Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Muurtje87
#3077392
Hoi, ik ben Muriel, 27 jaar oud en ben sinds een week of 5 (meestal) hele blije eigenaar van mijn eerste hond Dallas. :biggrin2:

Afbeelding

Dallas komt uit Spanje en kreeg daar gewoon brokken, dus dit ben ik in de eerste instantie door blijven voeren. Nu ben ik me al een tijdje aan het inlezen over BARF, en dit sluit meer aan bij mijn eigen idee van voeren. Ook is Dallas op en af aan de diarree en laat verschrikkelijke stinkscheetjes (ondanks dit vind ik hem nog steeds wel heel lief hoor! Haha), ik hoop dat dit met BARF ook een stuk minder word! :D Wel stond op de site al dat veel mensen BARFen in de eerste instantie eng en/of moeilijk vinden, en ik geloof dat ik ook bij deze mensen hoor... ;D

Ik wil dus eigenlijk gaan proberen om 1 week te beginnen met KVV, en dan de week erop enkele dagen KVV en enkele dagen BARF, om uiteindelijk helemaal op BARF uit te komen. Nu heb ik een 1e poging gedaan tot een BARF-menu, zou graag jullie mening horen:


Dallas weegt 25 kg dus ik kom met de rekenhulp uit op:
Rauw vleesbot: (45%) 225 Gr. Per dag
Orgaanvlees: (20%) 100 Gr. Per dag
Spiervlees: (25%) 125 Gr. Per dag
Groentes: (10%) 50 Gr. Per dag

Maandag:
225 Gr. Kippennekken
100 Gr. Runderpens
125 Gr. Konijnenvlees
50 Gr. Groentemix

Dinsdag:
225 Gr. Eendennekken
50 Gr. Paardenhart + 50 Gr. Lamslever
125 Gr. Lamsvlees
50 Gr. Groentemix
+ 1 ei

Woensdag:
225 Gr. Kippennekken
100 Gr. Runderpens
125 Gr. Konijnenvlees
50 Gr. Groentemix

Donderdag:
225 Gr. Kippennekken
50 Gr. Paardenhart + 50 Gr. Rundernier
125 Gr. Lamsvlees
50 Gr. Groentemix
+ 1 teen knoflook
+ Sardine

Vrijdag:
225 Gr. Kippennekken
100 Gr. Runderpens
125 Gr. Konijnenvlees
50 Gr. Groentemix
+ 1 ei

Zaterdag:
225 Gr. Eendennekken
50 Gr. Paardenhart + 50 Gr. Lamslever
125 Gr. Konijnenvlees
50 Gr. Groentemix

Zondag:
225 Gr. Kippennekken
50 Gr. Paardenhart + 50 gr. Rundernier
125 Gr. Lamsvlees
50 Gr. Groentemix
+ 1 teen knoflook
+ Sardine

Dit is dus een eerste menu, van hieruit wil ik als zijn ontlasting goed gaat steeds meer verschillende soorten vlees/vleesbot gaan invoeren.


Ik heb ook nog een ander vraagje:
Als ik BARF-producten online bestel, kan ik dit dan een beetje laten ontdooien (om te kunnen snijden/portioneren) en erna weer invriezen? En heeft iemand suggesties/goede ervaringen met bepaalde sites?

Ik wacht de reacties af!  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3077396
In ieder geval moet je nu al andere beginnersbotten aan je menu toe gaan voegen, want je hebt nu alleen nekken en dat is te veel. Over het algemeen wordt maximaal 2 á 3 keer per week aangehouden. Je zou de andere dagen dus kunnen vervangen door delen van hele kip of hele parelhoen of hele eend of hele konijnen of kwartel of fazant of de karkassen daarvan.

Je kan inderdaad het gedeeltelijk laten ontdooien, verpakken in portie's en vervolgens weer invriezen.
Gebruikersavatar
Door LottJess
#3077442
Hallo Muriel en Dalles :D
Welkom op de Barfplaats!

Over je menu.
Ik zou inderdaad niet zoveel nekken geven, aangezien daarin een bepaald hormoon zit waar ze anders teveel van binnenkrijgen.
Ik zou meer karkassen (kip,konijn,fazant,parelhoender o.i.d.) toevoegen. Let altijd wel op dat ze door de "snoeischaartest" komen om te beginnen. (dat je ze kan knippen met een snoeischaar, als dat niet lukt niet geven, dan zijn ze voor een beginnende hond te hard.)
Ook wat mijn hond geweldig vind is pootjes. Vooral kip en fazant doet het goed.
Bij mij krijgt ze zeg maar 1 dag nek, 3 dagen pootjes, 3 dagen karkassen. en daarin zoveel mogelijk afwisseling van diersoorten.

Ook vind ik je orgaanverhoudingen niet helemaal in balans.
Over het algemeen geef je 50 % van al het orgaan als pens.
de andere 50 % verdeel je dan over hart lever nier.
Dan zou je bijv. uitkomen op 350 gram pens in de week, 115 gram hart, 115 gram lever, 115 gram nier.
Maar ik begrijp dat het misschien zo makkelijker qua grammen. ;)
Zelf ben ik geen fan van knoflook vast in een menu, sommige honden reageren hier niet goed op. maar dat is dan ff goed naar je hond kijken hoe hij daarop reageert en anders kan je ook als het graag geeft eens in de 2 weken / maand geven.
Over de start van het geven van kvv zou ik iets langer dan 1 week doen voordat je barf geeft, maar dat is gewoon mijn ervaring dat dat beter was met mijn hond, maar elke hond is natuurlijk anders ;)
Mijn hond heeft een redelijk gevoelige maag /darmstelsel en moest toen heel rustig wennen aan botten verteren, maar zij kwam wel snel af van de diarree en scheeten (ze heeft volgens mij nooit meer diarree gehad sinds ze barf krijgen :D)
Ik bestelde altijd bij versvoer.nl of oervoer.nl en dat kwam gewoon in een grote doos bevroren binnen. (iets laten ontdooien, portioneren en dan weer invriezen is prima)
Nu heb ik een vriezer speciaal voor mijn hond waar ong. 80 kilo in kan en haal ik vaak via dit forum grotere porties in een keer binnen en als dat teveel is wordt er ook wel eens onderling geruild hier op het forum.
(ik heb zelf maar een 15 kilo hondje;) )

Heel veel succes met je hond! en met het menu voor hem ;)
Gebruikersavatar
Door nouky
#3077460
lees even belangstellend mee :)

ik zou meer variatie in spiervlees geven en niet zoveel nekken,maar meer karkassen toevoegen
Laatst gewijzigd door nouky op ma 23 feb 2015, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Muurtje87
#3078000
Bedankt voor de reacties! Ben er weer even voor gaan zitten en heb mijn menu aangepast. Ik kom na aanpassingen (minder nekken, meer verschillende soorten spiervlees en de aanpassingen in het orgaanvlees) hierop uit:

Maandag:
225 Gr. Kippennekken
100 Gr. Runderpens
125 Gr. Konijnenvlees
50 Gr. Groentemix

Dinsdag:
225 Gr. Eendagskuikens
115 Gr. Rundernier
125 Gr. Lamsvlees
50 Gr. Groentemix
+ 1 ei

Woensdag:
225 Gr. Kipkarkas
100 Gr. Runderpens
125 Gr. Reevlees
50 Gr. Groentemix

Donderdag:
225 Gr. Hazenrug
115 Gr. Kippenhartjes
125 Gr. Lamsvlees
50 Gr. Groentemix
+ Sardine

Vrijdag:
225 Gr. Eendagskuikens
50 Gr. Runderpens
125 Gr. Konijnenvlees
50 Gr. Groentemix
+ 1 ei

Zaterdag:
225 Gr. Hazenrug
100 Gr. Runderpens
125 Gr. Reevlees
50 Gr. Groentemix

Zondag:
225 Gr. Kipkarkas
115 Gr. Geitenlever
125 Gr. Lamsvlees
50 Gr. Groentemix
+ Sardine

Het orgaanvlees is dus nu 3 dagen iets meer dan 100 gram, maar word op de vrijdag gecompenseerd door minder pens. Ook krijgt hij dus elke dag 1 soort orgaan. Als ik het goed begrijp maakt dit niet zoveel uit omdat ik dan over de hele week gezien wel compleet voer.

Eendagskuikens kunnen ook prima toch? Kan me niet voorstellen dat hier iets (te) hards in zit. Of krijgt hij dan weer teveel orgaan omdat hier de organen nog allemaal in zitten? Pfff dilemma's... Haha!  ::)

Ik wacht de reacties weer af!
Gebruikersavatar
Door pluk
#3078007
Haas, maar ook fazant zou ik bij een beginnende barfer niet doen. Dit is geen beginnersbot. Begin bijv met eend, kip, kwartel, konijn of parelhoen. Ik betwijfel of je eendagskuikens als vleesbot kunt voeren. Ik zie dit toch meer als snackje tussendoor.
Orgaan verdeling is prima zo, omdat het over de hele week compleet is. Wat je eventueel ook kunt doen is de ene dag orgaan geven en de andere dag spiervlees.

Ik zou ook niet direct op kvv overstappen als hij dit niet gewend is. Kijk hier hoe je de overstap aanpakt http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,11/action,display/threadid,790.html
Door Muurtje87
#3078027
Oke... Dus als ik de eendagskuikens en hazenruggen zou vervangen door parelhoenkarkassen en 1 dag extra kipkarkassen zit ik op de goede weg? Als dat goed gaat ga ik uiteraard meer verschillende soorten vleesbot toevoegen maar ik zit ook een beetje met dat ik niet al te veel in een x aan wil/kan schaffen. Mijn vriezer is niet zo heel erg groot en misschien vind Dallas BARF-voer wel niet te vr*ten (al denk ik dat dat laatste wel mee zal vallen maar goed, zal er maar rekening mee houden ;)).
Door Ruisje
#3078031
Een ééndagskuiken is geen vleesbot, maar een complete baby kip. De eidooier zit nog in het kuiken, dus het is eigenlijk een ei met dons! ;) Het is met name voor honden meer een snackje en als je er 1 geeft, laat dan het eitje achterwege.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3078490
[quote="Muurtje87"]
Oke... Dus als ik de eendagskuikens en hazenruggen zou vervangen door parelhoenkarkassen en 1 dag extra kipkarkassen zit ik op de goede weg? Als dat goed gaat ga ik uiteraard meer verschillende soorten vleesbot toevoegen maar ik zit ook een beetje met dat ik niet al te veel in een x aan wil/kan schaffen.
[/quote]

Ik zou niet nog meer kip gaan geven. Ik hou zelf aan dat max 20% van m'n menu van 1 diersoort is.
Kies inderdaad voor parelhoen en bijvoorbeeld kwartel, eend of konijn. Mocht je kiezen voor eendennek, let dan op dat je in totaal niet vaker dan 2x per week nekken voert.
Door Muurtje87
#3078651
Oke dank jullie wel! Ik ga binnenkort langzaamaan beginnen met KVV en dan steeds wat meer BARF-maaltijden toevoegen. Ondertussen blijf ik hier uiteraard mooi de berichten op het forum volgen!  8)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3079937
[quote="Muurtje87"]

Ik heb ook nog een ander vraagje:
Als ik BARF-producten online bestel, kan ik dit dan een beetje laten ontdooien (om te kunnen snijden/portioneren) en erna weer invriezen? En heeft iemand suggesties/goede ervaringen met bepaalde sites?
[/quote]

Ik laat zelf wel altijd een beetje ontdooien voor ik portioneer en vries daarna weer in. Zeker pens en long snijden een stuk fijner als dat nog wat bevroren is, anders word het een glibberige toestand. Ik bestel graag bij degomeat, versvlees.nl en haal vaak vleesjes op de markt bij de poelier. En vis op de visafslag of bij de lokale visboer.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door