Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3078073
Een aantal jaar alles goed kunnen houden door naast de fiets lopen en zwemmen.
Het afgelopen jaar werd het steeds slechter en verschoof de knieschijf steeds tot dat rond december de knieschijf er vaker naast lag dan erin.
In januari naar de DA geweest, meteen maar naar Hopmans in Roden omdat ik eigenlijk wel wist wat de diagnose zou zijn.
Dat bleek ook te kloppen: patella-luxatie...  :(

Even de tijd genomen om werk op te sparen zodat ik nu 1,5 week thuis kan werken en bij Lita kan zijn.
Morgen wordt ze geopereerd. Vind het eigenlijk heel spannend en hoop dat het goed gaat. En vooral dat het meevalt.
Exacte ingreep wordt mogen bekend. Alleen de bandjes of ook verdieping kniekom(? weet niet meer hoe het heet) of ook rechtzetten bot. Er zijn wel foto's gemaakt, maar het is nog niet zeker. Ze gaan morgen tijdens de operatie bekijken of het meer is dan de bandjes strakker zetten.

Zijn er meer die dit hebben laten doen bij hun hond? Wat zijn jullie ervaringen met het herstel? Hebben jullie nog tips om het voor Lita makkelijker te maken?
Laatst gewijzigd door petralita op za 28 feb 2015, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door smulpaap
#3078153
Bij mijn kleine dame ( 7 kg ) was het geen PL . Maar ze heeft wel een knie operatie ondergaan .
Bij haar waren de kruisbanden na een ongelukkige val afgescheurd . Haar meniscus was gelukkig nog intact
Er is geen artrose ontstaan omdat ze snel geopereerd is , en een scheuring die door trauma is ontstaan is zo zei de arts de ""beste "" variant .

Ook in mijn geval werd gezegd dat men tijdens de ingreep de uiteindelijke beslissing zou nemen t.av de methode
Er was bv ook de optie oplosbare kunststof bandjes , maar die is geschikt voor het wat mildere letsel
Uiteindelijk heeft men de boel ook uitgediept ( ik weet op dit tijdstip ook de exacte benaming even niet  :biggrin2: )
En het is allemaal stevig recht gezet , hak en zaagwerk dus . Maar zo vast als een huis . De eerste dagen was er wel ongemak en napijn
Maar we hadden de juiste pijnstilling , na een dag of drie ging het al veel beter .
Ik had mijn dame op een recht matras , dan kunnen ze hun eigen houding zoeken , draaien etc gaat de eerste dagen soms nog niet zo gemakkelijk
Als er geen toezicht was dan natuurlijk in de benche , op drie poten ga je alweer heel snel hard . En de andere knie moet ook echt ontzien worden
De eerste dagen had ik het matras zo dicht mogelijk bij de keukendeur , dan hoefde ze niet zolang in mijn armen als ze naar buiten moest voor de behoeften
Ik heb haar tot de eerste controle getild en liet haar alleen belasten als ze de behoeften moest doen . Verder rust en nog eens rust
Ze heeft ook geen vocht in de knie gehad . Verder had mevr een kap op om te voorkomen dat ze aan de hechtingen ging peuteren
Als er toezicht was dan was de kap niet nodig . Normaal eet ze barf , na de ingreep heeft ze een aantal weken kvv gehad om haar darmen te ontzien en ik wilde ook niet dat ze haar knie zou belasten , ik gaf de eerste tijd wat extra spiervlees erbij om het ontlasten wat gemakkelijker te laten verlopen . Ik heb de eerste drie weken ook ""misbruik "" van de situatie gemaakt . Ze hebben nog niet zoveel babbels en ik gaf haar dus flink wat minder te eten .
Ze was voor de ingreep in goede conditie en krijgt goede kwaliteit voeding , dus dat was geen probleem . Ze is ook geen gram aangekomen .
Let wel even op het verband , zeker met een teefje . Ze plassen nog wat ongemakkelijk en als er urine in het verband komt dan heb je snel kans op irritatie en /of smetplekken
Wij hebben beurtelings de eerste nachten naast haar geslapen , ze draaien soms nog niet zo gemakkelijk . Of beginnen te hijgen en moeten plassen .

Wat het herstel betreft . Rust , dat is de sleutel naar succes . En dat valt niet mee , want na een paar weken voelen ze zich ""toppie ""
Maar het heeft echt drie maanden tijd nodig om de boel goed te laten genezen . Je zult denk ik wel een schema meekrijgen waar op staat hoeveel je weer mag belasten
In het begin is het een minuut , twee minuten , en dat heel vaak natuurlijk ( het is bijna een dagtaak )
Gebruik GEEN ! rollijn  , maar dwing je hond aan de korte lijn nestjes naast je te lopen . Anders zoeken ze de voor hen meest gemakkelijke houding . En dat is vaak niet de juiste
Ze gaan dan verkeert belasten en de andere knie krijgt dan weer teveel te verduren . Plus dat ze de geopereerde knie niet op de juiste wijze belasten . Dat is pijnlijk en dat moeten ze weer leren
Probeer routes te lopen waar geen andere honden zijn , en let er heel goed op dat er geen andere honden op de achterhand springen . Wees zonodig maar een ""viswijf "" en maak duidelijk naar ev andere eigenaren dat ze hun hond bij zich moeten houden . Een wandelkar is ook ideaal ter afleiding , zo hebben ze wat afleiding als ze zich al ""erg goed "" voelen .
Verder kan je afleiding bieden door denkspel te doen , hondenpuzzels , de dagportie voeding in een kong op een niet gladde ondergrond . En fysio en hydro zijn ook erg goed voor het herstel
Daar worden ze ook weer moe van . Een goede visolie is na zo,n ingreep ook goed . Sterkte morgen  ;)
Gebruikersavatar
Door kira
#3078197
hier meerdere ervaringen, maar wel bij een groot ras. Pas bij het open maken is goed te zien wat er allemaal moet gebeuren. Onze eerste ervaring was een zeer complexe ervaring, standsverandering, gleuf maken, verzetten bandjes, verwijderen deel meniscus die kapot bleek, patella bij veil actie omdat die niet meer rond was en dus ook in een gleuf niet zou kunnen lopen (bij ons ontbrak de gleuf in zijn geheel). De eerste weken waren een redelijke "hel", revalideren met fysio ging heel langzaam, maar wel gestaag. De tweede ervaring was een lichtere (mede doordat de hond ook veel jonger was).
Daarnaast nog twee bandenoperaties, we zitten nu een anderhalve week na de tweede. Het verschil met de eerste is groot, de eerste was in vergelijking een fluitje van een cent en nu zit ik nog steeds met een piepende onrustige hond.
Ik zou in ieder geval al voor de operatie kijken naar een goede fysio, in Friesland zit een heel goede, omdat volgens mij de revalidatie met fysio toch echt beter verloopt. En houdt rekening dat de pijn als er meer gedaan moet worden als een bandje zetten echt heftig is de eerste dagen, je kunt daar niets aan doen (buiten pijnmedicatie), behalve je er op voorbereiden en niet in paniek raken.
Oh ja, ook hier kiezen we voor ander eten, ik geef kvv zodat de ontlasting constant is en bij barf heb ik wel eens wat hardere drolletjes.
Door smulpaap
#3078198
Doranto schreef: Jeetje smulpaap, als ik in een volgend leven terug kom als hondje, mag ik dan bij jou komen wonen als ik iets aan mijn knie heb  :D
Wel hoor  :biggrin2: Ik heb ook een grote benche
Door petralita
#3079792
Omdat lita bang is voor vreemden, wilde ik er perse bij blijven als ze zou gaan slapen en wakker worden en dat kon ook.
Ze hebben haar bandje strakker gezet, de "kom" verdiept (helaas duidelijk slijtage van het kraakbeen :(
En de gleuf op het scheenbeen is losgehaald en rechtgezet. Daar zit nu een pin in.
Operatie is goed gegaan. Ze heeft alleen verband om het scheenbeen en voet om te voorkomen dat er vocht ophoopt.

Lita zou lita niet zijn als ze weer anders wakker zou worden. Ze zouden mij erbij roepen als lita haar kopje begon te bewegen. Lita tilt haar kopje op en begint meteen heel hard te janken. Meteen erbij en ze is rustig. Mochten naar een spreekkamer en daar hebben we samen op de grond gezeten tot ze weer bij was. Ze blijft wel een karaktertje hoor. Ze had ook verband om de voorpoot vanwege het infuus, dus houd je maar 2 poten over en op 2 poten kun je niet lopen. Dus verband om de voorpoot ook maar weg.

Ze zat meteen aan de wond te likken en het verband te trekken. Toch maar een kap mee. Uiteindelijk thuis een "e-collar" gemaakt van een handdoek en halsband. Van woensdag op donderdag was dat voldoende. Bench bij het bed neer gezet met een ren erbij. Daar een matras in gelegd voor een vlakke ondergrond.

Liggen ging natuurlijk niet echt lekker, als ze verkeerd op de geopereerde kant ging liggen jankte ze tot ik haar goed legde. Vervolgens kon ze niet overeind komen en weer janken. De andere kant ging beter.

Ze heeft buiten netjes een plas gedaan, en wil maar rennen op 3poten wat niet de bedoeling is.
Snachts toch eerst maar op bed en toen ze rustiger werd in de bench en de handdoek om de nek. We hebben weinig geslapen...

Vanmorgen probeerde lita weer tegen mij op te staan wat niet ging. Op de gebarricadeerde bank te springen :|
Netjes een plas gedaan buiten (handig een dominant teefje die gewoon de poot op tilt) en weer rennen natuurlijk :|
Plasticzakje om de poot doen is wel een probleem, maar gelukkig kan na 2dagen het verband eraf.
Daarin tegen vind ze koelen van de poot wel weer prettig. Wat we 3x per dag moeten doen tegen de zwelling.

Ze hadden gezegd dat ze de eerste 2week waarschijnlijk niet op haar pootje zou staan en dat na 2-3maand ze een 15-20min kan lopen.
Lita staat er nu toch regelmatig wel al op. (?)

Donderdag heeft lita nog een "aanval" van kopschudden gehad door de stress van gisteren. Arm ding en maar piepen en kreunen. :(

smiddags maar even met de DA gebeld. Want lita vind dat het allemaal weer anders moet...
Lita doet niet aan 2wk hinkelen zoals de DA gezegd heeft. Die loopt nu al regelmatig op alle 4. Vond de Da gelukkig ook niet erg, was zelf beter dat ze em meer bewoog.
Lita vind het schema opbouw van beweging door de DA ook niks, veel te weinig en te kort :roll: Gelukkig mogen we met de wandelwagen weg en steeds even een paar meter eruit dan weer terug.

Inmiddels moet ze de kap dus ook steeds om. En dat ben ik helemaal vergeten vooraf te oefenen, dus compleet in paniek.
Weer een nacht geen slaap. Lita in de houdgreep naast mij. Want de kap was drama.

Vrijdag mocht het verband eraf en pfff..... Je doet lita haar verband af en het is alsof je bevrijd van de ketting...
Vandaag wat denkspelletjes gedaan, maar het is vooral gefrustreerd (willen) slopen.

Ze wordt wel gek van de achterpoot, jeuk? Ze kan er niet van af blijven, ze is constant aan het trappelen, stampen op de grond en schudden. Eten doet ze niet, snoepen wil ze nog wel wat. Zelfs haar vlees laat ze staan. Ze heeft dinsdag voor het laatst gewoon gegeten. Donderdag ochtend half bakje vlees, vrijdagmiddag een paar brokjes omdat roeska er bij was, maar haar eerste intentie was het te laten staan. En zoveel last ze heeft van de achterpoot en er niet bij kunnen is gewoon echt sneu.
Als het zaterdag nog zo is moest ik terug komen naar de DA voor extra pijnstilling.

Vrijdag de kap kleiner gemaakt door er een stuk vanaf te knippen, dat scheelt wel, ze vind het nog steeds verschrikkelijk, blijft tijden in de zelfde houding zitten en gaat uiteindelijk liggen, maar niet meer in paniek als voorheen.
Dit keer iets meer kunnen slapen. (ben moe...)

Vandaag langere wandeling gemaakt met de wandelwagen en haar op "strategische" punten eruit gehad. Dat vond de heerlijk. Ze heeft even rustig geslapen maar werd weer steeds wakker en werd gek van haar pootje. Ik had de hoop dat als het verband eraf was dat het misschien beter zou worden, maar helaas. Toch maar naar de DA voor extra pijnstilling. Ik hoop dat het gaat helpen.

Helaas heb ik wel het idee dat ze last krijgt van smetplekken(?). Ik droog haar na het plassen wel af, maar heb niet het idee dat het helpt. Ik kan haar het zelf niet schoonlaten maken omdat ze ineens heel snel bij de wond zit.  Misschien is het ook wel een droge huid door de ontsmetting rondom de wond? Ben wel bezig geweest met smeren van calendula. maar heb het idee dat het daarmee steeds ergens anders begint(?). Krijg het gevoel van dweilen met de kraan open.
Door petralita
#3079795
Nog tips bij smetplekken? Is er een soort van poeder bijvoorbeeld? Zoiets als babypoeder?

Welke fysio is in friesland goed? Ik ken alleen http://www.aartsenaquatraining.nl/.

Wanneer zijn jullie begonnen met fisio en hydro? Ik begreep dat vooral voor hydro de wond sowieso eerst dicht moet zijn. Ik weet eigenlijk niet hoelang dat duurt... 2week? De hechtingen die ze heeft zijn oplosbaar.

Tot de eerste controle getild? Ik hoef over 2maand pas te komen. Was dat bij jou ook zo?

Ik heb heel veel moeite haar rustig te houden. Ze heeft zoveel energie over. Wat ik vandaag en gisteren heb gedaan was weg met de auto. Lita in de winkelwagen en bv het tuincentrum in. Wel veel indrukken maar niet hoeven lopen. Denkspellen is lastig omdat ze eigenlijk niet wil eten.

Oh ja heb trouwens nu ook maar glucosamine gehaald en weer echina(ivm barbesia en ehrlichia). Probleem is nu wel geven omdat ze niet wil eten. De medicatie (3soorten sochtends en 2 soorten savonds) doe ik al in leverworst of pindakaas omdat ze dat tot nu toe nog wel wil eten.
Eh.... waar is visolie ook al weer goed voor? :-[
Laatst gewijzigd door petralita op do 24 nov 2016, 22:25, 2 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door