Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3075562
Weet niet of er een elektromonteur hier op barfplaats zit, maar is altijd te proberen  ;)

Ik heb een woonhuis waar achter een appartement zit.
Nu heb ik in het woonhuis een 3 fase automatenkast hangen (+/- 25 groepen)  ::)

Nu had de vorige bewoner zo iets van aardlek wat Is dat? En hij was kleurenblind...
Maargoed dat word gefixed....

Wat mijn vraag Is, ik ben nu met renovatie van het appartement bezig en zou hier graag een aparte automatenkast willen hebben ivm te lui om iedere keer als er wat uit valt naar het woonhuis te moeten lopen.

In de kast moeten minimaal 4 lichtgroepen komen en 1 kookgroep.
Nou weet ik al dat ik een 3 fase draad van hoofdkast naar nieuwe kast kan leggen, maar nu Is mijn vraag hoe sluit ik deze aan?
Pak ik 1 3 fase automaat met aardlek en lus hem daarvandaan door, of moet ik op iedere fase van de hoofdkast een automaat met aardlek plaatsen en die doorlussen naar de nieuwe kast

Nieuwe kast word ook een 3 fase, wel zo makkelijk denken ik...

Compleet nieuwe aansluiting (van energie bedrijf) heeft hier geen zin en gaat mij per maand te veel extra kosten

Appartement zal in de toekomst als hobby ruimte gebruikt gaan worden
#3075593
Thnx  :)

En dat aardlek verplicht Is weet ik

Kast word ook helemaal aangepast naar hoe het hoort

Heb al menig schok gehad door foutieve aansluitingen ed

Zaten zelfs krachtstroom groepen verdeeld over 3 rails (onder elkaar), kabel gelijk onder de tegels
Gaf ook een leuk effect bij verwijderen van tegels...
#3075623
Ook dat weet ik  :)

Maar om veel kosten te besparen trek ik zelf al de kabels en kan zelf ook al schakelautomaten kopen
Kabels labelen in meterkast en dan netjes aan laten sluiten
Stopcontact en lampje aan sluiten lukt hier prima, slechter als dat het nu Is kan bijna niet  :biggrin2:
#3075644
Je weet zeker dat je genoeg aardepuls hebt? Als dat niet zo is, dan werkt je aardlek ook niet.
We hebben dat bij vrienden gezien en dat ging aardig in de papieren zitten.
Ook al zijn de papieren er hier, we hebben dit door een elektrobedrijf laten doen omdat die wel een bepaalde dispensatie kunnen krijgen van de energie leverancier.
Ik weet niet meer precies hoe en wat, maar doorlussen vanuit krachtstroom was iets mee. Ik ga de vraag voorleggen aan broerlief vanavond.
#3075858
Ja aarde enzo Is er
Mis gewoon echt aardlekschakelaars....

Maarja, kwam ook stopcontacten tegen waar de aarde doorgelust was naar nul draad...
Open draden achter een voorzetwandje
Op 1 220 aansluiting de hele keuken (lampen, stopcontacten, elektrische oven+kookplaat en wasmachine)
#3075923
Even voor de duidelijkheid: 3 fase hoeveel ampere? 25 groepen of 25 ampere per fase?
Met 25 ampere per fase doorlussen naar het appartement wordt hier afgeraden omdat het gewoon te veel is naast de kookgroep ect.
Dan moet je opwaarderen naar bv 3 keer 35 ampere en dan kom je echt op de koffie qua prijs per maand.
Stuur anders even een pb met wat de aansluitwaarde is vanuit de energie leverancier, het is zo heel moeilijk praten.
We zijn al heel wat creatieve oplossingen tegengekomen, maar nog nooit ca 25 groepn, vandaar even kortsluiten dat we niet langs elkaar heen aan het praten zijn.
#3076488
Wat een houtje touwtje werk. Ik ga het aan broer laten zien, mogelijk dat vlak boven de sticker geyser zie ik iets groens bovenaan de schakelaar, dat zou mogelijk een aardlekschakelaar kunnen zijn.
63 amp is in ieder geval wel sterk genoeg om het aan te kunnen.
Maar al is 3 fase standaard in dld, zo als dit aangelegd is, is dat ook daar niet standaard.
Ik gok dat je wel een van de automaatgroepen zou kunnen vervangen door een aardlekschakelaar, het ziet er niet al te ouderwets uit, maar dat moet ik nog even horen van broer.
#3076529
Dat ding met groen wat ik beschreef is idd een aardlek, alleen die is dus niet aangesloten voor zover we kunnen zien.
Er worden heel veel groepen niet gebruikt zoals te zien is ook aan de rode tape.
Die klasieke zekering, is die van het appartement?
Als je duidelijker onder woorden kan brengen wat je wil met het appartement qua groepen en het woonhuis en keuken, wil broer kijken hoe en wat, zodat je gericht kan inkopen en dan als dat is aangelegd de elektromonteur laten komen voor aanluiten.
Om naar het appartementendeel te gaan, moet je vanaf de meter in plastic pijp of een grondkabel aanleggen, een aparte hoofdschakelaar met 3 zekeringen, zodat indien je app eruit klapt, je huis nog wel spanning heeft, en je het appartement ook helemaal spanningsloos kan maken.

Wij hebben geen idee hoe het in duistland zit, maar hier is het vele malen goedkoper om ipv 3 keer 60, 3 keer 25 ampere te doen. Anders zou je in het appartement voor 3 keer 25 kunnen kiezen?
En de hoofdaansluiting laten afwaarderen  naar bv 3 keer 25.
#3076586
Heb zelf al heel veel uit de kast gehaald
Die drie onder elkaar met rood tape was de krachtstroom in de badkamer....

Rechts boven, oude zekering en 3 er naast waren voor het appartement
Die rechter 3 zijn nu ook leeg, oude Is 1 fase van een krachtstroom andere 2 moet ik nog ff zoeken

Heb tussen huis en appartementen een overdekte wintertuin zitten, hier zit een krachtstroom aansluiting, hiervandaan hebben ze ook de stopcontacten en verlichting aangesloten.....

Wat de bedoeling Is in het appartement ;
Heb 1 slaapkamer waar ik stroom wil hebben
Een hal en badkamertje en een woonkamer/keuken

Liefst slaapkamer op 1 groep
Hal en badkamer op 1 groep
Keuken op 1 groep
En woonkamer op 1 groep
En misschien nog 1 of 2 extra groepen, wil in de toekomst nog een dak terras op het appartement maken en tuin verlichting voor het appartement

In de keuken moet ook 1 kookgroep komen, aangezien er geen gas in het appartement Is

Kabel vanuit woonhuis naar appartement kan gewoon binnendoor, Is allemaal tegen elkaar aangebouwd
Zou dan via bergingszolder over de badkamer van woonhuis (begane grond) naar het appartement gaan

Woonhuis zelf word later pas allemaal gedaan in fases
Badkamer Is eerst, stopcontacten, led verlichting, wasmachine en droger, zullen dan ook 4 groepen worden (helft verlichting en stopcontacten per groep, droger en wasmachine ook apart)

Dan later de rest bekijken
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door