Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3074246
Oké in de 1,5 jaar dat ik hier woon ( Amsterdam west ) zijn er hier in een straal van 500 meter zo'n 30 a 40 katten vermist geraakt, het merendeel daar van kwam vrij buiten  :-X

Ik kan het niet meer aan zien, bijna elke week hangt er wel weer een nieuwe briefje met een schattig poes of kater die volgens de schrijver vast ergens in iemands schuur of huis zit.

Vroeger heb ik zelf ook katten gehad en van de 5 die er vrij rond mochten lopen zijn er 3 aangereden of nooit meer terug gekomen, mijn laatsten 2 katten mochten niet meer vrij naar buiten zelf als ik een tuin zou hebben gehad.

Nu loop ik met een idee in mijn hoofd voor een waarschuwingen en bewustwordings flyer, helaas kan ik die zelf niet maken daar ik niet goed kan tekenen.

Dus dacht ik gelijke aan hier aangezien ik weet dat hier een hoop mensen zijn die erg getalenteerd zijn :)

Mijn idee is een vergelijking te maken tussen los lopende katten en binnen katten met een afgezeten tuin of een katten ren, dus bijvoorbeeld een plat gereden kat tegen over een kat dit heerlijke veilig in de zon in de katten ren zit.
Daar onder bijvoorbeeld de vraag wat is diervriendelijke of wat is natuurlijke of wat is fijner, op zo'n manier dat het dus duidelijke is dat de binnen kat een veel fijner en veiliger leven heeft.

Ik zou dan bijvoorbeeld 3 of 4 situaties nemen en dan 1 poster maken waar ze allemaal op staan en ook voor elke situatie een aparte poster.

De onderwerpen die ik aan wil halen zijn:
veiligheid voor de kat 
Inpekt op meden mens
Inpekt op de natuur
Vergelijking met anderen huisdieren hoe raar het zou zijn als die losliepen.

Kwa verspreiding zou ik zeggen via Facebook, aanbieden aan dieren asiels, dieren artsen en de dierenbescherming.
Ook zo maken dat als mensen ze willen uitprinten dat het gemakkelijk kan, mocht iemand hem voor zijn raam hangen of zo.

Tuurlijk denk ik niet dat het in 1 dag werkt of dat iedereen overtuigd word, maar het zou in ieder geval iets zijn.
Het zal al iets zijn dat mensen beseffen dat het niet normaal of goed is om een kat los op straat te laten lopen, zo veel dieren zou leed bespaard blijven dan.

Dus wie wil me helpen om dit idee uit te werken?
#3074254
Ben bang dat je er weinig mee bereikt. Een kat word nog vaker dan een hond gezien als een ding wat je aanschaft en gewoon laat lopen.
Ach is poeslief ziek, dan laat je m toch lopen tot ie doodgaat? haal je toch gewoon gratis een nieuwe van marktplaats.
Heeft hij gedragsproblemen? Weg ermee en lekker een nieuw kitten van marktplaats.
je vind kittens super maar volwassen katten niet? Ach dan dump je m toch na xx maand? In t voorjaar zijn er zat nieuwe kittens gratis op mp!


Ik ben er sceptisch over, een deel zal echt het niet kwaad bedoelen met de kat buiten.
Maar het overgrote deel van kattenbezitters gaat nog erger met zijn/haar kat om als met de hond helaas.
#3074280
Mijn katten zijn allemaal gechipt.
Misschien zou daar meer naar gekeken moeten worden.
Een chip is niet zo duur.
En als mensen wel een kat kwijt zijn en die komen in een asiel terecht en hebben geen chip dan hoor je als baas natuurlijk niks.
Nou moet ik zelf zeggen na een jaar wikken en wegen heb ik een ander huisje voor één van mijn katten moeten zoeken omdat ze hier niet meer op haar plek zat en niet haarzelf was.
En een andere kat van mij is echt een buitenkat en komt zelden binnen.
Ik maak me op dit moment ook zorgen om hem.
Meestal zie ik hem wel op de plek waar hij meestal buiten is maar heb hem nu al zeker een week niet gezien.
#3074283
Ik heb voor mijn vier Brits kortharen een kattenren laten bouwen in onze tuin.
Vroeger kwamen mijn katten ook gewoon los buiten we wonen nogal afgelegen.
Helaas is toch een paar jaar geleden mijn lieve Turkse Angora dood gereden.
Sindsdien moet ik er niet meer aan denken om mijn poezels los buiten te laten.
Ze vinden het heerlijk in de ren heb er een speciale buitenkrabpaal in en plankjes en soms leg ik zomers wat graszoden erin ook dat vinden ze geweldig.
#3074305
[quote="Hope"]
Ik zal natuurlijk wel weer een rel opstarten nu, maar van mij mogen ze het los laten lopen van katten verbieden.
[/quote]

;D

Sorry, bij het lezen van het eerste deel van je zin, verwachte ik een heeeel ander einde.  :biggrin2:

Ik respecteer je mening hoor.
Maar het is een beetje moeilijk waar te maken, vrees ik.  Het blijkt al niet mogelijk om het castreren of chippen verplicht te maken, dus zorgen dat ze ook nog eens niet gaan lopen is echt wel veel vragen van de doorsnee kattenhouder. Een hoog hek rond de tuin is spijtig genoeg niet voldoende...  :-X

Zoals bij de meeste problemen gerelateerd met katten, ben ik ook van mening dat sensibiliseren al een wereld van verschil kan maken en dat er nog veel werk is.  Ik denk dat dat meer problemen op kan lossen (of verkleinen) dan regels op te stellen die toch niet nageleefd of gecontroleerd worden en waarvan de meeste mensen het bestaan niet weten, nog de reden voor begrijpen.  Mensen zijn zich gewoon niet bewust van de problemen en vallen vaak compleet uit de lucht.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 17 feb 2015, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#3074307
[quote="pearlsofpassion"]
;D

Sorry, bij het lezen van het eerste deel van je zin, verwachte ik een heeeel ander einde.  :biggrin2:

Ik respecteer je mening hoor.
Maar het is een beetje moeilijk waar te maken, vrees ik.  Het blijkt al niet mogelijk om het castreren of chippen verplicht te maken, dus zorgen dat ze ook nog eens niet gaan lopen is echt wel veel vragen van de doorsnee kattenhouder. Een hoog hek rond de tuin is spijtig genoeg niet voldoende...  :-X

Zoals bij de meeste problemen gerelateerd met katten, ben ik ook van mening dat sensibiliseren al een wereld van verschil kan maken en dat er nog veel werk is.  Ik denk dat dat meer problemen op kan lossen (of verkleinen) dan regels op te stellen die toch niet nageleefd of gecontroleerd worden en waarvan de meeste mensen het bestaan niet weten, nog de reden voor begrijpen.  Mensen zijn zich gewoon niet bewust van de problemen en vallen vaak compleet uit de lucht.
[/quote]

Oh jee is het zo erg in Belgie?  ;D ;D
#3074313
[quote="pearlsofpassion"]
;D

Het blijkt al niet mogelijk om het castreren of chippen verplicht te maken, dus zorgen dat ze ook nog eens niet gaan lopen is echt wel veel vragen van de doorsnee kattenhouder..  :-X
[/quote]

Wat raar dat het chippen van honden wel verplicht kan worden en bij katten niet.
En castreren en steriliseren helpt denk ik ook veel.
Ik heb bewust mijn katten allemaal laten helpen.
Omdat ik niet 4 keer per jaar een nest kittens wou, 2 keer 2 nesten omdat ik 2 poezen had.
En ik wilde ook niet dat de andere poezen in de buurt bevrucht zouden worden door mijn katers, ook van hun had ik er 2.
Maar dat is mijn mening, probeer dat het gros van de mensen bij te brengen ik denk dat dat bijna onmogelijk is.
#3074315
[quote="Hope"]
Ik zal natuurlijk wel weer een rel opstarten nu, maar van mij mogen ze het los laten lopen van katten verbieden.
[/quote]

Een rel ach.. ::).wellicht hooguit omdat ik dat roepen om een verbod altijd zo'n zwaktebod vindt. Laat de overheid het maar weer regelen en als die dat niet goed uitvoerd hebben we iig weer iets om over te zaniken.
#3074318
[quote="AntjeNalaSimba"]
Wat raar dat het chippen van honden wel verplicht kan worden en bij katten niet.
En castreren en steriliseren helpt denk ik ook veel.
Ik heb bewust mijn katten allemaal laten helpen.
Omdat ik niet 4 keer per jaar een nest kittens wou, 2 keer 2 nesten omdat ik 2 poezen had.
En ik wilde ook niet dat de andere poezen in de buurt bevrucht zouden worden door mijn katers, ook van hun had ik er 2.
Maar dat is mijn mening, probeer dat het gros van de mensen bij te brengen ik denk dat dat bijna onmogelijk is.
[/quote]

Bij katten verplcihten kan natuurlijk net zo goed, alleen wordt de hondenchipplicht al maar zozo gehandhaaft, dus hoef je geen enkele hoop te hebben dat verplicht katten chippen iets gaat veranderen aan de losloopproblematiek.
#3074322
Ideeën over hoe de posters en platjes er uit moeten zien zijn trouwens ook welkom :)
Onderwerpen die behandeld zouden moeten worden of voorbeelden van hoe iets uit te beelden is ook goed.

Maar het is niet echt de bedoeling om je mening te spuien van het gaat toch niet lukken, als je het niet probeerde zal er nooit wat veranderen  ;)


Al gaat er maar 1 iemand anders van denken dan is mijn doel bereikt, er zijn echt genoeg mensen die best wel moeiten voor hun dier willen doen maar geen besef hebben van hoe het anders kan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door