Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3075802
Max (JackxChi) heeft hartklachten (vergroot en lekkend hart) en slikt hiervoor al 2 jaar Benakor en Cardisure. Vorige zomer had hij het zwaar met de warmte en hield toen veel vocht  vast, ook vocht in/achter de longen. Hij hoestte veel, dus kreeg hiervoor eerst een injectie om veel te plassen, met plastabletten mee naar huis (Furosamide) en meneer ging aan het plassen. Ook ongewild/ongemerkt, vooral 's nachts. Heb toen een truitje voor hem gekocht voor de nacht, waar dan een luier in zat. 's Morgens zeikesnat  :(
Gelukkig kon ik de plastabletten afbouwen en toen stoppen, daarmee verdween ook grotendeels het lekken.

Echter nu is het alweer een tijdje helemaal mis. Wat mij -terugkijkend- opviel: de nachten nadat hij groente door zijn eten kreeg, waren extreem nat. Ik had nog een blik sperciebonen staan (uit de tijd dat Dwarreltje nog leefde en extreem honger had). Daar heb ik 4 dagen mee gedaan (Max en Spoiler, Kruimel blieft geen vitaminen  :biggrin2: ), waarna de luier 's morgens echt zwaar en nat was. Afgelopen 2 nachten (geen groente gehad) zaten er wel wat druppels in, maar zeker niet echt nat.
Laatst in een ander topic gaf iemand aan dat groente de PH waarde van de urine behoorlijk zou kunnen beïnvloeden. Maar zou dat zo acuut gebeuren? Ik heb toen n.a.v. dat bericht de groente (heb normaal gesproken gevriesdroogde mix) een tijd laten staan. Tot ik dit blik tegenkwam en dacht het even op te maken...  :-\
Graag jullie mening, of groente een dusdanige werking kan hebben of dat dit op toeval berust.
Laatst gewijzigd door Dwarreltje op ma 30 mar 2015, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
#3075812
smulpaap schreef: Ik weet het niet . Wat mij wel opvalt in je bericht , sperziebonen uit blik . Spoel je die vooraf wel af ? Want het bevat erg veel zout
Nee, bij tijd en wijle gebruikte ik dit als vulmiddel voor Dwarrel (ook wel afgewisseld met verse) maar nooit afgespoeld  :-[ Zal ze nu ook niet meer kopen, heb geen eeuwig hongerige hond meer... Maar ook nu ik dit weet, zou ik ze niet meer kopen...
Maar mijn vraag is dus, of het groente verhaal het lekken 's nachts zo kan beïnvloeden. Denk erover nu weer met de gevriesdroogde groente te beginnen, met uiteraard in de gaten houden van de luier. Geduld is echter niet mijn sterkste kant  :-[ , dus terwijl ik moet afwachten hoe Max nu op deze groentes gaat reageren, dacht ik hier misschien alvast wat ervaringen/wijsheden te vinden  :biggrin2:
#3076091
Je kan ook allerlei verse groenten koken om je hond te geven als maagvulling. Ik geef altijd bloemkool, wortelen, andijvie, en witlof gekookt, en lekker dat ze dat vinden. Kook het niet met zout. Maar gewoon voor de honden, vul de vriezer met zakjes groente en haal er eruit als ze het nodig zijn :)
#3076126
Ik las in een ander bericht dat je een groente fruit en kruidenmix geeft ?
Daar zit volgens de site ook brandnetel in , dat werkt ook vochtafdrijvend
Als je groenten wilt (blijven) geven dan zou ik het zelf maken
#3076369
Ik zou het probleem niet aanpakken door gezonde dingen als brandnetel en verse groente weg te laten. En al helemaal niet zou ik het vochtgehalte proberen te beperken. Vocht is heel erg belangrijk voor o.a. de nieren. Hier krijgen de oudjes iedere dag juist extra vocht door een mokje water met een scheutje geitenmelk.
Ik denk dat ik dan ook eerder met een luier zou gaan werken ofzo.
#3076436
Doranto schreef: Ik zou het probleem niet aanpakken door gezonde dingen als brandnetel en verse groente weg te laten. En al helemaal niet zou ik het vochtgehalte proberen te beperken. Vocht is heel erg belangrijk voor o.a. de nieren. Hier krijgen de oudjes iedere dag juist extra vocht door een mokje water met een scheutje geitenmelk.
Ik denk dat ik dan ook eerder met een luier zou gaan werken ofzo.
Het probleem is, dat ik niet zichtbaar zie wat groenten doen voor mijn hondjes, dus ik ben er eentje van die groep die twijfelt: groente wel of niet nodig  :-\ Dat is ook de reden dat ik niet zoveel zin heb al het werk van zelfgemaakte groenten te hebben. Daarnaast zie ik de toegevoegde waarde niet in van groenten koken? Ik heb het een tijd gedaan, zelf groenten maken, gewoon allerlei soorten vermalen en in zakjes invriezen, maar het is erg veel werk voor die kleine k*tzakjes voor mijn formaat hond... En ja, als je dan twijfelt aan de werking, ziet dat je hondjes ook prima gaan zonder de groenten, dan ben je niet meer zo happig op al dat werk. Zelf drogen, portioneren en vermalen kost me genoeg tijd en vooral genoeg van mijn gewrichten, die niet meer zo erg willen  :-[

Maar inderdaad, ik zal Max niets onthouden wat hij nodig heeft hoor v ;). Ben nu een beetje aan het vergelijken hoe nat de luier is na geen groente (amper), sperciebonen uit blik (heel erg) of gevriesdroogde groente (ga ik komende dagen zien).
Water hebben mijn dieren altijd onbeperkt! Ik maak zelfs van een stuk karkas elke week een grote pan bouillon, waarvan ik per dag een klein pannetje opwarm (op de houtkachel  :biggrin2: ::) dus ook nog energiebewust) en over het eten heen doe. Dit omdat de tijd tussen thuiskomen uit werk - hondjes eten geven te kort is en het eten uit de koelkast dus te koud.
Dus vocht krijgt hij genoeg en dat zal altijd zo zijn. Dus ja, als het niet anders is, is het niet anders en heb ik gewoon een pamperventje  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Dwarreltje op za 21 feb 2015, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
#3076457
smulpaap schreef: Tja ik ben toch van mening dat groenten wel degelijk iets doen . En al zeker als de honden een dagje ouder worden
Denk alleen maar aan bv de weerstand
+1!

Bovendien zijn de vezels in groenten ook heel belangrijk voor de spijsvertering ter compensatie van de vacht en veren van prooi.
#3076502
Ik doe gewoon extra groente in de pan met koken, ze eten de groente die wij dan ook eten, simpel. En niet elke dag hoor, gewoon 1 of 2x per week. Wat noten, eitje erbij, staafmixer en klaar is kees.
Gr. Ingrid
#3076593
Dank voor jullie reacties. Ik probeer het zo te verklaren: Wij hier voeren onze dieren als carnivoor, waarvoor hun spijsvertering geschikt is. En hoeveel groente krijgt een carnivoor in het wild binnen? Ik zeg niet dat het niet gebeurt/nodig is, ik heb gewoon mijn twijfels.
Aan de andere kant, gaf ik ze altijd groente onder het mom: baat het niet, schaadt het niet. Alleen stel nu dat het Max wel schaadt? Kruimel hoef ik echt geen groente te geven, die laat elk sprietje liggen wat riekt naar vitamines... Hij vist gewoon het vlees er tussenuit, hoe erg ik het ook meng. Zodra ik pureerde, liet hij gewoon zijn vlees liggen. At het karkas er tussen uit en liet de rest staan. Dus daar krijg ik sowieso geen groente in.
Enne, dat zelf koken.... I kiss better than I cook ;D Uiteraard kook ik wel eens, maar meestentijds gewoon een pan vol pasta o.i.d., waarvan ik vervolgens 6 porties invries en voila, heb weer de hele week eten als ik uit het werk kom... :-[ Eerlijk gezegd kan ik Kruimeltje wel begrijpen  ::) ;D
Maar ik ga gewoon door met de gevriesdroogde groente bij Max en Spoiler, ben benieuwd of dat nog lekkages geeft komende nachten  :-\ Ben vanavond weer begonnen  ::)
Laatst gewijzigd door Dwarreltje op za 21 feb 2015, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#3076699
Zo'n kleine hoeveelheid groenten heeft helemaal geen spectaculaire invloed op de pH waarde van de urine. Was het maar zo, dan konden wij onze Dalmaten groenten geven in plaats van Allopurinol, als het mis gaat met uraat.

En je kunt dit soort dingen gewoon zelf uittesten. Je koopt pH waarde sticks bij de apotheek. Je meet de pH waarde van de urine een paar dagen als je wel groenten geeft en daarna een paar dagen als je geen groenten geeft.

Ik heb vier Dalmatische Honden en heb dus nogal wat ervaring met pH waarde van urine. En geloof mij, ondanks dat bijna alle Dalmaten eigenaren groenten voeren (als ze rauw voeren), ligt de pH waarde altijd rond de 6.0. En helaas ook wel eens lager dan dat, waardoor de kans op het aanmaken van uraatgruis groter wordt.
#3076707
Je kunt wilde carnivoren niet vergelijken met honden. Eerstens eten honden hoofdzakelijk vlees dat diepgevroren is geweest, zonder vacht of veren. Ook krijgen ze niet altijd wild. De groente zou dat moeten compenseren.
Laatst gewijzigd door doranto op zo 22 feb 2015, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#3077137
Lizzy schreef: Zo'n kleine hoeveelheid groenten heeft helemaal geen spectaculaire invloed op de pH waarde van de urine.
En je kunt dit soort dingen gewoon zelf uittesten. Je koopt pH waarde sticks bij de apotheek. Je meet de pH waarde van de urine een paar dagen als je wel groenten geeft en daarna een paar dagen als je geen groenten geeft.
Nee, ben er nu ook wel achter: Eerst dus de blikbonen: enorm lekken. Waarvan? Tja...
Toen paar dagen niets: amper lekken. Gisteren gevriesdroogde groente gegeven: amper lekkage. Vanavond geen groente, maar half eitje erdoor: De deken waarop ze liggen op de bank, draait in de wasmachine  :( Eén grote, natte plek waar meneer lag. Kan er dus geen peil op trekken  :-[
Het viel me tijdens het eten (ca. 18.30 uur) wel op, dat hij ineens echt een enorme buik had, alsof er twee konijnenkoppen inzaten! En dit terwijl hij zijn karkas nog niet aangeraakt had; slechts het vocht (ca. beker vol) en vlees/org/pens (is samen slechts 40 gr) waren pas binnen. Ik stuurde hem naar buiten onder het eten (gebeurt echt nooit!) en hij ging graag. Deed een hoopje (om 16.30 uur nog in bos geweest...) en heeft daarna de bak leeggegeten. Buik is nu weer normale omvang. Max snurkt weer als vanouds op de bank, op schone deken...
Ik ga testen. Had i.v.m. blaasontsteking Spoiler de sticks al in huis gehaald.


Doranto schreef:
Je kunt wilde carnivoren niet vergelijken met honden. Eerstens eten honden hoofdzakelijk vlees dat diepgevroren is geweest, zonder vacht of veren. Ook krijgen ze niet altijd wild. De groente zou dat moeten compenseren.
Nee dat weet ik ook wel. Maar toch houd ik mijn twijfels dat groenten het gebrek aan veren/vacht zouden moeten/kunnen compenseren. Het blijven inderdaad gewoon huishondjes, die in ieder geval een stuk gezonder eten dan de brokkenpiloten  :biggrin2:
#3078939
Vanmiddag naar da geweest om ouwe Maxi te laten checken. Resultaat: Gezond hondje voor zijn 13 jaar  :biggrin2: . zelfs het hartje klonk goed. We gaan dus gewoon door met de Benakor en Cardisure, hebben er tegen de incontinentie Turnera Diffusa D2 korrels bij gekregen. Homeopatische korrels, 3x dgs 5.
Iemand ervaring mee? Ik kan er alleen over vinden dat het bij sexuele problemen bij de man helpt...  :-X
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door