Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3072745
Onze shadow heeft een paar weken niet lekker kunnen rennen omdat hij zich verstapt had en rustig aan moest doen
ik vind hem wat aan ze zware kant worden nu, ook omdat hij een  tijdje niet heeft kunnen rennen dus ik zou graag zien dat zijn gewicht een beetje minder werd , hij gaat te hard heb ik het idee

Ik heb zijn eten niet geminderd omdat hij nog in de groei zit hij is nog maar  (8 maanden)
maar wilde tijdelijk zijn menu aan passen en wat vettere dingen misschien vervangen voor magere
alleen ik heb geen flauw idee wat ik kan vervangen of waarmee minderen

ik heb hier zijn menu neergezet , wat zou ik voor korte tijd even kunnen vervangen? zonder dat hij iets aan voedingstoffen te kort komt wat hij nodig heeft ?

------------------------------------------------------------------------------------------------
menu shadow 8 maanden

Vleesbot:    45%
Spiervlees:  25 % 
Orgaan :    10 % 
Pens :        10%
Groente :  10%  licht gestoomd
Vis :            1 keer per week

EXTRA :
Ei      2 keer per week  afwisselend rauw met schil of gekookt zonder schil
Noten mix: gemalen hazeln-paranoten /cashewnoten / pecan noten/ walnoten

De groenten MIX van heel veel verschillende soorten groente

-----------------------------------------------------------------------------------------

MAANDAG 1
Vleesbot  :  Kippennek of afwisselend (kippenkarkas- kip rugstuk- kipvleugel)
Spiervlees : Paardensnijsel
Orgaan    : Orgaan mix van Hart l- Lever – Nier.
Pens          :Runderpens
Groenten :  Mix zelfgemaakte groente
Extra        :  Eitje
------------------------------------------------------------------

DINSDAG 2

Vleesbot      : Diamantduifje-  afwisselend (bosduif – of kwartel)
Spiervlees    :Geitenvlees  awisselend ( hertenvlees )
Orgaan        : orgaanmix van hart – lever- Nier ( verschillende diersoorten)
Pens          : Lamspens
Groenten    :  mix 



WOENSDAG 3

Vleesbot  :  Eendenek
Spiervlees : Rundvlees
Orgaan    : orgaanmix van hart – lever- Nier
Pens        : Runderpens
Groenten  : MIX
Extra        : Haring  (afwisselend sardientjes -zalmsnippers of sprotje)


DONDERDAG 4
Vleesbot    : Patrijs karkas afwisselend met sneeuwhoenderkarkas
Spiervlees  : Kalkoen filé - afwisselend (gemalen kipfilé)
Orgaan      : orgaanmix van hart – lever- Nier
Pens          : Schapenpens
Groenten  : mix
Extra        : notenmix

       
VRIJDAG 5              
Vleesbot  : Konijnkarkas
Spiervlees : Lamsvlees afwisselend met (Fazantvlees)
Orgaan    : orgaanmix van hart – lever- Nier
Pens        : geitenpens
Groenten : Mix en klein beetje gemalen knoflook


ZATERDAG  6    KVV en Extra Ei

ZONDAG    7    KVV en Extra Vis

Of

ZATERDAG 6
Vleesbot    : Eendenek
Spiervlees : Kippenvlees kipvilè
Orgaan    :  orgaanmix van hart – lever- Nier
Pens        : Lamspens
Extra        :  Ei

ZONDAG 7
Vleesbot    : Kippennek
Spiervlees  : Paardenvlees
Orgaan      : orgaanmix van hart – lever- Nier Pens  (rund)
     
Groente    :  mix
Extra          : vis
Gebruikersavatar
Door pike
#3072767
Het is niet eenvoudig dat te zeggen zonder het vlees met eigen ogen te zien, maar in het algemeen is geit zeer vet en lam redelijk tot behoorlijk vet. Dus dat zou je kunnen vervangen door mager paard of mager rund of kalkoen. Ik zet er expres mager voor omdat die vleessoorten ook aangeboden worden met veel vet. En alle aanhangende vet kan je wegsnijden bij je botten en orgaan.

Maar, ook als is je hond pas 8 maanden, als hij te dik wordt kan je gerust minder voeren, blijkbaar heeft hij het voedsel wat hij nu krijgt niet nodig voor de groei anders zou hij niet dikker worden  ;)  Zodra hij weer meer gaat bewegen kan je het langzaam weer opvoeren. ;)
Gebruikersavatar
Door Hope
#3072781
Ik zou geit en lam even vervangen door ander vlees. En als je een hond hebt die snel aanzet dan moet je dat misschien wel blijven doen.

En anders: gewoon je percentage naar beneden bijschroeven!
#3072783
Je kunt inderdaad ook zijn menu wat naar beneden afstellen, want nu geef je eitjes en vis extra. 'Elk pondje gaat door 't mondje' geldt ook voor je puber. ;) Dus alles wat nu bovenop z'n menu wordt gegeven zou ik voorlopig meetellen in de hoeveelheden.
#3072809
@ hope en pike
dank jullie wel ik kan hier zeker wel wat mee , ook met welk vlees en mager vlees
en dus ga ik toch maar wat minderen
gelukkig mag hij al weer wat verder wandelen dus dat zal vast ook schelen
ik laat weten of het gehoipen heeft

@ ruisje misschien inderdaad een optie om het ei en vis in het menu te doen en niet als extra er bovenop te geven
ik begreep het eerst niet en dacht maar dat hebben ze toch nodig maar je bedoelt het mee berekenen in de hoeveelheid
dit ga ik zeker doen thanks
Laatst gewijzigd door Ingrid (shadow) op vr 13 feb 2015, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#3072818
k moet er wel bij zeggen dat ik tot gister toe nog 3 keer voerde maar de hoeveelheid per dag was hetzelfde
ik ben zelf thuis dus daarom kan ik ook gewoon 3 keer voeren
ik dacht dat minder aantal keren voeren op een dag was omdat het gemakkelijker was vandaar
geen idee of dit ook zo is maar zal niets met dikker worden te maken hebben vermoed ik

ik weet niet of ik er goed aan gedaan heb om nu over te gaan op 2 keer want de hoeveelheid is natuurlijk hetzelfde
Laatst gewijzigd door Ingrid (shadow) op vr 13 feb 2015, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3072827
Natuurlijk is 1x per dag voeren gemakkelijker maar dat is niet de hoofdreden. Het is beter voor de hond om 1x een goede maaltijd te eten. Hij heeft dan niet doorlopend trek. En zijn systeem is niet continu aan het werk. Het komt vaak voor dat je met 1x per dag voeren met wat minder toe kunt. Vraag me niet hoe dat werkt. Je kan met 8 maanden gerust al terug gaan naar 2x per dag eten geven. (Mijn pup ging indertijd met 7 maanden al naar 1 maaltijd per dag).
Vis zou ik ook gewoon meerekenen, eitje ach, dat zet heus niet aan daar zou ik niet moeilijk over doen.
#3072841
pike schreef: Natuurlijk is 1x per dag voeren gemakkelijker maar dat is niet de hoofdreden. Het is beter voor de hond om 1x een goede maaltijd te eten. Hij heeft dan niet doorlopend trek. En zijn systeem is niet continu aan het werk. Het komt vaak voor dat je met 1x per dag voeren met wat minder toe kunt. Vraag me niet hoe dat werkt. Je kan met 8 maanden gerust al terug gaan naar 2x per dag eten geven. (Mijn pup ging indertijd met 7 maanden al naar 1 maaltijd per dag).
Vis zou ik ook gewoon meerekenen, eitje ach, dat zet heus niet aan daar zou ik niet moeilijk over doen.
oh oke dus toch een reden om minder vaak te voeren dat wist ik niet
ik moet wel zeggen dat hij inderdaad de hele dag honger heeft en al een uur eerder klaar gaat zitten wachten voor de volgende maaltijd
ik heb nu de 2e dag maar 2 maaltijden gegeven en ik heb hem vandaag niet zien dwingen of hij eten kreeg, leek wel of hij het vergeten was
nu ik dit lees zou het best eens kunnen dat dit de reden is dat hij honger had

ik blijf dan maar bij 2 keer voeren ben heel benieuwd hoe het dan gaat

thanks weer en ik zal laten weten hoe het afloopt met gewicht en eetlust
#3073791
Let goed op extra vet zou ik zeggen.
Op hart vb, snij zoveel mogelijk het vet weg.
Van de nieren, haal je het er volledig af.
Vleesbot van gevogelte zoals nekken en ruggen, zorg dat die volledig vel-vrij zijn zodat er ook geen extra vet meer aanhangt. Bij vleugels lukt dat uiteraard niet.  Harde vetklompen in karkassen, ook eruit halen.
En dan het vettere vlees even opzij laten liggen, of maar 1 keer per week voeren.

Als je minder zou willen gaan voeren, kan je ook een deel van een dagportie overdragen naar de volgende dag.  Op een keertje heb je dan voldoende opgespaart en hoef je een keer geen portie uit te halen. 

Met deze kou moet het toch ook al helpen om gewoon, zelfs al moet hij rustig aan doen, een rondje meer buiten te komen.  Door de kou gaan ze toch ook sneller vet verbranden.
Want in deze tijd van het jaar hoor je toch vaker dat men net meer wil gaan voeren en een portie'tje meer over een paar dagen verdeelt ipv minder.  ;)
Hier haal ik ook al een paar weken af en toe wat meer uit, want anders wordt er hier doodgegaan van de honger...  ::)    :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door