Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Boston
#23419
Hoi hoi,

Ik ben nu zo'n 3 maanden op internet aan het kijken naar leuke/goede barf websites en ik kom toch vaak terug op barfplaatst.nl (top site dus)

Het volgende menu geef ik sinds 2 weken aan Boston:

Maandag:
- 500 gram rodi compleet
- 500 gram kippennekjes

Dinsdag:
- 500 gram rundergehakt
- 200 gram groentemix met een ei + 200 gram fruitmix

Woensdag
- 500 gram kippenvleugels
- 400 gram kipfilet + groentemix

Donderdag
- 500 gram kippennekjes
- 500 gram lamshart + groentemix

Vrijdag
- 500 gram rodi compleet
- 500 gram runderhart + groentemix

Zaterdag
- 500 gram vis mix (sardientjes, zalm, makreel enzo)
- 500 gram vis (hele vis met kop + graat)

Zondag
- 500 gram rundergehakt en een ei
- 500 gram vuile pens

Nou is natuurlijk mijn vraag, doe ik het goed?

Boston is een amerikaanse bulldog van bijna 11 maanden en weegt nu 43 kilo.
Ik heb hem vorige week een runder bot gegeven met nog een beetje vlees eraan, maar daar kreeg hij diaree van, heel jammer :(
En hij vindt vis heel lekker, ook al doet hij bijna een half uur over een hele vis (heeft er denk ik het liefst een mes en vork bij), ik wil vis ook heel graag blijven geven maar na een vis maaltijd heeft hij jeuk aan zijn bekje (zijn bek wordt niet rood) ik ben een beetje aan het twijfelen of ik ermee door moet gaan.

Oja, nog een vraag hoe kom ik aan Bibi, bij de dierenwinkel keken ze me heel vreemd aan, dus eigenlijk is ook mijn vraag wat is Bibi?

Nou ik hoor het graag.

grts,
lorraine
Door Lizzy
#23496
Hoi Lorraine, zijn de kippennekken/vleugel de enige botjes die je geeft? Of wissel je ook wel eens af met andere botten (bijv. lam of kalf)? Rund is niet zo geschikt omdat dit van oude dieren is en eigenlijk te hard. Mijn honden krijgen een runderrib of heup niet eens weg gekluifd.

Wat bedoel je met jeuk na het eten van vis? Hoe merk je dat dan (wat doet jouw hond)? En wat voor hele vis geef je? (ik vind dat jouw hond daar wel erg lang mee doet zeg! Mijn honden doen er ongeveer 10 seconden over). Wat voor rauwe vis geef je? Misschien kun je een andere vissoort proberen om te kijken hoe dat gaat?

Nou, volgens mij ziet jouw menu er verder goed uit hoor! Je zou misschien nog wat af kunnen wisselen met andere vleessoorten zoals lamsvlees of kalkoen of konijn of iets dergelijks. Even snel geteld tel ik twee maaltijden zonder Rodi compleet of iets van bot in jouw weekmenu. Geef je dan iets anders aan calcium? En, snel geteld zie ik drie menu's van orgaanvlees. Ik weet dat er in Rodi ook erg veel orgaanvlees zit. Misschien kun je er over denken om 1 of 2 van die drie maaltijden van orgaanvlees te vervangen door spiervlees. In totaal is 10% tot 15% orgaanvlees genoeg. Misschien zou je dan met orgaanvlees ook nog wat af kunnen wisselen. Een keertje lamslever of kippenlever of lamsniertjes ofzo.

Bibi is trouwens een compleet versvlees zoals Rodi.

Groetjes, Lizzy
Door Janet
#23498
Hoi Lorraine,
als je hart onder orgaanvlees rekent (zoals een aantal doen), lijkt het me iets té veel orgaan van het goede. Als je hart onder spiervlees rekent (zoals onder andere schrijfster van dit stukje), dan heb ik niets gezegd.
Ik mis ergens een calciumbron, maar volgens Roger kan een hond het met niet-zoveel calcium af (staat ergens in een ander onderwerp).
Verder ziet het er volgens mij goed uit. ;D
Door Lizzy
#23501
[quote="Janet"]
Hahahahaha Lizzy, tegelijk geschreven ;D.
[/quote]Volgens mij ook Janet ;D!

Oh Lorraine, volgens mij is dit jouw eerste bericht op barfplaats he? Wil ik jou toch even welkom heten! En, we vinden het natuurlijk wel leuk dat je Barfplaats een topsite vindt :D. Dank je!
Door Boston
#23554
Hoi,

Bedankt voor jullie snelle berichten, yes ik ben helemaal nieuw op barfplaats en ik vind dat barfen super leuk.
Maar ik ben nog echt aan het uitzoeken wat goed is en wat niet.

Als ik het menu lees dan geef ik Boston over het algemeen veel kippennekjes en vleugeltjes. Lizzy jij zei dat ik ook lam of kalf kan geven welk gedeelte van een kalf of lam geeft voldoende calcium en ook afwisseling?

Hoi Janet, ik reken hart onder spiervlees.

Hoi Ordell, bedankt voor de URL.

Vrienden en collega's verklaren me voor gek, maar wat een plezier heb ik elke keer weer als ik het mannetje zie smullen.

Ik zal mijn menu zo snel mogelijk weer updaten, eerst even kijken wat ik hier allemaal kan halen. is kwark eigenlijk ook goed?

Boston had eigenlijk vandaag een vis dag maar die heb ik naar morgen verplaatst, hij krijgt dan sardientjes en zalm, ik zal dan even goed opletten of hij begint te krabben.

grts,
lorraine
Door Janet
#23567
Verse vis of vis uit blik? Een hond kan volgens mij net zo goed viseiwit-allergie hebben als een mens.

In principe kun je alle niet-dragende botten geven (ribben, vleugels etc.) van alle soorten vlees (behalve varkensvlees) en gevogelte. Als je hond niet gewend is aan het eten van bot of als het een schrokker is, houd het bot dan de eerste tijd even vast tot je hond geleerd heeft om te kauwen.

Edit:Ik zou het hart trouwens wel wat meer afwisselen met 'echt' spiervlees. Afsnijdsels of zo. Of mooi vlees uit de aanbieding.
Laatst gewijzigd door Janet op za 15 nov 2003, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Boston
#23579
Tot nu toe heb ik hem alleen vers vlees gegeven.

Ik zal zeker meer spiervlees toevoegen en minder orgaan vlees geven.
Door Boston
#29967
[quote="Boston"]

Ik zal mijn menu zo snel mogelijk weer updaten, eerst even kijken wat ik hier allemaal kan halen. is kwark eigenlijk ook goed?

[/quote]

Bij deze dus zijn nieuwe menu:

Maandag:
- 500 gram bibi
- 500 gram kippennekjes

Dinsdag:
- 500 gram bibi
- 200 gram rundergehakt + ei

Woensdag
- 500 gram bibi
- 400 gram kipfilet of kippenhartjes + groentemix

Donderdag
- 500 gram bibi
- 500 gram lamshart + groentemix

Vrijdag
- 500 gram bibi
- 500 gram runderhart + groentemix

Zaterdag
- 500 gram bibi
- 500 gram lamsvlees met bot

Zondag
- 500 gram kippenvleugels
- 500 gram vuile pens

en daarnaast is Boston gek op fruit, vooral op manderijnen dus meestal als ik fruit eet krijgt hij ook een stukje. Jeetje wat hebben sommige honden het toch goed he :) ach ik vind het super om te doen.

grts,
lorraine

oja, wat doe ik aan de slechte adem van Boston? nou ja slecht, ik vind het niet slecht, maar mijn vriend klaagt er wel eens over het ruikt een beetje muf. Thanks weer! :)
Door Lizzy
#30141
Hoi Lorraine, hoe is het met zijn gebit? Heeft hij tandsteen (vooral kijken op de kiezen) of zijn de tanden en kiezen helemaal schoon? Als zijn tanden niet helemaal schoon zijn, dan is het misschien een idee om nog 1 maal per week een ander, wat groter, bot te geven van bijv. kalf (kalfwervel of rib ofzo). Dat verkopen ze ook bij Bibi. En, volgens mij moet dat er nog wel bij kunnen want je geeft vijf avondmaaltijden zonder (veel) calcium. Geef je het ei trouwens met schil? (zou ik wel doen). Wat voor bot geef je na het lamsvlees?
Groetjes, Lizzy
Door Boston
#30743
[quote="Lizzy"]
Hoi Lorraine, hoe is het met zijn gebit?
[/quote]

Hoi Lizzy,
Zijn tanden/kiezen zijn schoon, dus daar kan het gelukkig (denk ik tenminste) niet aan liggen, ik zal bij bibi ook de botten aanschaffen, kan hij iets meer knagen, want het is wel zo dat hij de kippennekken en de kippenvleugels bijna inslikt zonder te kouwen (dat was ook wel te verwachten want Boston heeft altijd trek ;D). Ik geef hem altijd lamsvlees waar ook nog bot aan zit, het is een homp vlees met een bot.

Jij zei dat ik ei met schil ook kan geven, als ik hem een heel ei geef maakt hij er een troep van, kan ik de schaal kapot maken en ook door het gehakt mengen? Waarschijnlijk wel, maar ik vraag het toch maar.

grts,
lorraine
Door ine
#30765
Je kunt de schaal even laten drogen, dan in de vijzel fijn maken en door het eten doen! Het eiwit en geel kun je ook gewoon geven!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door