Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3078992
Kaio schreef: Maar dan zit ik wel nog met de vraag, waarom dan altijd in de 'bible-belt' van Nl de mazelen uibreekt en niet elders?


Ik ben van 78 en heb wel mazelen vaccinatie gehad.
Dan zal ik de enting ook gehad hebben.

Wat betreft dat eerste, hier kun je dat ook lezen:
http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... -en-trends

Ik vraag me af in hoeverre de US en China anders vaccineert dan NL, of problemen daar bv komen door 'over'vaccinatie, of andere verschillen?
#3079053
Kaio schreef: Hier in duitsland had ik nog op het nieuws gezien dat ze evt entingen voor kinderen willen verplichten, als niet genoeg mensen vrijwillig enten
Die discussie is opgelaaid doordat er in Berlijn (en trouwens, in Leipzig ook) momenteel honderden gevallen van mazelen zijn geconstateerd. Degenen die hun kinderen wel vaccineren, zijn woedend op degenene die dat niet willen, onder het motto: mazelen kan dodelijk aflopen, en dan heeft jouw ongevaccineerde kind mijn nog-niet-gevaccineerde kind gedood. Maar als ik het goed begrepen heb, kunnen kinderen ook aan de vaccinatie sterven. Tja, welke dood is dan erger? Ik heb het idee dat de pro-vaccinatie-mensen vacinatiedoden bagatelliseren met 'je kunt altijd pech hebben', maar hun eigen risico's enorm uitvergroten.

En ik vraag me de hele tijd af: heeft mijn generatie (geboren in de jaren 60) niet gewoon braaf mazelen gehad, waardoor we voor de rest van ons leven immuun zijn? Of vergis ik me nou? Mazelen is toch niet standaard dodelijk? Wat is er zo erg aan als een kind de ziekte doormaakt? Maar ik geef toe dat ik echt niet meer weet of ik de mazelen heb gehad of niet.
#3079064
Ik ben uit die jaren en ben wel gevaccineerd tegen bmr. Ook tegen kinkhoest maar omdat dat virus is gemuteerd heb ik het een tiental jaren geleden toch wel gehad.
Wat niet helder is, is of de vaccinatie uit die jaren wereldwijd identiek is geweest. Als het vaccin door diverse producenten is gemaakt kan het best zijn dat er partijen tussen zitten met mindere werking. Maar zoveel kennis heb ik er niet van, dat is slechts een gedachte... Om niet gevaccineerden te beschuldigen vind ik ook weer wat overdreven. Een vaccinatie is geen 100% bescherming. En dat wordt wel gedacht.

Wat ik denk is dat we nog steeds niet precies weten hoe het immuunsysteem werkt, wat betere hygiëne, voeding en levensomstandigheden voor rol speelt in deze, en wat het verschil is tussen wel en niet. Wat we wel weten is dat sinds de jaren 60 de RVP is gestart de kinderziektes nagenoeg verdwenen zijn. Behalve bij sommige groepen in de BB. Die blijven kwetsbaar ervoor.
#3079068
Ik ben van eind jaren 50, en ingeent voor bof, mazelen, rode hond, tetanus en kinkhoest, oh ja ook tb, alle kinderziektes heb ik doorgemaakt, ook mijn broers en zusje  ;)

Een kleine 7% van de gevaccineerden krijgt toch nog mazelen? Misschien herinner ik het mij niet goed, maar het staat mij zo bij, dat de klas zo'n beetje gedecimeerd was destijds.

Mijn kinderen trouwens hebben ook alle kinderziektes gehad, ondanks de vaccinaties.
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op vr 27 feb 2015, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#3079096
Annemarie Rijnveld schreef: Ik ben van eind jaren 50, en ingeent voor bof, mazelen, rode hond, tetanus en kinkhoest, oh ja ook tb, alle kinderziektes heb ik doorgemaakt, ook mijn broers en zusje  ;)

Een kleine 7% van de gevaccineerden krijgt toch nog mazelen? Misschien herinner ik het mij niet goed, maar het staat mij zo bij, dat de klas zo'n beetje gedecimeerd was destijds.

Mijn kinderen trouwens hebben ook alle kinderziektes gehad, ondanks de vaccinaties.
Ik weet heel zeker dat ik wel de bof heb gehad (ik mocht in het bed van mijn ouders slapen toen, en mijn broer maakte me aan het lachen en dat deed zooo'n pijn! Vandaar dat ik het nog weet.). Zal me paps eens vragen, misschien weet hij het nog.

Maar wat bedoel je met 'alle kinderziektes doorgemaakt'? Mazelen en bof waren typische kinderziektes; bedoel je dat je wel gevaccineerd was maar desondanks alle kinderziektes hebt gehad?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door