Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Jojo
#307969
Hallo allemaal!
Nou zit ik toch even met een vraagje.
Joey is gek op eieren, maar hoe vaak mag ik hem er een geven?! Hij krijgt carnibest, dus dat is al compleet, maar gewoon voor de lekker doe ik hem er wel eens een ei door :P
Door Lizzy
#307976
[quote="Jojo"]
Hallo allemaal!
Nou zit ik toch even met een vraagje.
Joey is gek op eieren, maar hoe vaak mag ik hem er een geven?! Hij krijgt carnibest, dus dat is al compleet, maar gewoon voor de lekker doe ik hem er wel eens een ei door :P
[/quote]

Geef je de eieren rauw? Een heel rauw ei (inclusief) schil: daar kun je er wel 2 van per week geven.
Door Jojo
#307985
Soms gekookt, soms rauw. Maar die schil, ik ben bang dat hij zich erin verslikt, die scherpe stukjes. Hij verslikt zich al zo vaak (franse bull)!
Maar elke dag is te veel?! Kan het kwaad?!
Door Lizzy
#307995
Persoonlijk vind ik 1 a 2 rauwe eieren per week voldoende. En ik houd niet van het geven van gekookte eieren omdat ik van mening ben dat ze rauw veel beter zijn. Maar ja, als je meer eieren per week wilt geven, dan zou ik het eiwit laten stollen en het ei-geel rauw laten. Wel moet je weten dat een ei fosfor bevat en zonder schil geen calcium. En alleen al om die reden zou ik dus zelf toch niet vaker als 1 a 2 eieren per week geven.

Dit is de analyse van een rauw ei (zonder schil):

Calories 147.00
Protein (g) 12.58
Fat Total (g) 9.94
Carbohydrate (g) 0.77
Fiber - Total (g) 0.00
Sugar - Total (g) 0.77
Calcium (mg) 53.00
Iron (mg) 1.83
Magnesium (mg) 12.00
Phosphorus (mg) 191.00 / dit is fosfor
Potassium (mg) 134.00
Sodium (mg) 140.00
Zinc (mg) 1.11
Copper (mg) 0.10
Manganese (mg) 0.04
Selenium (mg) 31.70
Vitamin C (mg) 0.00
Thiamin (mg) 0.07
Riboflavin (mg) 0.48
Niacin (mg) 0.07
Vitamin B6 (mg) 0.14
Folate - Total (mcg) 47.00
Food - Folate (mcg) 47.00
Folate - DFE (mcg_DEF) 47.00
Vitamin B12 (mcg) 1.29
Vitamin A (IU) 487.00
Retinol (mcg) 139.00
Vitamin E (mg) 0.97
Vitamin K (mcg) 0.30
Fat - Saturated (g) 3.10
Fat - Monosaturated (g) 3.81
Fat - Polysaturated (g) 1.36
Cholesterol (mg) 423.00
Door carlala
#308057
Als ik Pepper een ei geef (rauw) dan laat hij hem valen en slurpt het ei eruit, de schil, daar begint hij geeneens aan.
Ik kan dan toch veel beter het ei met schil en al door de bibi prakken?
Door tieneke
#308062
Hier plette ik de schil in het begin,nu doen ze dat zelf.
Ze proberen bij elkaar de schillen te pikken ::)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#308068
Bij mij gaat een rauw ei met schil door de groentemix omdat Annak de schil anders niet wil eten.
Rover begint letterlijk te kwijlen als ik een eitje eet en hij krijgt van mij ook een schil van een gekookt ei. Maar ja, hij kan ook alles eten ;D
Door mutsie
#309250
Meestal mix ik de eierschillen door de groentemix.

Maar als je het ei kapot maakt over hun eten, is de schil dan niet te scherp?

Karin
Door Lizzy
#309251
[quote="mutsie"]
Meestal mix ik de eierschillen door de groentemix.

Maar als je het ei kapot maakt over hun eten, is de schil dan niet te scherp?

Karin
[/quote]

Ik vind van niet. Ik vind die schillen eigenlijk helemaal niet scherp.... maar ja, ik heb wel biologische eieren. Ik weet niet of dat scheelt. Want in 'gewone' eieren (ook scharreleieren) schijnt er een schilverhardend product te zitten. Dat schijnt aan de kip gevoerd te worden, waardoor de schil dus harder wordt en waardoor er dus minder 'eier-verlies' is.
Door lantsoght
#309269
Mijn hond is ook dol op eieren. Ik had eens een doosje eieren op het terras gezet en mijnheer dat ze gepakt er 4 van opgegeten met schil en al. Hij is er helemaal niet ziek van geweest. Nu heb ik zelf eitjes van onze kippen hij is er dol op. Sinds ik op jullie site ben krijgt hij nu 2 rauwe eieren met schil geprakt 1 x/week. Hij ziet nog maar dat ik een ei mee breng van bij de kippen en begint er al naar te springen. Het is een berner van 17 maand en heel springerig.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#309354
[quote="Lizzy"]
Ik vind van niet. Ik vind die schillen eigenlijk helemaal niet scherp.... maar ja, ik heb wel biologische eieren. Ik weet niet of dat scheelt. Want in 'gewone' eieren (ook scharreleieren) schijnt er een schilverhardend product te zitten. Dat schijnt aan de kip gevoerd te worden, waardoor de schil dus harder wordt en waardoor er dus minder 'eier-verlies' is.
[/quote]

Daar zeg je zowat, ik heb pas eieren bij de boer vandaan van echte scharrelkippen en dat waren inderdaad hele zachte schalen, ik kneep ze al bijna kapot, terwijl ik soms de eieren van de supermarkt 4 keer op de rand van de metalen voerbakken moet slaan om ze kapot te krijgen en sommige krijg je zelfs na een breuk nog moeilijk open gebogen. Dus ik denk dat er inderdaad erg veel verschil inzit.

Ik geef geklutse rauwe eieren de schalen vermaal ik in de koffiemolen.
Laatst gewijzigd door sylvia op za 23 apr 2005, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#309549
Ik heb hier ook bio- eieren en de schil is lekker zacht krokant :P
Gebruikersavatar
Door sylvia
#309567
[quote="tieneke"]
Ik heb hier ook bio- eieren en de schil is lekker zacht krokant :P
[/quote]
Je zou em bijna opeten ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door