Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door La-LoZi
#3075668
Hoi hoi,

Ik heb een vraag, mijn bullen meisje van 3 jaar is te wat te dik en moet afvallen, ze heeft artrose (rechts achter bij haar sprong gewicht) dus wil haar gewicht zo laag mogelijk houden..
Ze weegt nu 26,6kg en als je haar ziet is het niet dat je zegt sow die is dik... Maar door haar artrose wil ik haar gewicht echt verminderen... 

ze kreeg 500gram KVV enkelvoudig perdag, en dagelijks groentemix, als snack krijgt ze per dag een stuk of 5 gedroogde pens staafjes...

Nu ben ik sinds twee dagen geminderd naar 400gram KVV per dag, maar wil niet dat ze echt honger gaat lijden, dus is er iets wat ik erbij kan voeren als alleen maagvulling zeg maar, m'n DA had het over sperziebonen ...
Maar wilde het toch nog is dubbel checken hier, misschien hebben jullie meer tips...

Ow, meer wandelen gaat niet... Dan krijgt ze teveel pijn en loopt ze de rest van de dag op drie poten.. Ze heeft ook dagelijks medicatie ( metacam )

Ik hoop op een paar reacties van jullie, en iig al bedankt voor het lezen en evt reageren :)
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3075679
Ik zou in ieder geval stoppen met de gedroogde pens staafjes ;)

Welke kvv voer je?
Het zou een goed idee zijn om te gaan barfen, dan weet je precies wat je voert; hoeveel vet bv. Dat weet je bij kvv niet. Bovendien moeten ze meer moeite doen voor hun eten en zijn ze langer verzadigd.

Met 400 voer je nog maar 1,5% van het lichaamsgewicht. Ik vind dat heel weinig

Misschien heb je ook nog wat aan dit topic; http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 564.0.html
Door La-LoZi
#3075682
Ik voer enkelvoudig van degomeat,  alle diersoorten. Behalve kip.
Barf zou idd een goed idee zijn, maar heb ondertussen twee honden, en m'n jongste bull is erggulzig met lappen vlees, dus die moet ik dan ook echt in hapklare stukken knippen, en qua bot, nekken enzo, slikt ze ineens in.. Dus durf dat met haar niet aan..

En 400 is wel weinig ja, maar er moet echt wat vanaf.. Dus vandaar dat ik dan een maagvulling erbij wil hebben...  Maar weet zelf nog niet zo goed wat ik ermee aan moet... Maar iig bedankt voor je reactie:) zal er zeker over nadenken om weerop barf over te stappen met m'n ene bull...
Door Lil
#3075755
Mijn hond van 27-28 kg heeft een jaar of 6 op 400 gram gestaan.

Ik zou geen sperziebonen geven, maak dan een goede groente mix zie bieb/barfhoek.
Door La-LoZi
#3075767
[quote="Lil"]
Mijn hond van 27-28 kg heeft een jaar of 6 op 400 gram gestaan.

Ik zou geen sperziebonen geven, maak dan een goede groente mix zie bieb/barfhoek.
[/quote]

Ze krijgt sowieso dagelijks een groentemix ;) met afwisselend, ei, yoghurt erdoorheen :)
Die sperziebonen zijn alleen bedoeld als maagvulling...  Maar dat heb ik haar tot nu toe pas twee keer erbij gegeven.. Die liet ze ook liggen haha...
Door Lil
#3075787
[quote="Bullterrier-Loena"]
Ze krijgt sowieso dagelijks een groentemix ;) met afwisselend, ei, yoghurt erdoorheen :)
Die sperziebonen zijn alleen bedoeld als maagvulling...  Maar dat heb ik haar tot nu toe pas twee keer erbij gegeven.. Die liet ze ook liggen haha...
[/quote]

Is duidelijk dat ze honger heeft? Ik geef nooit extra als ik 100 of 200 gram (hond 50 kg) voer aftrek. Nooit problemen gezien. Je zou gewoon iets meer groente kunnen geven.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3075810
Je zou ook zelf kunnen gaan malen cq barf in hele kleine stukjes (of vleesbot juist hele grote stukken zodat kauwen geleerd wordt) kunnen gaan geven. Kvv is toch vaak wel heel vet en met 1,5% ben ik dan ook bang voor de voedingsstoffen.

Groentemix is prima, dat zou je wat op kunnen hogen in het menu, zodat je iets meer richting de 450 gram gaat. Dat liever dan enkel speciebonen.

De pensstaafjes zou ik ook drastisch minderen. Ik vind 5 per dag sowieso heel erg veel, zelfs al zou je hond mager zijn. Het lijkt me ook niet handig om het voer (waar de voedingsstoffen in zitten) te minderen en loze calorieën te blijven voeren in de vorm van gedroogde pensstaafjes.
Gebruikersavatar
Door moppie
#3075856
[quote="Bullterrier-Loena"]
Hoi hoi,

Ik heb een vraag, mijn bullen meisje van 3 jaar is te wat te dik en moet afvallen, ze heeft artrose (rechts achter bij haar sprong gewicht) dus wil haar gewicht zo laag mogelijk houden..
Ze weegt nu 26,6kg en als je haar ziet is het niet dat je zegt sow die is dik... Maar door haar artrose wil ik haar gewicht echt verminderen... 

ze kreeg 500gram KVV enkelvoudig perdag, en dagelijks groentemix, als snack krijgt ze per dag een stuk of 5 gedroogde pens staafjes...

Nu ben ik sinds twee dagen geminderd naar 400gram KVV per dag, maar wil niet dat ze echt honger gaat lijden, dus is er iets wat ik erbij kan voeren als alleen maagvulling zeg maar, m'n DA had het over sperziebonen ...
Maar wilde het toch nog is dubbel checken hier, misschien hebben jullie meer tips...

Ow, meer wandelen gaat niet... Dan krijgt ze teveel pijn en loopt ze de rest van de dag op drie poten.. Ze heeft ook dagelijks medicatie ( metacam )

Ik hoop op een paar reacties van jullie, en iig al bedankt voor het lezen en evt reageren :)
[/quote]

500gr voor een hond van 26,6kg ? Is dat niet veel ?

Mijn beauceronteefje, schofthoogte 63 cm, weegt 38,5 kg, eet 500 gr KVV/ dag en 200gr groenten( hoofdzakelijk sperziebonen aangevuld met groenten van het seizoen) en is te zwaar. Er moet zeker 3kg af maar nog minder geven ? Vind dat ze nu al honger lijd.
Hier eten ze 4 dagen KVV, enkv. degomeat aangevuld met spiervlees omdat ze anders krijtpoep hebben, en 3 dagen BARF.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3075860
[quote="moppie"]
500gr voor een hond van 26,6kg ? Is dat niet veel ?

Mijn beauceronteefje, schofthoogte 63 cm, weegt 38,5 kg, eet 500 gr KVV/ dag en 200gr groenten( hoofdzakelijk sperziebonen aangevuld met groenten van het seizoen) en is te zwaar. Er moet zeker 3kg af maar nog minder geven ? Vind dat ze nu al honger lijd.
Hier eten ze 4 dagen KVV, enkv. degomeat aangevuld met spiervlees omdat ze anders krijtpoep hebben, en 3 dagen BARF.
[/quote]

500 gram voor een hond van 26 kilo is iets meer dan 2%, wat de normale norm is. Jij voert 1,3% en dat is echt extreem weinig. Ik zou niet zo laag durven te gaan zitten.
Gebruikersavatar
Door moppie
#3075886
Wat is dan het minimum ? 1,5% ? Maar word ze dan niet nog zwaarder als ik meer ga geven ?
Gebruikersavatar
Door DebbieV
#3075914
Verschilt echt heel erg per hond. Hier 38kg Duitse herder die minimaal 1kg kvv per dag moet eten om niet af te vallen  ???
Door Lil
#3075924
[quote="moppie"]
Wat is dan het minimum ? 1,5% ? Maar word ze dan niet nog zwaarder als ik meer ga geven ?
[/quote]

Minimum is 1,5%

Anders kun je tekort krijgen.
Gebruikersavatar
Door moppie
#3075949
[quote="Lil"]
Minimum is 1,5%

Anders kun je tekort krijgen.
[/quote]

Voorlopig nog niet. 2 weken geleden heb ik haar bloed nog laten controleren en alles was top.
Maar vanaf morgen dan toch maar 1,5% gaan voeren.
Thnx.
Door Lil
#3075962
[quote="moppie"]
Voorlopig nog niet. 2 weken geleden heb ik haar bloed nog laten controleren en alles was top.
Maar vanaf morgen dan toch maar 1,5% gaan voeren.
Thnx.
[/quote]

Gaat niet van vandaag op morgen. Maar laat jij bloed op vitamine en mineralen controleren? Waar kan dat?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door