Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door NUTTAH SBT
#29791
Ik kan aan wat rundernekken komen. Is dit niet gevaarlijk, gezien het BSE verhaal??? :-\

Ingrid
Door Lupa
#29817
hoi!
kijk bij 'hoe een boerefox een schaap vangt"
ik zou het persoonlijk niet geven
Door sylvia
#29820
Het is maar heel relatief als je je hond wel een kalfsbot geeft of een runderrecreatie bot zit je al het merg is de plek waar eventueel BSE in kan zitten.
Ik zelf gooi ook nog gewoon een lekkere mergpijp in mijn soep en laat de merg in de soep zitten.
Mijn honden krijgen ook wel een runderbot dus een rundernek heb ik persoonlijk ook geen probleem mee.
Door Lupa
#29827
sylvia je hebt over recreatie botten , maar naar mijn weten is bse alleen te vinden in de zenuwe stelsel, dus merg, dat zit toch niet in de gewonen botten?

maar is het niet zo dat de merg die je in je soep gooit door gekookt wordt en daardoor bse gesmoord wordt?
In de tijd van de BSE crisis, had ik begrijpen dat je je vlees door moest koken wildje niet bse aantreffen.
trowens bse kun je aantreffen op merg(zenuwestelsel) en hersens.
dat was wat ik begrijpen had.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik alles durf te geven aan mijn beestjes maar dat zal ik niet durfen
Laatst gewijzigd door Lupa op wo 10 dec 2003, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
#29829
Nee bse gaat niet dood van koken en ja het komt voor in hersenen en merg,dus niet in het vlees.
Maar het is niet zo dat BSE geregeld voorkomt in een slacht koe.Ik zelf vindt het zelfs voor onszelf een tenemen risico, en als ik een mergpijp in mijn eigen soep gooi durf ik mijn honden dat ook wel te geven.
Het zijn dan natuurlijk ook geen botten van ouwe koeien,maar ook niet van kleine kalfjes want die slacht de slager hier niet.
Door NUTTAH SBT
#29831
Ik heb geen idee of die nekken van oude of jonge koeien vandaan komen. Ik raakte vanmiddag met een plaatselijke slager aan de praat en hij wil ze wel (illegaal) leveren. Hij zei dat het, helemaal tegenwoordig zooooooo gecontroleerd werd! Maar ik heb ondanks dat toch mijn twijfels, misschien maar niet geven dan :-\
Door Lupa
#29832
tja, ik weet het niet, ikzou in ieder geval zorgen dat het produkt ergens vandan komt waar een beetje control is, en niet uit de illegaal circuit.
Door roger
#29838
<<tja, ik weet het niet, ikzou in ieder geval zorgen dat het produkt ergens vandan komt waar een beetje control is, en niet uit de illegaal circuit.<<


Als het van een slager komt, dan komt het niet van een illegaal circuit volgens mij.
Illegaal leveren is nog niet het zelfde als een illegaal circuit en volgens mij kan geen enkel slager het heden ten dage nog permiteren illegaal vlees in zijn winkel te hebben. (dus vlees dat niet door de betrokken diensten gekeurd is)

Ik ken ook in Nederland prima slagers, die zelf nog slachten en prima dieren hebben.
Ik kan daar probleemloos alle organen van runderen hebben, alle soorten botten en hij wil zelfs voor mij het kopvlees afsnijden voor 1 euro per kilo.
Is dat illegaal vlees : beslist niet , want het is gegarandeerd van betere kwaliteit dan je bij de eerste beste supermarkt koopt.
Doet die slager iets illegaals door aan mij te verkopen? dat weet ik niet, maar dat kan mij ook geen ene moer schelen, het is prima vlees, waar totaal niks mis mee is en gecontroleerd door de betrokken instanties en ik weet wat ik mijn hond geef.

Gr.
Roger
Door Paul_Barte
#29847
Als wervels afkomstig zijn van beesten jonger dan 1 jaar mogen ze zonder problemen verkocht worden!!!!

De wervels die ik in mijn vriezer heb liggen zijn afkomstig van kalveren van ongeveer 1/2 jaar oud!!
Zo legaal als legaal maar kan zijn...normaal gaan ze de soep in bij toprestaurants!!
Door sylvia
#29848
Paul_Barte schreef: Als wervels afkomstig zijn van beesten jonger dan 1 jaar mogen ze zonder problemen verkocht worden!!!!

De wervels die ik in mijn vriezer heb liggen zijn afkomstig van kalveren van ongeveer 1/2 jaar oud!!
Zo legaal als legaal maar kan zijn...normaal gaan ze de soep in bij toprestaurants!!
De slager hier slacht doorgaans geen kleine kalfjes maar de runderen die geslacht worden zullen ook net al te oud zijn,want als hij taai vlees verkoopt zou hij het niet zo druk hebben.
Door NUTTAH SBT
#30081
Ben even wezen spitten in vorige berichten hier over botten. In een van de berichten stond beschreven dat BSE niet van invloed zou zijn op honden? :-\ Misschien dat een van de deskundigen hier dat wil bevestigen.
Als het klopt ga ik mijn doggies lekker verwennen met een stuk rundernek en runderlenden ;D

Ingrid
Laatst gewijzigd door NUTTAH SBT op do 11 dec 2003, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#30290
Er is tot nu toe nog nooit bij een hondachtige BSE of iets vergelijkbaars gevonden!
Door Lupa
#30595
en hebben ze ook bedankt gezegd? :)
Door NUTTAH SBT
#30751
Nou en of! Ze hebben daarna hun bakken schoongemaakt, stofgezogen en me voorzien van een lekker frans kaasje met een heerlijk rood wijntje ;D ;D ;D

gr Ingrid
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door