Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3078109
Kijk het nu voor de 2e keer vanavond op RTL5 "Buitenlandse gevangenissen, Hollanders in de cel" en weet nog niet wat ik er van moet denken, en ben benieuwd naar jullie mening.

Is het schandalig hoe mensen (Nederlanders in dit geval) worden behandeld in een buitenlandse gevangenis en/of is het hun eigen schuld ?
Veel mensen weten dat ze aangehouden kunnen worden voor bv drugssmokkel, maar wagen het er toch op om zo uit de schulden te komen

Dan ben je gesnapt, en dan ... Kom je misschien in een hel terecht (zoals in Ecuador, brrr)
Is het dan wel zo belachelijk dat ze daar moeten zitten in een land waar ze de taal niet spreken, waar ze met tig man in een cel zitten, waar hygiëne niet voorkomt enz enz, of zitten zij daar op de plek ?

Of denken jullie ....
Het is goed dat ze gesnapt worden, ze de gevangenis in moeten, maar ze moeten wel goed verzorgd worden ( a la Nederland  ::))

Ben heel benieuwd !
#3078117
Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. Het is al jaren bekend dat ze in het buitenland niet zo vriendelijk zijn als het om drugsdelicten gaat en dat, als je gepakt word, je voor lange tijd achter de tralies verdwijnt.
En tja als je dan toch die rotzooi wlt meenemen moet je ook de consequenties daarvan aanvaarden. Wel met als kanttekening dat iemand bewezen schuldig moet zijn.
#3078123
choopy schreef: Tja, misschien ben ik daar (te) hard in, maar ik denk eigen schuld, dikke bult. MITS diegene werkelijk schuldig is.
Els&Flow schreef: Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. Het is al jaren bekend dat ze in het buitenland niet zo vriendelijk zijn als het om drugsdelicten gaat en dat, als je gepakt word, je voor lange tijd achter de tralies verdwijnt.
En tja als je dan toch die rotzooi wlt meenemen moet je ook de consequenties daarvan aanvaarden. Wel met als kanttekening dat iemand bewezen schuldig moet zijn.

+1 helemaal mee eens en idd als diegene echt schuldig is!
#3078127
eelke schreef: En dat kun je niet bewijzen als de drugs in je tas gestopt is... of als je onder druk gezet bent...

Daar ligt voor mij het dilemma.

Ja dat heb ik me ook zitten bedenken,wordt ook volop voor gewaarschuwd! Verlies nooit koffer,tas uit het oog en neem nooit wat voor een vreemde mee door de douane! Maar idd kan ook achter de douane nog gebeuren,wanneer je geen zicht meer op je koffer hebt!
Het zal je maar overkomen of je man,kind of familielid,vriend,enz.die zeker weet onschuldig te zijn, tja dat is dan weer extra moeilijk om zo stellig te zeggen eigen schuld........
#3078139
Al ben je schuldig, het zal je vader maar zijn die onder die omstandigheden jarenlang gevangen moet zitten in een ver land. Het zijn vaak de sukkels die het gevaarlijke smokkelwerk doen. De grote jongens blijven buiten spel die worden niet gepakt. Ik vind het triest. Natuurlijk moet je gestraft worden maar niet onder deze onmenselijke omstandigheden.
#3078190
Daar zitten zoveel haken en ogen aan. Ik vertrouw het rechtssysteem "daar" niet. Van mij mag het hier berecht en bestraft worden of minimaal uitlevering (dat is ingewikkeld met overnemen en herbeoordelen straf, schuldig verklaring mag je niet aankomen).

@Eelke +1 ik wil ook absoluut geen rechter zijn.
#3078207
Mieke L. schreef: Al ben je schuldig, het zal je vader maar zijn die onder die omstandigheden jarenlang gevangen moet zitten in een ver land. Het zijn vaak de sukkels die het gevaarlijke smokkelwerk doen. De grote jongens blijven buiten spel die worden niet gepakt. Ik vind het triest. Natuurlijk moet je gestraft worden maar niet onder deze onmenselijke omstandigheden.
Helemaal mee eens, vooral het eerste gedeelte. 

Over het algemeen zijn het niet de meest bevoorrechte mensen die dit soort onverstandige beslissingen nemen. Ik vind de beslissingen onverstandig vanwege de vreselijke gevolgen voor hen zelf. Er zijn heel veel mensen die veel slechtere en immorelere dingen doen, maar omdat het volgens de wet legaal is lopen deze mensen vrij rond. Dus ik ben niet zo van iets als iets slechts bestempelen puur omdat het bij wet verboden is. Er gebeuren heel veel verschrikkelijk dingen die de wet toestaat of zelfs vergemakkelijkt. Dat vind ik veel erger dan een drugssmokkelaartje die hoogstwaarschijnlijk is ingezet als afleiding voor een veel grotere drugssmokkel op diezelfde vlucht zonder dat te weten.  Drugs legaliseren zou al een hoop oplossen ipv die moralistische agressieve Amerikaanse 'war on drugs' die alleen maar de normale mensen treft en niet de grote maffia's die erachter zitten.
Ik denk zomaar dat mijn mening door weinig mensen gedeeld wordt, aangezien het idee dat drugs verschrikkelijk gevaarlijk zijn en iets is dat bestreden moet worden om de samenleving tegen dat duivelse gevaar te beschermen, er goed ingebakken zit bij de meeste mensen.  Maar we mogen wel lekker met zijn allen aan de zuipAfbeelding
Ik vind het verschrikkelijk dat iemand vanwege een drugsdelict jarenlang onder inhumane omstandigheden gevangen gehouden wordt in een vreemd land, zodat niet alleen zijn leven geruïneerd is, maar ook het leven van zijn naasten.  In dit soort landen wordt je continu afgeperst om in leven te mogen blijven en als buitenlander nog meer, omdat je 'rijk' bent. Het lijkt me een nachtmerrie om dit mee te maken.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op wo 25 feb 2015, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#3078209
choopy schreef: Tja, misschien ben ik daar (te) hard in, maar ik denk eigen schuld, dikke bult. MITS diegene werkelijk schuldig is.
Maar waarom dan? Omdat de wet zegt dat drugs smokkelen slecht is? Maar er mag wel whisky en wodka getransporteerd worden van de wet. Terwijl alcohol schadelijker is dan heel veel (hard)drugs. Wat maakt drugssmokkel dan erger dan het transporteren van alcohol?
Waarom moet een drugssmokkelaartje wegrotten in de cel en mogen bedrijven wel bakken vol geld verdienen aan het produceren en verhandelen van het super schadelijk middel dat alcohol heet? Ik snap dat de wet dit zo voorschrijft, maar dat maakt het wat mij betreft niet rechtvaardig.
Laatst gewijzigd door Laura2004 op wo 25 feb 2015, 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.
#3078224
Monique77 schreef: Kijk het nu voor de 2e keer vanavond op RTL5 "Buitenlandse gevangenissen, Hollanders in de cel" en weet nog niet wat ik er van moet denken, en ben benieuwd naar jullie mening.

Is het schandalig hoe mensen (Nederlanders in dit geval) worden behandeld in een buitenlandse gevangenis en/of is het hun eigen schuld ?
Ik vind het weinig zinvol voor mezelf om er op die manier naar te kijken. Ik kan er wel een oordeel over vellen, maar waar brengt dat mij? En waar brengt het de mensen die het betreft? Nergens. Dus schandelijk, of rechtvaardig, zo kijk ik er niet naar. Het is de realiteit. Het gevangeniswezen in NL is gewoon anders dan elders.
Veel mensen weten dat ze aangehouden kunnen worden voor bv drugssmokkel, maar wagen het er toch op om zo uit de schulden te komen
Ik vraag me af of mensen zich daar werkelijk van bewust zijn op het moment dat ze drugs smokkelen. Ik denk het eigenlijk niet. Ik denk dat andere zaken zo overheersen dat het risico niet echt tot ze doordringt. Dat kan een verslaving zijn, geldzorgen, iig een hoop stress, ik denk niet dat er veel mensen zijn die het voor de kick doen, als die er al zijn. Dus in hoeverre hun keuze het te doen bewust is gemaakt, ik weet het niet, ik denk weinig bewust.
Dan ben je gesnapt, en dan ... Kom je misschien in een hel terecht (zoals in Ecuador, brrr)
Is het dan wel zo belachelijk dat ze daar moeten zitten in een land waar ze de taal niet spreken, waar ze met tig man in een cel zitten, waar hygiëne niet voorkomt enz enz, of zitten zij daar op de plek ?

Of denken jullie ....
Het is goed dat ze gesnapt worden, ze de gevangenis in moeten, maar ze moeten wel goed verzorgd worden ( a la Nederland  ::))
Belachelijk of goed, ik denk geen van beide. Ik denk alleen maar, wat een ontzettende trieste situatie, ik hoop daar zelf nooit in te geraken. Ik heb geen oplossingen voor het probleem. Dat is zo complex, dat ik het niet kan overzien. Maar ik denk dat de oplossing in ons allemaal ligt, in hoe wij met onszelf, met die ander en met het leven omgaan. Het is een probleem van de maatschappij op mondiale schaal, die we met zijn allen hebben gecreëerd, het is geen probleem van enkele individuen, al zijn het wel die individuen die er het zwaarst onder leiden. En dat vind ik gewoon ontzettend triest...
#3078231
Laura2004 schreef:
Ik denk zomaar dat mijn mening door weinig mensen gedeeld wordt, aangezien het idee dat drugs verschrikkelijk gevaarlijk zijn en iets is dat bestreden moet worden om de samenleving tegen dat duivelse gevaar te beschermen, er goed ingebakken zit bij de meeste mensen. 
Ik weet niet of dat klopt. Zelf ben ik het van harte met je eens en ik weet dat mijn vader er net zo over dacht. Misschien zegt dat weinig, tot ik je vertel dat mijn vader bij de narcotica-brigade zat.  ;)
Mijn vader had ook diep medelijden met zielige stakkers die hij soms moest oppakken. Aan de andere kant droomde hij er wel van om de mensen van het grote geld te vinden. Helaas is hem dat nooit gelukt.
Soms is het heel moeilijk voor mensen om "verstandige" beslissingen te nemen. Dat kan te maken hebben met de omstandigheden waar je in verkeerd, maar soms beschikken mensen domweg niet over die verstandelijke vermogens. Hoe dan ook, ik vind er niet zo veel bevrediging in dat mensen vreselijke ontberingen moeten doorstaan.
Het is een soort falen van de mensheid.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door