Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3072406
Ik denk wel dat het er een beetje vanaf hangt... iets met "redelijkerwijs"..

Ik heb een administratief beroep en als mijn baas mij zou vragen om in mijn eigen auto naar een zusterkantoor te rijden om daar wat spullen op te halen (gewone kantoor-artikelen) dan denk ik dat ik dat "redelijkerwijs" niet kan weigeren. Ik zou wel recht hebben op brandstofvergoeding.

Stel dat mijn baas vraagt onder werktijd in mijn auto voor kantoor naar de bakker te rijden om taart, is het ook niet redelijk dat te weigeren.

Als ik klanten zou moeten bezoeken, wat ik niet doe omdat ik een binnendienstfunctie heb, is het niet redelijk te weigeren dat in mijn eigen auto te doen. Dat is ook zakelijk gebruik tenslotte.

Ik denk dat de vraag niet klakkeloos met "nee" (of "ja") te beantwoorden is.

Suzanne
#3072439
Suzanne schreef: Ik denk wel dat het er een beetje vanaf hangt... iets met "redelijkerwijs"..

Ik denk dat de vraag niet klakkeloos met "nee" (of "ja") te beantwoorden is.

Suzanne
Oh ik zou op alledrie de gestelde situaties rustig nee durven zeggen hoor. Dan gaat meneer de baas maar lekker zelf taart halen bij de bakker.

Nu ben ik in de praktijk de moeilijkste niet hoor, maar ik vind echt dat je redelijkerwijs op alle drie de gestelde situaties nee mag zeggen.
Door sella
#3072452
Er werd hier ook gevraagd of hij met eigen auto wilde rijden. Dat heb ik geweigerd, daar het een oude auto is en met eigen gebruik nog lang mee kan, maar dagelijks 300 km vice versa, nee dat is niet verstandig. En ook de km vergoeding dat mag van de belastingdienst, daar moesten we bijleggen qua brandstofkosten, dan heb je nog niet eens de extra slijtage van de banden ect.
In de proeftijd dus een huurauto meegekregen, en na de proeftijd een lease polo, bij zijn vaste aanstelling mag hij zelf kiezen welke auto hij wil rijden tot het leasebedrag.
#3072462
Kaela schreef: Oh ik zou op alledrie de gestelde situaties rustig nee durven zeggen hoor. Dan gaat meneer de baas maar lekker zelf taart halen bij de bakker.

Nu ben ik in de praktijk de moeilijkste niet hoor, maar ik vind echt dat je redelijkerwijs op alle drie de gestelde situaties nee mag zeggen.
Toch is dat discutabel hoor, om dat te weigeren. Het hangt denk ik van de omstandigheden af, van de manier waarop het gaat. Voor mij zijn de voorbeelden zo dat ik zou zeggen "ja, logisch, doen we".
Het hangt er denk ik ook heel erg vanaf om wat voor soort zakelijk gebruik het gaat en in welke context, hoe het gevraagd wordt...

Met mijn personen auto zou ik geen bedrijfgoederen gaan vervoeren maar mocht er een printer van A naar B moeten vind ik het echt geen probleem die te brengen.

Het is natuurlijk ook van belang te weten om wat voor soort bedrijf het gaat, of het gebruikelijk is binnen die bedrijfscultuur om juist wel of juist niet met eigen auto zakelijk te rijden.

Ik blijf erbij: er is een eenduidig antwoord.

Bovendien is het voor mij nog zo dat ook als iets "helemaal niet hoeft" het soms handig kan zijn (ivm baanbehoud) om het toch maar wel te doen ;-)  al zitten daar grenzen aan.


Suzanne
Door Martine-Tom
#3072468
Suzanne schreef: Toch is dat discutabel hoor, om dat te weigeren. Het hangt denk ik van de omstandigheden af, van de manier waarop het gaat. Voor mij zijn de voorbeelden zo dat ik zou zeggen "ja, logisch, doen we".
Het hangt er denk ik ook heel erg vanaf om wat voor soort zakelijk gebruik het gaat en in welke context, hoe het gevraagd wordt...

Met mijn personen auto zou ik geen bedrijfgoederen gaan vervoeren maar mocht er een printer van A naar B moeten vind ik het echt geen probleem die te brengen.

Het is natuurlijk ook van belang te weten om wat voor soort bedrijf het gaat, of het gebruikelijk is binnen die bedrijfscultuur om juist wel of juist niet met eigen auto zakelijk te rijden.

Ik blijf erbij: er is een eenduidig antwoord.

Bovendien is het voor mij nog zo dat ook als iets "helemaal niet hoeft" het soms handig kan zijn (ivm baanbehoud) om het toch maar wel te doen ;-)  al zitten daar grenzen aan.


Suzanne
Maar hoe zit dat qua verzekering? Ik werkte in de zorg en daar werd het op den duur eerst verboden om met clienten in je eigen auto te rijden, en later was het ook verboden om onder werktijd, voor de client met je eigen auto te rijden, had iets met verzekering te maken. Als je puur een prive auto hebt waar je onder werktijd echt iets zakelijks mee doet, ben je dan wel verzekerd? (Taart halen vind ik dan geen goed voorbeeld, maar bijvoorbeeld een klant bezoeken of iets naar een ander filiaal brengen ofzo)
#3072470
Ik zei al, ik ben de moeilijkste niet, dus ik vind het ook niet snel een probleem (onder werktijd gezellig even naar de bakker vind ik geen straf hoor). Maar dat vind ik hier totaal buiten staan. Ik blijf er bij, dat ik in alle door jou gestelde situaties glashard nee durf te zeggen. In alle bedrijfsculturen waar ik tot op heden in gewerkt heb. En een bedrijfscultuur waar ik geen nee in zou kunnen zeggen, wil ik niet in werken.

Waarom zou je geen nee kunnen zeggen? Het is mijn auto, daar heeft mijn baas geen zeggenschap over. Ook niet als hij mij een onkostenvergoeding biedt.

En als mijn weigering met mijn auto een ritje voor de zaak een enorm probleem zou zijn, dan betekend dat dat mijn baas de zaken niet op orde heeft. Want mijn baas behoort niet afhankelijk te zijn van mijn privéauto. Wat er al gesteld wordt, dan huurt hij incidenteel een auto of zorgt structureel voor een leaseauto. Of hij geeft zijn eigen auto mee bij zoiets compleet onzinnigs als taart bij de bakker halen.
#3072471
Jantina schreef: Hmmm lastig dus. maar Suzanne, jij vindt dan dus dat je een buitendienst functie gewoon met je eigen auto zou moeten invullen?
Ja, en nee.
Dat hangt ervan af. Ik zou het voor beide kanten begrijpen.
Het hangt van het soort buitendienstfunctie af, hoe dat bij het aangaan van het dienstverband is of wordt besproken. Als je met eigen auto gaat, dan moet daar een passende vergoeding tegenover staan, tot aan afschrijving aan toe.

Als mijn baas ineens, out of the blue gaat verlangen dat ik 3 x per week op een neer rijd onder werktijd naar een zusterbedrijf of klant en vereist dat ik dat in eigen auto doe is dat heel anders dan als ik op een nieuwe baan solliciteer waarbij op voorhand wordt uitgelegd dat dat de manier is waarop de dingen in dat bedrijf geregeld zijn.

Het is dan ook de toon die de muziek maakt, maar ja, ik zou het snappen als wordt eh... "gevraagd" ;-) of je klanten- en relatiebezoek in eigen auto doet.

Suzanne
#3072474
Martine-Tom schreef: Maar hoe zit dat qua verzekering? Ik werkte in de zorg en daar werd het op den duur eerst verboden om met clienten in je eigen auto te rijden, en later was het ook verboden om onder werktijd, voor de client met je eigen auto te rijden, had iets met verzekering te maken. Als je puur een prive auto hebt waar je onder werktijd echt iets zakelijks mee doet, ben je dan wel verzekerd? (Taart halen vind ik dan geen goed voorbeeld, maar bijvoorbeeld een klant bezoeken of iets naar een ander filiaal brengen ofzo)
Nee, dat moet je op een andere manier regelen.
Kijk, die taart hebben we het niet over ;-)
Maar als je "echt zakelijke ritten" met je prive auto gaat maken moet je dat met je verzekering afkaarten. Premie gaat iets omhoog ;-)

Maar.... er is dus een verschil tussen iets wat incidenteel voorkomt en iets wat structureel is. En binnen welk soort bedrijf.

Ik werk in verzekeringen, op een tussenpersonenkantoor. Op moment dat ik ooit 1 x naar een klant zou moeten (als binnendienstmedewerker) ga ik gewoon in mijn eigen auto, krijg de kmvergoeding en klaar.
Zou ik bij datzelfde kantoor een buitendienstfunctie hebben moet ik dat soort dingen goed afstemmen. In mijn auto zitten honden, dus de auto is per definitie niet zo geschikt als visitekaartje.

Als je echt met een prive-auto zakelijke kilometers gaat maken voor klant bezoek of relatiebezoek is dat dus anders dan "onder werktijd even naar de bakker".

Maar, werk je bij een klussenbedrijf en heb je zelf een "busje" dan kan ik me weer volkomen voorstellen dat je in eigen busje naar je klus gaat vanuit je werkgever. Evenzo kan ik me voorstellen dat je met je prive-auto naar je werk gaat, daar overstapt en met het bedrijfsbusje met logo naar een klus gaat.

Alles kan, ik vind geen van beiden onlogisch.. maar het hangt er dus wel vanaf... hoe,wat,wie en waar.

Suzanne
#3072478
Dus je moet en je eigen auto verslijten en meer premie betalen?

Ja zoiets was ook de reden dat we altijd een auto moesten huren (bedrijf heeft er standaard staan) en niet met eigen auto want mocht er iets gebeuren dan is dat verzekeringstechnisch soms best eens lastig.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door