Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door charlottenoy
#3075183
ik heb een russische toy terrier reu van 1 jaar en hij is 2,3 kilo. ik heb hem tot nu toe altijd royal canin gevoerd maar ben hier niet tevreden mee. Noy stinkt ontzettend uit zijn bek, heeft een doffe vacht en heeft vaak traan ogen. dus heb ik besloten om noy een barf menu te voeren. maar nu de vraag of dit menu goed is voor Noy.

ik wilde Noy ongeveer 6 % van zijn lichaamsgewicht voeren. dit is 120 gram per dag

Maandag ochtend:
25 gram kippen nekken – 17.5 gram runderhart – 15 gram paardenvlees – 5 gram groenten.
Maandag avond:
25 gram kippen nekken – 17,5 gram runderhart – 15 gram paarden vlees – 5 gram groenten.
Dinsdag ochtend:
25 gram konijnen rug – 15 gram rundvlees – 17,5 gram pens.
Dinsdag avond:
25 gram konijnen rug – 15 gram rundvlees – 17,5 gram pens.
Woensdag ochtend:
25 gram hazen rugstuk – 15 gram guanacovlees – 17,5 gram kippenlever – 5 gram groenten.
Woensdag avond:
25 gram hazen rugstuk – 15 gram guanacovlees – 17,5 gram kippenlever – 5 gram groenten.
Donderdag ochtend:
25 gram kippenruggen – 15 gram konijnenvlees – 17.5 gram pens.
Donderdag avond:
25 gram kippenruggen – 15 gram konijnenvlees – 17,5 gram pens.
Vrijdag ochtend:
25 gram eenden nekken – 15 gram duivenvlees – 17,5 gram rundernier – 5 gram groenten.
Vrijddag avond:
25 gram eenden nekken – 15 gram duivenvlees – 17,5 gram rundernier – 5 gram groenten.
Zaterdag ochtend:
25 gram kippen nekken – 15 gram antilopen vlees – 17.5 gram pens.
Zaterdag avond:
25 gram kippen nekken – 15 gram antilopen vlees – 17.5 gram pens.
Zondag ochtend:
25 gram konijnenrug – 15 gram kangoeroevlees – 17,5 gram spiering – 5 gram groenten.
Zondag avond:
25 gram konijnenrug – 15 gram kangoeroevlees – 17,5 gram spiering- 5 gram groenten – ei.
Laatst gewijzigd door charlottenoy op vr 20 feb 2015, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#3075262
Leuk hoor, over stappen op verse, zelf samengesteld maaltijden! Heel veel plezier en hopelijk zie je ook gauw het verwachtte resultaat!!

N.a.v. je menu heb ik een paar vragen en tips: Welke percentages vleesbot, spiervlees, groenten en organen geef je? Tav het orgaanvlees: ik zie hart, kippenmaagjes en pens. Ik mis nier en lever. Lever, hart en nier zijn echt nodig.
Een zalmkop is echt heel hard. Ik zou dit niet aan een beginnende barfer geven, liever een sprotje of zo. Qua formaat ben ik verrast door deze kop en ook het parelhoenkarkas. Dit gaat te harde ontlasting geven (verstopping). Heb je al gebruik gemaakt van de rekenhulp?
Gebruikersavatar
Door charlottenoy
#3075270
[quote="Parelridder"]
Leuk hoor, over stappen op verse, zelf samengesteld maaltijden! Heel veel plezier en hopelijk zie je ook gauw het verwachtte resultaat!!

N.a.v. je menu heb ik een paar vragen en tips: Welke percentages vleesbot, spiervlees, groenten en organen geef je? Tav het orgaanvlees: ik zie hart, kippenmaagjes en pens. Ik mis nier en lever. Lever, hart en nier zijn echt nodig.
Een zalmkop is echt heel hard. Ik zou dit niet aan een beginnende barfer geven, liever een sprotje of zo. Qua formaat ben ik verrast door deze kop en ook het parelhoenkarkas. Dit gaat te harde ontlasting geven (verstopping). Heb je al gebruik gemaakt van de rekenhulp?
[/quote]


ik heb de rekenhulp gebruikt en ben hier op uitgekomen:
Hoeveelheid: 6% van 2 kilo = 120 gram per dag / 840 gram per week

erg bedankt voor je tips hier heb ik veel aan. ik ga het menu gelijk veranderen
Gebruikersavatar
Door charlottenoy
#3075278
ik heb mijn menu veranderd hoop dat het zo klopt  :)

P.s is  animalfoodexpress een goede site om het barf eten te bestellen?
Laatst gewijzigd door charlottenoy op do 19 feb 2015, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3075357
Volgens mij moet je meer pens toepassen in je menu. Want de hoeveelheid Pens moet 50% zijn van de totale hoeveelheid organen.
Dus ongeveer 170 gram orgaanvlees waarvan 85 gram pens. En de andere 85 gram dus verdelen over hart, lever en nier
#3075383
[quote="Flamingo"]
Volgens mij moet je meer pens toepassen in je menu. Want de hoeveelheid Pens moet 50% zijn van de totale hoeveelheid organen.
Dus ongeveer 170 gram orgaanvlees waarvan 85 gram pens. En de andere 85 gram dus verdelen over hart, lever en nier
[/quote]

erg bedankt!  heb het veranderd, hoop dat het zo klopt.
Door Parelridder
#3075385
De voeding per week zou ik in eerste instantie verdelen in:
40% vleesbot (50/50 vlees/bot)
25% spiervlees
25% orgaanvlees (waarvan de helft pens en de andere helft 3 gelijke delen hart, lever en nier)
5% vette vis (bijv. zalm, sprot, haring, sardien..)
5% groenten (gekookt of rauw fijn gemalen, let op welke groenten honden mogen!)

Deze percentages zouden bij de weekportie van 840 gram betekenen dat je per week voert:
336 gram karkas
210 gram spiervlees
100 gram pens, 35 gram lever, 35 gram, nier, 35 gram hart
40 gram vette vis
40 gram groenten

Er zijn vele manieren om dit in dagporties te verdelen, maar het karkas zou ik sowieso gelijkmatig over 7 dagen verdelen, dus ca. 50 gram per dag.
Je zou dan bijvoorbeeld(!) tevens het spiervlees over de 7 dagen kunnen verdelen, dus 30 gram per dag.
6 Dagen per week iets van orgaan kunnen geven (3 x pens, 1 maal hart, 1 maal lever, 1 maal nier) en op dag 7 de vis.
Om de dag ca. 10 gram groenten en eens per week een eitje..

Hopelijk helpt dit je weer een beetje verder?
#3075449
[quote="Parelridder"]
De voeding per week zou ik in eerste instantie verdelen in:
40% vleesbot (50/50 vlees/bot)
25% spiervlees
25% orgaanvlees (waarvan de helft pens en de andere helft 3 gelijke delen hart, lever en nier)
5% vette vis (bijv. zalm, sprot, haring, sardien..)
5% groenten (gekookt of rauw fijn gemalen, let op welke groenten honden mogen!)

Deze percentages zouden bij de weekportie van 840 gram betekenen dat je per week voert:
336 gram karkas
210 gram spiervlees
100 gram pens, 35 gram lever, 35 gram, nier, 35 gram hart
40 gram vette vis
40 gram groenten

Er zijn vele manieren om dit in dagporties te verdelen, maar het karkas zou ik sowieso gelijkmatig over 7 dagen verdelen, dus ca. 50 gram per dag.
Je zou dan bijvoorbeeld(!) tevens het spiervlees over de 7 dagen kunnen verdelen, dus 30 gram per dag.
6 Dagen per week iets van orgaan kunnen geven (3 x pens, 1 maal hart, 1 maal lever, 1 maal nier) en op dag 7 de vis.
Om de dag ca. 10 gram groenten en eens per week een eitje..

Hopelijk helpt dit je weer een beetje verder?
[/quote]

heb het menu veranderd, wat een werk  ;) hoop dat het nu echt klopt.
Laatst gewijzigd door charlottenoy op do 19 feb 2015, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Parelridder
#3076685
Ik had even niet meer gereageerd, omdat ik hoopte dat er nog aanvullende suggesties uit andere hoeken zouden komen. Maar nog 2 kleine tips: hazenrug is érg hard en over het algemen slecht bevleesd. Dat zou ik zeker aan een beginner niet geven, er zijn steeds meer mensen die het ook een ervaren vers etende hond niet ongemalen voeren. Misschien kun je in plaats daarvan aan kwartelkarkas komen? (bijv. van Degomeat) Dat is mooi klein en dun! Een andere suggestie: je hebt de dagporties nu heel evenredig over 2 maaltijden verdeeld. daar is niets op tegen, maar het is wel meer werk, zeker met die iniemini beetjes die een klein hondje eet. Je kunt het jezelf wat makkelijker maken door 's morgens het spierves te geven en 's avonds het orgaan/vis. De hoeveelheid vlees naast het karkas per maaltijd blijft dan zo goed als gelijk. In de praktijk zul je nu verder kunnen aanpassen n.a.v. bevindingen: wat lust je hond, wat vind je zelf handig, etc.
En als iets (nog) niet lukt.. gewoon hier vragen!
Gebruikersavatar
Door charlottenoy
#3077300
[quote="Parelridder"]
Ik had even niet meer gereageerd, omdat ik hoopte dat er nog aanvullende suggesties uit andere hoeken zouden komen. Maar nog 2 kleine tips: hazenrug is érg hard en over het algemen slecht bevleesd. Dat zou ik zeker aan een beginner niet geven, er zijn steeds meer mensen die het ook een ervaren vers etende hond niet ongemalen voeren. Misschien kun je in plaats daarvan aan kwartelkarkas komen? (bijv. van Degomeat) Dat is mooi klein en dun! Een andere suggestie: je hebt de dagporties nu heel evenredig over 2 maaltijden verdeeld. daar is niets op tegen, maar het is wel meer werk, zeker met die iniemini beetjes die een klein hondje eet. Je kunt het jezelf wat makkelijker maken door 's morgens het spierves te geven en 's avonds het orgaan/vis. De hoeveelheid vlees naast het karkas per maaltijd blijft dan zo goed als gelijk. In de praktijk zul je nu verder kunnen aanpassen n.a.v. bevindingen: wat lust je hond, wat vind je zelf handig, etc.
En als iets (nog) niet lukt.. gewoon hier vragen!
[/quote]

heel erg bedankt voor de tips, ik heb het menu af!  :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3078400
Ik zou het jezelf inderdaad niet té moeilijk maken.
Je kan elke dag compleet voeren, maar dat hoeft al niet percé. Je kan ook de ene dag spier de andere dag orgaan voeren, zolang je weektotaal maar klopt. Dat laat je toe met wat grotere portie's te werken.
Maar compleet voeren elke maaltijd, is helemaal erg veel werk en onnodig.  Extra werk bij inpakken, extra inpakmateriaal, enz...  Gewoon vb per dag inpakken (of per onderdeel, dat kies je zelf) en dan over de 2 maaltijden verdelen is prima.

En staar je ook niet blind op de grammen. Je hoeft niet tot op de gram juist te voeren. Als een karkas wat kaal is, geef je een kleiner stuk, als het mooi bevleesd is een wat groter stuk.  De ene dag krijgt hij dan iets meer dan de andere, maar op het einde van de week komt dat op hetzelfde neer.
Zo ook als je vb je pens (viel me op, daar werk je zelfs met een halve gram) wil verdelen. Een keertje een paar grammen meer en een keertje wat minder maakt niet uit.  Zelfs als je er systematisch een paar grammen meer van zou voeren, kan dat geen kwaad.
Als je twijfelt moet je maar een terugrekenen. Wat als ik 5gr karkas per dag minder en 2gr orgaan en 3gr spier per dag meer zou voeren, hoeveel verschil dat geeft in je percentage's. Niet veel hoor. Dus zo nauw komt het niet.  ;) 
En meestal ga je vanzelf de ene keer een paar gram minder, de andere keer een paar gram meer voeren ipv steeds van hetzelfde meer of minder. Anders sta je uren af te wegen, en das nergens voor nodig.  ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door