Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#3075083
De 40 dagen vasten tijd is weer aangebroken.
Ik heb besloten dit jaar 40 dagen zonder geraffineerde suikers te gaan leven. Omdat ik kamp met een behoorlijk ondergewicht eet ik wel mijn 4 sneetjes brood. Ik eet biologisch volkoren brood met onder andere extra pompoen- en zonnebloempitten. Het bevat 1,4 gram suiker per 100 gram. 

Hoewel ik dacht dat ik me prima had voorbereid heb ik het idee dat ik iets verkeerd doe. Oké, ik ben pas op dag twee, maar ik heb eigenlijk nog niet veel laten staan.
Snoep, koekjes en chocolade laat ik staan. Ik ben lactose-intolerant dus ik eet geen vla of fruityoghurt.
Verder heb ik water gedronken en thee zonder suiker. Volgens vriendlief stond er op het pak sinaasappelsap 'zonder toegevoegde suikers' maar ik kan me niet voorstellen dat het ook daadwerkelijk zo is.

Koken doe ik altijd vers. Ik gebruik geen pakjes of zakjes en geen kant-en-klare soep of sauzen. Witte pasta eten wij nooit. Als we macaroni eten (uit tijdgebrek) dan is dat de volkoren variant. Verder eten wij alleen aardappels en rijst.

Maar ja. Is het zo makkelijk? Gewoon niet snoepen, water drinken en zelf koken?
Of piep ik over een week wel anders?

Wat laten jullie allemaal staan? En zie ik iets over het hoofd?
Gebruikersavatar
Door Aurora Borealis
#3075090
hou er wel rekening mee dat je gaat ontgiften als je echt geen (geraffineerde) suikers meer eet. Ik ben een weekend heel erg ziek geweest alleen van het ontgiften.

Wij zijn gaan leven naar het paleo principe en laten dus ook de aardappels staan en geen granen en ook geen rijst alleen wilde rijst (zwarte). Ik maak zelf koek en snoep van amandelmeel/kokosmeel enz als we een keer pasta eten is het van 100% biologisch spelt.

Ik vond het in het begin moeilijk omdat je overal op gaat kijken wat er allemaal in je eten zit, en dan schrik je echt. nu gaat het vanzelf je slaat hele rijen in de supermarkt over omdat je dat niet meer eet. Wij zijn blij dat we die stap hebben genomen en leven nu veel gezonder en leuke bijkomstigheid is dat ik 28 kg ben afgevallen zonder er wat voor te hoeven doen, ja anders eten dat is alles.

Laat je ook zoet broodbeleg staan, heel veel succes ermee
gr conny
Door Lil
#3075094
Spelt is toch ook graan? Waarom mag je wel spelt eten bij paleo?

Ik denk dat als je zelf kookt en geen kk producten gebruikt je heel snel de geraffineerde suikers laat staan idd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3075096
Aurora Borealis schreef: hou er wel rekening mee dat je gaat ontgiften als je echt geen (geraffineerde) suikers meer eet. Ik ben een weekend heel erg ziek geweest alleen van het ontgiften.

Wij zijn gaan leven naar het paleo principe en laten dus ook de aardappels staan en geen granen en ook geen rijst alleen wilde rijst (zwarte). Ik maak zelf koek en snoep van amandelmeel/kokosmeel enz als we een keer pasta eten is het van 100% biologisch spelt.

Ik vond het in het begin moeilijk omdat je overal op gaat kijken wat er allemaal in je eten zit, en dan schrik je echt. nu gaat het vanzelf je slaat hele rijen in de supermarkt over omdat je dat niet meer eet. Wij zijn blij dat we die stap hebben genomen en leven nu veel gezonder en leuke bijkomstigheid is dat ik 28 kg ben afgevallen zonder er wat voor te hoeven doen, ja anders eten dat is alles.

Laat je ook zoet broodbeleg staan, heel veel succes ermee
gr conny
Ja, die laat ik staan. Ik heb zelf pindakaas en chocoladepasta gemaakt. Smaakt eigenlijk prima!
En gisteren heb ik in de natuurwinkel een potje kersenjam gekocht zonder suiker. Geen idee of het smaakt. Het was een inieminie potje voor een gigantische prijs, maar goed. Ik heb vooral voor ik ga slapen vaak honger. Eerder at ik dan vaak een koek. Gisteren een boterham met eigengemaakte pindakaas.
Ik wil alleen nog iets bedenken dat ik niet meer brood eet dan hoogstnoodzakelijk.
Door Lizzy
#3075097
Hope schreef: De 40 dagen vasten tijd is weer aangebroken.
Ik heb besloten dit jaar 40 dagen zonder geraffineerde suikers te gaan leven. Omdat ik kamp met een behoorlijk ondergewicht eet ik wel mijn 4 sneetjes brood. Ik eet biologisch volkoren brood met onder andere extra pompoen- en zonnebloempitten. Het bevat 1,4 gram suiker per 100 gram. 

Hoewel ik dacht dat ik me prima had voorbereid heb ik het idee dat ik iets verkeerd doe. Oké, ik ben pas op dag twee, maar ik heb eigenlijk nog niet veel laten staan.
Snoep, koekjes en chocolade laat ik staan. Ik ben lactose-intolerant dus ik eet geen vla of fruityoghurt.
Verder heb ik water gedronken en thee zonder suiker. Volgens vriendlief stond er op het pak sinaasappelsap 'zonder toegevoegde suikers' maar ik kan me niet voorstellen dat het ook daadwerkelijk zo is.

Koken doe ik altijd vers. Ik gebruik geen pakjes of zakjes en geen kant-en-klare soep of sauzen. Witte pasta eten wij nooit. Als we macaroni eten (uit tijdgebrek) dan is dat de volkoren variant. Verder eten wij alleen aardappels en rijst.

Maar ja. Is het zo makkelijk? Gewoon niet snoepen, water drinken en zelf koken?
Of piep ik over een week wel anders?

Wat laten jullie allemaal staan? En zie ik iets over het hoofd?
Waarschijnlijk is het zo. Maar fruit bevat ontzettend veel suikers. Toen ik een suikervrij dieet moest volgen, mocht ik absoluut geen vruchtensap. En al helemaaaaaaaaaaaaaaaal niet uit een pak/fles. En ik mocht zelfs in eerste instantie geen fruit. Daarna mocht ik langzaam weer fruit toe gaan voegen, liefst in de vorm van bio bessen, bramen, etc. Maar geen druiven, geen sinaasappelen en zelfs geen appels. Dat mocht pas in de latere fase weer. En de reden was: omdat het zoveel suiker bevat (en druiven en appels veel gif als ze niet bio zijn).
Door Lizzy
#3075098
Ik heb trouwens heel sterk het idee dat het hele spelt erg overschat is. Volgens mij is het geen ruk beter dan tarwe.
Gebruikersavatar
Door pike
#3075103
Je zelfgemaakte chocoladepasta, ik weet niet waar je die van maakt, maar in chocola (repen) zit toh ook altijd suiker  :-\
Gebruikersavatar
Door Hope
#3075107
fransbulletje schreef: Misschien heb je wat aan deze linken.
http://www.rinekedijkinga.nl
http://www.smakelijck.nl
Dank je!
Lizzy schreef: Waarschijnlijk is het zo. Maar fruit bevat ontzettend veel suikers. Toen ik een suikervrij dieet moest volgen, mocht ik absoluut geen vruchtensap. En al helemaaaaaaaaaaaaaaaal niet uit een pak/fles. En ik mocht zelfs in eerste instantie geen fruit. Daarna mocht ik langzaam weer fruit toe gaan voegen, liefst in de vorm van bio bessen, bramen, etc. Maar geen druiven, geen sinaasappelen en zelfs geen appels. Dat mocht pas in de latere fase weer. En de reden was: omdat het zoveel suiker bevat (en druiven en appels veel gif als ze niet bio zijn).
Tja, daar heb je een punt.
Ik eet biologische appels. En een biologische banaan in mijn ontbijt, anders doen mijn benen het niet  ::)

Dan laat ik het fruitsap ook staan en houdt ik het gewoon op water.
pike schreef: Je zelfgemaakte chocoladepasta, ik weet niet waar je die van maakt, maar in chocola (repen) zit toh ook altijd suiker  :-\
Bij de natuurwinkel hebben ze repen zonder suiker. Het is ontzettend bitter, maar voor in een pasta gaat het prima. Met een heel klein beetje stevia is het zoet genoeg.
Laatst gewijzigd door Hope op do 19 feb 2015, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3075108
De vorige keer dat ik echt suikervrij was, werd ik moe van mijn 2e kop koffie.... En de dag erna weer... Zit er dus ook suiker in de melk (die ik in mijn koffie gooi)  :-X :o

Ik probeer erop te letten, maar ik ga niet meer doordraven.. Zonder suiker lukt gewoon niet in de huidige maatschappij..  >:(
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3075110
Hope schreef: De 40 dagen vasten tijd is weer aangebroken.
Ik heb besloten dit jaar 40 dagen zonder geraffineerde suikers te gaan leven. Omdat ik kamp met een behoorlijk ondergewicht eet ik wel mijn 4 sneetjes brood. Ik eet biologisch volkoren brood met onder andere extra pompoen- en zonnebloempitten. Het bevat 1,4 gram suiker per 100 gram. 

Hoewel ik dacht dat ik me prima had voorbereid heb ik het idee dat ik iets verkeerd doe. Oké, ik ben pas op dag twee, maar ik heb eigenlijk nog niet veel laten staan.
Snoep, koekjes en chocolade laat ik staan. Ik ben lactose-intolerant dus ik eet geen vla of fruityoghurt.
Verder heb ik water gedronken en thee zonder suiker. Volgens vriendlief stond er op het pak sinaasappelsap 'zonder toegevoegde suikers' maar ik kan me niet voorstellen dat het ook daadwerkelijk zo is.

Koken doe ik altijd vers. Ik gebruik geen pakjes of zakjes en geen kant-en-klare soep of sauzen. Witte pasta eten wij nooit. Als we macaroni eten (uit tijdgebrek) dan is dat de volkoren variant. Verder eten wij alleen aardappels en rijst.

Maar ja. Is het zo makkelijk? Gewoon niet snoepen, water drinken en zelf koken?
Of piep ik over een week wel anders?

Wat laten jullie allemaal staan? En zie ik iets over het hoofd?
Gewoon vruchtensap is verhit tot siroop en dan opgelost.  Sap uit concentraat heet dat.  De natuurlijke fruitsuikers zijn door dat proces wel bewerkt en vallen dan ook onder de dezelfde categorie als geraffineerde suikers. Je krijgt als het ware fructosestroop in je vruchtensap en dat maakt het niet gezonder dan frisdrank itt wat je zou denken.

Het hangt er vanaf hoe ver je wil gaan he. Suiker laten is al heel wat, en dan heb je de meest verslavende en minst gezonde er al uit.
Je kan er ook verder in gaan en ook andere koolhydraten verminderen (echt helemaal weglaten is volgens mij wat té ver gaan).  Blijkbaar ben je al heel kritisch op welke koolhydraten je wel eet en welke je vermijd, en heb je de meeste snelle koolhydraten er wel uit.
Zelf eet ik (wanneer ik niet zwanger ben  ::)) ook zo weinig mogelijk aardappel, rijst of brood.  Gewoon omdat ik dat zelf verkies uiteraard en me daar het beste bij voel.  Ik krijg een veel voldaner en gezonder gevoel in mijn buik wanneer ik ze grotendeels laat.
Fruit eet ik altijd meer dan de 2 stukken per dag die aangeraden worden, anders voel ik me niet goed.  Verse fruitsuikers zijn voor mij toch echt niet hetzelfde als geraffineerde suikers en mijn lichaam reageert er ook merkbaar anders op.  Fruit is ook een groot onderdeel van het natuurlijke dieet van de mens, waar we op gebouwd zijn. We zijn van nature voornamelijk vruchten-, zaden- en planteneters.  Dus die laat ik niet en trek ik me ook niet aan.  Er is volgens mij niets zaligers om de dag mee te beginnen dan een glas vers fruitsap. Zelf geperst, of een gekochte fles van vers sap, dus niet uit concentraat.  Nadeel van dat sap is dat het niet lang bewaard en altijd in de koelkast moet, dat is uiteraard de reden waarom andere sappen geconcentreerd worden.

Ik zou je jam ook zelf maken, dan weet je zeker dat er niets bij zit. Want men durft onder de slogan 'geen suikers toegevoegd' heel wat zoetstoffen wel toevoegen die ook ongezond zijn. En niet nodig, want fruit is zoet genoeg.
Verder ga je, als je fruit echt doorverhit zoals bij jam maken, de suikers ook wel beïnvloeden en dat bewerkte suikers worden.  Dus als je het gewoon kan laten, is dat nog beter.  ;)
Verder is het inderdaad om onwel van te worden waar er allemaal suiker in zit. Als je dat wil vermijden, wil dat zeggen: wegblijven van bewerkte etenswaren...  :-\
Je zou eens op een rijtje moeten zetten welke allemaal synoniemen van suiker zijn, want zelfs zaken als Xantaangom en dergelijke (ik weet ze ook niet allemaal van buiten) zijn zoetstoffen die vreselijk ongezond en verslavend zijn.  Het gaat verder dan enkel: glucose, sucrose, dextrose enz...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 19 feb 2015, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#3075112
Ik heb net een 20 dagen suikervrij programma achter de rug. Loodzwaar. De eerste dagen gingen nog wel, maar daarna begon het gedoe met etiketten lezen, afkickverschijnselen die zich bij mij uitten in extreme moeheid, migraine, nog meer trillen dan normaal (essentiele tremor in handen) en dorst. Ik bleef water drinken. De suiker riep me aan alle kanten. Eten is voor mij veel meer dan alleen maar eten, het is een stuk gezelligheid en ik had veel moeite om dat aan te passen. Ook de cola afzweren is gelukt en in de kroeg maximaal 2 bier of wijn en dan over op de spa rood. Hoe lang ik dat ga volhouden weet ik niet, zeker niet als de zeeman straks weer thuis komt. We zijn wel van de gezellige wijntjes, franse kaasjes ect.

Maar goed, nu zijn we 20 dagen verder, ben ik me weer bewust van wat ik eet en drink en voel me beter en rustiger.
Ik drink wel een smoothie s morgens, maar gebruik niet veel fruit meer ivm de suikers en let ook beter op de etiketten. Zelf koken, geen afhaalmaaltijden meer, geen snelle happen langs de snelweg maar zelf een gezonde maaltijd nemen voor vertrek en dan pas op de plaats van bestemming weer. En bewegen. afleiding, veel lopen, sporten ect.

Succes!!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3075118
Ik heb trouwens stillaan afgebouwd en eigenlijk nooit afkickverschijnselen gehad.
Ja, trek, maar dat duurt maar een weekje.  En ik heb altijd gezorgd dat ik wel gewoon kon eten zoveel ik wilde, ookal was dat die eerste week dan erg veel, gewoon veel groenten en lichte maaltijden.
Echt koek en snoep at ik wel al jaren niet meer en ik weet dat voorheen, toen ik daarmee gestopt was, dat ook wel erg veel moeite kostte. Maar daarna nooit meer de nood gehad echt terug te gaan naar koek of snoep op regelmatige basis (af en toe eens een stukje taart of een boterkoek wel uiteraard), en ook nooit meer zo moeite gehad om het voor een tijd te laten.
Ik voel me eerder na het eten ervan moe en zwaar (vaak met buikpijn de dag erna) en heb dan snel terug honger, dan is de zin om dat nog eens te doen al snel weg...  ::)
Dan heb ik nood aan een stuk fruit zodat mijn spijsvertering weer tot rust komt.  :biggrin2:
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 19 feb 2015, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Simone V
#3075132
ik probeer koolhydraatvrij te eten en wat laat ik allemaal staan:
- brood, pasta, aardappels, rijst, mie.
- geen sappen uit een pak, alleen maar vers
- geen melk, want daar kan ik niet tegen

dus ik drink overdag koffie met melk, rooibosthee of water en af en toe een wijntje
ik eet 's ochtends (volle) yoghurt met noten, pompoenpitten en andere zaden
's middags eigengemaakte salade met een gekookt ei (of 2) en soms een soepje of gebakken eitje met groenten.
's avonds groenten met vlees of vis. Ik mis de pasta e.d. al helemaal niet meer.

Sinds kort kijk ik beter op elk pakje of er suiker in zit. Gisteren kocht ik een grote zak bio noten uit de Natuurwinkel. en verdomd, daar zit dan toch suiker in. Heel weinig en aan de rest van de pakken te zien, komt die suiker van de cashewnoten af. Maar ik ga er dan toch maar vanuit dat dit natuurlijke suikers zijn.
Bewerkte suikers probeer ik ver vanaf te blijven. Is niet altijd makkelijk, want manlief kookt en wil soms toch wat 'ongezonds' eten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door