Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nathalie van H
#3077602
Ik wil mijn hond wat af laten vallen, omdat ze zichtbaar te dik word.
Welke diersoorten kan ik het beste geven en kan ik bv 2 weken lang haar dezelfde "magere"diersoorten geven?
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3077606
Ik heb mijn lab af laten vallen door haar alleen nog magere diersoorten te voeren: Kip, konijn, paard, kalkoen, veel wild, veel pens, 3x per week een vette vis. En elke dag groente.
Ze is nu 4 kilo kwijt, nog 2 te gaan voor ze op mijn streefgewicht zit. :)

Als je 5 magere diersoorten weet e bemachtigen kun je een nieuw menu samen stellen.  :)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3077717
Ik zou eerst eens naar je huidige menu kijken. Hoeveel procent voer je? Welke diersoorten geef je? Hoeveel beweging krijgt je hond?

Je kan wel tijdelijk magere diersoirten voeren, maar als het overgewicht komt doordat je huidige menu niet optimaal is voor jou hond, wordt hij weer zwaarder als je terug gaat naar je oude menu.
Door Lizzy
#3077723
Er zijn verschillende manier om dit probleem aan te pakken. Allereerst is natuurlijk minder eten. Dus stel je voert nu 2,5% van het lichaamsgewicht (ideale!), ga je naar 2%. Je kunt ook percentages veranderen. Vleesbot bevat natuurlijk veel vet (merg). Dus stel je voert nu 50% vleesbot, kun je misschien 40% gaan voeren. En wat meer groentenmix gaan voeren. En je kunt ook minder vette diersoorten gaan voeren. En ik weet natuurlijk niet waar je je vlees koopt, maar het meeste spiervlees dat ik voorbij zie komen is erg vet. Dus zou je en minder vet als in echt vet kunnen gaan voeren en minder diersoorten als eend, geit, lam. Mij is ook opgevallen dat biologisch en echt wild vaak minder vet is dan gekweekte diersoorten. En op zich... Je kunt lam en geit als zijnde erg vet wel schrappen maar dat zijn juist de diersoorten die weer heel rijk zijn aan bepaalde vitamines en mineralen. Dus ik zou eerder kiezen voor de magere varianten van alle diersoorten. En dan kom je automatisch in een duurder segment vlees.
Gebruikersavatar
Door Nathalie van H
#3077789
Hope schreef: Ik zou eerst eens naar je huidige menu kijken. Hoeveel procent voer je? Welke diersoorten geef je? Hoeveel beweging krijgt je hond?

Je kan wel tijdelijk magere diersoirten voeren, maar als het overgewicht komt doordat je huidige menu niet optimaal is voor jou hond, wordt hij weer zwaarder als je terug gaat naar je oude menu.
Het probleem is dat mijn hond op kort termijn geopereerd moet worden aan haar kruisband. Ik ben altijd veel met haar in beweging geweest en had niet echt problemen met te dik. Sinds enkele maanden beweegt ze nauwelijks meer ( in verhouding met eerst), vanwege onderzoeken en verplicht rust. Daarom wil ik haar snel wat af laten vallen, vóór de operatie en het herstel. Want ook dan zal het even duren voordat we weer meer beweging gaan krijgen.

Alle tips en adviezen zijn dus meer dan welkom
Gebruikersavatar
Door Hope
#3077802
Nathalie van H schreef: Het probleem is dat mijn hond op kort termijn geopereerd moet worden aan haar kruisband. Ik ben altijd veel met haar in beweging geweest en had niet echt problemen met te dik. Sinds enkele maanden beweegt ze nauwelijks meer ( in verhouding met eerst), vanwege onderzoeken en verplicht rust. Daarom wil ik haar snel wat af laten vallen, vóór de operatie en het herstel. Want ook dan zal het even duren voordat we weer meer beweging gaan krijgen.

Alle tips en adviezen zijn dus meer dan welkom
Kijk, dan heb je een duidelijke reden!

Ik zou wat minder gaan voeren. Je beweegt minder met hem, dus zijn behoefte is minder.
Groenten helpt ook, en verder geeft Lizzy al hele goede tips.

Zo haal ik mijn paardenspiervlees bij de slager. Ik haal daar hacheevlees zonder vet.
Wild is ook heel fijn om te voeren, bevat ook echt minder vet.
Door Lizzy
#3077845
Nathalie van H schreef: Het probleem is dat mijn hond op kort termijn geopereerd moet worden aan haar kruisband. Ik ben altijd veel met haar in beweging geweest en had niet echt problemen met te dik. Sinds enkele maanden beweegt ze nauwelijks meer ( in verhouding met eerst), vanwege onderzoeken en verplicht rust. Daarom wil ik haar snel wat af laten vallen, vóór de operatie en het herstel. Want ook dan zal het even duren voordat we weer meer beweging gaan krijgen.

Alle tips en adviezen zijn dus meer dan welkom
Aha! Dan snap ik waarom het er snel af moet. Dan zou ik zelf gokken op iets minder eten als dat kan (ik zou zeker niet onder de 1,5% van haar ideale lichaamsgewicht gaan zitten), magerder vlees en meer groenten en minder vleesbot. Kip, kwartel, echt wild, kalkoen, paard, haas is allemaal redelijk mager.

Sterkte!
Door Ruisje
#3077873
Ik weet niet waar je woont, maar je zou eens bij Rita (Nikèdog2000) kunnen informeren of ze nog zwanenvlees voor je heeft. Ikzelf heb zaterdag 15 kilo bij haar vandaan en het is zulk prachtig mooi mager vlees. En echt wild. ;)
Laatst gewijzigd door Ruisje op di 24 feb 2015, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nathalie van H
#3077953
Ruisje schreef: Ik weet niet waar je woont, maar je zou eens bij Rita (Nikèdog2000) kunnen informeren of ze nog zwanenvlees voor je heeft. Ikzelf heb zaterdag 15 kilo bij haar vandaan en het is zulk prachtig mooi mager vlees. En echt wild. ;)

Ik woon in Rotterdam. Zal vanavond even kijken waar ik haar kan vinden ... ;-) Ieder geval bedankt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door