Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Thea
#3078468
Mijn katten doen nog al moeilijk met kvv smaken voornamelijk wild haas,fazant en duif, :-\
Nu ging ik vanmiddag groente en fruit drogen voor de vogels en dacht ik snij 1 rolletje fazant in plakjes en droog dat. ;)
Na een paar uur gaf ik de katten een stukje nou ze vraten het gelijk op. Daarna nog wat in hun bakjes gedaan en was zo op. ;D
Du ik doe er vannacht nog 2 rolletjes in plakjes bij in de droger. En dan morgenochtend eruit en dan doe ik het in de vriezer en krijgen ze 1x per week of zo toch die kvv. Ze hebben hier altijd een grote bak vers water staan dus volgens mij kan het dan geen kwaad. :)
#3078537
Kattrn zijn gevoelig voor structuur dekk ik. De mijne vinden gedroogde eend en kip ook veel lekkerder dan rauw.
Ik zou het gedroogde spul wel alleen als snack geven en niet als substantieel onderdeel van het menu. Wat Koekje al zegt, door te verhitten gaat taurine verloren en dat hebben katten nodig.
#3078581
Er zijn wel meer katten die niet van wild houden. En al zeker niet van duif.
Ik zou die smaken dus gewoon niet meer kopen, en voor nu aan je hond opvoeren.  Zo drogen kan inderdaad als snack (max een paar % van je menu), maar een kat krijgt daar tekorten op.  Ze krijgen al voorgemalen voer en kvv (dus waarschijnlijk iets mindere kwaliteit vlees), dus zou ik geen risico's nemen ivm taurinetekort. Dat is namelijk nogal ernstig.
Gebruikersavatar
Door Thea
#3078586
Bency eet wild ook niet rauw. ;D
Maar zoals ik schreef het heeft een paar uur om precies te zijn 4 uur gedroogd, dus was van binnen nog helemaal zacht.
Als ik er aan toe geef dat ze het niet lusten laten ze steeds meer soorten staan, want ze hebben de fazant de eerste x wel erg graag gegeten. ;)
Daarbij ben ik niet zo bang voor tekorten oa taurine. Ze krijgen regelmatig ook een stukje hart of een stukje spiervlees of barf van Bency.
En als ik het rauw geeft en ze het niet eten krijgen ze die dag nog minder taurine binnen denk ik, want dan meng ik het met wat vieze kuipje. Wat ze er dan toch tussen uit eten en gaat de rest bij Bency in de hoop dat hij het tussen zijn eigen vlees wel opeet.
Daarbij ga ik het voorlopig 1x per week of 10 dagen voeren. Ten eerste om het op te voeren. En wil het steeds korter drogen dus dan zullen ze het weer eigenlijk rauw eten op een bepaald moment.
#3078588
In kattenkuipjes zit ook taurine toegevoegd he.  Het is niet gezond voor andere redenen, maar taurinetekort gaan ze er niet van krijgen.

Ik wil het niet overdramatiseren, maar niemand weet wanneer een kat nu precies taurinetekort oploopt.  Men weet wel dat bij verwarming (en dat hoeft niet veel te zijn) taurine verloren gaan. Zo ook bij contact met bevriezing (wat bij gemalen vlees dus veel groter is), bij verlies van vocht (omdat taurine zich in het vocht opstapelt en er ook mee uitloopt), en bij contact met bacteriën (omgeving/langere bewaring of meer ontdooien).  Er zal dus vrijwel geen taurine meer in dat plakje aanwezig zijn, ookal is het niet door en door droog. 
Taurinetekort is iets dat al waargenomen is bij katten die enkel gemalen konijn te eten kregen.  Nu voer jij natuurlijk niet enkel konijn, is konijn per toeval net erg arm aan taurine, en waren de ingewanden (bacteriën) in die studie meegemalen. Maar die katten kregen wel degelijk tekorten (hartafwijkingen vb), en wie weet waar de grens lag? Je wil ook niet gaan flirten met die grens, je wil daar met een gerust hart binnen blijven, want het is dus geen tekort dat je zomaar oplost door het menu aan te passen.

Taurine zit trouwens in elk onderdeel van het dier, niet specifiek in hart en spier, maar ook in vleesbot, ander orgaan enz... In wit vlees zit wat minder dan in rood vlees, in den regel, maar dat blijkt ook niet altijd rechtstreeks te kloppen, want vb een kippennek is erg rijk aan taurine.
In een afgewisseld, ongemalen barfmenu krijgt een kat dus bergen taurine binnen, en zou ik me nooit zorgen maken. Bij aangekochte kvv, hangt het er al wat vanaf, want je weet nooit hoeveel er nog in zit en je zit dus met gemalen vlees. Ik zou me geen zorgen maken als de kvv niet erg veel ontdooit wordt, niet te lang bewaard, en van goede kwaliteit is. Maar extra risico's nemen zou ik persoonlijk ook niet doen. Omdat niemand dus weet hoeveel taurine er nog in zit en hoeveel een kat nodig heeft.
Je kiest het natuurlijk zelf, en ik begrijp je redenering ook.  1 keer in de 10 of 14 dagen is vast wel geen probleem. Maar ik wil je ook hierboven even op een rijtje zetten, wat de achtergrond is van de waarschuwing.  ;) 
Zodat je weet waarop je let.  :)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 26 feb 2015, 08:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Thea
#3078591
Bedankt voor je toelichting.
Maar zoals ik al schreef genoeg afwisseling ook bijna dagelijkss of stukje spiervlees (rund/paard) of orgaan meestal hart en regelmatig kippennek of stukje geit,parelhoen of konijn.
Regelmatig tonijn of zalm.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door