Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rebekka
#3073995
hoi allemaal,

Eigenlijk hoop ik gerust gesteld te worden.
Onze poes pip  zit nu enkele weken op barf/kvv. in de ochtend barf en in de middag en avond kvv. Daarnaast vangt ze veel eigen prooi.

Nu wordt ze ineens helemaal kaal aan de onderkant. De binnenkanten van  haar achterpoten en tot de helft van haar buik zit alleen nog wat dons, maar niet echt meer 'vacht' (snap je?)

Wat vinden jullie hiervan? Is dat ontgiften?
Door Martine-Tom
#3073997
Hoe is de huid zelf? En merk je iets aan de ontlasting of iets van jeuk? Is de vacht op de rest van haar lijf wel gewoon in orde?
Door Rebekka
#3074008
De ontlasting weet ik niet, ze poept buiten. De huid zelf ziet er keurig uit alleen verliest ze dus op bepaalde plekken veel te veel haar waardoor er dus kale plekken zijn ontstaan. (nou ja, 1 hele grote kale plek dus... ;) )

Ze eet haar bot overigens slecht (meestal de helft) , maar omdat ze de helft kvv eet en daarbij nog regelmatig prooidier maak ik me daar normaal geen zorgen over.  Ze is best wel weer een beetje aangekomen, maar krijgt op dit moment nog best veel, nl op 3 momenten per dag zoveel als ze wil.  De bedoeling is dit af te bouwen tot een vaste hoeveelheid.  Ik vind haar verder gewoon heel actief. Ze loopt hier het hele dorp over en wat ik al zei: ze komt regelmatig met gevangen muisjes, vogeltjes, etc
Door Martine-Tom
#3074010
Ah ok, ik herkende het van mijn vorige kat en dat was voedselallergie maar die verloor op meer plekken vacht en de huid was ook rood  ;)
Verder dus geen idee, geloof niet dat ik dit ooit eerder als ontgiften voorbij heb zien komen  ;)
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3074011
Waarschijnlijk een domme vraag, maar kan ze niet drachtig zijn?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Door Rebekka
#3074014
nee dat is geen domme vraag hoor ;)

Ze is gesteriliseerd, ik ga ervan uit dat de d.a. dit goed heeft gedaan. Ik zou het best leuk vinden maar het is onwaarschijnlijk...
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3074016
Oooh gelukkig maar! Tjah als je leest wat aangekomen, dat ze kaal worden onder op de buik en tussen de benen is daar het eerste waar ik aan denk...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Door Rebekka
#3074022
okee geen voedselallergie, geen zwangerschap, maar wat wel?
Door Ruisje
#3074023
Het lijkt op symmetrische kaalheid en dat is vaak een hormonaal probleem.
Door Rebekka
#3074026
okee ik ga even googlen, maar voor nu: heeft dat ook met voer verandering te maken?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3074135
Likt ze het zelf niet kaal?
Dat komt wel meer voor bij katten.

Er zijn 3 gangbare oorzaken voor kaallikken.

1: stress
2: pijn aan de buik of gewrichten (heupen). Typisch bij darmklachten of wanneer katten iets ouder worden. De meeste katten ouder dan 8 jaar krijgen last van hun gewrichten, al dan niet merkbaar.
3: Jeuk/vlooien (allergie vb)

Natuurlijk kunnen er nog meer oorzaken zijn die dan te herleiden zijn tot allergie, stress of pijn en levert pijn ook vaak stress op.
Het is wel vreemd dat het ontstaan samenhangt met het overgaan op vers. Die link heb ik ook nog niet gehoord en kan ik ook niet echt een verklaring voor bedenken.
Door Rebekka
#3074636
Ik heb niet de indruk dat ze zich kaal likt. Ze wast zich soms wel, maar ik zie haar niet heel de dag likken en als ze zichzelf wast is dat ook niet gefixeerd op de kale plekken.

Het lijkt idd het meest op  'symmetrische kaalheid'

Waar ik graag voorbereid op wil zijn, voordat ik naar de d.a. ga, is dat het wel of niet met de voeding te maken kan hebben. Ze heeft het natuurlijk ongeveer sinds ze over is op vers. Dat zet mij wel te denken....
Door Jacoba
#3075245
Je beschrijft precies die plaats waar katten kaal worden als ze (te) dik zijn. Poes hier was ook jaren kaal op die plaats. Nu ze dunner is heeft ze haar vacht weer terug. Het achterste gedeelte van de buik schuurt als het ware over de grond bij sluip en zithouding. Zo verlies je stiekem aan steeds minder haar. Mits er natuurlijk geen medische reden voor kan zijn, ga ik dan ook met Inouchka mee. Hoe je de buik van onder kunt beleven, is op deze fotoshoot te zien:
http://www.thecatshouse.com/#a=0&at=0&m ... 00&s=0&p=2
Door Rebekka
#3075586
Hoewel Pip geen overgewicht heeft, zal ik dit ook eens in de gaten houden... Ze jaagt nl wel vaak en graag...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door