Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door lberghoef
#3073001
Ik heb al eerder mijn twijfels geuit hier of ik zou enten tegen lepto en toen uiteindelijk besloten het niet te doen. Nu is het eindelijk zover, we verhuizen terug naar Frankrijk.
Naar de Vogezen, in een huis aan het water. Al weken ben ik nu aan het twijfelen of ik het nu wel zal doen. Ik heb geen flauw idee hoe het zit met lepto in onze nieuwe omgeving en ik kan er ook maar niks over vinden. Heb de dierenarts al gebeld maar verder dan "u moet gewoon enten, punt uit" kom ik niet.
Mijn beide honden zijn gek op water en drassige slootkanten, graven dagelijks rattenholen uit en vangen regelmatig een rat. Iedere keer als dat gebeurd ben ik minstens twee weken zeer op mijn hoede of er zich symptomen voordoen en voel ik me ellendig omdat ik niet ent....maar aan de andere kant voel ik me ook weer schuldig als ik aan de bijwerkingen denk van de enting.
Mijn honden zijn hebben beide een beresterk afweersysteem denk ik, nooit ziek terwijl er vaak genoeg een stuk rotte haas of iets anders verorbert wordt...Maar hun afweersysteem kan natuurlijk ook weer niet tegen de dodelijke variant op.
Ik moet het natuurlijk helemaal zelf beslissen maar ik wilde het toch even van me af schrijven.
Misschien weet iemand waar ik nog wat info kan vinden over lepto in Frankrijk?
Door Lizzy
#3073022
Ik ben bang dat je op google in de Engelse taal moet zoeken. Leptospirosis France. Dan vind je al heel veel informatie. En verder ben ik bang dat ik je met je twijfels niet kan helpen... Want aan het eind van de dag komt het er toch op neer dat jij de consequenties moet dragen.

Ik vind wel: honden die het hele jaar braaf in de straat worden uitgelaten en op een mooie zomerse zondagmiddag voor het eerst dat jaar lekker in een bos met slootjes mogen raggen: die lopen volgens mij meer risico om ziek te worden (omdat ze geen natuurlijke weerstand opbouwen) dan honden die het jaar rond in de bagger liggen. Maarrrr, misschien klopt mijn theorie niet, ik kan het niet bewijzen ook.
Door Annemarie Rijnveld
#3073037
Lizzy schreef: Ik ben bang dat je op google in de Engelse taal moet zoeken. Leptospirosis France. Dan vind je al heel veel informatie. En verder ben ik bang dat ik je met je twijfels niet kan helpen... Want aan het eind van de dag komt het er toch op neer dat jij de consequenties moet dragen.

Ik vind wel: honden die het hele jaar braaf in de straat worden uitgelaten en op een mooie zomerse zondagmiddag voor het eerst dat jaar lekker in een bos met slootjes mogen raggen: die lopen volgens mij meer risico om ziek te worden (omdat ze geen natuurlijke weerstand opbouwen) dan honden die het jaar rond in de bagger liggen. Maarrrr, misschien klopt mijn theorie niet, ik kan het niet bewijzen ook.
Misschien klopt jouw theorie wel, katten (buitenkatten denk ik) bijvoorbeeld hebben een natuurlijke afweer en zijn zelden of nooit vatbaar er voor(en denk ik dan) omdat ze muizen etc vangen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3073052
Lizzy schreef: Ik ben bang dat je op google in de Engelse taal moet zoeken. Leptospirosis France. Dan vind je al heel veel informatie. En verder ben ik bang dat ik je met je twijfels niet kan helpen... Want aan het eind van de dag komt het er toch op neer dat jij de consequenties moet dragen.

Ik vind wel: honden die het hele jaar braaf in de straat worden uitgelaten en op een mooie zomerse zondagmiddag voor het eerst dat jaar lekker in een bos met slootjes mogen raggen: die lopen volgens mij meer risico om ziek te worden (omdat ze geen natuurlijke weerstand opbouwen) dan honden die het jaar rond in de bagger liggen. Maarrrr, misschien klopt mijn theorie niet, ik kan het niet bewijzen ook.
Ik kan dat ook niet bewijzen maar het lijkt mij wel héél erg aannemelijk.
Door lberghoef
#3073062
Ik ga even in het Engels zoeken, thanx!
Mijn gevoel zegt hetzelfde....een mooi voorbeeld vind ik wel de zwerfkatten die hier in de straat lopen.  Nooit ziek, laatst had eentje er wel een ontsteking aan z'n kop, antibiotica sloeg meteen aan. Denk toch dat het met opgebouwde weerstand te maken heeft.
Ik denk dat mijn honden prima weerstand hebben tegen de niet dodelijke variant maar ja wat als ik net de dodelijke variant daar tref. Aan de andere kant...hoeveel soorten lepto zijn er wel niet die niet in de enting zitten....
Moeilijk moeilijk!
Door lberghoef
#3073204
Na wat zoekwerk en heen en weer gemail met een jager uit de Vogezen ben ik er nu achter dat Frankrijk de meeste lepto gevallen van Europa heeft en dan wij in een zone gaan wonen waar het veel voorkomt. Jachthonden en honden op het platteland worden hier dan ook iedere 6 maanden ingeent...  :o
Om het nog makkelijker te maken voor me.... :-\
Door Parelridder
#3073285
Lizzy schreef:(...) Ik vind wel: honden die het hele jaar braaf in de straat worden uitgelaten en op een mooie zomerse zondagmiddag voor het eerst dat jaar lekker in een bos met slootjes mogen raggen: die lopen volgens mij meer risico om ziek te worden (omdat ze geen natuurlijke weerstand opbouwen) dan honden die het jaar rond in de bagger liggen. Maarrrr, misschien klopt mijn theorie niet, ik kan het niet bewijzen ook.
Bij mensenkinderen is dit principe aangetoond middels onderzoek: kinderen die opgroeien onder bijzonder hygienische omstandigheden (denk aan de omgeving, maar ook in de mate waarin gewaakt wordt voor vies worden en het met schone handen wat eten, enz.) hebben veel vaker last van o.a. astma en allergieen. Dat geldt óók voor kinderen die te vaak behandeld worden met antibiotica (in Nl is er een overmatige vrees voor een bepaalde bacterie dat bij het aantreffen daarvan, ook indien deze klachtenvrij is, ab wordt ingezet).
Door Lizzy
#3073288
Ja, maar wat ik eigenlijk specifiek bedoel: een hond die het hele jaar door in rattensloten mag baggeren, ratten uit mag graven, ratten tegen komt, die krijgt langs de natuurlijke wel steeds een beetje lepto binnen. En 3/4 van het jaar (of in Frankrijk misschien 1/2 van het jaar) zijn de omstandigheden qua weer onvoldoende om de lepto bacterieen explosief te laten groeien (winter, voorjaar en begin zomer). Maar de hond komt de bacterieen wel tegen. En vaccineert zichzelf op deze manier. Komt hij dan in de late zomer heel veel van die Lepto bacterieen tegen, is hij er tegen die tijd tegen bestand. Weerstand opgebouwd. Antistoffen in het bloed.

Terwijl een hond die het hele jaar een rondje om de kerk mag lopen en dan in het najaar mee mag op een boswandeling en dan een explosieve hoeveelheid Lepto bacterieen tegen komt (ongevaccineerd) : die wordt ziek.
Door Lizzy
#3073289
Herstel: die zou ziek kunnen worden.

Maar ik denk dus eerder dan een hond die het jaar rond in de ratten-bagger ligt.

Maar nogmaals, ik heb helemaal geen bewijs dat het werkt zoals ik denk.
Door lberghoef
#3073323
Lizzy, ik denk helemaal zoals jij. Zo denk ik er voor mezelf over en ook voor mijn honden. Niet dat ik nou dagelijks in de modder lig te rollen  ::) maar you get the picture!
Ik ga het nog eens overleggen met mijn vriend, we moeten dit uiteindelijk samen beslissen.

Lizzy, is er nog een (engelse) studie ofzo te vinden op het net over de natuurlijke weerstand van de hond en/of Lepto?
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3084142
Lizzy schreef: Ja, maar wat ik eigenlijk specifiek bedoel: een hond die het hele jaar door in rattensloten mag baggeren, ratten uit mag graven, ratten tegen komt, die krijgt langs de natuurlijke wel steeds een beetje lepto binnen. En 3/4 van het jaar (of in Frankrijk misschien 1/2 van het jaar) zijn de omstandigheden qua weer onvoldoende om de lepto bacterieen explosief te laten groeien (winter, voorjaar en begin zomer). Maar de hond komt de bacterieen wel tegen. En vaccineert zichzelf op deze manier. Komt hij dan in de late zomer heel veel van die Lepto bacterieen tegen, is hij er tegen die tijd tegen bestand. Weerstand opgebouwd. Antistoffen in het bloed.

Terwijl een hond die het hele jaar een rondje om de kerk mag lopen en dan in het najaar mee mag op een boswandeling en dan een explosieve hoeveelheid Lepto bacterieen tegen komt (ongevaccineerd) : die wordt ziek.
Ik denk hetzelfde, maar vraag mezelf tegelijkertijd af of ik dit denk of wil denken. :-[ Ik wil zo graag Spoiler voor enten behoeden en dat doe ik ook voortaan, maar ja, die Weil >:(
Elke dag langs de dijk, inderdaad elk muizen/ratten/mollengat dat ze ziet duikt ze in en graaft het goed uit :biggrin2:, piepend achter ons aan rennend als wij tever doorgelopen zijn. Eigenlijk kan ze het gat niet achterlaten maar ja, held op sokken durft ook niet goed te ver bij de roedel vandaan...
Af en toe duikelt ze de sloot nog ff in, om zeker te zijn van de douchebeurt thuis ::)

Vorig jaar ook dikke twijfel, toch nog laten enten en wat een spijt gehad! De verwachte huidreactie kwam en niet zuinig ook. Tweede enting moest er natuurlijk ook nog in, gelukkig kreeg ik toen Thujadruppels mee die goed hielpen. Maar nu het weer voorjaar wordt, komt de twijfel weer: wel of geen enting tegen Weil. Denk het niet, maar emotiemens als ik ben kan ik spontaan uitbarsten in huilbui als ik alleen al er aan dénk dat ik mijn hondje zou moeten missen doordat ik geen enting heb gegeven... :'(
Probeer mezelf sterk te praten dat je toch niet kunt enten tegen alle mutaties, maar wat kán een mens twijfelen... Ook omdat het best een ziekelijk hondje is dat snel een gloeiende huid heeft zonder aanwijsbare oorzaak (b.v. zondag na knip- en wasbeurt was ze aan het einde van de avond gloeiend heet maar geen koorts ??? ), zeker haar eerste jaar flink heeft gekwakkeld, gewoon erg gevoelig hondje.
Ben benieuwd of er nog meningen/ervaringen te lezen komen, die de keuze toch iets makkelijker maken... :-\
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door