Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Suzanne313
#3075327
Ik heb 2 katten met nierstenen en blaasgruis bestaande uit oxalaten. Alles al geprobeerd met dieetvoer brokken enz. maar niets helpt. Nu dacht ik dus aan overstappen op vers vlees . Ik kwam speciaal niervoer tegen van bandit. maar na contact met bandit blijkt dat dit niet geschikt is voor mijn katten omdat de stenen/gruis uit oxalaten bestaan. EN dat met die soort voor nieren dus alleen maar erger zou worden.
Iemand andere ervaring?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3075585
Welk voer krijgen ze nu te eten?
En kregen ze dat al toen de stenen de eerste keer ontstonden? Het waren van de eerste keer oxalaatstenen, of heb je ook struviet gehad?
Als het geen anti-struviet dieet is, kan je dan de ingrediëntensamenstelling hier eens neerzetten? Dan kijk ik of ik verzuurders herken.

Oxalaatstenen zijn inderdaad moeilijk op te lossen door voeding, tenzij ze natuurlijk net door de voeding ontstaan.  Dan is overschakelen op een andere voeding voldoende. 
Doorgaans ontstaan oxalaten niet zomaar, maar is er een oorzaak die je weg kan nemen.  Overgaan op een vers dieet zou dus zeker kunnen helpen. Maar geef je eerst eens wat meer info over wat ze nu krijgen?

Hebben je katten ook echt nierfalen, of enkel nierstenen? 
Door Suzanne313
#3086276
Voor alle ellende begon kregen ze royal canin sensitive, toen werd er alleen aan blaasgruis (struviet) en blaasonsteking gedacht en hebben ze eerst Hills s/d gehad, toen Trovet struvite. EN dat eigenlijk een beetje afgewisseld, drie maanden het ene, drie maanden het andere.
En vanaf het moment dat we wisten dat het om nierstenen ging en dus oxalaten (oktober 2014) kregen ze trovet renal.

Nu krijgen ze granaatvrije brokken van breitags best meal http://www.poespas.org/contents/nl/p762.html

Ze hebben geen nierfalen op dit moment.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3086321
Je zit hier op een forum voor vers voer voor hond en kat. Vers voeren heeft oa gezondheidsvoordelen. De oxalaat gaat er niet mee weg, dat kan alleen peratief. Struviet is er wel mee te voorkomen en op te lossen.
Succes met overzetten.
Door Suzanne313
#3086383
Ja, daarom stel ook hier op dit forum deze vraag. Onze pup krijgt vers vlees (kvv) , daardoor op deze site terecht gekomen voor informatie voor hem. En tegen mij is altijd gezegd dat ik de katten geen vlees moest geven omdat dat juist de urine nog zuurder zou maken (nog lagere ph) en oksaaltje ontstaan in een zure urine. Dus daarom nooit aan begonnen. Maar dacht, misschien is er wel een bepaalde combi van vers vlees die misschien wel zou kunnen helpen.

DAT HET NIET WEGGAAT, WEET IK. MAAR MAAK IK HET NIET ERGER DOOR VERS VLEES TE GEVEN?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3086735
Ik ben geen medicus, maar lijkt me niet dat je het ermee erger maakt. Wil niet zeggen dat een operatie niet nodig is, want dat is het zeker wel. Een steentje kan de urinebuis blokkeren en dan is het snel einde kat.
Met versvoeren geef je voer met een natuurlike phwaarde. Verzurende brok bevat chemische verzuurders en deze zijn als het ware uit balans. Een gevoelige kat kan hierop reageren met oxalaat.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door