Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door nouky
#3072412
aangepast na aanwijzing ligaa

na veel overleggen...bestuderen...papier verscheurd te hebben vriezer gevuld te hebben enz enz....
heb ik nu mijn eerste barfmenu gemaakt.

uitgegaan van 2 honden die ...(gelukkig) beide 2% nodig hebben , daar hun ideale gewicht 30 kilo is  ;)

ik moet nog even wat weken KVV wegwerken dus dat heb ik hier even bijgedaan...over een maand is dit op  :biggrin2:

per week krijgen ze :  1800 vleesbot
                                  800 spiervlees
                                  400 orgaan
                                  400 pens
                                  100 zalm
                                  750 KVV
                                  5x groenteprut

maandag

300 gr eendenek
200 gr  rundvlees
100gr  runderhart
1 ei
groenteprut

dinsdag

300 gr konijnkarkas
200 gr rundvlees
100 gr  lamsnier

woensdag

300 gr  fazantenkarkas
200 gr pens

donderdag

1 hazenkop
200 gr  paard
100 gr zalm
groenteprut

vrijdag

300 gr kippepoot
200 gr  rundvlees
100 gr  lever
groenteprut

zaterdag

500 gr KVV
150 gr patrijskarkas
groenteprut

zondag

200 gr zalmkop en lijf of andere vis
150 gr parelhoenkarkas
250 gr KVV

groentenprut


het spiervlees gaat straks afgewisseld worden met andere diersoorten....maar die moeten nog binnenkomen  ;)
Laatst gewijzigd door nouky op vr 13 feb 2015, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3072710
Voor het leren verteren van bot (ik weet niet wat voor KVV je geeft en hoe lang al?) is het verstandig te beginnen met bot van bijv. vogels, dat is niet zo hard. Dus kippennekken, kippenkarkasjes, vleugels, pootjes, parelhoen, eend, konijn, kwartel etc. Haas, en zeker kop, is echt behoorlijk hard. De darmen moeten het leren verteren en dat doe je dus eerst met wat minder hard bot. En mogelijk moet ze ook eerst nog leren goed te knagen, zeker hazenkop is geen beginnersbot. Hier: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... eesbotten/ kun je er nog wat meer informatie over vinden.

Over zaterdag/zondag/maandag: je geeft drie dagen lang geen echt bot, ik weet niet hoe hoog het botpercentage in je KVV is? Soms zit er in verhouding meer orgaan in KVV en dan krijg je dus mogelijk slappe drollen. De ene dag geef je daar pens bij en de andere dag vis, wat ook laxerend werkt. Ik zeg niet dat het voor problemen gaat zorgen maar je zou het even in de gaten kunnen houden, en de dagen eventueel omdraaien en geen nek maar karkas geven op die ene dag.

Afwisselen in diersoorten is inderdaad belangrijk, dus als je nog 1 of 2 soorten spiervlees toe kan voegen, zit je goed. Tijdelijk dan nog wel even die hazenkop schrappen, lijkt me een beetje hooggegrepen op dit moment. Lever liever niet te vaak en teveel van rund, en nier liever ook niet in verband met afvalstoffen. En verder moet ik niet teveel zeggen want ik heb geen hondjes.  ::)
Laatst gewijzigd door Ligaa op vr 13 feb 2015, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door nouky
#3072728
bedankt voor je antwoord  :)

ik geef al 3 jaar lang half KVV half bot.
vanaf het begin idd begonnen met beginnersbot.
maar al 2 jaar krijgen ze karkassen....en zwaarder te knagen bot...dus dat is geen probleem voor ze
ze eten dat ook heel goed en rustig en de ontlasting is prima

ooo is eendennek geen bot?  wist ik niet...bedankt voor het zeggen

lever is 1x per week van rund en de niertjes zijn van lam...dus daarmee zit ik goed denk ik.

de kvv is nog voor dat het op is...dan moet ik weer opnieuw menu maken.

kvv is 70 spierv-15 orgaan-15 bot (eend-paard)

ik snap dt het weekend te weinig bot is...ga ik vanavond aanpassen in mijn menu...

heel erg bedankt ...heb ik veel aan :)
Door millyckk
#3072734
Ik had het gewoon als vleesbot op het menu. Misschien dat Ligaa bedoelt dat b.v. een karkas een hoger percentage bot bevat dan b.v. een meer bevleesde kippepoot of eendennek.
Als je afwisselend voert wat betreft botsoorten lijkt me dat geen probleem, heb het zelf ook altijd zo gedaan.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3072744
[quote="*milyck*"]
Ik had het gewoon als vleesbot op het menu. Misschien dat Ligaa bedoelt dat b.v. een karkas een hoger percentage bot bevat dan b.v. een meer bevleesde kippepoot of eendennek.
Als je afwisselend voert wat betreft botsoorten lijkt me dat geen probleem, heb het zelf ook altijd zo gedaan.
[/quote]

Ja je voert het wel als vleesbot, maar bestaat niet volledig uit bot (ja duh ook vlees) zoals een poot of een vleugel. Hoewel die technisch gezien vast ook niet voor 50% uit bot bestaan maar vooruit. Ik heb altijd geleerd dat een nek vooral kraakbeen is, een kippennek kun je ook nog gewoon knippen met een schaar (beetje goeie schaar dan). Maar misschien dat iemand anders daarvoor wat bewijs kan leveren. :P
Gebruikersavatar
Door Lizetta
#3072932
Een nek bestaat niet grotendeels uit kraakbeen. Dat zijn wervels en die zijn gewoon van bot. Het percentage kan wel wat lager liggen dan 50%, maar echt niet heel veel.

Dat je het makkelijk kunt knippen zegt niets. Ik kan een runderluchtpijp moeilijker knippen dan een nek, terwijl die luchtpijp toch echt kraakbeen is
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3073736
Klopt want ze heeft het veranderd, er stond eerst KVV met pens en groente.

Sorry ik wist niet beter dan dat je nekken niet te veel geeft a) vanwege de afwisseling en b) omdat het niet 100% hetzelfde is als echt vleesbot (zoals poot of vleugel). Dan zou ik niet weten waarom niet vaker dan 2 x in de week nek, maar wel 3/4 keer karkas of poot of vleugel. ;)
Door Martine-Tom
#3073755
[quote="Ligaa"]
Klopt want ze heeft het veranderd, er stond eerst KVV met pens en groente.

Sorry ik wist niet beter dan dat je nekken niet te veel geeft a) vanwege de afwisseling en b) omdat het niet 100% hetzelfde is als echt vleesbot (zoals poot of vleugel). Dan zou ik niet weten waarom niet vaker dan 2 x in de week nek, maar wel 3/4 keer karkas of poot of vleugel. ;)
[/quote]Geen enkel bot is 100% hetzelfde daaom wisselen we af  :)
De hetze om nekken is ooit begonnen toen een duits onderzoek uit leek te wijzen dat er mogelijk schildklier in de nekken zou zitten (wat dus nooit onomstotelijk bewezen is maar veiligheidshalve dus idd liever niet vaker dna 2x per week).
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3073765
Dat wist ik (dat dat vermoeden bestond), maar ik heb/had het idee dat er genoeg mensen zijn die daar niet in geloven maar wel max. 2 keer nekken per week aanbevelen. Achja ze krijgen hier ook genoeg afwisseling hoor, maar dan ben ik tenminste wat minder panisch om een keer extra nek te geven als me dat even beter uitkomt. 8)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door