Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door little-wolf
#3073778
Ik zit mij even te orienteren op barf voor mijn katten.
Nu kom ik vogel karkassen met organen tegen. Erg handig, maar hoe moet je dat verwerken in je berekening?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3073787
Een beetje minder orgaan geven in de rest van je menu...
Afhankelijk van hoe vaak je de karkassen voert en wat er van orgaan precies nog allemaal inzit.
Meestal is dat lever en hart, maar soms 1 van beide niet meer.  De magen moet je leeghalen als die er nog inzitten (meestal niet), maar je kan ze er soms beter uithalen, zo klein ze zijn, is het soms veel moeite.
Kijk eens of de nieren nog in de onderrug aanwezig zijn. Dat is gewoon wat rode blubber, aan beide zijden tegen de rug geplakt.

Als het wilde vogels zijn, kan dat orgaan best nog wat voorstellen en is de lever erg waardevol, als het gekweekte vogels zijn, zit er vaak een deftige lever in, maar stelt het hart niet veel voor (veel afvalstoffen, geen beweging).
Als je het precies wil weten, kan je altijd eens het orgaan uit de karkassen halen en het wegen. Dan weet je hoeveel je minder moet voeren. Maar je kan het ook een beetje schatten en gewoon uit de losse hand wat minder ander orgaan voeren. Die percentage's komen ook niet op 1 of 2% aan.  Als je 1 keer per week die karkassen zou voeren, zal het maar zo'n klein verschilletjes zijn.
Als je echter graag 2, 3, 4 keer per week zou willen voeren, dan kan je best een deel van je orgaan daarvoor rekenen.  Bij 3,4 keer voeren, zou ik een kwart van je orgaandeel rekenen.

Ben je van plan om elke dag orgaan te voeren, of bepaalde dagen in de week?
Want als je vb, ik zeg maar wat, 4 dagen in de week orgaan zou voeren en je voert 3-4 dagen in de week die karkassen als vleesbot zou je dus 1 orgaandag kunnen vervangen door spiervlees of kuikens of vis of dergelijk.  Dat is maar een voorbeeld he.
Als je elke dag orgaan zou voeren is dat dan 1 of 2 keer in de week eens een dagje vervangen, afhankelijk van hoe vaak je de karkassen wil voeren.

Wat je ook kan doen is, wanneer je de karkassen portioneert, het orgaan eruit halen en dan gewoon los verpakken en voeren als orgaan in je menu. De longen en nieren laat je dan maar zitten, voer dat gewoon zonder nadenken als extra. Je gaat ze niet loskrijgen uit het karkas en long bevat toch erg weinig voedingswaarde.  Op termijn stap je daar beter vanaf want het is extra werk en nergens voor nodig. Bovendien eten ze het waarschijnlijk liever in het karkas dan ernaast  ::)  Maar als je pas begint met barf kan ik me voorstellen dat het anders te ingewikkeld wordt om met die percentage's te werken. Na een tijd gaan de grote lijnen vanzelf en speel je eenvoudig met de hoeveelheden: wat meer bevleesd bot, oh dan voer ik daar een iets groter stuk van en voeg iets minder spier toe. Wat orgaan in een karkas: dan voer ik om de zoveel tijd eens wat orgaan minder. 
Op gevoel.
Maar als je in het begin cijfers wil, om je aan vast te houden, is dat normaal.  ;)

Als je dan niet van plan bent om de karkassen op voorhand te portioneren omdat je vb 4 katten hebt en zo'n karkas ongeveer is wat ze per keer aan vleesbot nodig hebben, dan zie je gewoon dat je plant die karkassen te voeren op dezelfde dag als er ook orgaan gepland staat. Dan kan je het orgaan ook wegen voordat ze het krijgen.  Kwestie van weer te weten wat je aan het voeren bent.  Je zal wel merken dat dat vaak niet erg veel is, wat er in zo'n karkas nog aanwezig is. 
In de konijnkarkasjes wel, maar in de gevogelte is dat bij mij toch nooit erg veel geweest.

Oh ja, nog een kleine opmerking: schildklieren gooi je best weg. Dat zijn heel zachte, bleke orgaantjes die je onderaan of langs de nek vind, vaak ingebed in vet. Je moet er niet naar op zoek, ze zijn niet giftig, maar als ze zo groot zijn dat ze opvallen (zoals bij konijn vb), snij ze dan eruit en gooi ze weg.  Het is gezonder ze niet te voeren.  Bij gevogelte heb ik ze wel in karkassen nooit opvallend tegengekomen. Langs een eendennek gebeurt dat wel eens, maar dan snij ik ze samen met het overtollige vet weg.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 16 feb 2015, 15:55, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door