Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door essie82
#3066028
De vorige keer had ik teveel nekken in het menu, ik hoop dat ik het nu genoeg afwissel.

Voor Kiva, een 2 jarige husky kruising van 22 KG.
op basis van 3080 gr per week waarvan vleesbot 50%, Spiervlees 25%, pens 7,5% en overige orgaan 7,5% en groente 10%

maandag: 220 gr kippennek, 193 gr rundvlees en 62 gr groentemix
dinsdag: 220 gr gemalen eend karkas, 115 gr kalkoenhart en 62 gr groentemix
woensdag: 220 gr kalkoennek, 193 gr paardenvlees en 62 gr groentemix
donderdag: 220 gr gemalen eend&gans karkas en 230 gr runderpens
vrijdag: 220 gr gemalen kip karkas, 193 gr kalfsvlees en 62 gr groentemix
zaterdag: 220 gr kippennek, 115 gr kiplevertjes & lamsniertjes en 62 gr groentemix
zondag: 220 gr gemalen eend&gans karkas en 193 gr kalkoenvlees

Daarnaast nog 1-2 eitjes per week, en wat haring, zalm of roodbaars (net wat ik kan krijgen)

Is dit voldoende afgewisseld?
Ik kan momenteel ook aan gemalen wild (ribben+vlees) van ree en hert komen. Kan ik omdat het om gemalen vlees gaat dit ook gebruiken als beginner? Ook kan ik aan lamsvlees aan bot komen (mix van verschillende stukken vleesbot) ... kan ik dat gebruiken als beginnersbot?

Alle hulp is welkom ;)
Gebruikersavatar
Door Nero
#3066264
Er staat 3x nekken in je menu, er wordt toch wel geadviseerd dit te beperken tot 2. ik zou dat vervangen door bijvoorbeeld een parelhoenkarkas.

Qua diersoorten prima afwisseling.

Eitjes prima en 2x per week en visje ook.

Pens is de helft van het totale orgaan en dat is ook goed.
De overige orgaan is echter dan weer verdeelt in de helft hart en de andere helft 50 nier en 50 lever. waardoor nier en lever op 25% komen en hart op 50%. nu weet ik dat hart best wat meer mag en nier en lever wat minder maar ik kan niks zeggen over deze verdeling, wellicht dat iemand anders dat kan?

Met ribben van wild zal ik in het begin een beetje oppassen.
Het zal misschien qua hardheid wel gegeten kunnen worden maar ribben zijn wat lastiger te verteren.

Ik hoop dat iemand nog een aanvulling kan geven op het orgaan.

Succes!
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3066267
Hier is de verdeling orgaan 10% pens en 10% hart-lever-nier. Die 10% deel ik op in 5% hart, 3%lever en 2% nier. Het week Totaal voer ik over 2dagen hart 2dagen lever en 2dagen nier, pens wordt ook verdeelt over 2 dagen. Hier krijgt kira op:
maandag en donderdag hart.
dinsdag en vrijdag lever.
Woensdag en zaterdag nier..
Donderdag en zondag pens.

Zo is het allemaal wat mooi verdeelt.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Door Lizzy
#3066276
[quote="essie82"]
De vorige keer had ik teveel nekken in het menu, ik hoop dat ik het nu genoeg afwissel.

Voor Kiva, een 2 jarige husky kruising van 22 KG.
op basis van 3080 gr per week waarvan vleesbot 50%, Spiervlees 25%, pens 7,5% en overige orgaan 7,5% en groente 10%

maandag: 220 gr kippennek, 193 gr rundvlees en 62 gr groentemix
dinsdag: 220 gr gemalen eend karkas, 115 gr kalkoenhart en 62 gr groentemix
woensdag: 220 gr kalkoennek, 193 gr paardenvlees en 62 gr groentemix
donderdag: 220 gr gemalen eend&gans karkas en 230 gr runderpens
vrijdag: 220 gr gemalen kip karkas, 193 gr kalfsvlees en 62 gr groentemix
zaterdag: 220 gr kippennek, 115 gr kiplevertjes & lamsniertjes en 62 gr groentemix
zondag: 220 gr gemalen eend&gans karkas en 193 gr kalkoenvlees

Daarnaast nog 1-2 eitjes per week, en wat haring, zalm of roodbaars (net wat ik kan krijgen)

Is dit voldoende afgewisseld?
Ik kan momenteel ook aan gemalen wild (ribben+vlees) van ree en hert komen. Kan ik omdat het om gemalen vlees gaat dit ook gebruiken als beginner? Ook kan ik aan lamsvlees aan bot komen (mix van verschillende stukken vleesbot) ... kan ik dat gebruiken als beginnersbot?

Alle hulp is welkom ;)
[/quote]

Ik zou ook nog 1 keer nek vervangen door wat anders. Kalfsvlees zou ik proberen te vervangen door rund (dat bevat meer voedingsstoffen dan kalf). Je kunt gemalen ribben en vlees gebruiken maar eerlijk gezegd vind ik dat er zo weinig mogelijk gemalen spul in een zelf samengestelde maaltijd thuis hoort. Tenzij je moet malen en het dan zelf doet. Ik weet ook niet hoe je aan de gemalen spullen in je menu komt, maar als je dat niet zelf maalt, zou ik dat vervangen door ongemalen spullen. Als een ander het voor je doet, weet je nog steeds niet wat je voert.

Lamsbot is geen beginnersbot. Tenminste, ongemalen. En voor gemalen geldt weer bovenstaande.

Verder voer je qua diersoorten genoeg afwisseling en ziet je menu er wel prima uit hoor!
Gebruikersavatar
Door essie82
#3066411
Bedankt voor jullie adviezen! Ik ga er gelijk mee aan de slag :)
Kalf kan ik makkelijk vervangen voor rund of paard o.i.d. dat is geen probleem. Om ipv het gemalen-spul hele karkassen of botten te krijgen is erg lastig... Ik zoek me rot op het duitse internet maar ben tot nu toe alleen gemalen vleesbotten tegen gekomen. Wel kan ik gewoon in de supermarkt aan kipvleugels en kipruggen komen, dus daar kan ik 1 dag nekken mee vervangen. Dan zit ik toch een beetje vast aan de gemalen karkasjes, maar om daarmee alvast te beginnen in de hoop dat ik in de loop van de tijd wat adresjes opdoe voor hele (beginners)vleesbotten moet toch goed komen..... hoop ik dan :-\

kwartel, parelhoen, konijn en dat soort vleesbotten is erg lastig hier, ik zal eens zoeken naar een adresje in Nederland waar ik aan zoiets kan komen, want hier zit ik al gauw vast in de "standaard" kip, kalkoen en soms eend, en dan wordt het toch lastig om een gevarieerd beginnersmenu te maken.

Met de nieuwe aanpassingen zou het er dan als volgt uitzien;

Voor Kiva, een 2 jarige husky kruising van 22 KG.
op basis van 3080 gr per week waarvan vleesbot 50%, Spiervlees 25%, pens 7,5% en overige orgaan 7,5% en groente 10%

maandag: 220 gr kippennek, 193 gr rundvlees en 62 gr groentemix
dinsdag: 220 gr gemalen eend karkas, 115 gr kalkoenhart en 62 gr groentemix
woensdag: 220 gr kipvleugels, 193 gr paardenvlees en 62 gr groentemix
donderdag: 220 gr gemalen eend&gans karkas en 230 gr runderpens
vrijdag: 220 gr kip karkas, 193 gr rundvlees en 62 gr groentemix
zaterdag: 220 gr kalkoennek, 115 gr kiplevertjes & lamsniertjes en 62 gr groentemix
zondag: 220 gr gemalen eend&gans karkas en 193 gr kalkoenvlees

Daarnaast nog 1-2 eitjes per week, en wat haring, zalm of roodbaars (net wat ik kan krijgen)
Door Anne in Zweden
#3068357
Ik woon ook in Duitsland en haal veel barfspullen uit NL. Het aanbod in Duitsland is stukken kleiner, de prijzen zijn afgrijselijk (3,50 € voor een kilo rundervet! :o), er is geen mogelijkheid om de prijzen te drukken door met een hele groep een grote bestelling te doen (zoals hier op barfplaats wordt gedaan). Het enige bedrijf waar ik nog weleens bestel is Das Tierhotel; die hebben de meeste keus en zijn inmiddels zo groot dat ze ook leuke prijzen hebben. Hoewel je daar momenteel ook geen spiervlees onder de 4-4,50 € kunt krijgen. En het meeste spiervlees wordt alleen gemalen aangeboden in Duitsland, en daar kan ik maar één reden voor bedenken, en dat is zodat de consument niet ziet hoeveel velletjes, vliesjes en pezen erdoorheen worden geplempt. Dus als je de mogelijkheid hebt in NL te bestellen, zou ik dat zeker doen!
Gebruikersavatar
Door essie82
#3071498
Bedankt voor je advies Anne! Ik straks mijn eerste barf bestelling plaatsen bij Das Tierhotel want dan kan ik vast starten, en daarna zal ik het Nederlandse internet gaan afspeuren. Bedankt!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door