Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door little-wolf
#3074776
Senna is een Oosters korthaar poesje van 10 jaar.
Ze staat sinds december op kvv (sinds ik er een kater bij heb, die moet ik nog berekenen) maar ik wil over op barf.


Hoeveelheid: 3% van 3 kilo = 90 gram per dag / 630 gram per week (berekend met de rekenhulp op deze site)

50% vleesbot:          45gr p/dag    315gr/week
15% Orgaanvlees:    14gr p/dag    098gr/week
20% Spiervlees:      18gr p/dag    126gr/week
15% Bijproduct:      13gr p/dag    091gr/week

Wekelijks:
Vleesbot
160gr eendennek
160gr kipkarkas

Orgaanvlees
33gr geitenlong
33gr kippenhart
33gr eendenlever

Spiervlees
126gr kalfkopvlees

Bijproduct
??

Geen idee wat ik als bij product moet voeren?
Ook wil ik 2 dgn i/d week muizen voeren. Hoe moet dat berkend worden in het menu?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3074782
Eendennek is tamelijk stevig vleesbot, kipkarkas is meestal vrij kaal. Ik vind vier diersoorten ook erg weinig. Kopvlees vind ik niet geschikt voor een kat.

Ik zou ander vleesbot geven en meer variatie, in onderdelen en diersoorten. 50% vleesbot is aan de hoge kant. Doe drollenstudie en pas het waar nodig aan. Je kan het wel opvangen door heel ruim bevleesd vleesbot te voeren. Kippennekken en kwartel(karkasjes) zijn mooie beginnersbotjes voor katten.
Ik bereken geen bijproducten in het menu, maar je kan er ei, kuikentjes oid onder laten vallen. Zorg er wel voor dat je er niet te weinig spiervlees door gaat voeren, katten hebben hier nu eenmaal grotere behoefte aan dan honden.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3074790
Als orgaanvlees voer je in principe hart/lever/nier waarvan lever bij voorkeur niet meer dan 5%. In long zit niet zoveel voedingswaarde als in deze drie organen, en is niet nodig, dus hoef je geen vast onderdeel van de maaltijd te laten zijn. Dat zou ik vervangen door bijvoorbeeld konijnenniertjes of lamsnier.

Bijproduct zou ik niet meerekenen in je menu, dat is niet nodig voor een kat. Je kunt wel gewoon eens een visje of een kuiken bijvoeren. Hier wordt dat probleemloos naast de gewone maaltijd gegeten. Of op een dag dat ik geen orgaan voer (ik voer in 6 dagen al het orgaan en op dag 7 vis of kuikens).

Als spiervlees kun je denken aan vanalles, maar wat ik liever niet zou voeren naast kopvlees, is gemalen vlees (baader/separatievlees, vaak haas, maar je hebt ook in fazant, eend en bosduif). Dat is vlees wat van de botten afgeblazen wordt en dan gemalen, waarvan je dus geen idee hebt wat de kwaliteit echt is. Zomaar een tip. Verder kun je echt heel veel voeren, bijvoorbeeld gans, zwaan, paard, hert, lama, rund, etc. allemaal mooie vleessoorten die je van goede kwaliteit kan kopen.  :)

Een muis is in principe compleet, dus dan kun je die dagen laten vallen in je weekmenu en over 5 dagen berekenen, wat je nu voor 7 dagen hebt gedaan. Je kunt ook dagporties verpakken in de vriezer en per dag kijken wat je ze gaat voeren, dan hoef je niet steeds een weekmenu te maken. Ik heb gewoon een lijstje op de koelkast met hoeveelheden per zakje voor als ik ga portioneren, en een lijstje met welke dagen ik welk orgaan voer, plus de hoeveelheid per kat. Ik denk dus niet na over een weekmenu maar bedenk de avond van tevoren wat er bijv. nog op moet, wat ze al een paar keer hebben gehad, of wat het beste past bij het orgaan wat ik ga voeren. :)
Laatst gewijzigd door Ligaa op wo 18 feb 2015, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door little-wolf
#3074792
Bedankt voor de reacties. Ik zal het vanavond opnieuw doen.
Ik wil het bij de Islamitische slager in Rotterdam bestellen, maar zie dat ik het e.e.a ergens anders moet gaan halen vanwege beperkte keuze.

Hoe kan ik het voeren van muizen verweken in het menu?
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3074794
Zie mijn toevoeging. :P

Ik zag dat je ook een hond hebt? Dan is het misschien haalbaar om bij Degomeat te bestellen: http://www.naturis.nu/
Leveren vanaf 60 euro voor 5,30 euro, en daaronder voor 10,60 euro door heel Nederland (geloof ik). En anders goed de lijntjes hier in de gaten houden, ik weet niet waar je woont?
Door little-wolf
#3074844
Ik ga idd dag porties maken, ik zat weer te moeilijk te denken  :biggrin2:

Bedankt voor de link, zal er ff kijken. Heb onlangs kvv besteld bij animal food expres, vind de verzendkosten nogal hoog.
Misschien tzt weer een optie, moet ook ff weten wat ik in de vriezer kwijt kan.

Ik woon in de gemeente Tholen, zeeland.

Nog wat vragen:
Hoeveel vleesbot moet je dan voeren?
Die 5% lever is 5% van t getal wat bij orgaanvlees staat?
Laatst gewijzigd door little-wolf op wo 18 feb 2015, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door little-wolf
#3074971
Hoeveelheid: 3% van 3 kilo = 90 gram per dag / 630 gram per week

Vleesbot         35% 32gr/dag 224gr/week
Orgaanvlees   20% 18gr/dag 126gr/week
Spiervlees       45% 41gr/dag 287gr/week

Wekelijks:
Vleesbot
112 gr eendenkarkas
112 gr kippennek

Orgaanvlees
60 gr kalkoen hart
06 gr lamslever
60 gr runder nier

Spiervlees
287 gr paardensnijsels

Is het menu zo goed? (wekelijkse berekening genomen omdat t makkelijk is voor t bestellen)
Gebruikersavatar
Door koekje
#3074980
eendbot, ook karkas, is nu eenmaal aan de harde kant. Sien is mijn beste kluivert en die moet er goed haar best op doen. Voor een beginnend klein poesje kan het veel te imposant zijn. Degomeat heeft meestal ook wel kwartelkarkasjes in het assortiment. Of anders parelhoen. Dat is iets harder dan kip, maar nogniet zo hard als eend. Wel aan de kale kant, maar in je nieuwe menu heb je geen hoog percentage vleesbot, dus dat moet wel goedkomen.

Rundernier, of ander runderorgaan, ben ik niet zo kapot van voor katten. Orgaantjes van kleine en of jonge dieren zijn beter. Of biologisch, mits ze dat eten. er kunnen dan minder gifstoffen in opgestapeld zitten.
Paard vind niet iedere kat lekker, maar er zijn er genoeg die het wel te pruimen vinden.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3074982
Die 5% is inderdaad van het totaal. Dus als je het in drie wil delen voer je dus ongeveer 40 gram van elks. Je kan ook wat meer hart geven dan lever en nier, ik hou hier ongeveer 7/5/3% aan (hart/lever/nier).

Snijdsels zijn niet altijd even goede kwaliteit, en ik zou persoonlijk meer afwisselen in spiervlees. Het kan niet per se kwaad, maar altijd alleen paard voeren lijkt mij heel eenzijdig. Plus dat je door afwisselen tussen kleine en grote dieren, wit en rood vlees, verschillende (verhoudingen) vitaminen voert en dus meer kans hebt dat ze alles binnen krijgen. Net zoals dat je zelf ook geen jaar lang iedere dag alleen een sinaasappel eet denk ik dan, maar ook graag een keer een banaan of een appel. Maar misschien is dat wel erg menselijk gesteld. Ik vind het al heel zielig als ze hier twee dagen hetzelfde moeten eten. Beetje gevoelig van mij denk ik ook. :biggrin2:

In plaats van muisjes kan je ook eens kwartel voeren, die zijn ook wat beter betaalbaar. Of hele visjes (sprot, capelin, spiering).
Door little-wolf
#3074987
koekje schreef: eendbot, ook karkas, is nu eenmaal aan de harde kant. Sien is mijn beste kluivert en die moet er goed haar best op doen. Voor een beginnend klein poesje kan het veel te imposant zijn. Degomeat heeft meestal ook wel kwartelkarkasjes in het assortiment. Of anders parelhoen. Dat is iets harder dan kip, maar nogniet zo hard als eend. Wel aan de kale kant, maar in je nieuwe menu heb je geen hoog percentage vleesbot, dus dat moet wel goedkomen.

Rundernier, of ander runderorgaan, ben ik niet zo kapot van voor katten. Orgaantjes van kleine en of jonge dieren zijn beter. Of biologisch, mits ze dat eten. er kunnen dan minder gifstoffen in opgestapeld zitten.
Paard vind niet iedere kat lekker, maar er zijn er genoeg die het wel te pruimen vinden.
Ze eet al kippennekken, al moet ik die in 3 stukken snijden omdat ze niet veel tanden meer heeft.
Maar ik kan t wel veranderen in kwartel of parelhoen :)

Ik vind t ook vreemd om iets van koe te geven aan een kat, ze eten dat in de natuur ook niet haha.
Maar dan word de variatie qua diersoorten wel minder, wat is wijsheid?
Door little-wolf
#3074990
Ligaa schreef: Die 5% is inderdaad van het totaal. Dus als je het in drie wil delen voer je dus ongeveer 40 gram van elks. Je kan ook wat meer hart geven dan lever en nier, ik hou hier ongeveer 7/5/3% aan (hart/lever/nier).

Snijdsels zijn niet altijd even goede kwaliteit, en ik zou persoonlijk meer afwisselen in spiervlees. Het kan niet per se kwaad, maar altijd alleen paard voeren lijkt mij heel eenzijdig. Plus dat je door afwisselen tussen kleine en grote dieren, wit en rood vlees, verschillende (verhoudingen) vitaminen voert en dus meer kans hebt dat ze alles binnen krijgen. Net zoals dat je zelf ook geen jaar lang iedere dag alleen een sinaasappel eet denk ik dan, maar ook graag een keer een banaan of een appel. Maar misschien is dat wel erg menselijk gesteld. Ik vind het al heel zielig als ze hier twee dagen hetzelfde moeten eten. Beetje gevoelig van mij denk ik ook. :biggrin2:

In plaats van muisjes kan je ook eens kwartel voeren, die zijn ook wat beter betaalbaar. Of hele visjes (sprot, capelin, spiering).

Het zal niet altijd hetzelfde menu zijn, ik zal zeker wisselen met bv spiervlees.
Alleen blijf ik t vreemd vinden om paard, koe,geit,schaap enz te voeren aan een kat :biggrin2:
Ik kan gratis aan muizen komen ;)
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3074999
Je kunt ook konijnenniertjes geven, of lamsnier. Lam is toch weer een heel stuk kleiner en jonger. Andere kleine(re) orgaantjes zijn bijvoorbeeld kalkoenhartjes, kalkoenlever, eendenhart, eendenlever, konijnenlever, lamshart, lamslever, hazenlever (in zakjes haasorgaan, worden soms via lijntjes aangeboden, zit bijvoorbeeld ook wel hart/nier/luchtpijp in in wisselende verhouding), dus er is wel meer keuze, alleen in nier helaas niet zoveel nee. Konijnenniertjes zijn vaak met vet, dat geef ik ook niet zo graag, maar voor de afwisseling koop ik het wel eens. Je gooit dan namelijk 300/400 gram vet weg en daar vind ik ze dan weer best duur voor. :-\

Kippennekken zijn hier hap slik weg, als ze daar moeite mee heeft om ze in zijn geheel te eten, zou ik niet teveel hoop zetten op eend(ennek of karkas). Kwartel is een mooi alternatief, je hebt ook nog (bos)duif, dat is ook vrij zacht.

Edit; ik zie dat je sommige organen zelf al genoemd had, sorry. ;)
Laatst gewijzigd door Ligaa op wo 18 feb 2015, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door little-wolf
#3075177
Zo dan?

Hoeveelheid: 3% van 3 kilo = 90 gram per dag / 630 gram per week

Vleesbot 35% 32gr/dag 224gr/week
Orgaanvlees 20% 18gr/dag 126gr/week
Spiervlees 45% 41gr/dag 287gr/week

Wekelijks:
Vleesbot
112 gr kwartelkarkas
112 gr kippennek

Orgaanvlees (max.5% lever)
80 gr kalkoen hart
06 gr geitenlever
40 gr lamsnier

Spiervlees
287 gr (mager) lamsvlees

In dit menu 5 dieren en dan krijgt ze nog 2x/week muizen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door