Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3073742
Ik heb er al vaker over zitten denken maar nooit de daad bij het woord gesteld. Maar ik wil nu i.p.v. 1 of 2 Barf dagen consequent naar 4 BARF dagen gaan.
Ik heb een labradorreu van 19 maanden oud en weegt 30 kilo. Hij krijgt momenteel een kilo eten per dag. De KVV krijgt hij 's ochtends en 's avonds. En de BARF alleen aan het einde van de dag. En dan een 500 gram spier en 500 gram vleesbot. Daarnaast wil ik binnenkort weer een voorraadje groentenmix gaan maken en deze er elke dag bij gaan geven. Zowel op de BARF als de KVV dagen.

Nu zat ik aan het volgende te denken.
Zou dit een beetje een goed menu kunnen zijn. Dit zijn namelijk de dingen die ik nu in mijn vriezer heb liggen (behalve dan de pens)

Maandag: KVV Valthervoer Hound Dog III (30% lamsvlees, 30% paardenvlees, 20% kalkoenkarkas en 20% geitenorgaan)
Dinsdag: BARF Konijnenkarkas met zwanen spiervlees
Woensdag: KVV Valthervoer Hound Dog II (60% geitenvlees, 20% eendennek en 20% runderorgaan)
Donderdag: BARF Zalm karkas of kop met konijnenspiervlees
Vrijdag: KVV Meat 4 dogs (wisselend tussen all in one, alle in one eend, rund of kip)
Zaterdag: BARF Pensdag
Zondag: BARF Eendennekken of Partelhoenkarkas met zwanenspiervlees of konijnenspiervlees
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3073746
Als Pens zat ik te denken aan lamspens of geitenpens, aangezien die al ongeveer een kilo per stuk zijn wat ik begrepen had en ik dat dus in 1 keer geven kan. Is dat een idee of kan ik beter voor runderpens gaan
Door Martine-Tom
#3073748
Ik zou dan voor lam gaan, word ten eerste vaak beter gegeten dan geit en ten 2e staat lam nog niet bij de diersoorten dus heb je er weer 1 bij  :)
Door Ruisje
#3073756
Eerlijk gezegd weet ik niet wat het met je orgaanvlees doet bij 3 KVV- en 4 barfdagen. 
In 2 dagen KVV zit 20% orgaan (welke?) en van Meat4dogs weet ik het niet. Als er bij alle 3 hart, lever en nier in zit en geen pens, lijkt het te kunnen. Maar als er ook pens en orgaanvlees in zit met weinig voedingswaarde zou hart, lever en nier wel eens te weinig kunnen zijn.
Eén dag alleen pens is veel pens en zou ook voor slappe ontlasting kunnen zorgen, hou daar rekening mee!

En dan welke pens? Geit of lam is prima, alleen als het de pens van hele jonge lammeren betreft zou ik voor rund gaan. Runderpens kun je gewoon in kiloverpakking kopen, dus afwisselen tussen de 3 is nog het beste. ;)
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3073766
[quote="Martine-Tom"]
Ik zou dan voor lam gaan, word ten eerste vaak beter gegeten dan geit en ten 2e staat lam nog niet bij de diersoorten dus heb je er weer 1 bij  :)
[/quote]
Lam staat er al wel tussen hoor! Namelijk bij Maandag: KVV Valthervoer Hound Dog III (30% lamsvlees, 30% paardenvlees, 20% kalkoenkarkas en 20% geitenorgaan)
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3073768
[quote="Ruisje"]
Eerlijk gezegd weet ik niet wat het met je orgaanvlees doet bij 3 KVV- en 4 barfdagen. 
In 2 dagen KVV zit 20% orgaan (welke?) en van Meat4dogs weet ik het niet. Als er bij alle 3 hart, lever en nier in zit en geen pens, lijkt het te kunnen. Maar als er ook pens en orgaanvlees in zit met weinig voedingswaarde zou hart, lever en nier wel eens te weinig kunnen zijn.
Eén dag alleen pens is veel pens en zou ook voor slappe ontlasting kunnen zorgen, hou daar rekening mee!

En dan welke pens? Geit of lam is prima, alleen als het de pens van hele jonge lammeren betreft zou ik voor rund gaan. Runderpens kun je gewoon in kiloverpakking kopen, dus afwisselen tussen de 3 is nog het beste. ;)
[/quote]

In Hound dog zit 20% geitenorganen of 20% runderorganen, maar welke ga ik navragen
In Meat4Dogs zit 15% organen maar wat staat ook niet vermeld.

(Naar beide is inmiddels navraag gedaan en wacht op antwoord)
Laatst gewijzigd door Flamingo op ma 16 feb 2015, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3074673
Jammer verder geen op of aanmerkingen. Nu weet ik nog niet wat ik er mee aan moet.
Ben een beginner en had gehoopt meer informatie te kunnen verkrijgen of ik al dan niet goed bezig was.
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3074705
[quote="Inge en Bono"]
Het is, denk ik, belangrijk om te weten welke organen er in de kvv zitten, en aangezien je daar, nog, geen antwoord op hebt, is het wat lastig adviseren
Heb je dit; http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 140.0.html topic al eens gelezen?
[/quote]

Ja die al wel eens gelezen.

Van Valthervoer heb ik toevallig net antwoord ontvangen. De gebruikte organen zijn hart, lever en long in natuurlijke verhouding. De organen zitten aan elkaar vast bij levering middels slokdarm en luchtpijp die verwijderd worden. In het geval van de runderorganen wordt hier nog pens aan toegevoegd, ongeveer 30% van het totaalgewicht van de gebruikte organen.
Door Martine-Tom
#3074730
[quote="Flamingo"]
Ja die al wel eens gelezen.

Van Valthervoer heb ik toevallig net antwoord ontvangen. De gebruikte organen zijn hart, lever en long in natuurlijke verhouding. De organen zitten aan elkaar vast bij levering middels slokdarm en luchtpijp die verwijderd worden. In het geval van de runderorganen wordt hier nog pens aan toegevoegd, ongeveer 30% van het totaalgewicht van de gebruikte organen.
[/quote]Long heeft geen voedindswaarde, en ik mis nier....niet echt compleet dus, en als het 20% orgaan is voer je dus wel heel veel hart en zeker veel lever.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3074800
Mee eens, ik mis de nier. De verhouding bij orgaan is 50%pens, en de overige 50% orgaan verdeel je over in ieder geval hart, lever, nier. Af en toe wat anders als hersenen, testikel, tong, oog erbij is goed voor de afwisseling. Maar hart, lever, nier zijn de belangrijkste en long voegt echt nauwelijks wat toe

Zowel de all in one, als de rund, van meat4dogs bevat pens en ook weer long. In de rund versie zit dan wel weer nier, maar tenzij het biologisch is, zou ik van rund geen nier willen voeren. En ik weet niet of valthervoer biologisch is; maar als dat niet zo is, zou ik daar geen runderlever in willen hebben
Laatst gewijzigd door Inge en Bono op wo 18 feb 2015, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ruisje
#3074805
Gegokte verdeling orgaanvlees in de kvv's:

Valthervoer 1 - 20% van 1000gr
6% hart = 60gr
6% long = 60gr
8% lever = 80gr

Valthervoer 2 - 20% van 1000gr
6% pens = 60gr
4,25% hart = 42gr
5,5% lever = 56gr
4,25%  long = 42gr

Meat4dogs - 15% van 1000gr
Zit volgens de voerwijzer hart, lever, nier, long en pens in. Omdat de verdeling nog onbekend is, heb ik het voor nu even door 5 gedeeld.
3% hart 30gr
3% lever 30gr
3% nier 30gr
3% long 30gr
3% pens 30gr

Tellen we alles op en zetten het in jouw weekmenu, dan ziet dat er ongeveer zo uit:
Afbeelding

Het orgaantotaal staat wel vast: 22% en dat komt natuurlijk door de pensdag. Zelf zou ik de pensdag vervangen door 400gr vleesbot + 600gr pens of half/half. Hart en nier is wel krap volgens de berekening, dus ik zou nog 70gr nier en 100gr hart extra per week toevoegen en dat in mindering van het spiervlees brengen.

Let wel: het blijven geschatte hoeveelheden orgaanvlees in de kvv's.
Laatst gewijzigd door Ruisje op wo 18 feb 2015, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3074997
[quote="Ruisje"]
Gegokte verdeling orgaanvlees in de kvv's:

Valthervoer 1 - 20% van 1000gr
6% hart = 60gr
6% long = 60gr
8% lever = 80gr

Valthervoer 2 - 20% van 1000gr
6% pens = 60gr
4,25% hart = 42gr
5,5% lever = 56gr
4,25%  long = 42gr

Meat4dogs - 15% van 1000gr
Zit volgens de voerwijzer hart, lever, nier, long en pens in. Omdat de verdeling nog onbekend is, heb ik het voor nu even door 5 gedeeld.
3% hart 30gr
3% lever 30gr
3% nier 30gr
3% long 30gr
3% pens 30gr

Tellen we alles op en zetten het in jouw weekmenu, dan ziet dat er ongeveer zo uit:
Afbeelding

Het orgaantotaal staat wel vast: 22% en dat komt natuurlijk door de pensdag. Zelf zou ik de pensdag vervangen door 400gr vleesbot + 600gr pens of half/half. Hart en nier is wel krap volgens de berekening, dus ik zou nog 70gr nier en 100gr hart extra per week toevoegen en dat in mindering van het spiervlees brengen.

Let wel: het blijven geschatte hoeveelheden orgaanvlees in de kvv's.
[/quote]

Bedankt voor deze uitgebreide omschrijving! Ik zal er eens even naar kijken hoe ik dat in kan gaan passen!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3081296
Kan dat dat er in de kvv dan meer dan dubbel zoveel spiervlees als vleesbot zit? Of is dat soms kaal bot in de kvv?
Want dat vind ik dan wel een beetje een vreemde uitkomst.
Als het echt zo is, vind ik het wel erg weinig vleesbot (dikke 30%) en veel spiervlees (bijna 50%).  Het stomme is wel dat je natuurlijk niet weet hoe de kwaliteit van het spiervlees is en of het botpercentage wel echt klopt...

Voor de rest wel een heerlijk schema zo, weet je meteen waar je aan toe bent.  :)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 03 mar 2015, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door