Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JudithA
#3078041
Hoi!

Ik heb een bouvier van bijna 11 die volgens mij geen bot meer kan verteren. Door haar andere problemen (zie topic Help! Al maanden af en toe erge buik?pijn) eet ze momenteel alleen maar eend en kvv wil ik niet geven omdat je nooit 100% zeker bent wat er allemaal in zit. Nu wil ik dus tijdelijk even geen bot geven maar dan moet ik uiteraard calcium bijgeven. Wat raden jullie aan en hoeveel?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door pike
#3078086
Eierschaalpoeder zou je kunnen geven. Even de zoekfunctie gebruiken dan kan je er meer over vinden.
Heb je er al eens over gedacht om zelf de botten te gaan malen? Dan weet je nog steeds precies wat je geeft.  ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3078279
Lupa heeft gemalen bot van onder andere geit en lam. Ook degomeat heeft botmixen. Je kan ook zelf botten malen, of een soort kvv maken. Dat deed ik toen Hope problemen had met verteren.
Ik maalde konijnkarkas met haasspiervlees, pardenspiervlees en diverse organen. De porties vroor ik in en zo had ik na een middag zwoegen voor ruim vier weken mijn eigen kvv.
Als ook dat niet lekker gaat zou ik voor eischaalpoeder gaan
Gebruikersavatar
Door JudithA
#3078459
pike schreef: Eierschaalpoeder zou je kunnen geven. Even de zoekfunctie gebruiken dan kan je er meer over vinden.
Heb je er al eens over gedacht om zelf de botten te gaan malen? Dan weet je nog steeds precies wat je geeft.  ;)
Eieren verdraagt ze ook niet dus eierschalen is geen optie. Op dit moment is een vleesmolen financieel ook nogal moeilijk, ik betaal me al suf aan eendenspiervlees en orgaan :(
Hope schreef: Lupa heeft gemalen bot van onder andere geit en lam. Ook degomeat heeft botmixen. Je kan ook zelf botten malen, of een soort kvv maken. Dat deed ik toen Hope problemen had met verteren.
Ik maalde konijnkarkas met haasspiervlees, pardenspiervlees en diverse organen. De porties vroor ik in en zo had ik na een middag zwoegen voor ruim vier weken mijn eigen kvv.
Als ook dat niet lekker gaat zou ik voor eischaalpoeder gaan
Lam en geit kan ze ook niet tegen, bij degomeat hebben ze wel gemalen eendenbot maar omdat je nooit 100% weet wat er in zit, geef ik het liever niet. Vaak zijn het ook gemalen nekken en dan weet je nooit of er een deel krop bijzit of niet.

Daarom heb ik liever een echt supplement om deze periode even te overbruggen. Heb je daar een idee van welk supplement en hoeveel?
Alvast bedankt voor de antwoorden!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3078579
Ik zou toch kijken voor een molen.
Anders een tweedehand van op MP, hoeft niet erg duur te zijn.
Kwestie is dat spiervlees inderdaad heel erg duur is, en dat vleesbot een stuk goedkoper is. Je maakt dus meteen winst als je je eigen bot kan malen, naast het feit dat je hond dan wel degelijk binnen krijgt wat ze nodig heeft.

Als ze niet tegen lam en geit kan, kan ze waarschijnlijk ook niet tegen rund en voer je geen pens? Let je wel op dat je niet te veel van de andere organen voert? Niet meer dan 5% lever en nier vb.  Dat is wel vrij belangrijk.

Ben je van plan hierna te gaan elimineren en te starten van eend? 
Als ik het goed begrijp heeft je hond voedselallergie?  Ik heb al gehoord dat dat ook gepaard zou kunnen gaan met maagonstekingen en dus kan dat ook niet bot- maar diersoort-gerelateerd zijn, die buikpijn.  Ben je in overleg met een dierenarts?
Ik begrijp dat je voorzichtig wil gaan uittesten en elimineren waar ze wel of niet tegen kan, maar wees voorzichtig met voorbarige conclusie's.  Het is niet zo waarschijnlijk dat ze zowel maagpijn krijgt van bot verteren en allergisch is aan bepaalde eiwitbronnen. De kans bestaat dat die reactie's gelinkt zijn.  Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar houdt dat in je achterhoofd en test dat goed uit, zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3078583
pearlsofpassion schreef: Ik zou toch kijken voor een molen.
Anders een tweedehand van op MP, hoeft niet erg duur te zijn.
Kwestie is dat spiervlees inderdaad heel erg duur is, en dat vleesbot een stuk goedkoper is. Je maakt dus meteen winst als je je eigen bot kan malen, naast het feit dat je hond dan wel degelijk binnen krijgt wat ze nodig heeft.

Als ze niet tegen lam en geit kan, kan ze waarschijnlijk ook niet tegen rund en voer je geen pens? Let je wel op dat je niet te veel van de andere organen voert? Niet meer dan 5% lever en nier vb.  Dat is wel vrij belangrijk.

Ben je van plan hierna te gaan elimineren en te starten van eend? 
Als ik het goed begrijp heeft je hond voedselallergie?  Ik heb al gehoord dat dat ook gepaard zou kunnen gaan met maagonstekingen en dus kan dat ook niet bot- maar diersoort-gerelateerd zijn, die buikpijn.  Ben je in overleg met een dierenarts?
Ik begrijp dat je voorzichtig wil gaan uittesten en elimineren waar ze wel of niet tegen kan, maar wees voorzichtig met voorbarige conclusie's.  Het is niet zo waarschijnlijk dat ze zowel maagpijn krijgt van bot verteren en allergisch is aan bepaalde eiwitbronnen. De kans bestaat dat die reactie's gelinkt zijn.  Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar houdt dat in je achterhoofd en test dat goed uit, zou ik zeggen.
Dat is een hele interessante!
Hoe verdeel je dan het orgaan? Ik voer ook geen pens vanwege allergie.
Ik heb het orgaan nu op 15% gelegd en voer daarvan 1/3 hart, 1/3 lever, 1/3 nier.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3078585
Hope schreef: Dat is een hele interessante!
Hoe verdeel je dan het orgaan? Ik voer ook geen pens vanwege allergie.
Ik heb het orgaan nu op 15% gelegd en voer daarvan 1/3 hart, 1/3 lever, 1/3 nier.
Ja, ik weet het. Ik had ook gereageert in jouw topic. Het is net omdat het bij jou ook eerst een beetje te hoog lag (20%), dat ik eraan dacht. ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3078824
JudithA schreef: Eieren verdraagt ze ook niet dus eierschalen is geen optie. Op dit moment is een vleesmolen financieel ook nogal moeilijk, ik betaal me al suf aan eendenspiervlees en orgaan :(
Als het alleen om (tijdelijk) eendenbot te malen is, dan zou je de clatronic misschien kunnen overwegen. Wij hebben hem nu 1,5 a 2 jaar en malen er van alles in, ook eend. Het is natuurlijk geen super machine, maar als je het bot wat platmept met een vleeshamer, dan maalt ie het prima. Wij malen er elke 2 maanden zo'n 10 kilo mee voor de katten, dus hij heeft zich hier al bewezen voor zijn prijs. En ik denk ook dat (als je geen goed supplement kan vinden) je het vrij snel terugverdient door de goedkopere prijs van vleesbot. Mocht je dan echt altijd moeten blijven malen, kan je mogelijk later altijd nog (tweedehands) een betere molen kopen.

http://www.redcoon.nl/B345703-Clatronic ... wwodOrwAgA
Gebruikersavatar
Door JudithA
#3078861
pearlsofpassion schreef: Als ze niet tegen lam en geit kan, kan ze waarschijnlijk ook niet tegen rund en voer je geen pens? Let je wel op dat je niet te veel van de andere organen voert? Niet meer dan 5% lever en nier vb.  Dat is wel vrij belangrijk.

Ben je van plan hierna te gaan elimineren en te starten van eend? 
Als ik het goed begrijp heeft je hond voedselallergie?  Ik heb al gehoord dat dat ook gepaard zou kunnen gaan met maagonstekingen en dus kan dat ook niet bot- maar diersoort-gerelateerd zijn, die buikpijn.  Ben je in overleg met een dierenarts?
Ik begrijp dat je voorzichtig wil gaan uittesten en elimineren waar ze wel of niet tegen kan, maar wees voorzichtig met voorbarige conclusie's.  Het is niet zo waarschijnlijk dat ze zowel maagpijn krijgt van bot verteren en allergisch is aan bepaalde eiwitbronnen. De kans bestaat dat die reactie's gelinkt zijn.  Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar houdt dat in je achterhoofd en test dat goed uit, zou ik zeggen.
Hoi
Ze is allergisch voor heel veel diersoorten, ze kan momenteel alleen eend en vis verdragen volgens de testen. Dus dat probeer ik nu uit met eend om te zien of haar symptomen van erge buikkrampen daarmee verbeteren. Het niet verteren van bot leid ik eerder af van het feit dat ze al 2 keer na het eten van een aantal dagen eendennekken (die ze vroeger zonder problemen wegkreeg) helemaal geobstipeerd was. Ze maakte 3 tot 4 dagen geen ontlasting en als het er eenmaal uitkwam was het eerst superhard en daarna diarree. En die dagen was ze ook heel de dag pijnlijk en lastig.  Daarom wil ik nu eerst een tijdje (4 weken) enkel eend geven en dan even zonder bot om te zien of ze met eend pijnvrij is (qua allergie dan). Daarna wil ik terug bot geven, eerst miss gemalen en evt daarna terug heel als dat lukt. Maar zolang ik niet kan uitsluiten dat de buikpijn niet is van bot, weet ik ook niet of ze nu beter is met eend of niet.

Pens krijgt ze idd niet want ze is allergisch tegen alle herkauwers. Momenteel krijgt ze 20% orgaan maar dat kan ik dan beter verlagen? Het is ook enkel hart en lever want eendennier is niet te verkrijgen.

Dank je voor de ideeën voor de vleesmolens, die ga ik eens bekijken en miss toch eentje aanschaffen als ik weet of het op eend goed gaat. Dan kan ik m'n eendennekken gewoon zelf malen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3079516
Hoeveel % eendennekken kreeg ze dan?
Want als ze geconstipeerd zat, is het toch veel logischer dat ze gewoon te veel bot kreeg?  Niet percé dat ze bot niet kan verteren (want dan zou het overgegeven worden of stukjes bot uitgepoept worden), maar dat ze gewoon een te hoog percentage kreeg.
Dat zal inderdaad wel serieus pijn gedaan hebben, zo verstopt zitten.

Enkel eend en vis, dat is wel erg weinig.  Dan ga je van daaruit toch proberen elimineren?
Want als ze werkelijk tegen geen andere diersoorten zou gaan kunnen, moet je toch een premix gaan bijvoeren zodat ze alle voedingsstoffen binnenkrijgt he.  Die nier zou je kunnen voeren door eendenkarkassen te kopen.  Als je de onderrug erbij hebt en ze mooi bevleesd zijn, zullen de nieren vaak nog tegen de achterwand liggen.  Gevogeltenieren uit een karkas halen is vrijwel onmogelijk omdat ze heel erg fragiel en dun zijn, je zal die dus nooit apart kunnen kopen.

Als je nu enkel hart en lever voert, krijgt ze dan 10% lever?  :o Want dat is echt te veel!  Houdt max 5% lever aan.  Anders kan je vit A overdoseren.  10% hart is ook nergens voor nodig trouwens.  Vind je geen eendenmaagjes? Dan kan je daar ook nog een klein percentage van voeren.
Vis trouwens ook niet meer dan 10% voeren he, zeker geen thiaminasebevattende vis.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 28 feb 2015, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door spikkel
#3079535
Je zou gemalen eend bij Oervoer kunnen bestellen, het is biologisch. Je kunt ze ook bellen of het daadwerkelijk alleen eend is. Volgens mij wel.
Gebruikersavatar
Door JudithA
#3079846
pearlsofpassion schreef: Hoeveel % eendennekken kreeg ze dan?
Want als ze geconstipeerd zat, is het toch veel logischer dat ze gewoon te veel bot kreeg?  Niet percé dat ze bot niet kan verteren (want dan zou het overgegeven worden of stukjes bot uitgepoept worden), maar dat ze gewoon een te hoog percentage kreeg.
Dat zal inderdaad wel serieus pijn gedaan hebben, zo verstopt zitten.

Enkel eend en vis, dat is wel erg weinig.  Dan ga je van daaruit toch proberen elimineren?
Want als ze werkelijk tegen geen andere diersoorten zou gaan kunnen, moet je toch een premix gaan bijvoeren zodat ze alle voedingsstoffen binnenkrijgt he.  Die nier zou je kunnen voeren door eendenkarkassen te kopen.  Als je de onderrug erbij hebt en ze mooi bevleesd zijn, zullen de nieren vaak nog tegen de achterwand liggen.  Gevogeltenieren uit een karkas halen is vrijwel onmogelijk omdat ze heel erg fragiel en dun zijn, je zal die dus nooit apart kunnen kopen.

Als je nu enkel hart en lever voert, krijgt ze dan 10% lever?  :o Want dat is echt te veel!  Houdt max 5% lever aan.  Anders kan je vit A overdoseren.  10% hart is ook nergens voor nodig trouwens.  Vind je geen eendenmaagjes? Dan kan je daar ook nog een klein percentage van voeren.
Vis trouwens ook niet meer dan 10% voeren he, zeker geen thiaminasebevattende vis.
Ze kreeg oorspronkelijk 45% bot maar daarna nog maar 20% en zelfs 15% en ze was nog steeds geconstipeerd. Mijn idee is om nu even (een paar weken) enkel eendenvlees en orgaan te geven met dan wat Calcium gewoon om te kijken of haar buikpijn daardoor beter wordt. Daarna is het uiteraard de bedoeling om allerlei dingen terug te gaan toevoegen. Ik zou dan beginnen met gemalen bot, daarna vis en dan de diersoorten waaraan ze slechts zeer licht allergisch is. Want alleen eend en vis zie ik ook niet helemaal zitten, zowel qua voedingsstoffen als financieel. Ze kreeg nu dus even enkel hart omdat lever op was bij de leverancier. Nu heb ik terug lever maar dan zou ik maar 5% orgaan mogen geven? En dan 5% hart? Eendenmaagjes kan ik wel vinden maar dan ben ik weer bang voor eventuele granen die daarin aanwezig zijn. Vis geef ik momenteel nog niet.
Alvast bedankt voor je tips!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3080320
In maagjes kan je goed zien of er nog graan in zit of niet hoor.  Die worden opgesneden en leegehaald en het vlies vanaf gehaald. 

Je mag wel meer orgaan geven, maar maar 5% lever en hart ook niet veel erg veel meer dan dat.  Dan kom je aan 10% orgaan. Als je daar nog maagjes, hersenen ( in koppen vb) of wat orgaan uit een karkas aan toe kan voegen, is dat natuurlijk altijd mooi.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door