Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Wodans avonturen
#3073866
Inmiddels staan mijn katten een paar maanden op barf, en daar doen ze het super op! Zoals ik het nu echter aanpak, kost het erg veel tijd. Dat moet anders kunnen volgens mij! Momenteel krijgen ze 's ochtends spiervlees, en 's avonds een zelfgemaakte complete mix van bot en orgaan. Die maak ik om de week ongeveer. Dat kost dus erg veel tijd.

Daarom ben ik benieuwd hoe jullie dit doen! En hoe verdeel je dat dan over 2 maaltijden? Kan je bijvoorbeeld 's ochtends bot en 's avonds spier of orgaan geven? Mijn pup kan niet los orgaan krijgen zonder aan de dunne te gaan...
Door Ruisje
#3073868
Op de 3 barfdagen krijgen onze katten 's morgens het vleesbot met een deel van het spiervlees + orgaan en 's avonds de rest van het spiervlees. Hun ontlasting ziet er zo prima uit. ;)
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3073873
Eten ze los geen orgaan of bot?

Ik voer 's morgens bot en 's middags spiervlees met orgaan. Hoe hun ontlasting eruit ziet weet ik niet, ze doen alles buiten. Maar ik heb ze nog nooit met vieze besmeurde billen thuis zien komen dus ik ga er gewoon vanuit dat het wel goed gaat. ::)
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3073899
Ik verpak hier spiervlees en vleesbot per 500gr. Daar doen ze met zen allen zo'n 2 dagen mee. (Kira en katten). Orgaan vries ik (in blokjes, van circa 5cm bij 5) los in diepvriesbakjes, hoef ze er dan alleen maar even een tik te geven en dan komen de stukjes zo los en weeg ik ze af voor wat ik die dag nodig heb. Omdat wij hier beiden op de ochtend werken hebben we afgesproken dat manlief kira uitlaat en ik de hele beestenboel eten geef :D. Kira krijg 's avonds (soms zelf pas voor het slapen gaan) haar eten, maar soms wil ik der 'S ochtends haar portie orgaan van die dag geven wel eens geven, gelukkig gaat ze der hier niet van aan de platte. Overdag krijgt ze genoeg beloningssnoepjes of een kauw staaf. De katten wil ik nog wel eens afwisselen (afhankelijk hoeveel tijd ik heb) de ene keer krijgen ze op de ochtend hun spiervlees en de avond hier vleesbot met orgaan, de andere keer krijgen ze het omgekeerd. Wanneer ze iets extra krijgen zoals een visje of een kuiken, geven we dat vaak tussen de middag of 's avonds samen met kira voor het slapen gaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Inouchka op ma 16 feb 2015, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3073967
In den regel krijgen ze hier 's ochtends en 's avonds vleesbot. 's ochtends met spier en 's avonds met orgaan of extra's (kuiken, vis).  Enkel Cuzco krijgt meestal 's ochtends enkel spier en 's avonds vleesbot en orgaan. Omdat hij anders zijn vleesbotjes in zijn geheel probeert door te slikken omdat ze te klein worden.  De anderen doen dat niet en krijgen vaak gemalen, dus krijgen dat in 2 verdeeld.

Maar als je het te veel werk vind om vleesbot te verknippen of te vermalen (wat ik begrijp) dan zou ik vleesbot met orgaan combineren en spier apart geven.
Vleesbot met een halve dag verschil geven met de rest is volgens mij vragen om verstopping gecombineerd met diarree ertussen. Buikpijn dus.  ;)
Niet bij elke kat uiteraard, maar toch bij velen.

Wat is de reden dat je een mix maakte van orgaan en vleesbot?  Knagen ze geen vleesbot weg? Of lusten ze orgaan niet los?  Heb je al orgaan van kleine dieren geprobeerd?
Door hannabelgje
#3073974
Ik voer hier ‘s morgens orgaan of spiervlees en 's avonds vleesbot. Nooit een probleem geweest bij de poezels. Ze krijgen wel erg bevleesd bot. Het kaalste deel gaat altijd richting hond.
Gebruikersavatar
Door Wodans avonturen
#3074140
pearlsofpassion schreef: In den regel krijgen ze hier 's ochtends en 's avonds vleesbot. 's ochtends met spier en 's avonds met orgaan of extra's (kuiken, vis). Enkel Cuzco krijgt meestal 's ochtends enkel spier en 's avonds vleesbot en orgaan. Omdat hij anders zijn vleesbotjes in zijn geheel probeert door te slikken omdat ze te klein worden. De anderen doen dat niet en krijgen vaak gemalen, dus krijgen dat in 2 verdeeld.

Maar als je het te veel werk vind om vleesbot te verknippen of te vermalen (wat ik begrijp) dan zou ik vleesbot met orgaan combineren en spier apart geven.
Vleesbot met een halve dag verschil geven met de rest is volgens mij vragen om verstopping gecombineerd met diarree ertussen. Buikpijn dus. ;)
Niet bij elke kat uiteraard, maar toch bij velen.

Wat is de reden dat je een mix maakte van orgaan en vleesbot? Knagen ze geen vleesbot weg? Of lusten ze orgaan niet los? Heb je al orgaan van kleine dieren geprobeerd?
De mix is gewoon de weekhoeveelheden bot en orgaan verdeeld over 7 bakjes of zakjes. Niet gemalen dus :)

Hmmm beter wel de verdeling zo houden dus. Helaas lust mijn kater veel niet, dus hetzelfde menu als de hond lukt niet.

Sowieso kan ik natuurlijk 2 kuikens per week als maaltijd geven en dan de weekhoeveelheid bot/orgaan nog maar door 5 delen. Scheelt al weer :)
koekje schreef: Ik voer 's ochtends een prooitje of stuk spiervlees en dan in de avond vleesbot met spiervlees of orgaan.
Wat voor prooitjes? 18 euro per kilo muis of hamster vind ik nogal wat... :-X hoewel het me wel heel handig lijkt
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3074146
Je kan ook alles samen in een bakje invriezen he.  Het is niet omdat je 's ochtends spier voert en 's avonds bot en orgaan, dat je het niet samen kan invriezen en ontdooien. Op die halve dag komt dat niet aan he.
Als je dat eenvoudiger zou vinden.

Aan de andere kant kan je ook net alles apart verpakken. Vleesbot apart, spier apart en orgaan apart.  Zo doe ik het. Ik vries het in losse portie's in en dan gaan die in zipzakken.  Das dan eenvoudig met uithalen en heb je wat meer combinatiemogelijkheden of flexibiliteit. 
Je kan dan vb vleesbot en spier per twee dagen invriezen en 2 dagen achter elkaar hetzelfde voeren. Met vleesbot doe ik dat ook geregeld.  Nekken gaan gewoon apart los ingevroren, en voor 1 kat zou dat dan bij kip voor 1 dag gaan, maar 1 eendennek is voor 2 dagen bot. 
Bij orgaan zou ik dat niet doen, ten eerste omdat orgaan niet zo graag een dag extra in de koelkast ligt en ten tweede omdat als je geen orgaanmix maakt, dan te veel van hetzelfde orgaan achter elkaar geeft.

Ik weet niet hoeveel je kat precies eet, maar een kuiken weegt wel maar 40gr, dus 1 kuikentje is maar een klein maaltijdje voor een kat.  En je moet natuurlijk zorgen dat de rest van je menu in verhouding tot elkaar blijft.
Ik verdeel mijn orgaan ook over 4 dagen, en de rest van de dagen extra's op die momenten, maar het orgaanpercentage is wel nog steeds in verhouding tot de hoeveelheid spiervlees en vleesbot die ze wel over 7 dagen verdeeld krijgen.  De extra's haal ik uit de verhoudingen.
Prooidieren als muis en rat vind ik ook te duur en ze eten het hier niet gekweekt. Maar hele vissen, kwartels of duifjes kunnen ook als prooidiertjes gevoerd worden.  Als zijnde compleet en dus ook buiten de verhoudingen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 17 feb 2015, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3074149
pearlsofpassion schreef: Maar als je het te veel werk vind om vleesbot te verknippen of te vermalen (wat ik begrijp) dan zou ik vleesbot met orgaan combineren en spier apart geven.
Vleesbot met een halve dag verschil geven met de rest is volgens mij vragen om verstopping gecombineerd met diarree ertussen. Buikpijn dus. ;)
Niet bij elke kat uiteraard, maar toch bij velen.
Waar baseer je dat op? Het is hier dan de keus tussen of te kleine stukjes vleesbot en er mogelijk in stikken, met los orgaan wat ze niet tot bijna niet eten (los), of met spiervlees, en 's avonds weer te kleine stukjes bot met mogelijkheid erin te stikken met spiervlees en de orgaantjes. Of zoals ik het nu doe. Of bot malen, wat ze niet eten, dus dan hou je spier en orgaan over. Ik heb hier nooit enig probleem gemerkt, geen misselijkheid, geen diarree (geen vieze billen ;D) etc. Dan zou ik ze achterna moeten rennen als ze naar buiten gaan om te controleren.

Er zit hier trouwens geen halve dag tussen de ochtend- en avondmaaltijd, maar pakweg 8 uur.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3074151
Ja, ik dacht dat.  :shy: Ik dacht dat geregeld te lezen, maar misschien heb ik dat verkeerd onthouden.
Maar ik zou het wel in het oog houden bij het overschakelen op vers bij katten. 

Blijkbaar zijn mijn katten dan ook wat gevoeliger of zo...  :-\  Ik heb een tijdje 3 keer per dag gevoerd met het vleesbot in het midden. En toen merkte ik geregeld wat wisselende ontlasting.  Niet van die mooie drolletjes die overal even hard zijn.  Er zaten dan harde grijze stukken in de lossere drollen.  En soms kogels die echt krijtpoep waren. Voor de rest merkte ik ook wel niets aan mijn katten hoor, aan de katten zelf zag ik niets, enkel in de bak.  Ik voerde toen nog geen wild, enkel kip, konijn en eend, dus van te hard vleesbot kan het niet geweest zijn. 
Maar zoals gezegd krijgt Cuzco hier ook zijn vleesbot in zijn geheel omdat hij dat in zijn geheel zou inslikken, maar dan samen met zijn orgaan. Ik denk echt wel dat hij problemen zou krijgen wanneer ik het orgaan bij het spiervlees zou geven.

Ik voer wel met ongeveer 12u tussen.  Steeds tussen 9 en 10u, 's ochtends en 's avonds.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3074157
Ik denk haast dat als het problemen geeft, dat je dat wel zou merken. Maarja met buitenkatten is dat ook nog wel lastig natuurlijk. Ik weet het niet, ik merk het niet aan ze. Ik merk wel dat als ze ergens een keer niet lekker van geweest zijn, ze het pertinent niet meer eten. Die link leggen ze wel. Zo had ik een keer per ongeluk patrijsjes op het aanrecht laten liggen, daar heeft mijn kater zich in volgevreten, halfbevroren en met darmen, en daarna lustte hij geen patrijs meer. ;D Dus je zou denken dat ze op zich wel zo slim moeten zijn die link te leggen op een gegeven moment, maar misschien ook niet hoor. Ik heb behalve van mijn kater in de overgangsperiode, nog nooit één keutel van ze gezien. ;D

Ja ze krijgen hier (in de winter dan, in de zomer wat eerder) tussen 9 en 10 's morgens en tussen 5 en 6 's avonds, soms wat eerder, soms wat later. Ik voer trouwens niet zo heel veel wild bot, weinig zelfs. Vooral (bio)kip, parelhoen, kwartel, fazant (bout), eend en zalm(karkas).

Mijn kater heeft wel eens een ganzennek gegeten toen hij nog op de bak binnen ging, maar daar zaten toen wel orgaantjes bij.. Ik durf niet te zeggen of het wel problemen geeft, alleen dat ik het dus niet merk. :-[
Door hannabelgje
#3074294
Bij mijn katten merk ik er echt niks van. Maar zoals ik al zei krijgen ze wel heel goed bevleesd vleesbot omdat Zoë de kalere stukken eet met haar orgaan en spiervlees.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3074301
Ik moet zeggen dat mijn vleesbot tegenwoordig doorgaans ook wel mooier bevleesd is dan toen ik begon... Kritischer zeker...  ::)
En aangezien ik bij de gevogeltekarkassen met borstbeen ze toch moet malen voor Luis, gaan de kalere stukken hier ook door de molen en krijgt Cuzco enkel de mooie rugstukken te knagen.  Kippenruggen kan Luis wel eten, en kipkarkas koop ik niet wegens doorgaans te kaal.

Wat ik tegenwoordig ook geregeld voer is bot met zoveel vlees aan dat het spier en vleesbot in 1 is.  Zoals hele kwartels of volledig bevleesde konijnborststukjes.  Die voer ik dan de helft 's ochtends en de helft 's avonds, evt met extra orgaan (maar er zit ook meestal nog wat orgaan bij in).

Zo zijn het nog steeds groot genoeg stukken om niet in de stikken terwijl het bot toch over beide maaltijden verdeeld is.  :biggrin2: En dat vind ik wel aangenaam om te voeren.
Gebruikersavatar
Door Wodans avonturen
#3075088
pearlsofpassion schreef: Ik moet zeggen dat mijn vleesbot tegenwoordig doorgaans ook wel mooier bevleesd is dan toen ik begon... Kritischer zeker... ::)
En aangezien ik bij de gevogeltekarkassen met borstbeen ze toch moet malen voor Luis, gaan de kalere stukken hier ook door de molen en krijgt Cuzco enkel de mooie rugstukken te knagen. Kippenruggen kan Luis wel eten, en kipkarkas koop ik niet wegens doorgaans te kaal.

Wat ik tegenwoordig ook geregeld voer is bot met zoveel vlees aan dat het spier en vleesbot in 1 is. Zoals hele kwartels of volledig bevleesde konijnborststukjes. Die voer ik dan de helft 's ochtends en de helft 's avonds, evt met extra orgaan (maar er zit ook meestal nog wat orgaan bij in).

Zo zijn het nog steeds groot genoeg stukken om niet in de stikken terwijl het bot toch over beide maaltijden verdeeld is. :biggrin2: En dat vind ik wel aangenaam om te voeren.
Dat is ook een slim idee!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door