Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#3074713
Geven jullie wel eens iets aan zwervers, geld, eten, kleren, iets anders? Waarom wel/waarom niet?
Door Nadia
#3074720
Nee, bijna allemaal krijgen ze een zwervers uitkering. Daar kunnen ze hun eerste levensbehoefte prima van kopen. Lukt dit niet hebben ze allemaal recht op hulp. Slaan ze dit af of doen ze er niks mee dan vind ik dat ze het "zelf schuld" zijn. Het geven van geld houd dit in stand.
Een hele hoop daklozen zijn trouwens erg blij met hun leven.

Als aanvulling. Ik moet ook werken voor mijn geld. Krijg ook niks voor niks. Dus vind dat voor hun idem.
Laatst gewijzigd door Nadia op wo 18 feb 2015, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laura2004
#3074723
Hier is het niet normaal meer hoeveel zwervers je tegenkomt en hoeveel professionele bedelaars ( vaak oost Europese zigeuners). Ik geef beperkt,  als iemand me raakt en ik geef wel vaak hondenvoer aan zwervers met hondjes en ook regelmatig eten of restaurant cheques. Hier zijn er steeds meer mensen met 0 euro inkomen,  hier is een heel beperkt sociaal vangnet. In Nederland gaf ik overigens ook weleens, ook al kochten ze daar heroïne of drank van, ze werden daar niet meer of minder verslaafd van. Ik geef dus als iemand me raakt. De professionele bedelaars die briefjes of pakjes zakdoeken uitdelen geef ik niets.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3074724
Hier wel eens wat gegeven. En even later zie ik iemand aan komen rijden in een dikke auto, waar de "zwerver" bij instapt, het nieuwste model smartfoon aan het oor.

Dus nee. Niet (meer).
Door Martine-Tom
#3074726
Ronald schreef: Hier wel eens wat gegeven. En even later zie ik iemand aan komen rijden in een dikke auto, waar de "zwerver" bij instapt, het nieuwste model smartfoon aan het oor.

Dus nee. Niet (meer).
Goh nou je erover begint, hier hebben we daar ook een hele zwik van gehad en die heb ik nu al tijden niet meer gezien.
Nadia schreef: Nee, bijna allemaal krijgen ze een zwervers uitkering. Daar kunnen ze hun eerste levensbehoefte prima van kopen. Lukt dit niet hebben ze allemaal recht op hulp. Slaan ze dit af of doen ze er niks mee dan vind ik dat ze het "zelf schuld" zijn. Het geven van geld houd dit in stand.
Een hele hoop daklozen zijn trouwens erg blij met hun leven.

Als aanvulling. Ik moet ook werken voor mijn geld. Krijg ook niks voor niks. Dus vind dat voor hun idem.
Dit is me net iets te kortzichtig, zo zwart/wit is het vaak niet.

Hier hebben we op de professionele bedelaars na geen zwervers dus er valt niet veel te geven.
Door Lil
#3074743
Ik ken een paar zwervers en die kunnen niet kiezen, die zijn geestesziek. Zij krijgen nul uitkering...Wel eten van supermarkten en mensen zoals ik of soms een sjaal/ jas of zo. Geld geef ik nooit. Zeggen ze honger dan zeg ik: kom maar krijg je broodje en drinken. Velen weigeren dat. Jammer geld geef ik niet, een enkeling is zeer dankbaar en eet en drinkt lekker. Die "hier" zijn kent iedereen en vallen nooit iemand lastig. Ze lopen in de natuur en alleen op bepaalde tijd bij supermarkt omdat ze dan van supermarkt eten krijgen. Niet vergelijkbaar met de junken of profs in de stad.
Door Laura2004
#3074751
En in het hulpverleningscircuit terecht komen is ook geen feestje.  Je wordt volgestopt met pillen en methadon en loopt de rest van je leven kwijlend rond als een zombie met hulpverleners achter je aan die allerlei mooie doelen met je willen opstellen,  omdat we in een mooie patticipatie maatschappij leven.  Dit is ook weer zwart wit gesteld,  maar zo was het leven van veel cliënten van mij die van straat geplukt zijn in de Pim Fortuyn periode hier in Rotterdam.  Ik vind 'eigen keuze' zo'n ovrrgewaardeerde term in Nederland.  Curieus trouwens dat dit in Spanje echt nooit gezegd wordt, het is een keuze of je eigen keuze.
Door Jantina
#3074754
Ronald schreef: Hier wel eens wat gegeven. En even later zie ik iemand aan komen rijden in een dikke auto, waar de "zwerver" bij instapt, het nieuwste model smartfoon aan het oor.

Dus nee. Niet (meer).
Hier zijn het een soort pooiers. Vrouwen worden gedwongen voor de supermarkt muziek te spelen en worden vanaf een afstand door kerels in dikke auto's in de gaten gehouden. Ik word daar altijd heel akelig van.
Door Laura2004
#3074755
Jantina schreef: Hier zijn het een soort pooiers. Vrouwen worden gedwongen voor de supermarkt muziek te spelen en worden vanaf een afstand door kerels in dikke auto's in de gaten gehouden. Ik word daar altijd heel akelig van.
Klopt,  dat zie je hier overal, dat zijn gewoon moderne slaven van criminele bendes.
Door Annemarie Rijnveld
#3074756
Boeffie Blafmans schreef: Geven jullie wel eens iets aan zwervers, geld, eten, kleren, iets anders? Waarom wel/waarom niet?
Ja, altijd. Waarom zou ik het niet doen?
Door Jantina
#3074760
Annemarie Rijnveld schreef: Ja, altijd. Waarom zou ik het niet doen?
Nou omdat je er hier dus geen bedelaar mee helpt, maar alleen maar pooiers nog rijker mee maakt.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3074762
Ik probeer het meestal wel, dan denk ik als ik de winkel inloop 'straks mijn kleingeld dumpen'. Dan sta ik bij de kassa, alles in mijn tas te proppen, loop ik naar buiten, ojah, nou ja, ik ga nou niet op straat mijn portomonnee staan vissen hoor  ::)

Het scheelt dat we er hier maar 2 (de 3e is geestesziek en bedelt niet) zwervers hebben.
Door Annemarie Rijnveld
#3074771
Jantina schreef: Nou omdat je er hier dus geen bedelaar mee helpt, maar alleen maar pooiers nog rijker mee maakt.
Kan zijn, maar onder het kaf zit ook weleens koren  ;)

Het fenomeen outcasts, zwervers enz is zo oud als de wereld en ik denk (mijn eigen mening, hè, die ik niemand op wil dringen) dat ook al zou niemand iets geven aan geld of eten of kleding daarmee het probleem niet uit de wereld gaat, noch verminderen zal..

edit: ik eet geen cent minder door iets te geven, en degene die bedelt heeft misschien de kans zijn maag te vullen, of een warme jas aan te trekken...of een buskaartje te kopen...
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op wo 18 feb 2015, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door