Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door essie82
#3079117
Afgelopen week overgestapt van KKV naar zelf samengesteld BARF menu, en nu kom ik tot de schrikbarende conclusie dat ze geen BARF vlees lust?!? Is zoiets überhaupt mogelijk?? :(
Ik had eerst gedacht dat spiervlees paard niet in de smaak viel, maar daarna ging het hetzelfde met spiervlees kangaroo en met gemalen gans vleesbot.... Ze kijkt eerst heel bedroefd naar d'r etensbak, snuift er een keer of 10 aan, vervolgens gaat ze met lange tanden eten en besluit dan om het te laten staan... Net nu de vriezer met 44 kilo vlees is afgeladen :o... Zit nu een beetje met m'n handen in het haar hoe ik dit nu ga oplossen. Waar ze eerst zo gek was op de KKV worsten (waaronder ook paard zat) zo bedroeft en beteuterd laat ze nu d'r eten staan.
Waar zou dit aan kunnen liggen? Aan het soort vlees? Aan de structuur? (vleesstukjes paard en kangaroo i.p.v. gemalen) Aan de kwaliteit misschien? (besteld bij Das Tierhotel) Of heb ik een hele vreemde hond? :-\
Ik had ook nog even gedacht aan de bereiding.... Alles verwerkt en geportioneerd met latex handschoentjes en misschien dat de geur haar niet aanstond, maar had kalkoenhart gegeven met een latex handschoentje aan en die at ze gelijk op.... Dus die gedachte heb ik maar weer laten varen. Heeft iemand enig idee? Misschien dat ik niet de enigste ben die tegen dit probleem van overstappen aanloop?
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3079127
Probeer eerst eens wat meer gangbare smaken.
Gans, paard en kangoeroe hoef ik bij mn hond ook niet te proberen  :biggrin2:
Probeer eens, parelhoen, kalkoen, lam, rund, kip, eend, geit. Je kunt ook proberen het wat met pens te mixen als ze dat er lekker vind.. even een nachtje er in laten staan bijvoorbeeld. Soms is een smaak ook even wennen
Door smulpaap
#3079134
Ik heb ook het vermoeden dat de hond niet kapot is van gans en kangoeroe .
Er zit een specifieke smaak aan , en tja sommige honden doen er een moord voor
Anderen vinden het niet te nassen
Ik zou dus net als Hylos al post eerst eens de gangbare diersoorten proberen
Gebruikersavatar
Door essie82
#3079136
Bedankt voor de tip Hylos :) Ik heb ook kip, kalkoen, en rund in de vriezer liggen dus ik ga dat allereerst proberen. Daarnaast heb ik een pens-dag, maar deze zou ik kunnen verspreiden op de gans, paard en kangaroo dagen en het dus met dat vlees mengen. De KKV paard heeft ze altijd goed gegeten, maar misschien nu niet omdat het enkel paardenvlees is en niet gemengd met wat er door de KKV worst zit. (hier zat ook schapenvet en groente in)
Voor vanavond staat er in ieder geval rund op d'r menu dus ik hoop maar dat dat erin gaat.



Lees tijdens het typen de reactie van Smulpaap. Bedankt! ik ga ermee aan de slag :)
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3079158
Ik zou voor kip, rund en pens gaan..
Mijn hond met kerst (keer wat anders) kangoeroe kvv gevoerd, ging prima, keer daarop at meneer het niet..

BARFen is hier ook lastig, smaken die hij in de KVV best eet, zijn met BARF raar. Vorige maand had ik sinds anderhalf jaar weer konijn gekocht, en hij at het  :circle:  Hij eet nu dus bot in de smaken lam, konijn, kip en eend. Na een dagje honger lust hij ook kwartel en paard, maar niet van harte..
Vlees lust hij konijn, geit en rund, paard ook wel maar liefst wel met iets gemengd  ::)  En orgaan (vooral lever) was ook lastig, maar dat vries ik in bakjes met pens in, dat mengt vast goed en dus eet hij het ook wel..

Het is echt even zoeken hoe of wat, ze leert het hopelijk vanzelf wel (en anders leer jij wel trucjes om ze toch te laten eten  ;) )
Gebruikersavatar
Door pluk
#3079257
Scott at voorheen fazant en duif kvv, maar een karkasje of poten weigert ie pertinent. Gans wordt hier wel gegeten, maar konijn dan weer niet.
Het is echt een kwestie van uitproberen wat ze wel en niet lusten. Als hij echt blijft weigeren probeer het vlees dan eens 1 tel per kant aan te bakken bijv in een beetje kokosolie. Dus dat het echt net een klein beetje aangebakken is. Zo heb ik Scott aan het eten van nier gekregen, inmiddels eet ie het zonder problemen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3079343
Misschien inderdaad eerst de smaken proberen die bekend zijn. Want als hij kvv eet dan lust hij heus wel barf.
Het kan ook nog aan de grootte liggen. Als ze gemalen gewend zijn dan zijn grotere stukken vreemd.
Armagnac was kvv gewend maar liet barf staan toen hij bij mij kwam. Dus eerst alles in kleine stukjes gesneden en geknipt, toen werd het wel gegeten, en daarna steeds wat groter snijden tot uiteindelijk niet.
Pike is een ervaren barfer, maar ooit na een vakantie tijdens welke hij uitsluitend kippenvleugels had gehad weigerde hij elk groter bot te eten. Totdat hem duidelijk was dat hij niets anders kreeg. Op dit moment heeft hij een tijdje omdat hij niet goed was gemalen bot gehad, en vanmiddag voor het eerst weer heel bot, nou nee dank je wel dat blief ik niet. Veel te veel werk. Dus gaat hij eerst eens bij de andere honden kijken wat die hebben gekregen - he bah ook vleesbot  :biggrin2: Uiteindelijk koos hij eieren vleesbot voor zijn geld.
Laatst gewijzigd door pike op vr 27 feb 2015, 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Door smulpaap
#3079383
Tja zo zijn mijn honden dol op wilde gans , patrijs en  fazant . Maar als ik de organen erin laat zitten dan laten ze het karkas liggen
Ook de maag blieven ze niet , kip en eendenmaagjes eten ze weer wel
Ze hebben een aantal jaren wilde eend gegeten , idem . De organen mocht ik eruit halen , anders bleef de hele eend liggen .
Wilde eend is inmiddels al jaren uit de mode
Geef ik wild konijn dan gaat wel alles op , ze beginnen aan het achterwerk . En hopen dan nog wat keutels te vinden
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door