot. Ik ben toen zelf maar gaan knippen, maar een nette trimster ben ik (nog) nooit geworden.  :P
Die tondeuse is dus om meerdere redenen niet zo'n goed idee.  :-\
#3081171
Als ik deze knipte, of soorgelijke, deed ik dat "op 2 vingers" zeg maar. Leuke lengte. Borst en achterwerk meestal met de tondeuse, niet 3 mm maar 9 ofzo. Rond gat wwel hygiënisch kort zeg maar. Belangrijkste is om met de valling van het haar mee te knippen. Dus op de flanken knip je tegen het verticale aan, terwijl je op de rug horizontaal knipt. Efileer schaar gaat het fijnst. Ik knipte ze meestal en daarna in bad en droogfohnen en daarna nog eens met de schaar erlangs om het piekwerk weg te knippen en vloeiende lijnen te maken tussen b.v. schouder en borst waar dus een lengteverschil zit.

Je kan ook lijf wat korter maken en dat wat langer laten weglopen richting onderlijn borstkas en poten.  Dan handhaaf je van een afstandje hetzekfde beeld als wat je nu hebt.
#3081173
Afbeelding
Deze tibetaan moest korter, maar moest wel lang blijven. En ja dit is een tibetaan, eentje van een goede fokker met stamboom, maar wat groter dan normaal, geweldig leuke hond, maar een enorme hoeveelheid vacht.

Scheren geeft in principe dezelfde voor en nadelen op de vacht, de problemen die sommige honden hebben met scheren zal eerder door slecht onderhoud aan de tondeuse komen, slecht oliën en botte scheerkoppen bijvoorbeeld.
#3081179
*Gabriëlle* schreef: Afbeelding
Deze tibetaan moest korter, maar moest wel lang blijven. En ja dit is een tibetaan, eentje van een goede fokker met stamboom, maar wat groter dan normaal, geweldig leuke hond, maar een enorme hoeveelheid vacht.

Scheren geeft in principe dezelfde voor en nadelen op de vacht, de problemen die sommige honden hebben met scheren zal eerder door slecht onderhoud aan de tondeuse komen, slecht oliën en botte scheerkoppen bijvoorbeeld.
Dit vind ik te kort.

Door scheren wordt de onderwol net zo lang als de bovenvacht, wat veel meer klitten tot gevolg heeft. Knippen tot een lengte van 10 centimeter is veel beter.
Laatst gewijzigd door tt-tjes op di 03 mar 2015, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
#3081398
tt-tjes schreef: Dit vind ik te kort.

Door scheren wordt de onderwol net zo lang als de bovenvacht, wat veel meer klitten tot gevolg heeft. Knippen tot een lengte van 10 centimeter is veel beter.
Dat zal, maar de meeste trimsalonklanten hoefden hier geen vacht over van 10 centimert. 2 kwam eerst. Overigens zie ik bij mijn oesen, die ook een dubbele vacht hebben geen verschil in effect in de uitgroei tussen geschoren of geknipt. Bij beide is het effect zo,n beetje nul. Vacht groeit gewoon terug zoals die was.
#3081479
Bij de TT van de foto is voornamelijk de onderbelijning en poten korter geknipt, en de wol uit de vacht gehaald anders is het net een bobtail, op de rug was de vacht ook na het knippen zeker 15 tot 20 cm, deze hond heeft en gaat nooit een hele lange vacht krijgen daar is de structuur niet naar.

Maar ik begrijp dat jouw hondje aan zijn achterpoot geopereerd gaat worden, staat niet bij of het heup of knie hoogte is, maar is het niet een optie het haar deels op te binden en daaronder te (laten) scheren. Dan valt het lange haar er weer overheen en zie je er niet zo heel veel meer van. Ik scheer voor een operatie altijd zelf en bespreek van te voren tot waar het haar kort moet en indien nodig vlecht ik de rest in of zet er papillotten in. Ik heb zelf een westie gehad die 6 weken na een eenzijdige melklijst verwijdering, al weer op de show stond. niemand die zag dat ze, in haar geval, een blote buik had.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door