Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3079030
Ik heb dus geen idee wat de afkomst van de haas is die ik heb gekregen. Via barfplaatst lijntje dus heb de vraag al gestuurd naar de persoon bij wie ik het heb besteld. En of het om wilde haas gaat of kweekhaas. Misschien loopt het ook niet zo'n vaart hoor, maar ik woon vlakbij het gebied waar het geconstateerd is.
#3079083
http://www.peteducation.com/article.cfm ... 02&aid=363

nederlandse site: http://www.wageningenur.nl/nl/show/Tula ... enpest.htm

Ik lees dat ook vogels besmet kunnen zijn....bevriezen van vlees is geen optie, het doodt de bacterie niet....honden schijnen toch wel vrij resistent te zijn..de teek en de vlo kunnen de bacterie overbrengen op andere dieren...honden en katten kunnen ook besmet worden door het eten van besmette dieren (muizen konijnen etc)
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op vr 27 feb 2015, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
#3079298
Lida. S schreef: Veel haas komt uit Argentinie en Brazilie. Daar wordt de haas 'gekweekt' op terreinen van een paar honderd hectare. Echt wild is het niet , maar het is niet te vergelijken met een kippen of konijnenfokkerij
Dank voor de info!

Aangezien het ook schadelijk is voor mensen, vermoed ik niet dat besmette haas in de voedsel-keten terecht komt. Ik blijf het dan ook gewoon voeren hoor.
#3079309
Symptomen
Van tularemie verdachte hazen zijn opvallend zwak en apathisch. Ze hebben een schommelende gang en hebben hun natuurlijke schuwheid verloren. De hazen zijn met de handen te vangen.

Ik kan mij niet voorstellen dat een dergelijke haas in de voedsel-keten  terecht komt. Je moet alleen alert zijn als je een dode haas vindt en deze absoluut niet aan de hond voeren
#3079311
Lida. S schreef: Symptomen
Van tularemie verdachte hazen zijn opvallend zwak en apathisch. Ze hebben een schommelende gang en hebben hun natuurlijke schuwheid verloren. De hazen zijn met de handen te vangen.

Ik kan mij niet voorstellen dat een dergelijke haas in de voedsel-keten  terecht komt. Je moet alleen alert zijn als je een dode haas vindt en deze absoluut niet aan de hond voeren
Dank je Lida...ja dat is inderdaad een probleem...mijn honden zijn sneller in het ontdekken van kadavers dan ik :(
#3079319
Ieder jaar worden er wel hazen gevonden met deze hazenpest. Het probleem is dat er besmetting plaats vindt door onvoldoende hygiene. Voor zover ik weet kan je er ziek van worden en je hond ook, maar je gaat er niet aan dood als je je laat behandelen (anti biotica)
"Symptomen mens
Wanneer de besmetting via een (soms niet zichtbare) wond plaatsvindt, ontstaat binnen enkele dagen een zweer ter plaatse van de wond en/of een ontsteking van de regionale lymfeklieren. Hetgeen zich uit in bijvoorbeeld zwelling van de arm en/of opgezette lymfeklieren in de oksel of lies aan de zijde van respectievelijk de aangedane arm of been. De ziekte gaat gepaard met koorts en griepachtige verschijnselen. Tularemie  is in principe met antibiotica goed te behandelen, mits de juiste middelen worden ingezet."

De symptomen bij een hond weet ik niet.

"Besmetting kan op verschillende manieren plaatsvinden:
Via de huid, via een (soms niet zichtbare) wond, bij direct contact met een besmet dier;
Via de huid, via een insectenbeet;
Door het eten van niet goed doorbakken besmet vlees (deze bacterie wordt bij 60 ºC gedood) of binnenkrijgen van besmet (sloot)water;
Via nevel (aerosolen), (bijvoorbeeld in laboratoria waar bacteriën worden gekweekt)."

Ik geloof absoluut niet dat er enige reden is voor paniek.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door