Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Roosj
#3077767
Mijn poes is dus bijzonder gefixeerd op eten. 1 of 2 uur voor haar etenstijd begint ze al te miaauwen. Sinds gister braakt ze ook echt rond etenstijd. Het braaksel is echter geen gele gal, maar poep bruin en stinkt ook naar poep. Er zaten haren in. Na het spugen is ze haar stem bijna kwijt, maar gaat stug door met miaauwen.
Dit is allemaal vaker gebeurd en ben er ook wel eens mee naar de da geweest. Die zegt dat haar lijf nog aan het rechttrekken is omdat ze 12 jaar supermarkt voer heeft gehad en jaren lang 3x te zwaar is geweest, waardoor er insuline resistentie of mogelijk (beginnende) diabetes gaande is geweest. Toen wij haar namen hebben wij haar laten afvallen en rustig over gezet op kvv. Inmiddels eet ze barf. Van kvv gaat ze uit haar bek stinken. Met barf wil ze soms te grote stukken inslikken. Ik heb haar recent moeten laten braken ivm stikken. Nu gaat het weer beter.
Gister ochtend heeft ze wel de Orijen fish brokjes van mijn andere poes gejat.
We zitten ook in een verbouwing wat erg veel stress geeft bij ons en al onze dieren.

Op wisselende tijden eten geven versterkt het probleem.

Herkend iemand de omschrijving van haar spuug? Waar komt die kleur en geur vandaan? Een verstopping kan niet, want ze poept alle dagen.
Laatst gewijzigd door Roosj op di 24 feb 2015, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#3077769
En de ontlasting zelf hoe is die?
Mogelijk is de pancreas wat aan het donderen, is daar al aan gedacht?
Richting van pancreatitis/EPI?
Door Roosj
#3077773
Martine-Tom schreef: En de ontlasting zelf hoe is die?
Mogelijk is de pancreas wat aan het donderen, is daar al aan gedacht?
Richting van pancreatitis/EPI?
Ik had net nog wat extra info toegevoegd bij mijn begin post.

Nee, daar heb ik de da nooit over gehoord. Haar ontlasting is ook gewoon goed.
Door Martine-Tom
#3077775
Dan word dat al wat onwaarschijnlijker idd.
Het enige waar dat spugen me aan doet denken is een verstopping, gelukkig is dat het ook niet....
Door Roosj
#3077778
Martine-Tom schreef: Dan word dat al wat onwaarschijnlijker idd.
Het enige waar dat spugen me aan doet denken is een verstopping, gelukkig is dat het ook niet....
Ja, het is voor mij ook vreemd..
Door paasnini
#3077786
Zoals jij de spuug omschrijft moet ik aan "overloop diarree" denken, op het moment dat een kat verstopt zit dan kan het zijn dat de ontlasting met spugen eruit komt. Zou er wellicht een grote haarbal vast kunnen zitten?
Door Roosj
#3077797
[quote="paasnini"]
Zoals jij de spuug omschrijft moet ik aan "overloop diarree" denken, op het moment dat een kat verstopt zit dan kan het zijn dat de ontlasting met spugen eruit komt. Zou er wellicht een grote haarbal vast kunnen zitten?
[/quote]

Dan zou ze na 2 dagen niet meer poepen..
Door Roosj
#3077942
[quote="hannabelgje"]
Als er hier een haarbal uit moet spugen ze ook bruin. Maar echt stinken doet dat niet.
[/quote]

Mijn andere poes op orijen geeft wit/geel/doorzichtig spul bij een haarbal en dan ook minder vloeistof. Dat ruikt wat zurig, dus heel anders.

Wellicht een combi met al verteringssappen aanmaken voor de rauwe voeding die niet komt?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3078276
Als ze zo spuwt is dat dan na of voor het eten?
Want als ze hier half verteerd spuwen, is het ook bruinkleurig en stinken doet het natuurlijk ook, maar dan moet het wel al verteerd zijn, anders kan je het vlees gewoon nog herkennen.
Als het voor het eten is, is het vocht of gal en niet bruin.
Wat ook kan is dat ze wat anders gejat heeft. Zo heeft Cuzco hier eens wat stoofvleessaus gejat en dat kwam er ook als een mooie bruine smurrie terug uit.  Stinken deed het ook behoorlijk. 

Haarballen gaan hier ook gepaard met een vocht dat lichtjes bruin is, maar niet als poep. En stinkt ook niet.
Door Roosj
#3078471
[quote="pearlsofpassion"]
Als ze zo spuwt is dat dan na of voor het eten?
Want als ze hier half verteerd spuwen, is het ook bruinkleurig en stinken doet het natuurlijk ook, maar dan moet het wel al verteerd zijn, anders kan je het vlees gewoon nog herkennen.
Als het voor het eten is, is het vocht of gal en niet bruin.
Wat ook kan is dat ze wat anders gejat heeft. Zo heeft Cuzco hier eens wat stoofvleessaus gejat en dat kwam er ook als een mooie bruine smurrie terug uit.  Stinken deed het ook behoorlijk. 

Haarballen gaan hier ook gepaard met een vocht dat lichtjes bruin is, maar niet als poep. En stinkt ook niet.
[/quote]

Nee, het was echt voor het eten. Ze krijgt 2x per dag. Stelen is ze goed in, dus krijgt ze normaal gesproken de kans niet meer voor. Behalve toen dus de Orijen brokjes die normaal op het aanrecht staan voor de andere poes. De "eet poes" heeft geleerd dat ze niet op het aanrecht mag en doet dat dus ook niet. Maar we zijn de keuken aan het verbouwen, vandaar dat ze het nu wel pakte op een andere plek. Nu geven we de brokken poes af en toe een handje zodat het direct op is.
Gebruikersavatar
Door Viking
#3078645
Hoi Roosj,

Ik heb het meegemaakt dat mijn kat van de zomer iets had opgegeten, waar hij echt niet helemaal lekker van was. Dat merkte ik doordat hij wel gewoon zijn eten opat, maar als het dan eenmaal op was en hij had zich te vol gegeten (wat voor dat ding uit de tuin geen probleem was) zich uitte door te braken. Na een week ofzo kreeg hij dus ook al voor het eten (bij mij krijgen ze ook 2x per dag) te braken en te langen leste kwam er een heel vies stinkende haarbal uit, gepaard met de resten van het ding uit de tuin (bleek een vogel te zijn die allang dood was toen hij 'm vond). Ik denk zelf dat die bal half in zijn maag, half in zijn darmen heeft gehangen zeg maar en gedurende de tijd ook nog een aantal haren heeft verzameld en daarom die vieze geur had.
Door Roosj
#3078699
[quote="Viking"]
Hoi Roosj,

Ik heb het meegemaakt dat mijn kat van de zomer iets had opgegeten, waar hij echt niet helemaal lekker van was. Dat merkte ik doordat hij wel gewoon zijn eten opat, maar als het dan eenmaal op was en hij had zich te vol gegeten (wat voor dat ding uit de tuin geen probleem was) zich uitte door te braken. Na een week ofzo kreeg hij dus ook al voor het eten (bij mij krijgen ze ook 2x per dag) te braken en te langen leste kwam er een heel vies stinkende haarbal uit, gepaard met de resten van het ding uit de tuin (bleek een vogel te zijn die allang dood was toen hij 'm vond). Ik denk zelf dat die bal half in zijn maag, half in zijn darmen heeft gehangen zeg maar en gedurende de tijd ook nog een aantal haren heeft verzameld en daarom die vieze geur had.
[/quote]

Ik zelf ben al een tijdje 'bang' dat haar maagklepje niet goed sluit of dat er wat anders met de maag is, maar de da zegt van niet en om mijn oude kat nu onder narcose te doen.. Dat zie ik niet zo zitten ;)

Ik bedenk me net dat een leerling holist mij ooit eens vertelde dat deze poes destijds last van haar maag had door emoties (ze was achtergelaten in een huis met 'gemene' katten en haar vrouwtje was spoorloos (voor haar dan). Wij namen haar toen mee in een wild vreemd huis met een wild vreemde rare kat (mijn andere kat heeft ook een rugzak).
Nu zitten wij in een verbouwing, wat voor die 2 onderling zeer veel spanning geeft. Wellicht is dat wel gewoon het probleem.
Laatst gewijzigd door Roosj op do 26 feb 2015, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Viking
#3078720
nee, ik zou ook niet zomaar onder narcose laten doen...misschien een stom idee, maar mijn kat heb ik toen even een week lang elke dag haarbalpasta gegeven, voor het geval er iets vast mocht zitten.

En inderdaad, als ik het zo lees, zou het best wel eens stressgerelateerd kunnen zijn. Ik (nou, mijn man dan....) ben zelf op het moment ook aan t verbouwen - de slaapkamer - en de jongste kat vindt het allemaal wel prima maar de oudste zoekt zijn heil nu in het tuinhuis...
Door Roosj
#3078722
[quote="Viking"]
nee, ik zou ook niet zomaar onder narcose laten doen...misschien een stom idee, maar mijn kat heb ik toen even een week lang elke dag haarbalpasta gegeven, voor het geval er iets vast mocht zitten.

En inderdaad, als ik het zo lees, zou het best wel eens stressgerelateerd kunnen zijn. Ik (nou, mijn man dan....) ben zelf op het moment ook aan t verbouwen - de slaapkamer - en de jongste kat vindt het allemaal wel prima maar de oudste zoekt zijn heil nu in het tuinhuis...
[/quote]

Wij zijn met de keuken bezig, dus de hele woonkamer is over hoop en ik leef met de dieren voornamelijk boven. Deze rauw gevoerde poes was juist erg van het beneden zijn. Mijn andere poes was erg van boven en onze tuin. Nu zijn ze beiden vooral boven. Daar komt bij dat ik probeer om mijn brokken poes eten te geven zonder dat de rauw gevoerde poes dit merkt, maar ze is zo slim en heeft zo'n goede neus dat me dat eigenlijk niet lukt. Dat geeft de rauw gevoerde, voedsel gerichte poes weer stress en dat heeft ook wel eens tot gevolg dat de 2 poezen na het eten ruzie met elkaar hebben. Ook al geef ik de rauw gevoerde poes een snackje.

Best ingewikkeld, ik heb ook een gedragsdeskundige in de arm (al langer als een jaar). Het ging dan ook erg goed, maar ja.. Nu dus weer even wat minder.
De verbouwing duurt ook langer doordat de keuken gewoon niet geleverd is..

Als er geen gevaar is, kunnen de dieren weer door het hele huis heen lopen (behalve de keuken), maar ook dan kunnen ze elkaar boven of  beneden in de haren vliegen.

Gelukkig begint de rauw gevoerde poes nu eindelijk te luisteren naar 'nee'. Dat was een hele prestatie om dat voor elkaar te krijgen.. Ze mocht in haar vorige huisje namelijk alles en ze hoefte maar te janken of er kwam eten. Ging oma eten? Dan zat deze poes op tafel, uit oma's bord te eten. Had oma geen honger meer? Dan at deze poes op het aanrecht vrolijk verder. Ze kwam bij mij met 10 kilo lichaamsgewicht. Inmiddels is ze normaal op ongeveer 3,5 kilo. Om maar aan te geven waar we mee te maken hebben ;)

O ja, is iets niet naar haar zin? Dan plast ze gewoon. Of je erbij staat of niet, of het nu op de vloer is, in de hondenmand of op bed.. Haar urine was gewoon prima.
Het was ook over, maar van de week was het voor het eerst op ons bed raak, nadat wij haar in onze kamer hadden gedaan ivm dat de keuken geleverd zou worden en de voordeur dan open zou staan. Ze had gewoon haar kattenbak, speeltjes, krabpaal en een mandje.

Dus stress is idd een big issue.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door